Jump to content

Kuplan takahelman irroitus..


Recommended Posts

Eli miettisin tossa keinoa helpottaa koneen vaihtoa ja muutenkin kun naapuri aikoinaan pakitti Transitilla kuplan persukseen ni on takahelma rutussa ja tasotettu ärsyttävällä määrällä pakkelia.. ni sais samalla sen suoraksi.. Mut siis, ajattelin et jos tekis siihen vaan pellistä sellasen helman jossa on pikalukot tai jotain.. Muutenhan vois tehdä irtoperän, mut kun on lokasuojat hitsattu koriin kiinni.. Elikkä jos jollain on kuplassaan sellanen ni kuvat helpottaisi ja vinkit on tervetulleita. :)

Link to comment
  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

pistehitsiporalla hitsit auki ja sitten vaan rakenella sopivat kiinnitykset. Itse laitoin alapään kiinnitykset lokasuojien alimpien kiinnityspulttien yhteyteen. Yläpäähän porasin reiät ja koriin hitsasin mutterit.

post-339-13888358576963_thumb.jpg

Link to comment

Jeesjees mutta kun en edelleenkään halua tehdä tommosta ku on lokasuojat hitsattu kiinni koriin. Helpommalla pääsee ku tekee tolle helmalle vaan jonkun irrotustsydeemin.. Mun kuplasta on vissiin alkuperäiset lokasuojan kiinnityskierteetkin hitsattu pois tai pellin alle tai jotain.. Juu ja mä olin seuraamassa tuota Hanskin perän laikkaamista ku se sitä teki.. No jos nyt ensiksi poistaisin helman päältä kaikki pakkelit ja katon et onko maalari koittanut yhtään suoristaa sitä helmapeltiä ja sit miettii et mitä tekee.. Ei siihen oikein suoran pellinkään laitto taida onnistua ku helma on joka suuntaan hiukan pyöreä..Eli tarvii varmaan ostaa uus takahelma ja koittaa siitä kehittää jotain. Kattoo ny.

Link to comment

Mulla toisessa kuplassa on takahelma laikattu pois. joku oli väsännyt takahelman (suorasta pellistä) kiinni luukkuun, niin että molemmat nousi yhdessä ylös, hyvä idea mutta karmea toteutus. Voisi olla siististi toteutettuna ihan hyvä idea.

 

Itse aion irtohelman toteuttaa siten, että aukon sivuille laitan kulmaraudan palat joissa kierteet ja sovittelen helman sopimaan aukkoon. Sitten vaan kylmästi vetäisen pultit (2 ylös ja 2 alas) helmapellistä läpi noihin kulmaraudan kierteisiin. Tuliko ymmärrettävästi vai pitääkö tehostaa kuvalla?

Link to comment

Ekassa kuvassa näkyy hahmotelmaa yhdestä kulmaraudan palasta.

 

Toisessa kuvassa näkyy mistä pätkin takahelman ja jos ostaa valmiina tarvikepalan, ei liene tarvii paljoa pätkiä.

 

Kolmannessa näkyy paikat mistä tulee läpi pultit tai dzuzit.

post-948-13888358577275_thumb.jpg

post-948-13888358577552_thumb.jpg

post-948-13888358577749_thumb.jpg

Link to comment

Toimisko sellainen rakennelma, jossa olisi sekä irtoperä että tuo takaluukkuun liitetty takahelma? Tarkoitan tuleeko jotenkin hatara tai hutera tai typerän näköinen tai muuten vain turhaa työtä?

 

Perä kiskoilla, takaluukku helman kanssa tappi-sokka lukituksella, niinkuin joissain etumoottoriralliautoissa olen joskusn nähnyt... Onnistuisikohan tuon luukkupatentin kanssa vielä ylälaidasta raottaminen :) Ettei projektista tulisi vain liian helppo ;)

Link to comment
Helma takaluukussa kiinni tekee takaluukun jousista todennäkösesti hyödyttömät. Luukku ei enää pysy ylhäällä kun helma painaa niin pirusti.

 

Mulla tuo tuossa ollut ohut pelti oli riittävän kevyt, jotta luukku pysyi ylhäällä, mutta ei tosin enää kovin hyvin (=> vaara saada koko kyhäelmä otsaansa oli suurehko :)

Link to comment

Tulee taas kammottavan näköinen jos tulee sellaset "kilpa" kiinnikkeet helman läpi. Lisäksi yleensä helmojen pistehitsireunat on lokasuojien välistä lahoa jne.

 

Jos olisi hitsattuna lokasuojat koriin ja ei itse pysty tekemään maalaus ym. töitä ja rahaa ei ole hirveitä käyttää niin unohtaisin helma projektin. Jos niitä hitsattuja lokasuojia alkaa irrotteleen niin siitä tulee aikamoinen projekti kitti pöllyää ja ruoste rapisee. Olen useamman ähtärin purkanut lokasuojat laikalla irti ja kaikki oli loksujen reunojen alta lahoja vaikka autot oli muuten "hyvin" tehtyjä ja siistejä.

 

Sitä kittiä tuntuu löytyvän useasti tuossa 67:n takahelmaa. sellanen kevyt sentti,loksut hepattu kiinni ja lasikuitukittiä ja tavallista korissa ihan ostoskärryllinen ostettu aikanaan. Ja tämäkin auto rakennettu kultaisena ähtäriaikana.

post-349-13888358578322_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä mä luulen et itekki pystyis tekemään pohjatyöt ja miksei maalaustakin.. Ja rahaa näihin menee kuitenkin ni ei oo ikinä jaksanut semmosta miettiä.. :) Se vaan on ikävää et mun pakoputken(käärmeenpesä) laippa on murtanut tuota helmaa keskeltä..ku kone elää sen verran. Eli siis pakkelia on just se joku sentti et yltää laippaan asti.

Link to comment
Tarviiko ne kiinnityspultit tulla näkyviin? Samalla vaivalla homman voi kuitenkin tehdä myös siististi.

 

Raceluukki ei ole koskaan pahasta ;)

 

Ei niin,mutta kortesjärveläisluukki on. Samalla vanteen tekstit sitten valkotussilla,wunderi ja takalasinritiä : )

 

Vanteessa mulla ei ole tekstejä mitä maalata, karvanopat löytyy, takalasinritula tekis mieli ostaa ja huomenna käyn bilateemasta hakees ruåttalaisen wunderin. Saankos sitten täyden hyljeksynnän ;)

Link to comment

Mites tää nyt taas? Yksinkertainen asia meni näin vaikeeks... ;)

 

1. Kaupasta uusi takahelma, kustannus noin 40 eur.

2. Kuvan osoittamasta paikasta rälläkällä helma poikki ja keskipala pois.

3. Sen jälkeen siivotaan reunat rälläköimällä, katkaisun jälkeen hoksaat kyllä mistä.

 

Helppoa, nopeaa ja siistiä :) Jos ei raaski ostaa uutta helmaa, niin varmaan löytyy jostain varaosa-autosta hyvä ja vähän käytetty...

post-948-13888358579588_thumb.jpg

Link to comment

nii mut onhan siinä vaivaa ettiä toi uus helma, saati kaivaa rälläkkä esiin ja leikellä jotain ja hifistellä viel huhuh. tuleeko sitä edes niin usein rikottua konetta kuitenkaan et jaksaa moista. oikeestaan se vanha olikin ihan hyvä :P

Link to comment

Vaikeeta noita lokareita on irrottaa jonkun pisteporauksen ajaksi ku ne on hitsattu koriin. Kai sitä tarvii rälläköidä koko perä pois ja tehdä se irtoperä..tai sitten vaan kaapia helma peltikirkkaaksi ja koittaa suoristella ja kattoa et pääseekö vähemmälle pakkelimäärällä mitä maalari on aikoinaan päässyt.. No, tässä nyt mietiskelen tekeekö irtoperän vai pelkän helman.. Toi Metaken tapa olis kyl varmaan helpoin..

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...