Tanhis Posted October 16, 2019 Share Posted October 16, 2019 1 hour ago, -tipi- said: No kyllähän se Kuplankin lämmitys puhaltaa persiiseen kuumaa, mutta tuulilasille asti tullessaan on jo paras puhti ruosteisiin kynnyskoteloihin ja vuotaviin liitoksiin kadonnut. Olen miettinyt mites jos Ferdinand oiskin vetänyt lämpimän ilman runkotunnelia pitkin eteen, vaikka pakeliittiputkella, jos runkotunnelin ruostuminen pelotti. Juu puhumattakaan siittä että lämmityksen kaveriksi oltaisiin asennettu sähköpuhallin jo 60-luvulta kuten viimeisissä palliksissa ja nelostyypeissä. Ja unohdin vallan mainita että onhan kolkissa myös eristeet isojen vaihtimien ympärillä joita ei kuplasta löydy. Quote Link to comment
-tipi- Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 (edited) 18 hours ago, Tanhis said: Juu puhumattakaan siittä että lämmityksen kaveriksi oltaisiin asennettu sähköpuhallin jo 60-luvulta kuten viimeisissä palliksissa ja nelostyypeissä. Jep, tämän huomasi entisen '67 TL:ni kulutuslukemissa. Ensimmäinen omistaja oli kirjannut kaikki tankkaukset ylös vuosilta ~1968-2010 ja laskenut keskikulutukset, jotka pompsahtivat aina talvella. Lienee siis pitänyt ajella isommilla kierroksilla, että pysyy tuulilasi puhtaana. Sähköpuhallin olisi auttanut tähän. Käsittääkseni autoa kuitenkin säilytettiin pääosin kerrostalon kellaritallissa, joten pelkkä kylmä moottori tuskin oli syynä nousseeseen kulutukseen. Olipa noussut keskikulutus kerran ohjannut omistajan huoltoon, jossa oli vaihdettu vialliset tulpat. Edited October 17, 2019 by -tipi- Lisätty tunnelmakuva 3 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted October 17, 2019 Author Share Posted October 17, 2019 Kyllä hyvin hönkii, kun on noin kirkkaat lasit😎 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted October 17, 2019 Author Share Posted October 17, 2019 Löytyykö muuten tietoo, minkä milliset reiät on alimmaisen listan kiinnikkeillä. Mulla ne on hitsattu joskus umpeen, mutta jos tekis uudet niin niistä vois kotelosuojaa suhauttaa ulommaiseen koteloon (joka ei oo lämpöputken kotelo). Samoin sen listan paikka pitäisi arvata suunnilleen oikealle korkeudelle. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted January 30, 2020 Author Share Posted January 30, 2020 Päivitellääs vähän. Nyt on koppa ja pohjalevy nipussa, ja aina kun on aikaa on tullut johtoja, jarruja, irtokilkkeitä ym ruuvailtua paikoilleen. Ei se kovin nopeaa hommaa ole kumminkaan, tahtoo aika mennä osien haeskeluun, kun ei oo niin järjestelmällinen luonne🤓. Jarruneste tuntuu aika vaikeasti valuvan säiliöstä. Onkohan siihen jotain kikkakolmosta, vai pitääkö vaan valutella eri suunnista ja pumppailla ankarasti? Kattoverhoilu varmaankin menee vaihtoon. Kyllähän se muuten kohtuullisessa kunnossa on, mutta kun pitää joitain kohtia (C-pilareiden jälkiasennus ilmanpoistoreiät vedettiin tukkoon) paikkailla, jää kellastuneeseen vinyyliin nähden varmasti värieroa. Mottia ajattelin purkaa sen verran, että kurkkaa kansien alle. Se on kumminkin hyvästä ajokunnosta 15v sitten pitkäaikaispysäköity, eikä pitäisi olla pahasti väljistynyt. Moottoripukki voisi olla hyvä, täytyypä laittaa OSTO-palstalle viestiä. Jospa sen vielä saisi kesäksi ajoon ... (ensi) 5 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Lievää edistystä. Verhoilut meni paikalliselle räätälille (Sinistra), joka lupasi hommailla tarpeet ja varmaankin myös asentelee paikoilleen, kun on kumminkin alan ammattimies. Jarrutkin alkoi löytyä. Kannet ja pytyt meni myös paikalliselle verstaalle hoitoon. Isompi propleema taitaa olla nyt moottorilohko. Siinä on ollut alusta alkaen säröjä siimapyörän päädyssä vasemmalla ylhäällä (öljykanavan seinämässä), eli tihkuttaa läpi. Aikoinaan tuota korjattiin metalliverkolla ja kemiallisella metallilla, mutta näytti siltä, että lämpötilan vaihtelu on saanut sen ainakin reunoiltaan irvistelemään. Yritin tuota tiivisteliimalla parannella, mutta lieneekö kumminkaan pitkäaikainen ratkaisu. Sattuisiko olemaan nurkissa ehjää kolkin lohkoa? Eli kolmepulttinen takarautakiinnitys, kahdella öljyventtiilillä ja öljytikun putki alhaalla laippaliitoksella kahdella ruuvilla (lieneekö nuo tarpeelliset speksit). Laitanpa vielä ostopalstalle ilmoituksen. Jos ei tuollaista lohkoa löydy, laitan riskillä tuon hiukka ramman takaisin ja toivon parasta. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Eiköhän tuo ole nyt selvä että varsinkin jos koneen rakentaa niin ei sitä kannata rikkinäiseen kampikammioon väsätä. Eli uusi hakuun ja ei sitä sen enemmän kannata ihmetellä. Kolkkiin sopivia kampikammioita luulisi löytyvän aika helposti kun vw rupesi aikoinaan toimittamaan ns universaali kammioita mitkä oli sovellettavissa kuplaan bussiin ja kolkkiin. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Samaa mieltä Tanhiksen kanssa. Olet tekemässä niin hienoa uudelleenrakennusta, että kampikammio ei ole oikea säästämisen paikka. Vaikka löytäisit jonkin hyvältä päällisin puolin näyttävän, niin se voi olla menettänyt lujuutensa mahdollisen ylikuumenemisen vuoksi. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted March 5, 2020 Author Share Posted March 5, 2020 Niinhän se tietysti on. Toivottavasti käypänen lohko löytyy, vinkkejä otetaan vastaan. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 On 3/5/2020 at 4:18 PM, tyyppi3 said: Niinhän se tietysti on. Toivottavasti käypänen lohko löytyy, vinkkejä otetaan vastaan. Löyty! 1 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 20, 2020 Author Share Posted September 20, 2020 Syksy saa, mutta TL ei vielä liiku. Sevverran on kumminkin edistystä, että kone on kasassa ja paikallaan, loksut, ovet ja ikkunat myös. Sisustus on vähän vielä puutteellinen, kun jämähdin sähkövikaan. Mistä mahtaa johtua vilkun kummallinen käytös? Testejä * akun navoilla jännite 12.7 V (uusi akku ja täyteen ladattu, tosin halpis yleismittarilla, parempi on hankintalistalla) * Virrat pois asennossa (siis avaimella virtalukosta) - hätävilkku normaali ja vilkun merkkivalot ok - Oil & Gen merkkivalot pikkasen kirkastuu vilkun tahtiin *Virrat päällä - Oil & Gen merkkivalot ok - hätävilkku päällä vilkut palaa koko ajan, mutta vilkun merkkivalot ei ollenkaan - viiksestä vasemmalle kääntäen vasemmat vilkut palaa koko ajan, sama oikealle, vilkun merkkivalo ei pala + vilkun merkkivalon johto irti - viiksestä vasemmalle kääntäen vasemmat vilkut vilkkuu nopeasti - viiksestä oikealle kääntäen oikeat vilkut vilkkuu normaalisti - vilkun merkkivalo ei pala (tietysti, kun johto irti), Oil & Gen merkkivalot himmenevät hiukan vilkun tahtiin - hätävilkku normaali, mutta Oil & Gen hiukan himmenevät vilkun tahtiin + Oil & Gen merkkivalojen johdot irti - Virrat pois asennossa hätävilkku normaali, paitsi vilkun merkkivalot ei pala - Virrat päällä asennossa hätävilkku palaa koko ajan, ei vilkun merkkivaloa - Vasen & oikea suunnissa vilkut palaa koko ajan, mutta merkkivalo ei Piti hommata heti alkuun uusi vilkun rele (https://www.paruzzi.com/fi/type-3/sahkoosat/vilkut-ja-suuntaviitat/4685/) , kun vanha kärähti (oli oikeella etuvilkulla johdot ristissä). Lisäksi kaikki bensamittariston polttimot on uusia 12V/2W. Kaikki maadoituspisteet on putsattu kirkkaalle pellille ja palaessaan vilkut ovat kyllä kirkkaita (eivätkä parkit tai jarruvalot pala vilkkujen kanssa). Nyt alkaa oleen omat konstit käytetty, osaako joku sanoa, mikä on mennyt pieleeen? Quote Link to comment
hpa Posted September 20, 2020 Share Posted September 20, 2020 Hi.Ensimmäinen ikävä asia on, että tuo rele ei ole alkuperäistä vastaava.Onko löytynyt auton kytkentäkaaviota?Onko vanha litteä vilkkurele tallessa, siinä voi olla merkkivalolle menevä napa merkitty kbl eli on katkoo maata?Itseltä kuplasta paloi alkuperäinen rele, samalla tavalla meni kokeiluksi. Ostin motonetin hyllystä nelinapaisen vilkkureleen nimellä eurooppalaisiin.Vilkun merkkivalon kytkin viikselle lähtevään johtoon, saa maata täältä kun virta ei kärjistä tule eli merkkivalo ja suuntavalot vilkkuvat eri tahtiin. Quote Link to comment
Kharon Posted September 20, 2020 Share Posted September 20, 2020 (edited) Kytkentäkaaviojutuksi taitaa mennä, nimimerkillä ison Karmannin kytkentöjä useamman kuukauden ihmetellyt. Se on kumma miten johtohärdelli on melkoinen kun repii ensin autosta kaikki johdot pois ja sitten alkaa asennella niitä takaisin. Koitapa olisiko noista apua: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_6870.jpg https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_6870_key.jpg Toinen mikä tulee mieleen, on itse mittaripurkkien (erityisesti vilkku/lataus/öljynpaine, sillä näille menee 12V koko ajan) maadoitus: Ainakin Karmannissa mittaripurkit on maadoitettu kiinnityspannan avulla kojelaudan takaseinään ja jos/kun olet maalannut senkin (niinkuin minäkin tein), niin niiltä puuttuu maadoitus kokonaan. Se aiheuttaa hassuja juttuja. Ratkaistiin tämä tekemällä ylimääräinen maajohto pannan ruuvin alta oikeaan maapisteeseen. Edited September 20, 2020 by Kharon Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 7 hours ago, hpa said: Hi.Ensimmäinen ikävä asia on, että tuo rele ei ole alkuperäistä vastaava.Onko löytynyt auton kytkentäkaaviota?Onko vanha litteä vilkkurele tallessa, siinä voi olla merkkivalolle menevä napa merkitty kbl eli on katkoo maata?Itseltä kuplasta paloi alkuperäinen rele, samalla tavalla meni kokeiluksi. Ostin motonetin hyllystä nelinapaisen vilkkureleen nimellä eurooppalaisiin.Vilkun merkkivalon kytkin viikselle lähtevään johtoon, saa maata täältä kun virta ei kärjistä tule eli merkkivalo ja suuntavalot vilkkuvat eri tahtiin. Juttu on juurikin noin, eli vanhassa releessä (nelinapainen myös) oli KBL-liitin ja vilkun merkkivalolle tulee jatkuva +, kun virta on päällä. Kuuluukohan merkkivalon vilkkuakaan, jos virrat on pois? Kytkentä on Kharonin linkkaaman mukainen muilta osin, paitsi etu- ja takalamput + vilkkulamput on jostain syystä https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_1600TL_67.jpg Kiitos, kokeilen tuota viikseen kytkemistä. Täytyy silti laittaa alkuperäinen rele hakuun. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 7 hours ago, Kharon said: Toinen mikä tulee mieleen, on itse mittaripurkkien (erityisesti vilkku/lataus/öljynpaine, sillä näille menee 12V koko ajan) maadoitus: Ainakin Karmannissa mittaripurkit on maadoitettu kiinnityspannan avulla kojelaudan takaseinään ja jos/kun olet maalannut senkin (niinkuin minäkin tein), niin niiltä puuttuu maadoitus kokonaan. Se aiheuttaa hassuja juttuja. Kiitos linkeistä ja vinkeistä. Mulla on tankkimittariston pohjassa valmiiksi maajohdolle paikka, joten sen osalta homman pitäisi olla kunnossa. 1 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 Niimpäs kävi, että vilkut ja vilkun merkkivalot alkoivat toimimaan tuolla hpa:n kytkennällä. Vielä on sellainen omituisuus, että vilkuttaa vasemmalle nopeasti ja oikealle normaalisti. Jotain häikkää saattaa olla kyllä hätävilkun katkaisijassa. Sitä kun vähän käpälöi, saattaa rele alkaa surista, eikä vilkut toimi. Purin ja putsasin sen eilen illalla, mutta vika jäi. Täytyy tutkia lisää. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Jos toinen puoli vilkuttaa nopeammin niin tarkista että polttimot ovat samanlaisia molemmilla puolilla. 1 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 46 minutes ago, Tanhis said: Jos toinen puoli vilkuttaa nopeammin niin tarkista että polttimot ovat samanlaisia molemmilla puolilla. Piti olla, mutta tarkistetaanpas kumminkin. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 7 hours ago, tyyppi3 said: Piti olla, mutta tarkistetaanpas kumminkin. Oli 21w ja ehjät, mutta kumminkin uudella polttimolla alkoi toimiin normaalisti. Kiitos Tanhis vinkistä, nyt vilkuttaa, ja voi alkaa järjesteleen johtoja paikalleen. 1 Quote Link to comment
Kharon Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 On 9/21/2020 at 7:19 AM, tyyppi3 said: . Kuuluukohan merkkivalon vilkkuakaan, jos virrat on pois? Minusta ei kuulu, hätävilkkujen nuppi vilkkuu, mutta kojelaudassa ei tapahdu mitään ellei ole virrat päällä. Voin tarkistaa kunhan pääsen taas auton luo ihmettelemään. 1 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Tähän tultu, eli kilvet sai taas ruuvata eilen kiinni😅 Kiitokset palstalaisille hyvistä vinkeistä, ohjeista ja neuvoista! Reilu 2v vierähti, mutta hetkeekään en vaihtaisi pois😥 Ruisku kaipaa vielä hienosäätöö, mutta isolla mittakaavalla kaikki pelaa. 16 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 5, 2020 Share Posted November 5, 2020 Komean näköinen peli siittä tuli. Mitäs hienosäätöä oli tarkoitus suorittaa ruiskuun. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 5, 2020 Author Share Posted November 5, 2020 MAP-anturia pitäis säätää. Se vuoti ja purin sen. Siinähän on parilla sisäkkäisellä kierteellä se karan ruuvi, ja niillä voi säätää tyhjäkäynnin ja kuormituksen seosta. Nyt se on korvakuulolla säädetty, ja aika hyvin pelaa, mutta hiukan arvelluttaa, jos täyskaasulla olisi liian laihalla. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Ok jos tarvetta niin mulla pitäisi olla yksi tehdassäädöiss oleva mappi tallessa jos on tarvetta. Perusjutut onkin varmaan tiedossa näistä eli latausjännite ja bensanpaine pitää olla tietyt että toimii oikein. Millainen lisäilmaluisti tai mikä sen nyt onkaan sulla on mekaaninen tai sähköinen. Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 Mekaaninen on. Kompuutteri ja MAP ovat C-versiota. Latausjännite täytyykin tarkistaa, mutta pensanpaine on 2bar. Paljollako olisit valmis myymään sen tehdassäätöisen? Se voisi olla paras vaihtoehto. Quote Link to comment
Essi Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Onko siinä pitkä kilpi viidellä merkillä? Miten noin voi käydä? Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 8, 2020 Author Share Posted November 8, 2020 Niinpäs se tuntui pitemmältä kuin alunperin. Saako noita erimittaisina? Quote Link to comment
Urbantoy Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Pitää tilata "lyhyt kilpi", niin mulla ainakin toimi 1 Quote Link to comment
askis Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Mulle kävi myös noin ja aika moni kun asiasta huomautti niin tajusin tilata uudet lyhkäsenä..ei muuta kuin tilaamaan.. Quote Link to comment
Kharon Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Joo, oletuksena tulee vakiomittainen kilpi tunnuksesta riippumatta, joka tietty on vähän hölmöä, mutta aitoa Trafia. Lyhyt musta kilpi tarvitsee tilauslomakkeeseen kolme ruksia, "lyhyt", "mustapohjainen" ja "ei-EU", noin muistinvaraisesti. ja vielä lisähuomautuksen "Ei reikiä" josko haluaa itse kairata reiät siihen kohtaan jossa auton kiinnitykset ovat. Vaan hieno tuli, kyllä kannatti ja onnittelut valmistumisesta! Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 7 hours ago, Kharon said: Joo, oletuksena tulee vakiomittainen kilpi tunnuksesta riippumatta, joka tietty on vähän hölmöä, mutta aitoa Trafia. Lyhyt musta kilpi tarvitsee tilauslomakkeeseen kolme ruksia, "lyhyt", "mustapohjainen" ja "ei-EU", noin muistinvaraisesti. ja vielä lisähuomautuksen "Ei reikiä" josko haluaa itse kairata reiät siihen kohtaan jossa auton kiinnitykset ovat. Vaan hieno tuli, kyllä kannatti ja onnittelut valmistumisesta! Kiitos! Aina oppii uutta kilpiasiastakin. Täytyypäs käydä konttorilla "reklamoimassa" ja pistää uudet tilaukseen, ovat kumminkin ihan kohtuullisen hintaisia (6.5e/kpl, jos oikein tulkitsin trafia). Quote Link to comment
Tanhis Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 On 11/7/2020 at 7:00 PM, tyyppi3 said: Mekaaninen on. Kompuutteri ja MAP ovat C-versiota. Latausjännite täytyykin tarkistaa, mutta pensanpaine on 2bar. Paljollako olisit valmis myymään sen tehdassäätöisen? Se voisi olla paras vaihtoehto. Kannattaa tarkistaa se mekaaninen luisti että toimii oikein, itselläni oli se jumissa ja aiheutti jatkuvan imuvuodon. Ja luonnollisesti kaikki muutkin imuvuodot kovettuneista kumiletkuista on näissä koneissa kovin yleisiä. Sitten tietty päänraapimista aiheuttaa todella helposti ne jakajan kyljessä olevat ruiskun kärjet varsinkin jos jakajan varren öljytiivisteet on huonossa kunnossa ja päästää öljyä jakajan sisään. 1 Quote Link to comment
tyyppi3 Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 1 hour ago, Tanhis said: Kannattaa tarkistaa se mekaaninen luisti että toimii oikein, itselläni oli se jumissa ja aiheutti jatkuvan imuvuodon. Ja luonnollisesti kaikki muutkin imuvuodot kovettuneista kumiletkuista on näissä koneissa kovin yleisiä. Sitten tietty päänraapimista aiheuttaa todella helposti ne jakajan kyljessä olevat ruiskun kärjet varsinkin jos jakajan varren öljytiivisteet on huonossa kunnossa ja päästää öljyä jakajan sisään. Se luisti oli irti ja herkistelty. Niitä isoja letkunpätkiä imukanavien ja kokoojaboksin välillä en löytänyt uusia, mutta oli ne kyllä tiukkoja ja sisäpinnaltaan ehjiä, vaikka ulkopuolella karvat vähän hapsotti. MAPin letku on uusittu. Jakajaan tuli uusi O-rengas, mutta ruiskun kärkiä en ottanut ulos (pikkasen kokeilin vetää, mutta arvelin jotta eipäs särjetä kumminkaan, kun ei ollut tarkkaa käsitystä rakenteesta). Quote Link to comment
tyyppi3 Posted May 5, 2021 Author Share Posted May 5, 2021 Nyt on TL museorekkarissa😊. Eipä siihen tarvinnut sitten muuta enää tehdä. Ens viikolla vielä 4-pyöräsuuntaukseen ja pientä hienosäätöö, niin pääsee kunnolla paanalle. Suuret kiitokset kaikille projektissa mukana olleille! 10 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.