Teevee Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Eli miettisin tossa keinoa helpottaa koneen vaihtoa ja muutenkin kun naapuri aikoinaan pakitti Transitilla kuplan persukseen ni on takahelma rutussa ja tasotettu ärsyttävällä määrällä pakkelia.. ni sais samalla sen suoraksi.. Mut siis, ajattelin et jos tekis siihen vaan pellistä sellasen helman jossa on pikalukot tai jotain.. Muutenhan vois tehdä irtoperän, mut kun on lokasuojat hitsattu koriin kiinni.. Elikkä jos jollain on kuplassaan sellanen ni kuvat helpottaisi ja vinkit on tervetulleita. :) Quote Link to comment
Guest veewee Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 pistehitsiporalla hitsit auki ja sitten vaan rakenella sopivat kiinnitykset. Itse laitoin alapään kiinnitykset lokasuojien alimpien kiinnityspulttien yhteyteen. Yläpäähän porasin reiät ja koriin hitsasin mutterit. Quote Link to comment
mikan Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Itse tein samaan tapaa kuin veewee, mutta sulla tuo pistehitsien poraaminen ei onnistu koska lokasuojia ei saa irti. :-( t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Kuten myös. On se kätevä mutta oma hommansa tehdä. Vaatii hermoja ja sovittamista. Quote Link to comment
Teevee Posted September 14, 2006 Author Share Posted September 14, 2006 Juu tuo veeween systeemi näyttää kätevältä, mutta tosiaan, mun lokasuojia ei saa irti.. Pitäiskö sitten vaan raa`asti laittaa laikka laulamaan? :) Leikkais ton helman irti autosta.. Quote Link to comment
GT78 Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Kysy Hanskilta miten se toteutti omassaan. Vaatii enemmän hermoja laikatessa mut on muutenkin enempi race-henkinen. Eli perä takalasin alta poikki ja kiskoille, kai aika käytetty juttu toikin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Noin ne tekee Waasassa... ;) Quote Link to comment
-MITO- Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Lohjallaki rautasaha+laikka lauloi.. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tartteeko muuten koppaa vahvistella muualta, jos innostuu tuollaisen irrotettavan mallin tekemään? Quote Link to comment
Teevee Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Jeesjees mutta kun en edelleenkään halua tehdä tommosta ku on lokasuojat hitsattu kiinni koriin. Helpommalla pääsee ku tekee tolle helmalle vaan jonkun irrotustsydeemin.. Mun kuplasta on vissiin alkuperäiset lokasuojan kiinnityskierteetkin hitsattu pois tai pellin alle tai jotain.. Juu ja mä olin seuraamassa tuota Hanskin perän laikkaamista ku se sitä teki.. No jos nyt ensiksi poistaisin helman päältä kaikki pakkelit ja katon et onko maalari koittanut yhtään suoristaa sitä helmapeltiä ja sit miettii et mitä tekee.. Ei siihen oikein suoran pellinkään laitto taida onnistua ku helma on joka suuntaan hiukan pyöreä..Eli tarvii varmaan ostaa uus takahelma ja koittaa siitä kehittää jotain. Kattoo ny. Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Mulla toisessa kuplassa on takahelma laikattu pois. joku oli väsännyt takahelman (suorasta pellistä) kiinni luukkuun, niin että molemmat nousi yhdessä ylös, hyvä idea mutta karmea toteutus. Voisi olla siististi toteutettuna ihan hyvä idea. Itse aion irtohelman toteuttaa siten, että aukon sivuille laitan kulmaraudan palat joissa kierteet ja sovittelen helman sopimaan aukkoon. Sitten vaan kylmästi vetäisen pultit (2 ylös ja 2 alas) helmapellistä läpi noihin kulmaraudan kierteisiin. Tuliko ymmärrettävästi vai pitääkö tehostaa kuvalla? Quote Link to comment
nalleolut Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 kuva kertoo enemmän ku tuhat sanaa.... Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Ekassa kuvassa näkyy hahmotelmaa yhdestä kulmaraudan palasta. Toisessa kuvassa näkyy mistä pätkin takahelman ja jos ostaa valmiina tarvikepalan, ei liene tarvii paljoa pätkiä. Kolmannessa näkyy paikat mistä tulee läpi pultit tai dzuzit. Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Ja tässä näkyy se takaluukku johon oli pultattu irtohelma. Quote Link to comment
mick Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Toimisko sellainen rakennelma, jossa olisi sekä irtoperä että tuo takaluukkuun liitetty takahelma? Tarkoitan tuleeko jotenkin hatara tai hutera tai typerän näköinen tai muuten vain turhaa työtä? Perä kiskoilla, takaluukku helman kanssa tappi-sokka lukituksella, niinkuin joissain etumoottoriralliautoissa olen joskusn nähnyt... Onnistuisikohan tuon luukkupatentin kanssa vielä ylälaidasta raottaminen :) Ettei projektista tulisi vain liian helppo ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Helma takaluukussa kiinni tekee takaluukun jousista todennäkösesti hyödyttömät. Luukku ei enää pysy ylhäällä kun helma painaa niin pirusti. Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Helma takaluukussa kiinni tekee takaluukun jousista todennäkösesti hyödyttömät. Luukku ei enää pysy ylhäällä kun helma painaa niin pirusti. Mulla tuo tuossa ollut ohut pelti oli riittävän kevyt, jotta luukku pysyi ylhäällä, mutta ei tosin enää kovin hyvin (=> vaara saada koko kyhäelmä otsaansa oli suurehko :) Quote Link to comment
Ketsa Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Mahtuuko luukku aukeamaan normi kuplassa vai vaatiiko ähtäri -varustelun? Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Mahtuuko luukku aukeamaan normi kuplassa vai vaatiiko ähtäri -varustelun? Siis jos tarkoitit tuolla helmalla varustettua luukkua, niin ihan normikuplassa aukee. Ainoa vaatimus on, että takapuskuri on poistettu.. ;) Quote Link to comment
Teevee Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Nuo metaken kuvat valaisi hyvin asiaa. Kiitän. :) Juuri tuollaista ajattelin..tarviikin kattoa mitä tommoset uudet takahelmat maksaa.. Quote Link to comment
Racing Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tulee taas kammottavan näköinen jos tulee sellaset "kilpa" kiinnikkeet helman läpi. Lisäksi yleensä helmojen pistehitsireunat on lokasuojien välistä lahoa jne. Jos olisi hitsattuna lokasuojat koriin ja ei itse pysty tekemään maalaus ym. töitä ja rahaa ei ole hirveitä käyttää niin unohtaisin helma projektin. Jos niitä hitsattuja lokasuojia alkaa irrotteleen niin siitä tulee aikamoinen projekti kitti pöllyää ja ruoste rapisee. Olen useamman ähtärin purkanut lokasuojat laikalla irti ja kaikki oli loksujen reunojen alta lahoja vaikka autot oli muuten "hyvin" tehtyjä ja siistejä. Sitä kittiä tuntuu löytyvän useasti tuossa 67:n takahelmaa. sellanen kevyt sentti,loksut hepattu kiinni ja lasikuitukittiä ja tavallista korissa ihan ostoskärryllinen ostettu aikanaan. Ja tämäkin auto rakennettu kultaisena ähtäriaikana. Quote Link to comment
Teevee Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Kyllä mä luulen et itekki pystyis tekemään pohjatyöt ja miksei maalaustakin.. Ja rahaa näihin menee kuitenkin ni ei oo ikinä jaksanut semmosta miettiä.. :) Se vaan on ikävää et mun pakoputken(käärmeenpesä) laippa on murtanut tuota helmaa keskeltä..ku kone elää sen verran. Eli siis pakkelia on just se joku sentti et yltää laippaan asti. Quote Link to comment
Guest veewee Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tarviiko ne kiinnityspultit tulla näkyviin? Samalla vaivalla homman voi kuitenkin tehdä myös siististi. Toisaalta voihan sen kiinnittää myös näilläkin :) Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tarviiko ne kiinnityspultit tulla näkyviin? Samalla vaivalla homman voi kuitenkin tehdä myös siististi. Raceluukki ei ole koskaan pahasta ;) Quote Link to comment
Racing Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tarviiko ne kiinnityspultit tulla näkyviin? Samalla vaivalla homman voi kuitenkin tehdä myös siististi. Raceluukki ei ole koskaan pahasta ;) Ei niin,mutta kortesjärveläisluukki on. Samalla vanteen tekstit sitten valkotussilla,wunderi ja takalasinritiä : ) Quote Link to comment
metake Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Tarviiko ne kiinnityspultit tulla näkyviin? Samalla vaivalla homman voi kuitenkin tehdä myös siististi. Raceluukki ei ole koskaan pahasta ;) Ei niin,mutta kortesjärveläisluukki on. Samalla vanteen tekstit sitten valkotussilla,wunderi ja takalasinritiä : ) Vanteessa mulla ei ole tekstejä mitä maalata, karvanopat löytyy, takalasinritula tekis mieli ostaa ja huomenna käyn bilateemasta hakees ruåttalaisen wunderin. Saankos sitten täyden hyljeksynnän ;) Quote Link to comment
Racing Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Niin tietysti,renkaan tekstit ;) sitten saa täydet pojot D: Quote Link to comment
nalleolut Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 onko se helma pistehitseillä kiinni? millaiseen lopputulokseen pääsee rälläkällä? Quote Link to comment
Guest veewee Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 onko se helma pistehitseillä kiinni? millaiseen lopputulokseen pääsee rälläkällä? On pistehitseillä kiinni. Rälläkällä tehtäessä tulee paljon hitsattavaa ja korjatttavaa:) Quote Link to comment
Sakke Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Poraamalla pisteet pois.Sillain saapi siistin. Quote Link to comment
nalleolut Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 jep jep eli poraamalla ja vaatii vissiin että takalokarit on irti? Quote Link to comment
Sakke Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 no,melko fakiiri saa olla jos meinaa porata ku loksut on paikoillaan :D Quote Link to comment
nalleolut Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 heh itämaan viisaat tietäjät. jätetään paikoilleen... Quote Link to comment
metake Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Mites tää nyt taas? Yksinkertainen asia meni näin vaikeeks... ;) 1. Kaupasta uusi takahelma, kustannus noin 40 eur. 2. Kuvan osoittamasta paikasta rälläkällä helma poikki ja keskipala pois. 3. Sen jälkeen siivotaan reunat rälläköimällä, katkaisun jälkeen hoksaat kyllä mistä. Helppoa, nopeaa ja siistiä :) Jos ei raaski ostaa uutta helmaa, niin varmaan löytyy jostain varaosa-autosta hyvä ja vähän käytetty... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 nii mut onhan siinä vaivaa ettiä toi uus helma, saati kaivaa rälläkkä esiin ja leikellä jotain ja hifistellä viel huhuh. tuleeko sitä edes niin usein rikottua konetta kuitenkaan et jaksaa moista. oikeestaan se vanha olikin ihan hyvä :P Quote Link to comment
Teevee Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 Vaikeeta noita lokareita on irrottaa jonkun pisteporauksen ajaksi ku ne on hitsattu koriin. Kai sitä tarvii rälläköidä koko perä pois ja tehdä se irtoperä..tai sitten vaan kaapia helma peltikirkkaaksi ja koittaa suoristella ja kattoa et pääseekö vähemmälle pakkelimäärällä mitä maalari on aikoinaan päässyt.. No, tässä nyt mietiskelen tekeekö irtoperän vai pelkän helman.. Toi Metaken tapa olis kyl varmaan helpoin.. Quote Link to comment
metake Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Noin se on mulla tehty tuossa punaisessa, eikä näytä lainkaan pahalta. Vielä kun hieman siistii, niin näyttää suorastaan hyvältä :D Quote Link to comment
hanski. Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 kattoa et pääseekö vähemmälle pakkelimäärällä mitä maalari on aikoinaan päässyt.. quote] eiks sen pitänyt olla hyväkin paikka... Quote Link to comment
metake Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Uudessa UltraVW:ssä oli juurikin artikkeli irtohelman teosta... Quote Link to comment
Teevee Posted October 5, 2006 Author Share Posted October 5, 2006 Pitääki ostaa kyseinen lehti.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.