Teem085 Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Ensimmäistä kuplaa etsimässä ja tarvitsisin hieman apua. https://m.tori.fi/vi/59520570.htm https://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/10835189 Molemmissa sama hintapyyntö,toinen vain seissyt 10 vuotta ja toinen ajokuntoinen. Mitä olisitte itse valmiita maksamaan kyseisistä tuotteista? Olen kyllä ensisijaisesti katsellut halvempia katsastettuja koska tarkoituksena olisi ajaa myös talvella. Mutta halvalla ei taida saada hyvää tässäkään tapauksessa... Quote Link to comment
Ketsa Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Noiden kuvien perusteella on täysin mahdotonta sanoa, että onko kuppelissa hinta kohdallaan vai kannattaako jättää tyystin ostamatta. Mätävauriot/niiden korjaukset ovat se suuri kysymysmerkki, joka selviää vasta paikalla huolellisella auton läpikäynnillä. 1302(s) on kyllä hyvä valinta talvikuplaksi. Karkeasti kuplissa on sama tilanne kuin muissakin autoissa; Jos ostat 10 vuotta seisseen auton, olet ostamassa projektia ja sen ajoon saaminen ottaa keskivertoharrastajalta talven tai kaksi. Jos ostat ajokunnossa olevan katsastattoman pelin, niin olet ostamassa myös projektia... Tuurista riippuen sitten työtä tarvitaan muutamasta viikonlopusta kahteen talveen. Jos ostat hiljan katsastetun ja ajokuntoisen kuplan, niin sitten pääset heri ajelemaan ja 5k€ budjetilla saa jo hyvänkin, kun pitäytyy uudemmissa malleissa ja räveltämättömissä yksilöissä (eli siis tylsemmissä kuplissa ;)...). 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 Toinen olisi heti ajoon eli sen suuri plussa on että voi koeajaa ja todeta missä kunnossa se oikeasti on. Toinen saattaa olla huippukuntoisen näköinen ulkopuolelta ja sisustasta. Mutta miksi se on jäänyt seisomaan 10v sitten onko mahdollisesti kone tai laatikko paskana tai jotain muuta. Jarruihin menee helposti muutama satanen väkisin että saa takaisin hyvään käyttökuntoon. Bensaletkut ja kaasarin korjaussarja on myös melko välttämättömät auton uudelleen ajoon saattamiseksi. Tietenkään unohtamatta akkua ja muut perushuolto-osat ottaa myös nopeasti jokusen satasen jolloin kyseisen auton hintakin nousee yhtäkkiä, ja tuskin 10 vuotta seisoneet renkaatkaan ovat huippukunnossa. Mutta pääperiaate kun rupeat kuplaa ostamaan niin osta räpeltämätön eli isoja plussia on alkuperäinen maalipinta (vaikka vähän kauhtunutkin) ja hitsaamaton koppa. Hyviä kohteita mitä kannattaa tarkastaminen aloittaa on helmakotelot, akun alunen, varapyöräkotelon pohja, etupyörien takaa kopan alareuna, takapyörien etupuolelta kopan alareuna ja takapuskurin kiinnikkeet. Rikkinäisen koneen/vaihdelaatikon saa korjattua nopeastikkin, mutta se vain ottaa rahaa, tyyliin loota 500€ tai vaikio kone 500-1500 riippuen kuinka paska on lähtökohta. Kun taas ruostekorjauksissa on yhtäkkiä koppa irti pohjalevystä ja jos ei itse tee kustannukset karkaa heti useisiin tuhansiin. Tietenkin onhan ruostepaikat voitu korjatakkin, mutta jos hitsisaumat näyttää pulunpaskalta niin kannattaa ehkä unohtaa kyseinen yksilö. Myös hyvä kysymys on että onko sulla paikka missä laittaa autoa kuntoon, aika vittumaista nimittäin ruveta tekemään remppoja pihalla tähän aikaan vuodesta. Ja kun näin vanhoista puhutaan niin myös joku katos olisi hyvä olla auton päällä, kun nämä ei ole ihan yhtä tiiviitä kuin nykyautot. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 Mielestäni nämä 10 vuotta seisoneet yksilöt kuuluvat sarjaan arpakoneet, jos ja kun mitään takeita kunkin osa-alueen toimimisesta ei ole ei näistä montaa satasta kannata maksaa. Useammalla tonnilla taas pitää saada ehjä, toimiva ja katsastettu kupla jolla voi ainakin sen ensimmäisen kesän pöristellä suht huoletta. Uusia latolöytöjä ja kesken jääneitä projekteja kun tehdään koko ajan... Quote Link to comment
Teem085 Posted November 25, 2019 Author Share Posted November 25, 2019 Täältähän löytyi paljon apuja! Orkkiskuntoista yrittänytkin katsella,merkistä riippumatta tahtoo olla nuo toisten tekemät korjaukset vähän mitä sattuu. Parhaimmassa tapauksessa pahennettu vain tilannetta... Oma talli on missä laittaa+työpaikalta löytyy nosturit ettei niistä ainakaan jää kiinni. Tuo 10v seissyt kiinnostaa lähinnä olinpaikkansa perusteella kun on niin paljon lähempänä. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 (edited) Tätäkin on jo puitu miljoona kertaa, mutta kerrataan nyt vielä. Kupliin pätee sama kuin muihinkin klassikkoa autoihin: osta paras minkä budjettisi sallii Itse esimerkiksi pidän tätä pyyntihinnallakin (Linkissä oli '67 museorekisteröity Kupla n.6000 hintapyynnöllä) parempana ja edullisempana sijoituksena, kuin noita aiemmin linkitettyjä pommeja (huom. oletan että ko. auto on koriltaan hyvässä kunnossa, en siis tiedä autoa tai tunne sen omistajaa). Niiden saattaminen samalle tasolle vie varmasti enemmän rahaa, ja monta nautinnollista ajokesää pois elämästäsi. Vaikka joutuisi erotuksen lainoittamaan, muutaman satasen kuukausittaisella lyhennyksellähän tuon kuittaa parissa vuodessa. Monen aloittelevan harrastajan virhe on ostaa halpa pystäri ja haaveilla kuitenkin välittömästi vanhemmasta viistolampusta. Maltti on valttia! Valmista autoa on sitten helppo muokata mieleisekseen, alustaa, vanteita ja mottoria virittelemällä, jos ei orkkis miellytä #museoautot_on_hyviä_aihioita Ostotapahtumaan/tai renkaanpotkintaan olisi hyvä saada mukaan joku aktiiviharrastaja. Edited December 16, 2019 by -tipi- 4 Quote Link to comment
Kharon Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 (edited) On 11/26/2019 at 8:19 AM, -tipi- said: Tätäkin on jo puitu miljoona kertaa, mutta kerrataan nyt vielä. Kupliin pätee sama kuin muihinkin klassikkoa autoihin: osta paras minkä budjettisi sallii Tipi tiivistää oikein oivallisesti. Tähän törmäsin itsekin vähän kalliimpaa harrasteautoa etsiessä (ei Volkkari), kun uudempaa mallia saisi samaan hintaan kuin vanhempaa mallia projektikuntoisena. Koko talvi on mennyt pähkiessä että ostetaanko uudempi parempi vai vanhempi enemmän tai vähemmän arpakuntoisena ja voin kertoa että ei ole helppoa. Voi ääh! Vanhempi tietenkin olisi halutumpi tässä kohdassa kun uuteen on "turvavarusteina" lisätty 5* alkuperäisen kokoisia vilkkuja ja muuta sälää, jotka eivät autoa ainakaan kaunista. Eväät (tiloja, osaavia apureita, aikaa, rahaa) korjata projektikuntoinen on, mutta se on kaikki ajamisesta aina pois ja ihan salakavalasti nostaa hintaa nopeasti, tonni sinne ja tonni tänne. Toisaalta jos lähtee siitä että se (projekti) on osamaksukauppaa ja auto valmistuu sitten joskus, niin ahdistus keskeneräisestä ei pääse karkaamaan yli äyräiden niin pahasti. Aikaa vierähtää helppoonkin projektiin yksi talvi, peruskorjailuun 2, silloinkin kun ehtii ropaamaan lähes päivittäin, kuluva tuntimäärä on aivan järkyttävä. Edited December 27, 2019 by Kharon Quote Link to comment
Art_Zi Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Ja huomioitavaa on myös mitä siltä harrastukselta hakee..... Eli haluaako harrastaa ajamista vai tallissa roplailua 🙂 Toiset tykkää turata enemmän tallissa ja toiset tykkää ajella enemmän...jos tykkää molemmista niin osta 2 autoa 🙂 3 Quote Link to comment
-tipi- Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 Ei se kyllä harrasataminen ole pelkkää ajelua millään yli 20 vuotiaalla autolla. 1 Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 Artsin kanssa vähän samoilla linjoilla, mutta ymmärrän toisaalta niitäkin jotka ostaa valmiin tai mahdollisimman valmiin kun ei itse halua/pysty/osaa. Sitten vielä on (meitä) jotka ei osaa itse korjatakaan ja vuosihuollotkin pitää teettää muilla. Mutta edellisen lisäksi voi olla tilanne ettei mieleistä löydy valmiina tai että haluaa vaan oikeasti rakentaa. Rakentaminen voi olla alkuperäiskuntoisen tekemistä mikä varmasti on myös hauskaa, mutta oman vision toteuttaminen se vasta monelle onkin mielekästä. Ja jos kovin rankkaa customia tekee, niin onhan se vähän haaskausta aloittaa valmiista ja arvokkaasta. Mitä tulee hinta-arvioihin, niin ei kannata ajatella että kalliimpi on aina parempi. Parhaat kaupat varmaankin tulee autoista joista ei koskaan myynti-ilmoituksia edes laadita. Quote Link to comment
Art_Zi Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 14 hours ago, -tipi- said: Ei se kyllä harrasataminen ole pelkkää ajelua millään yli 20 vuotiaalla autolla. Kyllä se joilaki onnistuu ajella menemään vuosia pelkällä öljynvaihdolla ja venojen sääjöllä 🙂 Sen verran nää meinaa (ainaki itellä) välillä vastustaa, että parempi olla ajoauto ja rojekti erikseen ettei ala tympäseen koko homma 🙂 Quote Link to comment
Kharon Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 On 12/30/2019 at 7:46 AM, -tipi- said: Ei se kyllä harrasataminen ole pelkkää ajelua millään yli 20 vuotiaalla autolla. Ei nyt ihan, mutta kun kilometrimäärät per auto eivät ole kovin suuria, niin "vaihdetaan öljyt, säädetään venttiilit ja katsastetaan" on se koko vuoden työmäärä. Juuri vähemmällä ei käyttöautossakaan pääse. Muuten olen kyllä samaa mieltä siitä että käyttö/projektiauton yhdistelmä ei ole hyvä idea. Siitä tulee vain suunnaton ahdistus hyvin herkästi. Toiseen potenssiin, jos se on ainoa auto jolla pitäisi liikkua päivittäin. Quote Link to comment
NO H2O Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 On 12/30/2019 at 7:46 AM, -tipi- said: Ei se kyllä harrasataminen ole pelkkää ajelua millään yli 20 vuotiaalla autolla. Ei sitä ennenkään vain ajettu näillä nykyään vanhoilla autoilla, kyllä niitä huollettiin monta kertaa enemmän mitä näitä nyky autoja... Quote Link to comment
-Alex- Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 On 2/25/2020 at 8:28 AM, NO H2O said: Ei sitä ennenkään vain ajettu näillä nykyään vanhoilla autoilla, kyllä niitä huollettiin monta kertaa enemmän mitä näitä nyky autoja... Paitsi 1995-> japanilaisella autolla korkeintaan 😉 1 Quote Link to comment
Kharon Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 On 2/26/2020 at 9:53 PM, -Alex- said: Paitsi 1995-> japanilaisella autolla korkeintaan 😉 Älkääs nyt, minullakin oli 80-luvun lopun japanilaisia käyttöautoina välillä ja suurin vika jokaisessa oli se, että ne pahalaiset ruostuivat puhki heti >20v ikäisinä. Toki kuluvat osat kuluivat kun mittarissa oli kakkosella ja kolmosella alkavia numeroita, mutta varsinaisia vikoja oli todella vähän ja kulutuksetkin (maantiellä) 6 ja 7l välillä. Öljynvaihto aina välillä ja lisää vettä jäähdyttimeen riitti vuosihuolloksi aika usein. Halpaa kyytiä vaikka mukavuus nyt olikin korkeintaan keskitasoa. Moisia ei enää vaan tehdä, kun niillä ei saa tähtiä kolarikokeista. Vastineeksi toki omapaino oli 700-jotain kiloa, eikä >1200 niinkuin nykyautoissa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.