Jump to content

Tyyppi3 -69 fastback liikenteeseen


tyyppi3

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, -tipi- said:

No kyllähän se Kuplankin lämmitys puhaltaa persiiseen kuumaa, mutta tuulilasille asti tullessaan on jo paras puhti ruosteisiin kynnyskoteloihin ja vuotaviin liitoksiin kadonnut. Olen miettinyt mites jos Ferdinand oiskin vetänyt lämpimän ilman runkotunnelia pitkin eteen, vaikka pakeliittiputkella, jos runkotunnelin ruostuminen pelotti.

Juu puhumattakaan siittä että lämmityksen kaveriksi oltaisiin asennettu sähköpuhallin jo 60-luvulta kuten viimeisissä palliksissa ja nelostyypeissä.

 

Ja unohdin vallan mainita että onhan kolkissa myös eristeet isojen vaihtimien ympärillä joita ei kuplasta löydy.

Posted (edited)
18 hours ago, Tanhis said:

Juu puhumattakaan siittä että lämmityksen kaveriksi oltaisiin asennettu sähköpuhallin jo 60-luvulta kuten viimeisissä palliksissa ja nelostyypeissä.

 

Jep, tämän huomasi entisen '67 TL:ni kulutuslukemissa. Ensimmäinen omistaja oli kirjannut kaikki tankkaukset ylös vuosilta ~1968-2010 ja laskenut keskikulutukset, jotka pompsahtivat aina talvella. Lienee siis pitänyt ajella isommilla kierroksilla, että pysyy tuulilasi puhtaana. Sähköpuhallin olisi auttanut tähän. Käsittääkseni autoa kuitenkin säilytettiin pääosin kerrostalon kellaritallissa, joten pelkkä kylmä moottori tuskin oli syynä nousseeseen kulutukseen.

 

Olipa noussut keskikulutus kerran ohjannut omistajan huoltoon, jossa oli vaihdettu vialliset tulpat.

 

 

 

5438889826_8a54ef65ee_c.jpg

Edited by -tipi-
Lisätty tunnelmakuva
  • Like 3
Posted

Löytyykö muuten tietoo, minkä milliset reiät on alimmaisen listan kiinnikkeillä. Mulla ne on hitsattu joskus umpeen, mutta jos tekis uudet niin niistä vois kotelosuojaa suhauttaa ulommaiseen koteloon (joka ei oo lämpöputken kotelo). 

Samoin sen listan paikka pitäisi arvata suunnilleen oikealle korkeudelle. 

  • 3 months later...
Posted

Päivitellääs vähän. Nyt on koppa ja pohjalevy nipussa, ja aina kun on aikaa on tullut johtoja, jarruja, irtokilkkeitä ym ruuvailtua paikoilleen. Ei se kovin nopeaa hommaa ole kumminkaan, tahtoo aika mennä osien haeskeluun, kun ei oo niin järjestelmällinen luonne🤓.

 

Jarruneste tuntuu aika vaikeasti valuvan säiliöstä. Onkohan siihen jotain kikkakolmosta, vai pitääkö vaan valutella eri suunnista ja pumppailla ankarasti?

 

Kattoverhoilu varmaankin menee vaihtoon. Kyllähän se muuten kohtuullisessa kunnossa on, mutta kun pitää joitain kohtia (C-pilareiden jälkiasennus ilmanpoistoreiät vedettiin tukkoon) paikkailla, jää kellastuneeseen vinyyliin nähden varmasti värieroa.

 

Mottia ajattelin purkaa sen verran, että kurkkaa kansien alle. Se on kumminkin hyvästä ajokunnosta 15v sitten pitkäaikaispysäköity, eikä pitäisi olla pahasti väljistynyt. Moottoripukki voisi olla hyvä, täytyypä laittaa OSTO-palstalle viestiä.

 

Jospa sen vielä saisi kesäksi ajoon ... (ensi)

IMG-20191117-WA0001.jpeg

  • Like 5
  • 1 month later...
Posted

Lievää edistystä. Verhoilut meni paikalliselle räätälille (Sinistra), joka lupasi hommailla tarpeet ja varmaankin myös asentelee paikoilleen, kun on kumminkin alan ammattimies. Jarrutkin alkoi löytyä.

 

Kannet ja pytyt meni myös paikalliselle verstaalle hoitoon. Isompi propleema taitaa olla nyt moottorilohko. Siinä on ollut alusta alkaen säröjä siimapyörän päädyssä vasemmalla ylhäällä (öljykanavan seinämässä), eli tihkuttaa läpi. Aikoinaan tuota korjattiin metalliverkolla ja kemiallisella metallilla, mutta näytti siltä, että lämpötilan vaihtelu on saanut sen ainakin reunoiltaan irvistelemään. Yritin tuota tiivisteliimalla parannella, mutta lieneekö kumminkaan pitkäaikainen ratkaisu.

 

Sattuisiko olemaan nurkissa ehjää kolkin lohkoa? Eli kolmepulttinen takarautakiinnitys, kahdella öljyventtiilillä ja öljytikun putki alhaalla laippaliitoksella kahdella ruuvilla (lieneekö nuo tarpeelliset speksit). Laitanpa vielä ostopalstalle ilmoituksen.

 

Jos ei tuollaista lohkoa löydy, laitan riskillä tuon hiukka ramman takaisin ja toivon parasta.

Posted

Eiköhän tuo ole nyt selvä että varsinkin jos koneen rakentaa niin ei sitä kannata rikkinäiseen kampikammioon väsätä. Eli uusi hakuun ja ei sitä sen enemmän kannata ihmetellä. Kolkkiin sopivia kampikammioita luulisi löytyvän aika helposti kun vw rupesi aikoinaan toimittamaan ns universaali kammioita mitkä oli sovellettavissa kuplaan bussiin ja kolkkiin.

  • Like 1
Posted

Samaa mieltä Tanhiksen kanssa. Olet tekemässä niin hienoa uudelleenrakennusta, että kampikammio ei ole oikea säästämisen paikka. Vaikka löytäisit jonkin hyvältä päällisin puolin näyttävän, niin se voi olla menettänyt lujuutensa mahdollisen ylikuumenemisen vuoksi.

Posted
On 3/5/2020 at 4:18 PM, tyyppi3 said:

Niinhän se tietysti on. Toivottavasti käypänen lohko löytyy, vinkkejä otetaan vastaan. 

Löyty! 

  • Like 1
  • 6 months later...
Posted

Syksy saa, mutta TL ei vielä liiku. Sevverran on kumminkin edistystä, että kone on kasassa ja paikallaan, loksut, ovet ja ikkunat myös. Sisustus on vähän vielä puutteellinen, kun jämähdin sähkövikaan.

 

Mistä mahtaa johtua vilkun kummallinen käytös?

 

Testejä

* akun navoilla jännite 12.7 V (uusi akku ja täyteen ladattu, tosin halpis yleismittarilla, parempi on hankintalistalla)

* Virrat pois asennossa (siis avaimella virtalukosta)

      - hätävilkku normaali ja vilkun merkkivalot ok

      - Oil & Gen merkkivalot pikkasen kirkastuu vilkun tahtiin

*Virrat päällä

         - Oil & Gen merkkivalot ok

         - hätävilkku päällä vilkut palaa koko ajan, mutta vilkun merkkivalot ei ollenkaan

         - viiksestä vasemmalle kääntäen vasemmat vilkut palaa koko ajan, sama oikealle, vilkun merkkivalo ei pala

    + vilkun merkkivalon johto irti

         - viiksestä vasemmalle kääntäen vasemmat vilkut vilkkuu nopeasti

         - viiksestä oikealle kääntäen oikeat vilkut vilkkuu normaalisti

         - vilkun merkkivalo ei pala (tietysti, kun johto irti), Oil & Gen merkkivalot himmenevät hiukan vilkun tahtiin

         - hätävilkku normaali, mutta Oil & Gen hiukan himmenevät vilkun tahtiin

    + Oil & Gen merkkivalojen johdot irti

         - Virrat pois asennossa hätävilkku normaali, paitsi vilkun merkkivalot ei pala

         - Virrat päällä asennossa hätävilkku palaa koko ajan, ei vilkun merkkivaloa

         - Vasen & oikea suunnissa vilkut palaa koko ajan, mutta merkkivalo ei

 

Piti hommata heti alkuun uusi vilkun rele (https://www.paruzzi.com/fi/type-3/sahkoosat/vilkut-ja-suuntaviitat/4685/) , kun vanha kärähti (oli oikeella etuvilkulla johdot ristissä). Lisäksi kaikki bensamittariston polttimot on uusia 12V/2W. Kaikki maadoituspisteet on putsattu kirkkaalle pellille ja palaessaan vilkut ovat kyllä kirkkaita (eivätkä parkit tai jarruvalot pala vilkkujen kanssa).

 

Nyt alkaa oleen omat konstit käytetty, osaako joku sanoa, mikä on mennyt pieleeen?

 

Posted

Hi.Ensimmäinen ikävä asia on, että tuo rele ei ole alkuperäistä vastaava.Onko löytynyt auton kytkentäkaaviota?Onko vanha litteä  vilkkurele tallessa, siinä voi olla merkkivalolle menevä napa merkitty kbl eli on katkoo maata?Itseltä kuplasta paloi alkuperäinen rele, samalla tavalla meni kokeiluksi. Ostin motonetin hyllystä nelinapaisen vilkkureleen nimellä eurooppalaisiin.Vilkun merkkivalon kytkin viikselle lähtevään johtoon, saa maata täältä kun virta ei kärjistä tule eli merkkivalo ja suuntavalot vilkkuvat eri tahtiin.

Posted (edited)

Kytkentäkaaviojutuksi taitaa mennä, nimimerkillä ison Karmannin kytkentöjä useamman kuukauden ihmetellyt. Se on kumma miten johtohärdelli on melkoinen kun repii ensin autosta kaikki johdot pois ja sitten alkaa asennella niitä takaisin.

 

Koitapa olisiko noista apua:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_6870.jpg

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_6870_key.jpg

 

Toinen mikä tulee mieleen, on itse mittaripurkkien (erityisesti vilkku/lataus/öljynpaine, sillä näille menee 12V koko ajan) maadoitus: Ainakin Karmannissa mittaripurkit on maadoitettu kiinnityspannan avulla kojelaudan takaseinään ja jos/kun olet maalannut senkin (niinkuin minäkin tein), niin niiltä puuttuu maadoitus kokonaan. Se aiheuttaa hassuja juttuja.

 

Ratkaistiin tämä tekemällä ylimääräinen maajohto pannan ruuvin alta oikeaan maapisteeseen.

Edited by Kharon
Posted
7 hours ago, hpa said:

Hi.Ensimmäinen ikävä asia on, että tuo rele ei ole alkuperäistä vastaava.Onko löytynyt auton kytkentäkaaviota?Onko vanha litteä  vilkkurele tallessa, siinä voi olla merkkivalolle menevä napa merkitty kbl eli on katkoo maata?Itseltä kuplasta paloi alkuperäinen rele, samalla tavalla meni kokeiluksi. Ostin motonetin hyllystä nelinapaisen vilkkureleen nimellä eurooppalaisiin.Vilkun merkkivalon kytkin viikselle lähtevään johtoon, saa maata täältä kun virta ei kärjistä tule eli merkkivalo ja suuntavalot vilkkuvat eri tahtiin.

Juttu on juurikin noin, eli vanhassa releessä (nelinapainen myös) oli KBL-liitin ja vilkun merkkivalolle tulee jatkuva +, kun virta on päällä. Kuuluukohan merkkivalon vilkkuakaan, jos virrat on pois? Kytkentä on Kharonin linkkaaman mukainen muilta osin, paitsi etu- ja takalamput + vilkkulamput on jostain syystä  https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/type3_1600TL_67.jpg

 

Kiitos, kokeilen tuota viikseen kytkemistä. Täytyy silti laittaa alkuperäinen rele hakuun.

Posted
7 hours ago, Kharon said:

Toinen mikä tulee mieleen, on itse mittaripurkkien (erityisesti vilkku/lataus/öljynpaine, sillä näille menee 12V koko ajan) maadoitus: Ainakin Karmannissa mittaripurkit on maadoitettu kiinnityspannan avulla kojelaudan takaseinään ja jos/kun olet maalannut senkin (niinkuin minäkin tein), niin niiltä puuttuu maadoitus kokonaan. Se aiheuttaa hassuja juttuja.

Kiitos linkeistä ja vinkeistä. Mulla on tankkimittariston pohjassa valmiiksi maajohdolle paikka, joten sen osalta homman pitäisi olla kunnossa.

  • Like 1
Posted

Niimpäs kävi, että vilkut ja vilkun merkkivalot alkoivat toimimaan tuolla hpa:n kytkennällä. Vielä on sellainen omituisuus, että vilkuttaa vasemmalle nopeasti ja oikealle normaalisti.

 

Jotain häikkää saattaa olla kyllä hätävilkun katkaisijassa. Sitä kun vähän käpälöi, saattaa rele alkaa surista, eikä vilkut toimi. Purin ja putsasin sen eilen illalla, mutta vika jäi. Täytyy tutkia lisää.

Posted

Jos toinen puoli vilkuttaa nopeammin niin tarkista että polttimot ovat samanlaisia molemmilla puolilla.

  • Like 1
Posted
46 minutes ago, Tanhis said:

Jos toinen puoli vilkuttaa nopeammin niin tarkista että polttimot ovat samanlaisia molemmilla puolilla.

Piti olla, mutta tarkistetaanpas kumminkin.

Posted
7 hours ago, tyyppi3 said:

Piti olla, mutta tarkistetaanpas kumminkin.

Oli 21w ja ehjät, mutta kumminkin uudella polttimolla alkoi toimiin normaalisti. Kiitos Tanhis vinkistä, nyt vilkuttaa, ja voi alkaa järjesteleen johtoja paikalleen. 

  • Like 1
Posted
On 9/21/2020 at 7:19 AM, tyyppi3 said:

. Kuuluukohan merkkivalon vilkkuakaan, jos virrat on pois?

 

Minusta ei kuulu, hätävilkkujen nuppi vilkkuu, mutta kojelaudassa ei tapahdu mitään ellei ole virrat päällä. Voin tarkistaa kunhan pääsen taas auton luo ihmettelemään.

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Tähän tultu, eli kilvet sai taas ruuvata eilen kiinni😅 Kiitokset palstalaisille hyvistä vinkeistä, ohjeista ja neuvoista! Reilu 2v vierähti, mutta hetkeekään en vaihtaisi pois😥

Ruisku kaipaa vielä hienosäätöö, mutta isolla mittakaavalla kaikki pelaa. 

IMG_20201104_155448.jpg

  • Like 16
Posted

MAP-anturia pitäis säätää. Se vuoti ja purin sen. Siinähän on parilla sisäkkäisellä kierteellä se karan ruuvi, ja niillä voi säätää tyhjäkäynnin ja kuormituksen seosta. Nyt se on korvakuulolla säädetty, ja aika hyvin pelaa, mutta hiukan arvelluttaa, jos täyskaasulla olisi liian laihalla. 

Posted

Ok jos tarvetta niin mulla pitäisi olla yksi tehdassäädöiss oleva mappi tallessa jos on tarvetta. Perusjutut onkin varmaan tiedossa näistä eli latausjännite ja bensanpaine pitää olla tietyt että toimii oikein. Millainen lisäilmaluisti tai mikä sen nyt onkaan sulla on mekaaninen tai sähköinen.

Posted

Mekaaninen on. Kompuutteri ja MAP ovat C-versiota. Latausjännite täytyykin tarkistaa, mutta pensanpaine on 2bar.

 

Paljollako olisit valmis myymään sen tehdassäätöisen? Se voisi olla paras vaihtoehto. 

Posted

Mulle kävi myös noin ja aika moni kun asiasta huomautti niin tajusin tilata uudet lyhkäsenä..ei muuta kuin tilaamaan..

Posted

Joo, oletuksena tulee vakiomittainen kilpi tunnuksesta riippumatta, joka tietty on vähän hölmöä, mutta aitoa Trafia.

 

Lyhyt musta kilpi tarvitsee tilauslomakkeeseen kolme ruksia, "lyhyt", "mustapohjainen" ja "ei-EU", noin muistinvaraisesti. ja vielä lisähuomautuksen "Ei reikiä" josko haluaa itse kairata reiät siihen kohtaan jossa auton kiinnitykset ovat.

 

Vaan hieno tuli, kyllä kannatti ja onnittelut valmistumisesta!

Posted
7 hours ago, Kharon said:

Joo, oletuksena tulee vakiomittainen kilpi tunnuksesta riippumatta, joka tietty on vähän hölmöä, mutta aitoa Trafia.

 

Lyhyt musta kilpi tarvitsee tilauslomakkeeseen kolme ruksia, "lyhyt", "mustapohjainen" ja "ei-EU", noin muistinvaraisesti. ja vielä lisähuomautuksen "Ei reikiä" josko haluaa itse kairata reiät siihen kohtaan jossa auton kiinnitykset ovat.

 

Vaan hieno tuli, kyllä kannatti ja onnittelut valmistumisesta!

Kiitos!

 

Aina oppii uutta kilpiasiastakin. Täytyypäs käydä konttorilla "reklamoimassa" ja pistää uudet tilaukseen, ovat kumminkin ihan kohtuullisen hintaisia (6.5e/kpl, jos oikein tulkitsin trafia).

Posted
On 11/7/2020 at 7:00 PM, tyyppi3 said:

Mekaaninen on. Kompuutteri ja MAP ovat C-versiota. Latausjännite täytyykin tarkistaa, mutta pensanpaine on 2bar.

 

Paljollako olisit valmis myymään sen tehdassäätöisen? Se voisi olla paras vaihtoehto. 

 

Kannattaa tarkistaa se mekaaninen luisti että toimii oikein, itselläni oli se jumissa ja aiheutti jatkuvan imuvuodon. Ja luonnollisesti kaikki muutkin imuvuodot kovettuneista kumiletkuista on näissä koneissa kovin yleisiä. Sitten tietty päänraapimista aiheuttaa todella helposti ne jakajan kyljessä olevat ruiskun kärjet varsinkin jos jakajan varren öljytiivisteet on huonossa kunnossa ja päästää öljyä jakajan sisään.

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Tanhis said:

 

Kannattaa tarkistaa se mekaaninen luisti että toimii oikein, itselläni oli se jumissa ja aiheutti jatkuvan imuvuodon. Ja luonnollisesti kaikki muutkin imuvuodot kovettuneista kumiletkuista on näissä koneissa kovin yleisiä. Sitten tietty päänraapimista aiheuttaa todella helposti ne jakajan kyljessä olevat ruiskun kärjet varsinkin jos jakajan varren öljytiivisteet on huonossa kunnossa ja päästää öljyä jakajan sisään.

Se luisti oli irti ja herkistelty. Niitä isoja letkunpätkiä imukanavien ja kokoojaboksin välillä en löytänyt uusia, mutta oli ne kyllä tiukkoja ja sisäpinnaltaan ehjiä, vaikka ulkopuolella karvat vähän hapsotti. MAPin letku on uusittu.

Jakajaan tuli uusi O-rengas, mutta ruiskun kärkiä en ottanut ulos (pikkasen kokeilin vetää, mutta arvelin jotta eipäs särjetä kumminkaan, kun ei ollut tarkkaa käsitystä rakenteesta).

  • 5 months later...
Posted

Nyt on TL museorekkarissa😊. Eipä siihen tarvinnut sitten muuta enää tehdä. Ens viikolla vielä 4-pyöräsuuntaukseen ja pientä hienosäätöö, niin pääsee kunnolla paanalle.

 

Suuret kiitokset kaikille projektissa mukana olleille!

  • Like 10

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...