Racing Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Edit. kuvat poistettu ja auto kunnossa.. Tänään oli sitten meikäläisen vuoro,ajelin muina miehinä asioille ja kone rupes rykimään yhtäkkiä ja sammui,katsoin taakse niin metriset lieskat takalasin alla ja kaikista konepellin ritilöistä. En ole ikinä juossut niin nopeaa lähelläolevien pakettiautojen ja kuormaautojen luo,onneksi takana tuli rekka ja mies sai 2min kaivamisen jälkeen sammuttimen kouraan ja saatiin sammutettua,oli viimeiset hetket ennenkun takapenkin takaa olisi matot syttynyt! Kyllä tuli kiiteltyä kuskia nopeasta toiminnasta ja avusta ettei koko auto palanut. Konepellistä ja takalasin alta maalit lähti ja johtoja paloi. Ilmanputsarihan se siellä oli syttynyt. bensaletkut ja kaikki täysin ehjiä. Onneksi ei koko auto palanut,siihen kun on tullut jo uhrattua aikaa ja rahaa riittävästi. "Hieman" masentaa ja vituttaa. Nyt vaan odotellaan vakuutustarkastajaa,kaikki vakuutukset on kyllä kunnossa. Quote
metake Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 No huh huh. Onneksi oli onneakin mukana, ja sait sammumaan, moni ei olisi saanut. Arvanko oikein, jos ostoslistassasi on sammutin? Quote
-MITO- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Joo tuuria on ollut :O Itellä sammuttimia ilmavolsuissa 1-2 kpl tuommoisen varalta. Quote
Racing Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 Juu sammutin kyllä hankitaan seuraavaksi siitä ei ole epäilystäkään! Pulssi hakkas kevyesti siinä vaiheessa kun lieskat näki! Pitikin sattua ja vielä just kun lomat alkas .ittu%¤&¤#&¤(#! Quote
-MITO- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Semmonen 1kg sopii kuplan sisään siististi ja 2kg sit etuluukun alle, niillä saa jo vähän alkusammutettua. Quote
Mikko Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 1kg ja 2kg sammuttimet ei sano kuin zup ja ne on tyhjiä. 6kg vaahto niin ei oo nii paljon siivottavaakaan jos tilanne tulee (tietysti laadukas 6kg vaahto on kallimpi kuin hongkongin 1kg jauhe...) Quote
-AP- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 , niillä saa jo vähän alkusammutettua. Vain vähän... Kakskiloinen tyhjenee muistaakseni 13 sekunnissa, suihkun on parasta osua kerralla kohdalleen! Toisaalta, kuuskiloinen on melko hankala sijoittaa pikkuautoon. Edelleen, älkää ostako halpamarketin kiinalaisia, ne on tarkoitettu säilytettäväksi kuivissa sisätiloissa, ei saa ravistaa jne. Myöskään huoltoliikkeet ei niitä huolla/tarkasta. Quote
-MITO- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Juu tiedossa on että ei kauaa juhlita mutta jotain kättäpidempää :) Quote
harrastaja3250 Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Kun ostatte sammutinta ei kannata katsoa sammuttimen kokoa pelkästään. Tärkeämpää on sammuttimen teholuokitus. Nykysammuttimissa sammutusteho ilmoitetaan lukemina esim. A 13 B 55, mitä isompia nämä lukemat ovat sitä suuremman palon sammuttimella voi sammuttaa. Lyhyesti: Laadukas 2 kg sammutin sammuttaa paremmin kuin halpa 6 kiloinen. Quote
-tipi- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Jauhe kantsii pestä ja putsata pois mahd. nopeesti, hapettaa kovin. Kyösti kyllä se siitä, onneks ei menny koko pirssi. Miksi putsari syttyi? Löikö kaasarillepäin vai miten? Ehdotan että kaikki hommaa vähintään kuution vesisäilön autoonsa mahdollisten tulipalojen varalle... Quote
metake Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Ehdotan että kaikki hommaa vähintään kuution vesisäilön autoonsa mahdollisten tulipalojen varalle... Mulla oli semmoinen :) Tosin vesivolsu muutenkin, LT.. Joku vuosi sitten meni kaivo kuivaksi, niin paiskoin kuution säiliön tavaratilaan ja hain paloasemalta vedet mitä tarvittiin. Opetti reilun vuoden aikana säästämään vettä kummasti, lieko sen seurausta että noita ilmavolsuja on alkanut kertyä pihaan :D Quote
metake Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 1kg ja 2kg sammuttimet ei sano kuin zup ja ne on tyhjiä. 6kg vaahto niin ei oo nii paljon siivottavaakaan jos tilanne tulee (tietysti laadukas 6kg vaahto on kallimpi kuin hongkongin 1kg jauhe...) Tyhjenemisajat on todellakin kohtuu lyhyitä. Gloria ilmoittaa omille sammuttimilleen 2 kg:lle 10-12 sek ja 6 kg:lle 15 sek. Jos en väärin muista niin noi 1 kg:n sammuttimet on luokkaa 5 sek, joten parempi osua palokohteeseen sillä heti. Pari vuotta sitten olin palokunnan/työnantajan järjestämässä lyhyessä sammutus koulutuksessa/harjoittelussa, jossa neste/kaasu paloa sammutettiin, niin ei ollut helppoa. Oikea tekniikka vaikutti sammutusaikaan merkittävästi. Quote
Guest veewee Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 10:ssä sekunnissa osaava sammuttaa isonkin palon kohtuu helposti. Tulityökursseilla sai harjoteltua kivasti Quote
Guest Mika Raussi Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 No helppohan se maassa makaava nesteallas on sammuttaa, mutta eri on tilanne kun edessä on jotain rojua jne. Kiva oli tilanne, jossa saavissa palo bensa veden pinnassa ja saavissa oli tietty perämooottori. Ainoo sammutusväline siihen hätään oli tosi hikisen pine vesiletku, josta ei saanu edes sumua. Sai muutamaan kertaan nimittäin lakasta ennenkun sai sen sammumaan ja osakseen just sen takia kun se riki oli tiellä. Quote
Racing Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 Jauhe kantsii pestä ja putsata pois mahd. nopeesti, hapettaa kovin. Kyösti kyllä se siitä, onneks ei menny koko pirssi. Miksi putsari syttyi? Löikö kaasarillepäin vai miten? Ehdotan että kaikki hommaa vähintään kuution vesisäilön autoonsa mahdollisten tulipalojen varalle... En tiedä miksi syttyi,muutakaan en keksi miksi kun että löi tulta kaasarille päin. Missään ei vuotoja ole ja kaikki letkut ehjät näin vaan käy vaikka yrittänyt joka vuosi kattoa letkut jotta on kunnossa ja kaiken muunkin että ei tulisi vahinkoja. Pakosti on kaasariin lyönyt tulta vain. Eipä tuohon paljoa tartte vaivaa että ajokuntoon saa,mutta menee vaan varmaan koko auton maalaus uusiksi paikkaamalla ei enää kovin siistiä saa. Joo täytyy pestä sitten pois kun on tarkastaja käynyt ennemmin en siihen koske. Mutta näitä sattuu,laitoimpa vaan tänne opettavaiseksi esimerkiksi,miksi kannattaa se sammutin hommata. Mulle se hoitui nopeasti takana tulevasta rekasta,mutta ei voi edes ajatella miten olisi käynyt jos olisi ollut jossain syrjemmällä seudulla. Quote
Guest Raggare Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 learn it, know it, live it - hoodride no hyvä ettei leimahtanu enempää, äkäseen tuppaa käryää nuo autot Quote
Guest KooTee Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Bensavuoto paluulinjassa...bensasumua pakosarjaan...eikä kaksikaan sammutinta, vesi läheisestä ojasta, huutaminen ja huitominen auttanut...Palokunta tuli paikalle alle 10min, mutta mitään ei jäänyt - kaikki suli...jopa alumiinit konehuoneesta. V*T*TT** vieläkin vaikka tapauksesta on jo vuosi...mutta onneksi ollaan vielä hengissä... Quote
Kape77 Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 ^Aiai, ikävän näköstä jälkeä... Oli varmaan ihan hetkestä kiinni, ettei kaverin sika näyttäisi täsmälleen tuolta. Pienoinen öljyntäyttöerhe + koelenkki = Liekkiä... Kahdentoistakilon halonilla pieni suhaus ja johan helpotti. Onneks on tallilla, kaverien ja omissa autoissa kaikissa sammuttimet... Quote
DWL_Puavo Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Miulla oli kaverin 6kg haloni kuplan takakontissa, sladitin asfaltilla ja sehän mokoma irtos kieltämättä hieman heppoisista kiinnikkeistä, löi kahvan seinää vasten (sokka jotenkin huonosti, taipu 90 asteen kulmaan) ja suhnautti koko säiliön tyhjäksi. Äkkiä pihalle kun sitä ei oo hirviän tervettä hengittää, meni koko takakontti jäähän :) Kerran on omasta kuplasta löystyny progeweeberin bensaholkki ja lyöny padan tuleen, onneksi tallin pihalla ja 6kg sammuttimella sammu nopeasti. Seuraavana päivänä vähän samaa ongelmaa mutta eipä siitä sen enempää, se sammu kuitenkin 2kg sammuttimella... Puavo @ dwl Quote
Fileas Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Palosammutinasentajan vinkki: Jauhesammutinta kannattaa kopauttaa renkaaseen tai maahan ennen käyttöä. Kaikki jauhe "irtoaa" pullosta paremmin. Quote
Racing Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 Palosammutinasentajan vinkki: Jauhesammutinta kannattaa kopauttaa renkaaseen tai maahan ennen käyttöä. Kaikki jauhe "irtoaa" pullosta paremmin. Siinä ei paljon kerkeä miettiä siinä vaiheessa jos oma auto palaa jotta kävisinkö koputtelemassa renkaaseen sammutinta vaikka varmasti hyvä olisikin. Quote
-MITO- Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Tulityökurssilla tota kanssa sanoivat, jysäyttää pohjan asfalttiina ja sitten sammuttaen. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Palosammutinasentajan vinkki: Jauhesammutinta kannattaa kopauttaa renkaaseen tai maahan ennen käyttöä. Kaikki jauhe "irtoaa" pullosta paremmin. Siinä ei paljon kerkeä miettiä siinä vaiheessa jos oma auto palaa jotta kävisinkö koputtelemassa renkaaseen sammutinta vaikka varmasti hyvä olisikin. Panikointi ei paljoo tommosissa tilanteissa auta. Jos ei moista juttua ehi ajattelemaan, niin sit pitää pitää itellään vaikka vähän lisää sammutusharjotuksia. Quote
Marko Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Palosammutinasentajan vinkki: Jauhesammutinta kannattaa kopauttaa renkaaseen tai maahan ennen käyttöä. Kaikki jauhe "irtoaa" pullosta paremmin. Siinä ei paljon kerkeä miettiä siinä vaiheessa jos oma auto palaa jotta kävisinkö koputtelemassa renkaaseen sammutinta vaikka varmasti hyvä olisikin. Panikointi ei paljoo tommosissa tilanteissa auta. Jos ei moista juttua ehi ajattelemaan, niin sit pitää pitää itellään vaikka vähän lisää sammutusharjotuksia. Juuri niin, mitä paremmin pysyy rauhallisena sitä tehokkaammin pystyy toimimaan. Sammuttimen käyttöä kannattaa oikeasti harjoitella se ei ole niin helppoa kuin luulisi. Pienelläkin sammuttimella pärjää pitkälle jos sitä osaa tehokkaasti käyttää, toisaalta isollakaan ei tee mitään jos homma ei ole hallinnassa. Quote
Racing Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 Kyllähän tuota sammuttimen käyttöä on harjoiteltu tulityökursseilla ja se on kyllä hallinnassa,paniikilla ei todellakaan voita mitään se on tosi. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Sammutinta hankkiessa kannattaa myös kattoa, että siinä on letku. Ei käy niinkun niillä jenkkilän kavereilla kun golffi downpipesta sytty, eikä päässy suhistelemaan. Tosin se tais olla hiilidioksidi, mutta siltikin. Quote
Guest Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Edelleen, älkää ostako halpamarketin kiinalaisia, ne on tarkoitettu säilytettäväksi kuivissa sisätiloissa, ei saa ravistaa jne. Myöskään huoltoliikkeet ei niitä huolla/tarkasta. No mistäs ja osapuilleen mihin hintaan esmes. 2 kg:n sammuttimia kannattaa hankkia, esim. pääkaupunkiseudulla? Omaani on ollut hankintalistoilla jo pitkään, mutta aina vaan siirtynyt... En siis mene HongKongiin, en Biltemaan, enkä vissiin Motonettiinkään... enkä myöskään venetarvikeliikkeeseen, koska niissä vasta maksaakin! Noh, mitä jää jäljelle, minne mennä ostoksille? -J Quote
-AP- Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Kiinalaisen sammutusluokat on 8A 55B, ei riitä esim. matkailuajoneuvoon eikä veneeseen, näissä minimivaatimus on 13A 55B. Kohtuuhintaisia (25-30 eur?) kunnollisia sammuttimia ovat ainakin Kymenlaaksossa tarjonneet mm. K-Rauta ja Prisma, 'halpiksia' (9,90-14,90) vastaavasti esim. Lidl, RobinHood jne. Quote
metake Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Meillä on Urheiluautoilijoiden toimesta hommattu palkinnoiksi aina silloin tällöin sammuttimia paikallisesta sammutin huollosta ja sieltä omanikin ovat peräisin. Hiukan asiantuntevampaa palvelua saa kuin esim. Lidlistä tai edes K-raudasta ja hintakin on ollut ihan kilpailukykyinen. Quote
Mikko Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Edelleen, älkää ostako halpamarketin kiinalaisia, ne on tarkoitettu säilytettäväksi kuivissa sisätiloissa, ei saa ravistaa jne. Myöskään huoltoliikkeet ei niitä huolla/tarkasta. No mistäs ja osapuilleen mihin hintaan esmes. 2 kg:n sammuttimia kannattaa hankkia, esim. pääkaupunkiseudulla? Omaani on ollut hankintalistoilla jo pitkään, mutta aina vaan siirtynyt... En siis mene HongKongiin, en Biltemaan, enkä vissiin Motonettiinkään... enkä myöskään venetarvikeliikkeeseen, koska niissä vasta maksaakin! Noh, mitä jää jäljelle, minne mennä ostoksille? -J http://www.psh.fi/ Quote
Marko Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 No mistäs ja osapuilleen mihin hintaan esmes. 2 kg:n sammuttimia kannattaa hankkia, esim. pääkaupunkiseudulla? minne mennä ostoksille? -J Kidde finland varisto, psh tattarisuo esim. Laadukas ja hyvä 6kg sammutin voi maksaa luokkaa 50e mutta jos se tuntuu kalliilta eikä oman auton arvo ole tuota suurempi on ostaminen rahan haaskausta. Edellisistä paikoista saa myös huoltoa noihin. Liikkuvassa kalustossa sammuttimet huollettava vuosittain. Vaikka muuten on 2v huoltoväli. Quote
Pepe Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Juu nuo 10-20e halpissammutimet voi työntää perseeseen, ihan arpapeliä toimivatko ja onko niistä mitään hyötyä, on aivan sama jättää silloin koko sammutin ostamatta. Vaan, luinpa 10min sitten uusinta Spinnerilehteä jossa oli käsisammuttimien testi! Kannattaa käydä ostamassa jos aihe kiinnostaa. Testin TOP4 sammuttimet: 1. Presto PG 2 2. Gloria P2GM 3. firestop 4. Tempus KPF 2 Muutama muukin oli testattu mutta arvostelu oli tasoa "ei kannata". Quote
-MITO- Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Näyttää sitten täyttävän noi omat 2 ja 6 kg sammuttimet vaativammat normit http://www.finalert.fi/doc/kodin_turvat ... otteet.pdf Quote
Racing Posted August 17, 2006 Author Posted August 17, 2006 No niin kävin ostamassa oikein sammutinliikkeestä autokäyttöön tarkoitetun 2KG telineen kanssa,eikä mitään kiinalaista pilipalia,Luokitus on 13A 70B C. Isommat mallit olisi ollut jo julman kokoisia ja ampunut yli kuplan kokoiseen autoon. 35€ koko hommasta on mun mielestä ilmainen hinta siitä jos sillä pelastaa auton tuhoutumisen. Toivottavasti ei tartte enää ikinä käyttää omaan autoon. Quote
metake Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Mulla on noita samoja sammuttimia 3 kpl (ei tosin samassa autossa), mutta Gloria merkkisenä. Ainoa miinus, että tuossa ei ole sitä letkua (ainakaan mulla), mutta kyllä sen sammuttaa ilman letkuakin jos on sammuttaakseen. Tosin letkulla olis helppo tuhauttaa konepellin raosta sisään. Makuasioita kumminkin.. Quote
Mika Heikola Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Tähän kohtaan voisi pistää vielä muutaman rivin aiheesta miten varmistaa ettei turhaan polta autoaan. Nämä ajatukset vain kaasareiden ympäriltä. Ensin pari itsestään selvyyttä ja sitten se tavallisin syy kaasaripaloon. - Letkut ja klemmarit ei pitäisi olla vaikeita eikä kalliita. Kokeile vielä asennuksen jälkeen että letku ei irtoa vetämällä. - Bensapumpun kalvo kun kuivuu tarpeeksi se murtuu ja sitä kautta alkaa valumaan bensaa ulos. Ei yleensä niin paljon että siitä palon saisi aikaan, mutta vaihtakaa nyt edes kerran kymmenessä vuodessa kalvot uuteen. Toimiikin paremmin. - Se tavallisin palon syy varsinkin tuplakaasariasennuksissa on pielessä olevat säädöt. Usein tulee vastaan kaasareita joissa toisen kaasarin hajottimet on osittain sulaneet. Johtuu vain siitä että kaasuttimien synkronointi ei ole ollut kohdalla. Tarpeeksi kauan kuin aivastelee ja lyö lieskaa saa useimmat putsarit syttymään. Vaahtomuoviset sulaa vähemmällä vaivalla. Peltikuorisenkin polttaminen on mahdollista. Myös väärät suutinkoot aiheuttaa aivastelua ja paukkumista. Putsari ei syty ihan pienestä. Jos ryyppyä ei ole kytketty ja kylmänä köhii ja paukkuu, ei sen vuoksi putsari pala jos asiat on muuten kunnossa. Vähän ronskin puolella olevat säädöt pitävät huolen siitä että bensasumu kyllästää putsarit. Toki löytyy ihan vikojakin jotka voi aiheuttaa palon. Jos esim kohon toinen puntti irtoaa, alkaa kaasari yleensä uittamaan yli. Samoin jos neulaventtiili ei saa suljettua bensan tuloa. Sen huomaa ajossa siitä että matalilla kierroksilla käynti puuroutuu ja rykii, ja selviää korkeammilla kierroksilla. Uittava kaasari valuttaa bensaa eniten koneelle, mutta yleensä enemmän tai vähemmän myös ulkopuolelle. Kaasari ei normalisti uita koskaan yli jos uusit neulaventtiilin edes kerran/10 vuotta/100tkm. Ja varmistat että bensapaine on kohdallaan. Suosituspaine Webruille ja Dellortoille 0.20 bar. Useimmat sähköpumput tekevät korkeamman paineen. Ylipaineella neulat vuotaa ennemmin tai myöhemmin. Itselläni webrun uudet neulat kesti puoli vuotta 0.3 paineita ennen kuin uittivat. Mika / Free Technics Quote
Guest Raggare Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 monellako on muovinen bensafilsu siinä jakajan vieressä ennen kaasarii? :D ei sitä oo tainnu alunperin siinä olla, ja jälkiasennukset on ainaki tuol rapakon takana tuntus olevan aika yleinen syy ku leimahtaa. itekki oon syyllistyny tuohon sijoitukseen.. :( Quote
metake Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 monellako on muovinen bensafilsu siinä jakajan vieressä ennen kaasarii? :D Hep :) Quote
hanski. Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 tuosta sammuttimen lyömisestä maahan...jos meet katsastamaan vanhan sammuttimen niin huollossakin ne hakkaavat säiliötä kumivasaralla... eli säännöllisin väliajoin kumivasara käteen ja naputtelua...tositilanteessa tulee kaikki jauheet paremmin ulos.... Quote
Guest joni Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Onneksi ei koko auto palanut,siihen kun on tullut jo uhrattua aikaa ja rahaa riittävästi. "Hieman" masentaa ja vituttaa. Nyt vaan odotellaan vakuutustarkastajaa,kaikki vakuutukset on kyllä kunnossa. millaiset sinulla on vakuutukset ja mistä?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.