Paksu-Tolppa Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 (edited) Mitä laki sanoo spacereista levyjen ja vanteiden välissä? Mistä löytyy asiaa koskevat säännökset? Edited December 9, 2019 by Paksu-Tolppa Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 (edited) eihän ne lailliset ole mutta mun kuuskolmosessa räbässä oli ne paikallaan takana ku kuustuumanen 901nen fukki otti sisälokariin 205/65 rattaalla ja lyhyellä vetarilla, tai on vieläkin, 25mm.. huomas ne, vähän tuumaili ja sitten ei puuttunut niihin.. kunnon limput ja kahdet 5*130 jaot on niissä.. taitaa olla tuurintouhua mitä sanovat Pykäliä en tiedä Edited December 9, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
x-pj Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Taraficomin määräyksillä näitä ohjataan. Lausunnolla olleessa määräysluonnoksessa asia on kirjattu näin: "Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita" eli käytännössä sama kuin aikaisemmin. Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 4 minutes ago, x-pj said: Taraficomin määräyksillä näitä ohjataan. Lausunnolla olleessa määräysluonnoksessa asia on kirjattu näin: "Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita" eli käytännössä sama kuin aikaisemmin. Eli nuo limput mulla on laittomat jos tuota pykälää tuijotetaan, ei ole vannevalmistajan eikä ajoneuvonvalmistajan limppuja.. jotkut mate in USA mallit Quote Link to comment
Stidi Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Mulle sanottiin katsastuksessa, että pultattavat spacerit on sallittu, vanteen ja jarrun väliin tuleva limppu pidemmillä pulteilla ei. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted December 9, 2019 Author Share Posted December 9, 2019 (edited) 4 hours ago, Stidi said: Mulle sanottiin katsastuksessa, että pultattavat spacerit on sallittu, vanteen ja jarrun väliin tuleva limppu pidemmillä pulteilla ei. Mistähän katsastusmies on tuon tulkinnan omaksunut? Tuo lause "Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen ajoneuvomallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita" näyttäisi kieltävän sekä spacerit että adapterit lauseessa esitetyin poikkeuksin. Tuo spacerien pulttausvaatimus tuntuu perustellulta, mutta pidempien pulttien käyttämisen kieltäminen tarkoittaa että spacerien paksuutta voi joutua kasvattamaan usein tarpeettoman paljon, esim. jos kyse on vain 5 mm spacerista. Riittäisiköhän tuoksi vanteen valmistajan tarkoittamaksi sovituskappaleeksi esim. kappaleet jotka täyttävät vannevalmistajan lausumat spacerien/adapterien mitat? Tuollaiset jos laittaisi erillisellä pulttikiinnityksellä niin täyttäisikö vaatimukset. Edited December 9, 2019 by Paksu-Tolppa Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 (edited) Mulla on tämmöset räbässä paikallaan takana, pultattavat.. Mutta tuo laillisuuspohja on ihan hakusessa, enkä itseasiassa siitä piittaa yhtään.. Se on voivoi jos katsuri itkee, käydään kotona ottaan pois ja viedään näyttöön uudestaan ja sitten takas paikalleen.. Ei ole aikaisemmin puuttuneet noihin.. Nuo mun tilauttu eGaysta joka on pullollaan noita eri mitoissa Edited December 10, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
NO H2O Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Lain sanomisesta en ole varma mutta paikalliset viranomaiset eivät näitä hyvällä katso... Quote Link to comment
PZQ Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Porscheen saa alkuperäisenä ainakin 5mm & 17mm pultattavia kalikoita, ja itsellä on omassa Cosworthissa orkkis 5mm lätkät. Mulle on ainakin yks hailee katsooko "viranomainen" hyvällä tai pahalla, pääasia että pyörä pyörii 1 Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 (edited) Mitähän säädöksiä on vanteiden tai pyörännapojen muokkaamisesta? Eli saako esim pyörännavan materiaalivahvuutta lisätä... Hitsaus jos ei sallittu niin erikeeper ehkä? Tai jos vanteita saa muokata, niin vanteen valmistajahan voi tarkoittaa käytettäväksi sitä sun tätä sovitekappaletta. Edited December 10, 2019 by Tuomo Lehmikangas Quote Link to comment
hpa Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Määräys Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen kertoo. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Käsitykseni mukaan jos on spacereihin tuv laput että ne autoosi kelpaavat niin silloin ei pitäisi olla katsurilla mitään nokankoputtamista. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 15 hours ago, hpa said: Määräys Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen kertoo. Kertoo kertoo, mutta miten sitä tulkitaan. Vähän vitsinä heitin tuon että se spaceri olisikin osa jarrua tai vannetta. Jos sopivasti lukee niin kumpaakaan ei kielletä. Etenkin vanteiden osalta olen ollut käsityksessä että vanteiden muokkaaminen olisi tarkemmin rajattua, mutta aika paljonhan tämä antaa varaa: Quote 3.1 Vanteet ja renkaat Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat. Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos: a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava. Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm. Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen ajoneuvomallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on tehtävä niin, että renkaat eivät muutosten jälkeen osu ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen eivätkä jousituksen asennossa. Renkaiden ja vanteiden on oltava yhteensopivia muodon ja mitoituksen puolesta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.