Guest arapaho Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Kuplassani(-73) on otsikon mukainen kaasari,joka ei ota kylmällä ilmalla ryyppyä mukaan.Käy kylmänä tosi huonosti,sammuen välillä. "ratas"liikkuu kyllä herkästi,eli oisko ns.lämpöjousi(?)viallinen?Lämmettyään käy niinkuin pitääkin. Kuinkas sen sais testattua?Kehä,jossa ratas on,liikkuu tahmeasti liikuttaessa,ei kait sen asennolla ole väliä? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Mulla on yksi tuollainen 31 pict 4 kaasutin tuossa hyllynpäällä painona..se näyttää melkeimpä uudelta, ja on kyllä niin puhdas että kehtaa asuintiloissa hilloa...siinä on tuon kiihdytyspumpun määränsäätö jonkinmoisella termostaatilla ja ryyppi tavan sähköllä. vw no.11312021G, jos kiinnostaa voin kyllä myydä pois... jos kiinnostaa niin yv tai maili matti.paavela@pp2.inet.fi Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Moi Paljonko pyydät kaasarista? Nyt käytössä olevankin varmaan saa kunnostettua... kuitenkin toimii normaalisti lämpimällä koneella. Mutta kiinnostaa kyllä! Quote Link to comment
peruskallio Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 (edited) Mitä vanhan testaukseen tulee, jos toimii samanlailla kuin pienenpinumeroisisssa kaasareissa, siellä on kaksi osaa. Vastus joka lämpiää ja jousi joka reagoi lämpöön ja kääntää läppää. ensiksi mittaisin että ryypyn johtoon tulee sähköä. Pitäisi olla 12v aina kun avaimesta on väännetty sähköt päälle. jos sähkö ok, voi koittaa vastusta mitata siitä vastuksesta. En tiedä paljon pitäisi ohmeina olla, mutta jos ääretöntä mittari näyttää, on vastus palanut poikki. Eli mittarin toinen napa siihen mihin sähköjohto menee ja toinen kaasarin runkoon. (Johto irti) Ja kyllä jos löysäät ne kolme ruuvia ja pyörität keskellä olevaa koteloa, vaikuttaa se ryypyn säätöön. Eli siihen kuinka nopeasti ryyppy menee pois päältä. Kyllä sen silti toimia pitäisi, ellet montaa kierrosta ala pyörittämään. jos vastus poikki, ei muuta kuin kolme ruuvia auki ja osat pihalle. Ei ole monimutkainen laite, ja uuden vastuksen voi ostaa erikseen. Edited September 8, 2018 by peruskallio Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Arapaho, herkistele sitä ryypyn akselia ja koeta löysätä sitä mutteria akselilta josko alkaa toimimaan herkeämmin. Ei ole kyllä kummoinen laitos jos käyttää kannen sieltä toisesta päästä auki, 3 pientä ruuvia. Ryyppyhän menee päälle ilman virtaa aina kun moottori on kylmä eli vaikuttaako tuo 12v ainostaan ryypyn sulkeutumiseen. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Ryypyn akselia oon herkistellyt. Kaasari on pesty ultrapesurilla viime kesänä,oli töhnäinen,mutta ryypyn toiminta ei juurikaan muuttunut. Eikös ryyppy mene päälle,kun polkaisee poljinta?Hankalaa sikäli,kun ei oo ketään katsomassa mitä kaasarissa tapahtuu kun käynnistää... Bellet -65 on helppo,kun sen saa konehuoneesta käyntiin. Koitan löytää toimivan mittarin jolla sais mitattua voltit. Virta tulee ryyppyyn koekynällä testattuna. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Kyllä, ryyppy menee päälle kun poljinta polkaisee eli kone kylmänä kun käännät käsin kaasuvipua konehuoneesta niin näkeehän siitä heti meneekö ryyppy päälle. Samaa oiretta oli minullakin Westyssä, rasvailin ryyppyakselin, löysytin mutteria ja käytin sen 3 ruuvilla olevan kannen auki ja tarkistin että kaikki ok. Sen jälkeempä se toimikin ok kun kaikki oli kohdallaan. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Pittääpäs kahtella...josko alkais pelittään.Kiitos vinkeistä!! Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Löytyykö keltään Solex 31 pict 4 kaasarin räjäytyskuvaa? Meininki purkaa kaasari talven aikana...pitäis saada kasaankin...purkaa osaan ihan mitä vain. Mahdollisimman pian....kiitos! Quote Link to comment
Paadre Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Varmista ny, että on saman näkönen. Mut atk anto tollasen kuvahaulla. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Mahottoman iso kiitos!! Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Näyttäs samalta. Vaikuttaa kuin tanko joka kiertää ryypyn päälle olis hiukka jumissa.Sormella kun pikkasen avittaa,niin liikkuu ... Ongelmanahan on ryypyn toiminta,ei kylmänä ota ryyppiä.Vastuksen pääsen mittaamaan tänään. Perkheles ku on vajakkia tietopuolella näihen kanssa! Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Löysäsin ryyppytangon(?)mutteria,ei juurikaan herkistänyt ryypin päälle menoa.Ryypyn kyllä pudottaa pois kkoneen lämmettyä,eli vastus lienee kunnossa. Pitänee ottaa ja räjäyttää kaasari mamman riemuksi ruokapöydälle.Kone käy nätisti kakomatta kun lämpiää. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Nyt alkaa olla nuppi pyörällä... Jostain luin,että käyntiongelmia voi tulla,jos kaasarin maadoitusjohto ei ole kunnossa?? Mitäh??Onko siellä maadoitus? Vaikuttaako muuten kiihdytyspumpun jalan bakeliitin pieni halkeama käyntiin?Joku laittanut mutterin liian tiukalle ,saanu helkeaman aikaiseksi... Huomasin tuossa,että suodattimessa ei koneen käydessä ole bensaa oikeastaan yhtään?Ei sitä paljon ole muutenkaan..Vastaa kaasuu kyllä herkästi,eli bensaa saa. Vinkatkaa,jos alkaa mennä ihan pöljiksi nää mun kysymykset. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Ei ole maadoitusjohtoa. Saat vaan herkisteltyä sen ryypyn akselin niin sillä alkanee pelaamaan (oletuksella että venttiilinsäätö, sytytys yms on säädöissään) Muuhun on tässä vaiheessa turha puuttua jos kerta lämpimänä toimii hyvin. Eli keskityt vaan siihen että saat sen ryypyn menemään herkeästi päälle kylmänä, siinä ei montaa osaa ole joka tähän vaikuttaa. Ilmanputsarin poistamalla jo näkyy ryyppyläppä ja sitä kauttakin pääsee voitelemaan ryypyn akselia. Loput sieltä 3 ruuvisen kannen alta. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Juh... KIITOS! Quote Link to comment
Tanhis Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Niin ja muut asiat on luonnollisesti kunnossa kuten sytytys oikein säädetty ja tulpat ehjät? Quote Link to comment
nyki Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Onko tää 31pict4 malli yleisesti ottaen jotenkin ongelmallinen? Ilmeisesti sitä käytetty myöhäisimmässä 1300:ssa - 70luvulla. Voiko tilalle vaihtaa 31pict3 mallin kaasarin suoraan vai tarttisko jakaja myös vaihtaa sille parina? Ilmeisesti noissa kaasareissa olisi erilaiset jakajat käytössä. Quote Link to comment
hpa Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 31 pict-4 kanssa pitää olla imusarja kahdella esilämmitysputkella sekä termostaattiohjattu imuilman edilämmitys.Jakaja ja kaasutin ovat aina pareja. Liitteenä jonkinlainen taulukko. Kaasutin+jakaja (1) (1).doc Quote Link to comment
nyki Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Okei eli oikea jakaja tolle 31pict4.lle 31PICT-4, 043905205. Täytyypä tarkastaa jakajan speksit. Imusarjassa ei ainakaan ole kuin yhdet esilämmitysputket... Miten tuollainen termostaattiohjattu imuilman esilämmitys on sitten käytännössä noissa oikein toteutettu? Manuaalikuplissa 1300:ssa 31pict3 näyttää olevan nämä jakajat riippuen AB-koneen numerosta: 31PICT-3 113905205AJ Bug 1300 From Eng AB000001-AB350000 31PICT-3 113905205AL Bug 1300 FROM ENG AB350001 Quote Link to comment
vwagen Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Tehtaalla jakaja/kaasutinyhdistelmät on suunniteltu mahdollisimman hyvin toimiviksi,mutta ei se sitä käytännössä tarkoita ettei muistakin yhdistelmistä voisi saada toimivia. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 (edited) Ja samaten ne jakaja kaasari yhditelmät on suunniteltu toimimaan 87oktaanisella lyijyllisellä bensalla. Nykyinen etanolipolttoaineen palonopeus on aivan eri jolloin alkuperäisillä ennakoilla ei ole mitään tekemistä opitimaalisen toiminnan kannalta nykypolttoaineella... Edited May 2, 2020 by Tutkija 1 Quote Link to comment
nyki Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Mulla on tos AB koneessa 113905205AL jakaja, joka moottorinron perusteella pitääkin olla. Taulukon mukaan sille pari tosin olis 31pict3 eli nyky kaasari pict4 olis kai väärä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Oma kokemus noista vw:n yksikurkkuisista pict Solexeista on se että mitä uudempi malli niin tempukkaampi. Ainakin mopoissa on parhaiten ja varmimmin toiminut wanhemmat mallit ilman ilmankierrätystä(bybass) ja sulkuventtiileitä. Joistain uudemmista ei saa tyhjäkäyntipiiriä toimimaan vaikka pesee utralla tuntikausia ja/tai dippaa välillä lipeään...ei vaan toimi tai toimii muutaman päivän. Jos on tavan auto (tai mopo)1300...1600 niin se vanhempi pyöreäkohokammioinen on kyllä hyvin luotettava tuossa kokoluokassa, ja toimii hyvin sekä pelkällä alipainejakajalla sekä alipaine+keskipakois jakajalla. 1 Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 En oo koskaan kattonu kaasarin tai jakajan numeroota vakiokoneis, eikä koskaan oo ollu mitään ongelmia. Tällä hetkellä kaasari on 31pict-4. Ennemmin oli 31pict-3, kone on1600:n. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 (edited) On 9/11/2018 at 7:39 AM, Paadre said: Tää o kolmonen, ei nelonen Nelosessa: - Kiihdytyspumpun akselissa on kuulalaakeri, ei tätä jousi hässäkkää - Nelosessa on messinkinen mörkö-kokonen pääsuuttimen patukka - Lisäksi suuttimet tuplana ("16" x 2 kpl) Edited May 4, 2020 by P_Valtonen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.