Jump to content

Brasilian junakeula työn alla - muuttumisleikki hippibussiksi hahmottuu


Recommended Posts

22 hours ago, PZQ said:

Erityiskilven hinta nykyään "vain" 750€ , joten jos lähtisi jurnuttamaan esim. Hki-Kenpele-Hki niin säästö saattaisi olla aika marginaalinen ?

Tuo on muuten aivan totta, ei todellakaan kannattaisi lähteä tuolla ajamalla hakemaan 😉 No katsotaan mitä lähikonttoreilta sattuu löytymään.

 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pitänyt sellaista hoppua, ettei ole ehtinuyt kommentoimaan. Lyhyt päivitys. Kilvet saatu 5-merkkisinä valkopohjaisina ns. vanha mallisina. Löytyi ihan Vantaalta, ei tarvinut sen kauemmas lähteä. Katsastaja oli merkannut vaihtoehtoisen kilven, sanoi virkailija. Ja meni ja kaivoi 5-merkkisen. Olin tosin etukäteen kysynyt, että onko heillä ja olihan nitä sattumoisin vielä muutama.

 

Auto on periaatteessa valmis ja paranee ajo ajolta, nyt se alkaa olla jo ihan ajettava. Reilut 200 km meni ongelmitta perjantaina. Viltit lämmityslaitteen korvikkeena, toki sisustan väriin sovitettuna. Prismasta löytyi viininpunaisia vilttejä 4,90 / kpl 😉 Hain 6 kpl, mutta pitää hakea lisää, pelkästään etupenkillä oli 4 käytössä jo kahdelle.

 

Link to comment
3 hours ago, x-pj said:

Minä piilotin lämpöelementit istunverhoilun alle https://www.motonet.fi/fi/tuote/482403/autoline-istuinlammittimen-korjaussarja

Lämmitettävät penkit ja viltit on tehokas yhdistelmä.

Tuo voisi olla hyvä idea kyllä. Nyt se kylmä tosin tuli enemmän vedosta. Lämmintä ulkona oli vielä illallakin joku 13 asetetta. Menomatkalla piti jopa ikkunaa avata vähän.

Link to comment

Jonkun sortin lämmitus parantaa ajomukavuutta aika oleellisesti, varsinkin silloin kun sattuu se vähän kosteampi kesäpäivä. Jos ei niitä lämmönvaihtimia halua väsäillä kuntoon niin noita omalla tankillaan varustettuja diesel ilmalämmittimiä saa aika huokeaan hintaan ja asennuskaan ei ole hankalaa.

Link to comment
On 5/19/2019 at 2:41 AM, Joe Cool said:

Pitänyt sellaista hoppua, ettei ole ehtinuyt kommentoimaan. Lyhyt päivitys. Kilvet saatu 5-merkkisinä valkopohjaisina ns. vanha mallisina. Löytyi ihan Vantaalta, ei tarvinut sen kauemmas lähteä. Katsastaja oli merkannut vaihtoehtoisen kilven, sanoi virkailija. Ja meni ja kaivoi 5-merkkisen. Olin tosin etukäteen kysynyt, että onko heillä ja olihan nitä sattumoisin vielä muutama.

 

Nuokin saat vaihdettua mustapohjaisiin ja kun tilaat vielä ilman reikiä, saat itse porata reiät oikeisiin kohtiin.

Link to comment
49 minutes ago, Bussfest 2018 said:

 

Nuokin saat vaihdettua mustapohjaisiin ja kun tilaat vielä ilman reikiä, saat itse porata reiät oikeisiin kohtiin.

 

Eikös tässä ollut joku rajoite että mustapohjaiset kilvet saa tilattua vain -71 ja vanhempiin autoihin, kyseessähän oli -74 bussi.. voinhan mä olla väärässäkin

  • Like 1
Link to comment

'72 käyttöönotettuun saa mustat. Tuossa valkoiset sopivat ihan hyvin väriteemaan, koska puskurit ja kilven pohjat ovat valkoiset. Se peltiseppä teki pienet paikkaukset kilpipohjiin ja peitti turhat aukot. Nyt istuvat nätisti valkoisissa pohjissa. Ei vääriä reikiä missään.

 

  • Like 2
Link to comment

Saanhan olla erimieltä ku on taipumusta joskus olla vastarannan kiiski.. valkeet veks tai siis maalisumun käsittelyyn, mustat on aina mustat ja se ei siitä miksikään muutu.. Juniksessa vaikka oiskin brassi -74nen siihen pitäs väkerrellä mustat..

Edited by Urbantoy
Link to comment
7 hours ago, Joe Cool said:

'72 käyttöönotettuun saa mustat. Tuossa valkoiset sopivat ihan hyvin väriteemaan, koska puskurit ja kilven pohjat ovat valkoiset. Se peltiseppä teki pienet paikkaukset kilpipohjiin ja peitti turhat aukot. Nyt istuvat nätisti valkoisissa pohjissa. Ei vääriä reikiä missään. 

 

Jostain kumman syystä ulkomaantuontiin raja on '71

Link to comment

1971 vaihtui. Mutta onhan noita senkin jälkeen mustilla kilvillä rekattu autoja vielä, koska niitä kilpiä oli valmiina konttoreilla vielä pitkään tuon jälkeenkin. 

 

Eikö tuollaiseen brassijunikseen sopisi EU-kilpi parhaiten, tuskin olisi vanhaan kunnon autorekisterikeskuksen ja vanhan valtion kats. konttorin aikoihin edes vastattu kysymykseen saisko brassijunikseen Suomen kilpiin...😃

  • Like 2
Link to comment
  • 3 months later...

Pientä päivitystä. Tämä Ellips Brassi Junis on palvellut hyvin vähäiset ajot. Ehkä joku 5-600 km tullut matkaa. Heti alkutaipaleella menivät ne kytkinakselin stefat uusiksi, mutta sen jälkeen ei ole teknisiä ongelmia ollut. Jostain se valutteli tallin lattialle "ylimääräistä" laatikkoöljyä, mutta ei kovin paljon.

 

Nyt murtui äänenvaimentimesta se ulostuloputki ja savut pukkaavat sisälle. Kyselinkin asiasta tuolla tekniikkapuolella. Bussi seisoo nyt odottelemassa äänenvaimenninremppaa. Samalla on tarkoitus vielä kiristellä vähän ohjaussimpukkaa klapin vähentämiseksi. Kyllä sillä tiellä pysyy, mutta vähän tulee välillä kiusallisia ohjausliikkeitä 😉

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Kaveri muotoili ja hitsaili siihen uuden ulostuloputken ja nyt savut pysyvät siellä missä pitääkin. Eikä hakkaa enää takapeltiin. Muuten vaimennin oli kovaa tavaraa, eli varmasti brasseissa vaihdettu.

 

Ohjauksen kiritys ei tuonut toivottua tulosta. Kävi juuri kuten pelkäsinkin, eli parkkisella kääntelystä tuli raskasta ja suoraan meno ei mainittavasti parantunut.

 

Toinen mielenkiintoinen juttu on peruuttaessa kiristyvät jarrut. Kun peruuttaa alamäkeen ja jarruttelee samalla, rummut menevät melko kiinni ja alkavat laahata. Eteen päin ei samaa ongelmaa ole.  Pitää panna tuonne tekniikan puolelle lisää aiheista.

 

 

Link to comment
  • 7 months later...
  • 1 month later...

No niin, taas kirjautuneena :) Pahoitteolut hitaasta vastauksesta. Muut projektit vieneet ajan niin, ettei tämän kanssa ole juuri mitään ehtinyt eikä suuremmpin tarvinnutkaan.

Ei siinä muuta tarvittu eikä sitä lukkoakaan mitenkään syynätty, esittelin vaan, että sellainen on. Silti esim. 2-piirijarruja pidän itse paljon tärkeämpänä muutoksena, vaikkei niilläkään ollut katsastuksessa merkitystä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jatketaan ja tiivistetään juttua tähän, vaikka muissa ketjuissa tarkemmin.

Ohjaus toimii nyt kohtuullisen hyvin, avattiin simupukka ja kasattiin, shimmattiin ja säädettiin. Kyllä sillä nyt tiellä pysyy.

 

Katsastus hoidettu jo toiseen kertaan ja nyt kahden vuoden leima paperissa. Taka-akselista pukkaili ölyjä rumpuun ja ekalla yrityksellä hylky. Syyksi löytyi - ei stefa, koska se oli uusittu laakerin vaihdon yhteydessä - vaan O-rengas laakerin ja stefan holkin välistä. Nyt siellä uusi O-rengas ja ainakin nyt vaikuttaisivat öljyt pysyvän sisällä.

 

Onnistuneen katsastuksen ilo oli lyhytaikainen, koska sieltä lähtiessä moottori korkkasi mitään ennakkoon varoittelematta n. 5 km ajon jälkeen, kun nopeus nousi huimaan 90 km/h tai jopa yli. Ääni kasvoi samaa tahtia mitä nopeus hiipui ja kun pääsin risteykseen ja kytkin pohjaan, niin siihen sammui, 5-600m jäi matkaa pajalle hinurin perässä. Onneksi on Autoliiton Plus-jäsenyys. Jäähdyttyään käynnistyi kyllä, mutta pahalla äänellä. Nyt rempatusta koneesta jo sovittu tätä kirjoitettaessa - kiitos foorumin valppaiden kavereiden! Hienoa porukkaa täällä!

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...