Jump to content

200~ HP. konepaketti?


Recommended Posts

Guest fgronlun

Sinäänsä jos rakennetaan oikeasti vahvaa moottoria, niin tuolla huipputeholla ei ole sinäänsä väliä onko se 180 vai 250hv. Se on tärkein että on käyttöalueen keskiarvo teho on mahdollisimman korkea.

 

Hyvä esim on tuo 1600 turbo josta pistin jarru käppyrän niin 4000rpm kohdalla ei ole kuin vaivaiset 80 takapyörä heppaa. Alemmilla vaihteilla tuosta ei sinäänsä ollu haittaa mutta ku vaihto kolmoselta neloselle varttimailin loppupäässä, niin alkas vasta maali linjas taas kelaamaan vauhtia..

 

Siinä onkin talven haaste saada tuota 3500-5000 aluetta nostettua...

 

Pikkasen olen alkuperäisen threadin ulkopuolella mutta pakko sen verran lisätä että me joilla ei ole varaa eikä tietotaitoo virittää niin ahtaa ;)

Link to comment
  • Replies 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kiva kun on kerrankin topicci josta saa asiantuntevaa opastusta koneksien rakentelusta.

Jos mulla olisi joskus rahaa ostaa storkkeri akseli niin varmasti sitten saisin värkättyä

näppärästi tommosen 200hp jokapoika moottorin.

Itte en ole montaakaan noita 200hp konetta autoissa nähnyt, mutta varmaan ens kesänä jos on

auto ja kortti niin menen vw tapahtumiin ja näen niitä läjäpäin. Oon kyllä nähny kaverin kirjahyllyssä moniakin osia

joissa on varmasti ainakin tuplasti toi 200hp.

 

kiipup the good work!

 

Mika

Link to comment

Niin taitaa mennä, et ton 170 saa aika helposti ison koneen osilla, mutta todelliset 200 ei ihan helpolla vaparina tule. Omassa 82/94/42/37,5 eliminator ja 2x48 ida eka mittaus n. 170 5100 rpm ja sen jälkeen alkoi sekoilla, johtuen liian löysistä venan jousista.

 

Nyt kaikki paketissa ja ei rullilla käyty, mutta nykyään tyytyväisempi alhaalta alkavaan isoon" vääntöön kuin siihen et paljon siel olis huippuja. Täytynee vielä käydä nummelassa mutka ja sanotaanko näin että harmittaahan se jos alle 190 on, mutta toisaalta nyt huomannu, ettei se niin helppoa ole oikeilla osillakaan ylittää 200 vaparina.

 

Kivahan se on että keskustelua riittää tästä aiheesta, paljon ideoita sellaiseenkin mitä ei aina itsellä tule mieleen. Väittäsin kuitenkin, ettei katukäytössä hyvin toimivasta vaparista kovin helpolla + 200 hv saa, monihan niitä on tehnyt ja monella tavalla ja aika maagiselta toi raja näyttää. Tai sit alkaa todella vaatimaan rahaa.

Link to comment
micco, mikä nokka?

 

t. Mika

 

Ei täysin tietoa, runkomotti tuli nipussa, muut osat tiedossa, mutta keppi oli niin salainen, ettei siitä tullut tietoa, selviää viimeistään talvella, kun otetaan huoltoa ja tarkistusta varten motti auki.

Link to comment

Katukone

Vahva vanhanmallin tako CB82 isku,

5,5kg vauhtis, GB massahihnap.pieni ja 94 mukit

kiertokanget H-profiili 5,4 tai 5,5"pitkät

Lohko AS-21 vw orkkis kairattu 82 iskulle

nokaksi silloin FK87 legenda 1,35 keinuilla

kannet oli SF2 44/38 viilarivelhon käsialaa,

GB tuplajouset, GB tönärit, Melling 30mm+FF

pakosarja 1,3/4 + 2,5 änkkäri Simons kadulla tai stingeri kisassa

vähä alle 11 puristus jotta pystyi ajeleen kadullaki 98E tai 99V-Power

seosten ollessa kohillaan. Palotilat puolipylly viilarin special, männät tasapää W

ei venakoloja, dekki 1,45-1,50,

Kannet virtas 15mm 230

Sytty 050 jakaja ja Igniittori + granenpox, fullflou+suodatinjalka+lauhdutin setrab, GB 4q lisäöljypohja, GB painevena kansi pumpus, rajotin 7800-8000 riippuen kelistä....

Dels 48 ja 40 sisäkurkuilla 120mm imutorvilla

7 asteen kartiolla, 150 ilma, 2 seos, 210 pää,

70 kiihytys, 60tyhjis.......

 

Tohon ku ois vaihtanu, suorasytty? FK46-47 ja 1,4-1,5 keikut sekä venakoloilla männät ( Wisecot ) niin vääntöalue laajentunu/noussu, tehoale laajentunu/noussu ja varmaankin parantunu kokonaisuus voimallisesti

 

Jamppa

 

ps. vaihteiston häviö silloin oli uudella loodalla jarrupenkissä Ouluntekussa 7-8% joten takapyöriltä 198,9hv tuotti katukoneesta ... sopivan ajelutehon ja 235Nm laajalla alueella. Laturi + remmi irti

Link to comment

Voin kertoa tosiasian ettei yksikään osa joka tusinamarketista on hommattu EI mene kiinni suoraan vaan tutkittava, mitattava, viilattava, hiottava, kiilloitettava, sovitettava ja taas mitattava, kasattava, purettava, tasapainoitettava, fiksattava, VIIMMEISTELTÄVÄ, kasattava, säädettävä ja si vasta kokeilua, ajoa sekä viimeisiä hienosäätöjä.

Penkityksessä kun lähetään nollasta ja hierotaan vaikka tuollaiset 6h niin tulee paljon tietoa ja myös fiksattavia kohteita jos oikeen proo hifistelyyn meinnä.

 

Jos tekee kaiken siis proton niin siitä vaan ja eiku Outlaw meininkiin.

 

ProOutlawVW ... aika pähee ajatus ... mutta en lähtis.

 

Jamppa

Link to comment
melko kallista koota pannuja kaupan tusina osista. Kaikista tulee samanlaisia taspaksuja johon pystyy joka jätkä. Huippumoottoriin jotuu tekemää/teettämää joka osan.

 

Kertoisitko lisää tuollaisesta huippumoottorista esimerkin muodossa? Mielenkiintoista olisi tietää missä joka osa on teetetty tai tehty ja miksi kyseisen osan tilalle ei ole kelvannut kaupasta saatava osa? Kuinka paljon moottori tuli maksamaan, kun joka osa tehdään uniikkina käsityönä?

 

t. Mika

Link to comment

Löysin tosta omasta koneesta laput vuodelta miekka ja kivi. 236 Nm ja 136 hv. 82*92, 5,5", 286, pikkuvena kannet ja 4800 rpm. Kaasarit jne ei mitään hitekkiä. Kannet tehty joskus aikoja sitten, vien ne mitattavaksi jossakin välissä, koska tämä on alkanut hiljalleen kiinnostaa...

 

Mutta pikkasen pitäisi reseptiä muuttaa jos tosta 200 heppaa pitäisi saada. Tai ehkä ei niin vähänkään.

 

Mutta niinkuin noista Jampan systeemeistä näkee, niin aikalailla pitää kone laittaa laulamaan jos sen 200 sieltä haluaa. Ja onko sellainen kone sitten karulla kiva, en tiedä, mutta toi oma kone on aika mukava kengälle.

Link to comment
Löysin tosta omasta koneesta laput vuodelta miekka ja kivi. 236 Nm ja 136 hv. 82*92, 5,5", 286, pikkuvena kannet ja 4800 rpm. ...... mutta toi oma kone on aika mukava kengälle.

 

236 Nm ja 2180 ccm -> 108 Nm/litra

 

Aika moni moottori tuottaa vähemmän ominaisvääntöä, jos vaikka tuolta katsoo.

 

t. Mika

Link to comment

Niin no: kakslitranen turbosaappi vuodelta 2005: 150 hv ja 260 Nm.

 

Stage 3:sta piti ryhtyä käyttämään ettei levy luistanut. Mutta tolla konseptilla on hieman liioitellen ihan sama mikä vaihde on pesässä, aina vetää. Kone kasattiin (kuten varmaan nokasta näkee) periaatteella vääntöä, koska venat on kansissa pienet ja oletettiin, että kierroksilla rupee ahdistamaan jos sitä yritetään.

 

Varmaan joku osaavampi olisi tehnyt erilaisen koneen ja saanut enempi tehoa ja kaikkea muuta, mutta toi tuli kasaan muutaman koneen kokemuksella. Ja toisaalta, mulle tossakin on ollut ihan riittävästi "tehoa" hanskaan ja ajo-ominaisuuksiin nähden. Käytetyn rahan määrää en ole edes viitsinyt laskea tai arvioida.

Link to comment

Sulla onkin Lasse saappaassa turbo. :-)

Miten jos vertaat vielä kuplan ja saabin painoja suhteessa tehoon/vääntöön. Aina vaan paranee.

 

Eipä muuten uudessa volkkarin 2.0 FSI:ssä ole enempää ominaisvääntöä kuin tuossa sun vanhassa boxerissa.

 

t. Mika

Link to comment

Juu, ei kannata turbokoneita edes verrata vapareihin ominaisväännöissä.

 

Rakenteleeko kukaan bergin tyyliin "200hp" koneita, 6.6 puristus, 5mm dekki, semihemi palotila, fk-87 jne :D

 

Eiks clyde berginkin 2276cc kone siinä HotVW:n testissä tuottanut "vain" 170hv, ollen tehottomin kone.

 

Feb07c_5a.jpg

 

Feb07c_5b.jpg

 

Feb07c_6b.jpg

 

Feb07c_6a.jpg

 

Feb07c_6c.jpg

Link to comment
Eikai taas luulla että 2300cc 200hp konetta voi rakentaa parilla satalappusella? :D Paras mitä oon kuullut kun yks jannu tuli sanoon että hänelläkin on kohta 2.3 kone kuplassa, maksaa 300 euroa...LOL

 

Ei tainnut olla volkkarin boxeri se moottori. Kyllähän sitä 2,3 moottorin saa 300 eurolla, mutta se on eri motti.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun
Eikai taas luulla että 2300cc 200hp konetta voi rakentaa parilla satalappusella? :D Paras mitä oon kuullut kun yks jannu tuli sanoon että hänelläkin on kohta 2.3 kone kuplassa, maksaa 300 euroa...LOL

 

Jospa tää oli vaan ostanu ne raaka aineet ja rakentanu sitten loput itte :)

Eihän se kuplan mosa niin paljoo painaa jos romuraudasta tekee itte. Vuosia tuohon kyllä menee...

 

Leikki leikkinä

 

 

Kuinka on onko kellään näyttää oikein teho käppyrää tuommosesta SUOMI 200hv vaparista. Nuo maksimi teho lukemat ei oikein paljoo kerro koneen luonteesta, tai ei ainakaan minulle.

 

 

Tässä on minusta hyvä vertailu aivan eri luonteisista moottoreista ja eri teholukemista..

Molemmat 1600 erona vain eri ahdin ja nokka akseli

 

vertailu3.jpg

 

Jos verrataan noita kahta toisiinsa niin tuo tehottomampi moottori oli suht vaivaton normaali ajossa koska vääntöä löyty paremmin alakierroksilta. Luonteeltaan tuo oli tylsä koska ylä kierroksilta puuttu se "tulisuus" mikä toisessa vaan parani kierroksien myötä.

 

Aivan sama varmaan pätee vapari koneisiinkiin että tuommonen 200hv moottori on luonteeltaan hyvin piikki luonteinen...

Ku esim tuollasen 180 heppaseen saa laajemman vääntö alueen..?

 

Vai onko mahdollista saada tehtyä moottori jossa tuo yli 200hv lukema löytyy leveemältä alueelta ku esim 500 kierrosta?

Link to comment
Guest VW 1303
melko kallista koota pannuja kaupan tusina osista. Kaikista tulee samanlaisia taspaksuja johon pystyy joka jätkä. Huippumoottoriin jotuu tekemää/teettämää joka osan.

 

Kertoisitko lisää tuollaisesta huippumoottorista esimerkin muodossa? Mielenkiintoista olisi tietää missä joka osa on teetetty tai tehty ja miksi kyseisen osan tilalle ei ole kelvannut kaupasta saatava osa? Kuinka paljon moottori tuli maksamaan, kun joka osa tehdään uniikkina käsityönä?

 

t. Mika

en kerro kenenkään/mistään moottorista mitään tarkkoja tietoja/osien aluperää.

Esim vaikkapa jos oikeesti haluaa huipun niin kaupasta ei löydy yhtää käyttökelposta nokkaa tai pakosarjaa. Nokissa on liian iso nokkien välinen kulma. Pakosarjat liian pitkiä, kerääjän malli ja koko väärä, painetaskut puuttuu.

Link to comment

Esim vaikkapa jos oikeesti haluaa huipun niin kaupasta ei löydy yhtää käyttökelposta nokkaa tai pakosarjaa. Nokissa on liian iso nokkien välinen kulma. Pakosarjat liian pitkiä, kerääjän malli ja koko väärä, painetaskut puuttuu.

 

Eikö kannattaisi alkaa valmistamaan myyntiin nokkia ja pakosarjoja, jos ne on parempia kuin mitkään tällä hetkellä myynnissä olevat? Luulisi olevan kysyntää ja saisit hyvän hinnan. Vai joko on myynnissä?

 

Äkkiseltään en muista alle 104º nokkien välisellä kulmalla olevia kaupan nokkia.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Kyllä se alkaa olemaan tosiasia että tänä päivänä on aika lailla tusina paskaa suurin osa viripalikoista. On se jos ostaa 1000€ kannet ja ekana jotuu alkaa viistään ja putsaan että sais edes imusarjat sopimaan jotekuten. Sitten saa pelätä että seetit pysyy paikoillaan tai ei ala uppoamaan..

 

Kyllä se tosi moottorin rakentaja pistää se rahat viisaasti ku parantaa viisaasti ja pitää nuo USA (made in china) osat minimissä..

 

Itte mitä seurannu noita ralli auto juttuja vierestä(ei VW) niin pakosarjalla, hyvällä kannella/nokalla ja imusarjalla se teho tehdään. Noista suurin osa oma valmistetta (made in finland) ku taas sitten alakertaan ostetaan sitten tusina männät/ kierto kanget.

 

Eikö noista toyotan 1.6l koneista oteta se 190-200hv ja niihin ei taida hirveesti löytä hipo palikkaa hyllystä..

 

Aika harvassa taitaa enää olla nuo tuommosten moottoreitten rakentajat tällä foorumilla? Meinaan vastaus moneen viri kysymykseen tänä päivänä on CB, pauter jne..

Toinen tyyppi vastaus on että mulla tämmönen kotona mutta en kerro koska on niin salainen...

 

Tässä minusta hyvä esimerkki mitä vakio osilla voi saada aikaseksi

Vakio venttiili kansilla ja 1835 koneella ajettu 13.09

 

Valitettavasti ruotsiksi mutta pähkinän kuoressa teki itte virtaus penkin ja osti kasan vakio kansia. Sitten alkas kairaan How to hot rod VW engines kirjaan mukaan. Sitten virtautti jokaisen toimenpideen jälkeen ja jos virtaus tippu jätti sen toimenpiteen pois ja aloitti alusta.

 

Kuvissa on sitten sen mukaan paras lopputulos..

 

Video pätkistä kuunnellen niin kauniisti tuo laulaa ja kuitenkin tehty vaan 50€ kansista...

 

http://www.streetvw.se/filer/vwporta.pdf

http://www.streetvw.se/portning.htm

Link to comment

Eli voimmeko päätellä että riittääkö 600 euroa 2276cc 200hp koneen tekemiseen? :D

 

 

käytetty lohko 20e

 

käytetyt 82mm kampura ja vakiokanget 80e

 

vauhtipyörä, kytkinlevy ja asetelma 50e

 

käytetty 94mm mäntäpyttysarja 50e

 

käytetyt ite portatut kannet 50e

 

käytetty engle w140 ja nostajat 50e

 

uudet laakerit, 60e

 

uusi ö-pumppu 40

 

45 tai 48 drla dellortot swapmeetistä 100 eurolla

 

käytetyt imusarjat 30e

 

vivusto 20e

 

tarvitaanko 600e koneeseen ilmanputsareita? :D

 

käytetty 45mm 4-1 pakosarja, ei vaimenninta 50e

 

 

 

 

Laitetaanks vielä lemmareilla fullflow puutarhaletkujen kera? ;)

Link to comment

Ihan turhaan tässä väitellään mikä paras tai oikein tapa tehdä tai yrittää sitä 200 heppasta vapari tai jotain sinne päin.

 

Jollekin on tärkeää jo fiiliksen ja yleisen nostatuksen ym takia että koneessa on pelkästään nimipajojen osia, kuten vaikkapa Gene Berg, DRD tai muut osat sotettu jostain nimipujusta ekstrahinnalla, olkoon se vaikka aircooled.net.

 

Sitten on kavereita jotka kerää sopivia osia joko uutena tai käytettynä, mittaa ja/tai kokeilee osat ja päälle vakiokansista melkein itte 100% kairaustyöllä ja tulos on jopa sama ellei jopa parempi.

 

Ihan sama onko jälkimmäisessä viiteen kartaan oikastu lohko, mutta rakentaja tietää sen olevan oikeissa mitoissaan ja taatusti kestää ilman ylimääräisiä vahinkoja seuraavan 10-vuoden street/race kilsat joita ei sitten loppujen lopuksi tulekaan niin kauhiasti...

 

Niin se ajomäärä per kausi. Oli se kone 177 tai 201 heppanen voi ylläri olla miten meluisa/janoinen kone on ja loppujen lopuksi harrastepelistä tulikin jotain muuta millaiseksi oli aluksi kuvitellut jne...

 

Ai mitä tarkoitan, laittakaa ne koneet valmiiksi, ajakaa ja nauttikaa, oli ne tehot sitten mitä tahansa. Sama koskee käytettyjä euroja. Onko koneessa 1000€ tai 10000€ ei tee toisesta huonompaa tai parempaa.

 

No, toisaalta itte en tiedä näistä 200hv koneista mitään. Tällä hetkellä ajossa olevista kuplista tehokkaimmassa on vain 117,5hv rullituksen perusteella. Jos sais enskesälle vaikka sen 135-140 niin olis jo aika hyvä.

 

 

Mulla joskus 200 heppainen kupla... Aika näyttää, en mene edes itselleni lupaamaan.

Link to comment
Guest mirri72

ite kans lukenut ton ruottinpojan sivua ,,yks kaveri kehu et sen sukulaisen naapuri kova virittään kuplaa ja näytti tuon sivun , näkyy äijä osaavan kansia portata ja muutenkin tommonen "pellepeloton" ;)

Link to comment

 

Itte mitä seurannu noita ralli auto juttuja vierestä(ei VW) niin pakosarjalla, hyvällä kannella/nokalla ja imusarjalla se teho tehdään. Noista suurin osa oma valmistetta (made in finland) ku taas sitten alakertaan ostetaan sitten tusina männät/ kierto kanget.

 

Eikö noista toyotan 1.6l koneista oteta se 190-200hv ja niihin ei taida hirveesti löytä hipo palikkaa hyllystä..

 

Aika harvassa taitaa enää olla nuo tuommosten moottoreitten rakentajat tällä foorumilla? Meinaan vastaus moneen viri kysymykseen tänä päivänä on CB, pauter jne..

Toinen tyyppi vastaus on että mulla tämmönen kotona mutta en kerro koska on niin salainen...

 

Tässä minusta hyvä esimerkki mitä vakio osilla voi saada aikaseksi

Vakio venttiili kansilla ja 1835 koneella ajettu 13.09

 

Valitettavasti ruotsiksi mutta pähkinän kuoressa teki itte virtaus penkin ja osti kasan vakio kansia. Sitten alkas kairaan How to hot rod VW engines kirjaan mukaan. Sitten virtautti jokaisen toimenpideen jälkeen ja jos virtaus tippu jätti sen toimenpiteen pois ja aloitti alusta.

 

Kuvissa on sitten sen mukaan paras lopputulos..

 

Video pätkistä kuunnellen niin kauniisti tuo laulaa ja kuitenkin tehty vaan 50€ kansista...

 

http://www.streetvw.se/filer/vwporta.pdf

http://www.streetvw.se/portning.htm

 

Niin kaverilla otettu 1,6 sesta 230 vaparina hinta tosin tekniikalla 12 000 ekua.

 

Helppoahan valmiista osista tehdä. itsellä kaks vertailuautoa, toi avo isolla 82/94 ja 48 idat "kalliilla" palikoilla tehty kone olkoon nyt hevoset jossain 180-200 ja toinen jm peli 69/92 nurkka brosoleilla ja tehot hmm vaikea sanoa piirtää kuitenkin kuivalla 3:lla ja räyhää niin per**leesti.

 

Jm peli halvalla tehty ja suurin osa vakio osista duunattu, kuitenkin puhtia on kuin pienessä kylässä. Kestävyys ja käytettävyys onkin sit toinen juttu. Avo taas vääntää alhaalta saakka ja löylyä löytyy kanssa, mutta eri tavalla kuin jm jossa tehot löytyy aika lailla ylärekisteristä.

 

Mutta pointtina se, et mielipiteitä ja käyttötarkoituksia on monia ja niihin löytyy monia vaihtoehtoja, minkään niistä olematta se ainoa oikea. Seuraavaan projektiin joka odottaa tallissa taidan laittaa ihan kokeilumielessä pitkäiskuisen mutkamoottorin, niin saa vertailla mikä niistä on paras.

 

Koskaan ei kuitenkaan voi olla arvostamatta liikaa niitä miehiä jotka osaavat ja tietävät minkälaisia muutoksia koneen luonteelle tietynlainen komponenttien muutos tuo. Ja aina paras vaihtoehto ei välttämättä ole se kallis osa, vakiosta taitava tekee uutta paremman, kunhan vaan taitoa on ja sitä yllättävän harvalla on. Ja minulla sitä ei ainakaan ole, siks mun pitääkin leikkiä muiden tekemllä koneilla.

Link to comment

Alex,

 

Unohda noi amerikan ihmemiesten jutut. Euroopassa tehdään parempia ja tehokkaampia koneita tällä hetkellä ainakin varttimailiaikojen valossa. Amerikan hevoset tuppaa muuttumaan poneiksi kun ne tulee atlantin yli.

 

Täällä kun on nyt näitä Guruja enemmän ja vähemmän niin kertokaas viisaammat montako VW ilmajäähy moottoria jotka on 2 venttiilitekniikalla ja vapareita tiedätte suomenmaasta joissa on yli 100hv/litra tehoja. Itse en tiedä kuin varmuudella yhden tai mahdollisesti kaksi.

 

Mikäli joku väittää että näitä löytyy ihan helposti niin laittaa sit esim dynolappua näkyville. Minkään koti persdynon tai tunnetusti asiakasystävällisen dynopaikan lappu ei ole mikään meriitti myös aikakortti käy.

Link to comment
Alex,

 

Unohda noi amerikan ihmemiesten jutut. Euroopassa tehdään parempia ja tehokkaampia koneita tällä hetkellä ainakin varttimailiaikojen valossa. Amerikan hevoset tuppaa muuttumaan poneiksi kun ne tulee atlantin yli.

 

 

Taalla rapakon takana ollaan perinteisesti voimaa tuotettu kuutioita lisaamalla. Vielakin suurin osa moottorinvirittelijoista on ihan metsassa puristussuhteen ja nokan vuorovaikutuksen suhteen, ja pelkaavat isoja puristuksia ja isoja nokkia. Syysta etta eivat tajua nostaa puristuksia kun laitetaan hurja nokka, ja sitten se ei toimikaan kunnolla.

 

Lisaksi bensa taalla on paskaa laadultaan ja oktaanit (suhteutettuna suomalaiseenkin mittayksikkoon) alhaisempia. Korkein oktaani mita bensikselta saa on 93 oktaanista, ja se suomen yksikoiksi muutettuna vastaa noin 96-97 oktaanista. Mukana on kaikissa "10%tai alle" etanolia. Muutakin paskaa siihen lisaavat.

 

Kaiken huipuksi hevosvoimia on usassa mitattu perinteisesti erilailla, pienemmalla moottorin lisalaitekuormalla. Tasta on jo kauan sitten alettu pyrkimaan eroon mutat "hevosvoima" ei ole globaalisti yhtenainen ja vertailukelpoinen mittayksikko. Usassa on muutamakin eri hevosvoima -yksikko, euroopassa pari kpl, japanissa omansa, jne. jne. Jotkut mitataan pyorilta, jotkut vauhtipyoralta, jotkut pyorilta mutta muuntokertoimen avulla muutetaan saatu teho "vauhtipyoratehoksi", jotkut mitataan kaikki apulaitteet paalla, jotkut ilman mitaan apulaitteita, jotkut hepat mitataan kayttamalla laskurissa "nollakitkaa" oletusarvona......

 

Eli ihan turhaa verrata kenenkana heppoja keskenaan. Ainoa vahankaan luotettava Hevosvoimavertailu tapahtuu samassa penkissa, samoissa saaolosuhteissa (Ilman lampotila, kosteus, tiheys, happipitoisuus, jne..), samoilla oljyilla ja bensoilla akun latausampeereilla jne. jne.

Link to comment

En missään nimessä sokeasti usko amerikanmiesten viritteilyihin, marko. Oon myös ihan tietoinen että siellä pelätään noita korkeita puristuksia ja rajuja nokka-akseleita, kuten bugfuel sanoi, ei ihme jos muutama heppa puuttuu tavoitellusta. "Kyläsepältä" olen paljon samanlaisia neuvoja saanut kuin bugfueliltakin, lisää puristuksia ja matalempaa dekkiä jne. Mutta silti tykkään että on paljon kuutioita pienellä vaivalla, tai mikä nyt ikinä onkaan pienellä vaivalla rakennettu :)

 

Edit: Ehkä muutamasta hevosesta silti olen luopunut, kun "vain" 10:1 puristukset 1.35mm dekillä ja 86C nokan kanssa 1.3 rullakeinut. Ehkä toiveajattelua, mutta aattelin jos venttiilikoneistossa olisi vähemmän kuormaa käytännössä näillä keinuilla kun vertaa 1.4/1.5 keinuihin. Jokin kompromissi on toki tehtävä jos haluaa koneelta pitkäikäisyyttä, mutta tässähän siitä aiheesta ei oikeastaan ole puhuttu paljoakaan..ketä tälläset asiat kiinnostaa? :D

 

Oikeastaan ihan turhaan kerron mielipiteitä, kun tulee vain vittuilua nimityksen kera takaisin.

Link to comment

Koneen resepti on aika yksinkertainen. Paljon tilavuutta, räkee nokka, paljon puristusta, hyvät kannet isoilla venoilla, iso pakosrj ja isot kaasarit/ruutta. Näillä kaasut palotiloissa vaihtuu, pata kiertää ja tehova tullee.. Rahnaa menee enempi tai vähempi, kuka tietää..

 

Onnea Alexin nimitykselle... ;-DD

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...