Jump to content

tehomittaus penkin uskottavuus...


Recommended Posts

kaveri kävi penkissä mittaamassa kuplasta tehoja..ja oli hiukan huuli pyöreenä saadusta tuloksesta!!!

 

kone on seuraava:

 

69 vastapainoakseli

c65 nokka-akseli (se vanhempi parempi malli)

40 weberit kulmissa

1/5 keinuvivusto

92 putkisarja

isoventtiilikannet, puristuksia nostettu, palotila ja kanavat tehty huolella...

 

auto on tosi ärhäkän olonen ja vastaa kaasuun loistavasti! takana on 205/15" renkaat...suoraan ajaessa 1 ei mitään pitoa..2 vaihteella polttaa rajottajalle asti..3 hiukan vingahtaa..kytkimellä ei tarvitse kusettaa...

eli ei mikään nuhanen..

 

vaihdelaatikko on normaali välityksellä..

 

niin penkki antoi tasaluvun 100 hevosta takapyöriltä saatuna...

 

voisko olla oikein...kaverin mielestä pikkasen alakanttiin...vai voiko 100 hv kupla olla noin tehokkaan olonen..??

Link to comment

Taitaa olla ihan oikeet hevoset nuo. Essonbaari sataheppaset on oikeesti ihan eri juttu. Viimekesänä mulla oli myynnissä 126 heppanen 2007cc kone ja essonbaari miehet kauheesti ihmetteli, et pitäishän siinä enemmän voimaa olla noilla spekseillä.

Link to comment

Pitäis ehkä puhua enemmän paino/teho-suhteesta verrattaessa autoja keskenään. Jos vakio 1600 pata tuotti 50hp ja viri 1,84l 100hp niin aika hyvin on miusta onnistuttu, jos kone vielä kestää yhtä kesää pidempään.

Link to comment

Jottain vikkaa pitää kyllä olla renkaissakin tai voimansiirrossa :)

 

Esim vielä kuplaa reippaasti kevyempää urtsiverraria ei saa pirullakaan sutimaan enää kakkosella kuivalla asfaltilla, vähän vingahtaa muttei paljoa. Epäilisin siinäkin olevan ainakin sen 100hp takapyörillä. Samalla padalla -62 kupla ei sekään juurikaan sutinut vaikka pyöränkulmat ym. olivat varmaan ihan päin persettä.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest Variant

Jos tämä tekee sun kaverin onnellisemmaksi, mä voin sanoo, että sun kuvauksen perusteella kaverisi moottorin todellinen takapyöräteho on 104 hp. Jos joku haluaa tehdä vielä onnellisemmaksi, voi tietenkin sanoa vielä suuremman luvun.

Mutta oikeesti, kannattaa käydä kokeilemassa varttimailia, punnita auto+kuski ja laskeskella siitä tehot. Netistä löytyy laskukaavoja. Sit on ainakin kaksi erilaista teholukemaa, joista valitsee tietenkin sen suuremman viralliseksi totuudeksi. Varttimailikokeilu ei montaa euroa maksa.

Link to comment

Mutta oikeesti, kannattaa käydä kokeilemassa varttimailia, punnita auto+kuski ja laskeskella siitä tehot. Netistä löytyy laskukaavoja.

 

Mutta jos kuski on noin kova sudittelemaan niin teho lukema taitaa olla aika surkea.

 

 

Varttimailiaika antaa suuntaa tehosta mutta lähinnä se kertoo siitä kuinka taitavasti kuski osaa sitä tehoa käyttää.

Link to comment

Myös alustan toimivuus, renkaan pito, välitykset, ilmanvastus, vääntökäyrän muoto jne. vaikuttaa varttimailin aikaa tehopainosuhteen ja kuskin lisäksi.

 

Yleensäottaen nuo paremmat dynot antaa hyvin luotettavia lukemia. Ainakin mitä Harisen kanssa joskus juttelin niin se kertoi että sen mitä se on vakioautoja mitannut niin hyvin lähelle tehtaan ilmoittamia arvoja on ollut tulokset.

 

t. Mika

Link to comment

Ei kai niissä laskureissa ajan mukaan lasketa vaan loppunopeuden, jolloin alku sudittelulla ei ole niin paljoa merkitystä.

Eikä noilla tehon määrillä mitään tee ellei meinaa virittää lisää, jolloin tietää onko mennyt oikeaan suuntaan.

Mulla tippui 12hp, joten viritys oli onnistunut, kun ei tippunut li 20%:a :)

Link to comment

Eräästä 78.4 x90.5 = 2017cm3 Moottorista,Scatin 65 nokka+1.25 keinut,Puristus n.9.5:1,044 kannet ammattilaisen tekemänä,41,5x35.5,2x40 Tupla Weberit+kunnon ilmanputsarit ja torvet,41mm Race pakosarja,009 jne

Mitattu 151,4hv / 197nm KONETEHOA ja käyrät löytyy paperilla,kuka sitten uskoo ja kuka ei. 0-100 menee ko.auto varsin liukkaasti n.7sek.

Eräässä täyspainoisessa kuplassa,katuautossa,ja tästäkin autosta löytyy pitoja kakkosella asfaltilla täysin (tosin ei ole järkeä yrittää laatikkoa rikki ja sudittaa hullunlailla asfaltilla.)

Link to comment
Eräästä 78.4 x90.5 = 2017cm3 Moottorista,Scatin 65 nokka+1.25 keinut,Puristus n.9.5:1,044 kannet ammattilaisen tekemänä,41,5x35.5,2x40 Tupla Weberit+kunnon ilmanputsarit ja torvet,41mm Race pakosarja,009 jne

Mitattu 151,4hv / 197nm KONETEHOA ja käyrät löytyy paperilla,kuka sitten uskoo ja kuka ei. 0-100 menee ko.auto varsin liukkaasti n.7sek.

Eräässä täyspainoisessa kuplassa,katuautossa,ja tästäkin autosta löytyy pitoja kakkosella asfaltilla täysin (tosin ei ole järkeä yrittää laatikkoa rikki ja sudittaa hullunlailla asfaltilla.)

 

Hetkinen, siis tehoa 151 ja menee 0-100 7 sekunnissa? Mulla meni 6,06 sekunnissa ja ajattelin että tehoa on just jotain 150-160. Mä en edes ottanut "kytkin sivuun" lähtöä vaan silleen maltillisesti kun silloin ei vielä ollut moottorin takatukea. Pitäis varmaan kans penkittää... Niin ja edelleenkään ei 205/65-15 sudi hulluna.

 

t. Mika

Link to comment
Eräästä 78.4 x90.5 = 2017cm3 Moottorista,Scatin 65 nokka+1.25 keinut,Puristus n.9.5:1,044 kannet ammattilaisen tekemänä,41,5x35.5,2x40 Tupla Weberit+kunnon ilmanputsarit ja torvet,41mm Race pakosarja,009 jne

Mitattu 151,4hv / 197nm KONETEHOA ja käyrät löytyy paperilla,kuka sitten uskoo ja kuka ei. 0-100 menee ko.auto varsin liukkaasti n.7sek.

Eräässä täyspainoisessa kuplassa,katuautossa,ja tästäkin autosta löytyy pitoja kakkosella asfaltilla täysin (tosin ei ole järkeä yrittää laatikkoa rikki ja sudittaa hullunlailla asfaltilla.)

 

Hetkinen, siis tehoa 151 ja menee 0-100 7 sekunnissa? Mulla meni 6,06 sekunnissa ja ajattelin että tehoa on just jotain 150-160. Mä en edes ottanut "kytkin sivuun" lähtöä vaan silleen maltillisesti kun silloin ei vielä ollut moottorin takatukea. Pitäis varmaan kans penkittää... Niin ja edelleenkään ei 205/65-15 sudi hulluna.

 

t. Mika

 

 

Sellainen mutu arvio suurinpiirtein. Ihan mopo se on kaikilla on enemmän tehoa varmasti ja se on auton omistajalle ihan sama asia kunhan hänen omaan käyttöön riittää. Kilpaa ei ole tarkoitus ajaa.

Link to comment

Sellainen mutu arvio suurinpiirtein. Ihan mopo se on kaikilla on enemmän tehoa varmasti ja se on auton omistajalle ihan sama asia kunhan hänen omaan käyttöön riittää. Kilpaa ei ole tarkoitus ajaa.

 

Sama vika mulla. Ei kannata penkittää, kun ei sillä tiedolla loppujen lopuksi ole mitään virkaa. Se että saa hyvät fiilikset ajamisesta riittää kans mulle. Tosin aina sitä tekis mieli hieman lisää... :-)

 

t. Mika

Link to comment

vakio 1584cc engine ja pannaan siihen scat c65 nokka, veistellään kannet jättäen kuitenkin vakioventtiilit, lykätään nurkkiin 45:set tuplakaasarit, kärmespesäputki ja avot; printissä seisoo 108 hp ja 120 nm!

Link to comment
vakio 1584cc engine ja pannaan siihen scat c65 nokka, veistellään kannet jättäen kuitenkin vakioventtiilit, lykätään nurkkiin 45:set tuplakaasarit, kärmespesäputki ja avot; printissä seisoo 108 hp ja 120 nm!

 

Paljonko puristukset?

 

t. Mika

Link to comment

Tuossa mun moottorissa on VW pohjainen vakiokansi jossa on 40mm imuventtiili ja siinä virtausarvo 171hv 14,2mm nostolla. Mittauspaikasta ei täyttä varmuutta mutta saattaa olla Juhan mittaamat.

 

Voin jos jotakin kiinnostaa niin tehdä kunhan kerkiän, tarkemman luettelon millä osilla noihin käyrän arvoihin on päästy.

 

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että ostamalla samat osat saa samat tehot koska siihen liittyy niin paljon muuttujia jotka vaikuttaa lopputulokseen.

Link to comment
Tuossa mun moottorissa on VW pohjainen vakiokansi jossa on 40mm imuventtiili ja siinä virtausarvo 171hv 14,2mm nostolla. Mittauspaikasta ei täyttä varmuutta mutta saattaa olla Juhan mittaamat.

 

Voin jos jotakin kiinnostaa niin tehdä kunhan kerkiän, tarkemman luettelon millä osilla noihin käyrän arvoihin on päästy.

 

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että ostamalla samat osat saa samat tehot koska siihen liittyy niin paljon muuttujia jotka vaikuttaa lopputulokseen.

 

Ainaski muo kiinnostaa tarkempi luettelo osista

Link to comment
Guest Variant
Ei kai niissä laskureissa ajan mukaan lasketa vaan loppunopeuden, jolloin alku sudittelulla ei ole niin paljoa merkitystä.

Eikä noilla tehon määrillä mitään tee ellei meinaa virittää lisää, jolloin tietää onko mennyt oikeaan suuntaan.

Mulla tippui 12hp, joten viritys oli onnistunut, kun ei tippunut li 20%:a :)

 

Joo, nimenomaan loppunopeus kertoo enemmän tehoista kuin aika. Loppunopeuteen ei sudittelun ja kuskin taitojen vaikutus ole yhtä suuri kuin aikaan.

Eihän tälläisellä laskennalla tietenkään tarkkoihin teholukemiin pääse, mutta todennäköisesti saa luotettavampia lukuja kuin kysymällä niitä volkkaripalsta.com:ista.

Lisäksi, mun mielestä varttimailin aikakortti olisi paljon kiinnostavampi kuin dynolappu. Dynolappu kun kertoo vain niin pienen osa auton tekniikan toimivuudesta, mutta on tietenkin oiva apuväline, jos virittää lisää tai suunnittelee välityksiä ja vaihtokohtia.

Link to comment

Mikä kurkku noissa sun 40:ssä on Kyösti? Kantsis laittaa 36mm kurkku ja myös muotoilla hajotin ja kurkku uusiksi. (Vaatii suutin-säädön)

Ei vie toimivuudesta pois, herää noilla pikku-kaasareillakin vähän paremmin antamaan tehoa!

Link to comment
Mikä kurkku noissa sun 40:ssä on Kyösti? Kantsis laittaa 36mm kurkku ja myös muotoilla hajotin ja kurkku uusiksi. (Vaatii suutin-säädön uusiksi)

Ei vie toimivuudesta pois, herää noilla pikku-kaasareillakin vähän paremmin antamaan tehoa!

 

Kuka sanoi että se on mulla? 32 tai 34. Ko.mottiin menossa 44:set kiinni kohta ovat jo hankittuna

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...