Jump to content

200~ HP. konepaketti?


Recommended Posts

  • Replies 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Toheltaja

eehän me vittuilla, ollaan vaan odotettu innolla koska guru saa ansaitsemansa tittelin! Se on arvostettua täällä palstalla, eikä sitä kaikki saa, taitaa olla vaan vuoden palstaurpo, teh "guru" sekä tuleva pussihousu tittelit jaettu :D

Link to comment

Tulee kohta mieleen amis ja mölyapinat :D

 

Howler_monkey_male_yawning_intervales.jpg

 

Eikös se näin ole että jos suomalaisen miehen naamalle, työpaikalle ja vaimolle nauraa, niin ei ole hän moksiskaan, mutta kun menee autosta/autotietämyksestä mainitsemaan jotain negatiivista, niin silloin tunteet nousevat pintaan ;)

Link to comment

Jaaha, eiköhän tässä ala olla sanottu jo kaikki olennainen tästäkin asiasta....

 

Niin siihen piti vielä kirjoitella, että kattelin kun kaveri teki, varmaankin ihan mielenkiinnosta ja asianharrastuksesta, kiertokanget alumiinista ohc-foorttiin. Materiaalit tuli työnantajan kautta ja koneistus tehtiin itte vapaa-ajalla työnantajan koneilla. Oliko nämä kiertokanget ilmaiset tai edes halvat?

Link to comment

Sanoisin että halvat. Joissain firmoissa sitä tehdään työajallakin harrasteauton osia, mm.yhdessä isossa puljussa p-pohjanmaalla väännettiin cnc-putkentaivuttimella jokkisautoihin kaaria työajalla, valmiita mittoja löytyi koneen muistista mm. fiiattiin ja kuplaan :D

Link to comment

Mielenkiinnosta kysyn että miksi ns. kapeakulmaisia nokka-akseleita ei voi käyttää topicin aiheen mukaisessa koneessa josta 200hv pitäisi tulla ulos?

Eikös kulma tule siitä kun halutaan venttiilit aukeamaan ja menemään kiinni määrätyissä kohdissa ja toteutettuna tällainen akseli käytännössä niin imun ja paon kärkien väli on kulma?

Ellei ilmoiteta nousuramppien välistä kulmaa, tai olla epäsymmetrisissä nykyajan nokka malleissa?

http://www.youtube.com/watch?v=-lEqoZfEIqA

tämäkin 103 kulmalla, ja kohtalaisesti on pelittänyt.

Ja muutama muukin Vw vielä kapeammalla kulmalla.

Ralli ja sprint koneet useimmiten 98-103 kulmalla.

Ja kapea kulma ei tee sitä että alkaa vetämään vasta 5000->

Link to comment
Guest VW 1303
Mielenkiinnosta kysyn että miksi ns. kapeakulmaisia nokka-akseleita ei voi käyttää topicin aiheen mukaisessa koneessa josta 200hv pitäisi tulla ulos?

Eikös kulma tule siitä kun halutaan venttiilit aukeamaan ja menemään kiinni määrätyissä kohdissa ja toteutettuna tällainen akseli käytännössä niin imun ja paon kärkien väli on kulma?

Ellei ilmoiteta nousuramppien välistä kulmaa, tai olla epäsymmetrisissä nykyajan nokka malleissa?

tämäkin 103 kulmalla, ja kohtalaisesti on pelittänyt.

Ja muutama muukin Vw vielä kapeammalla kulmalla.

Ralli ja sprint koneet useimmiten 98-103 kulmalla.

Ja kapea kulma ei tee sitä että alkaa vetämään vasta 5000->

gurut ja teitäjät on jo testannu noikin nokat ja teitää, että kaupan nokilla saa enenmän tehoja. Oletettavasti tohonki kuplaan kasataan ensikesäksi uusi moottori kaupan osista ja unohdetaan vuosien kehitys.

Link to comment

AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on,

 

vakio T-1 lohkoinen 1600.

 

eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari.

 

 

 

Oma lowwbugget 200 hp ehdotus:

hinnat arvioituja

 

romikselta 1.6 golffista kanget 144mm/5,7" (20€)

volvo b230a 96mm männät (20€)

tältä palstalta käytetyt 94 pytyt ,jotka johonni paikalliseen amikseen porattavaks(yht joku50-60€)

vakio kammen saa rookattua golffin laakereilla 83,5 iskun (++150€ hiomosta riippuen)=2417cc

nokaks 98 tai 89 tältä palstalta (40-50€) 3,5aikaselle

omat 1,1 vivut ja puristus paineet nousee verrattuna 1,25/1,5

ruttu 12-13:1

jakajaks vakio modattuna golffin kärettömästä jakajasta(10€)

romikselta 4xvanhan saapin strömperiä (44 kurkut ,ei läppiä estämässä virtausta)(a 10€kpl)

pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria.

omasta vakio öljypumpusta rakentaa vielä sumppupumpun jatkamalla akselia ja ynnäämällä toisen vakio pumpun vastakkain.

kansiksi hommaa jokkis netin puolelta jotkut halvat läpiviilatut epoksilla paikatut viisikertaa hitsatut ja lasketut paskat (150-200€)

laakeria+m rengasta ym(100€)

paljon tupakkia ja ylimäärästä aikaa

 

näillä kilkkeillä luulis sen 200 kaakkia irtoavan samaan hintaan jolla saa yhden kunnollisen USA made pitkäisku akselin kankineen.

luotettavuutta taas tuskin ei sitä vähääkään.

Link to comment

Ensin antaa ymmärtää, sitten ei ymmärrä antaa.

 

Ikävää kun keskustelu menee niin usein tähän. Ne joilla on tietoa, eivät halua sitä jakaa mutta kuitenkin avaavat suutaan sen verran että kertovat kaikille että tietoa on. Kiitos kaikille jotka ovat kertoneet omista kokemuksistaan ja palikoista joilla moottoreita ovat tehneet ja mitä niistä on irronnut. Kiitos myös kaikista linkeistä joista löytyy asiallista tietoa. Erityisesti voisi kiitoksia lähettää Vaasan suuntaan ja muutenkin pohjanmaalle. Sieltä on aina saanut hyviä vinkkejä, eikä ole ollut salaisuuksia.

 

Itse en ole yhtään 200hv vaparia tehnyt ja vahvasti epäilen etten sellaista tule koskaan tekemäänkään. Mutta aina näistäkin jotain oppia saa omiin projekteihin vaikka ne olisikin hieman vaatimattomampia tai tehot otettais esimerkiksi ahtamalla.

 

t. Mika

 

ps. Se 100 hv/litra on muuten hyvä mittapuu kaikille kaksvenasille tikkukoneille.

Link to comment

Pohojanmaalla on kyl tietoo ja salaisuuksii... Valitettavasti ei aina enää itsekkään muista kaikkia versioita mitä on tullut tehtyä tai projekteja joissa on tullut oltua mukana. Eräs kone meni kuitenkin suunnilleen näin: 92*82, scat c65, kannet hierottu pohjanmaalla, 46*38 venat, n.12,5:1, 48 karpuraattorit, iso pakosarja, kärjetön sytkä, boschin penkissä n.220hv. Muitakin isompia ja tehokkaampia vapareita on ollut, speksit ei vain muistissa. Jaa mutta oli myös yx 2666cc nelkku 7:1 rutistus, turbonokka, Pauterin kannet ja vaparina kokeiltiin 48 kaasareilla, niin tuotti muistaakseni 210hv. Ja sitten ahdettuna ja pruuttalla.... ;-DD

Link to comment
AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on,

 

vakio T-1 lohkoinen 1600.

 

eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari.

 

 

 

Oma lowwbugget 200 hp ehdotus:

hinnat arvioituja

 

romikselta 1.6 golffista kanget 144mm/5,7" (20€)

volvo b230a 96mm männät (20€)

tältä palstalta käytetyt 94 pytyt ,jotka johonni paikalliseen amikseen porattavaks(yht joku50-60€)

vakio kammen saa rookattua golffin laakereilla 83,5 iskun (++150€ hiomosta riippuen)=2417cc

nokaks 98 tai 89 tältä palstalta (40-50€) 3,5aikaselle

omat 1,1 vivut ja puristus paineet nousee verrattuna 1,25/1,5

ruttu 12-13:1

jakajaks vakio modattuna golffin kärettömästä jakajasta(10€)

romikselta 4xvanhan saapin strömperiä (44 kurkut ,ei läppiä estämässä virtausta)(a 10€kpl)

pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria.

omasta vakio öljypumpusta rakentaa vielä sumppupumpun jatkamalla akselia ja ynnäämällä toisen vakio pumpun vastakkain.

kansiksi hommaa jokkis netin puolelta jotkut halvat läpiviilatut epoksilla paikatut viisikertaa hitsatut ja lasketut paskat (150-200€)

laakeria+m rengasta ym(100€)

paljon tupakkia ja ylimäärästä aikaa

 

näillä kilkkeillä luulis sen 200 kaakkia irtoavan samaan hintaan jolla saa yhden kunnollisen USA made pitkäisku akselin kankineen.

luotettavuutta taas tuskin ei sitä vähääkään.

 

nyt tuli asiallinen setti!

Link to comment

Itsekin olen vahvasti kotimaan kyläpajojen fani. Pitää vaan löytää ne oikeat ukot, ja se saattaa olla hankalaa kun niillä on tapana panostaa enemmän tekniikkaan kuin markkinointiin.

 

pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria.

 

Miten saa lyhyemmät ensiöt jos haluaa kaikkien olevan samanpituiset?

Link to comment

Joo ja sen verran sivusta kommenttia, et ulkonäkö ja toimivuusjutut pitäs olla kaks eri asiaa. Esim Harjun tekeleillä on aika monta Sm pyttyä voitettu, mutta eivät varmaan esteettisesti niin mageita, kun sillä ei noissa hommissa mitään merkitystä.

Link to comment
Guest ville s

no kuinkas ne muut virittäjä velhot on saanut 1650cc koneesta pihalle??

 

epäilen kumminkin et ne jokajoka autotalli hörhöt on saanut aika hyviä niistä koneista.

 

välttämättä ne ei pussihousu mulla on okrasa osia miehelle sovi ulkonäöllisesti mutta se joka ei välitä ulkonäöstä ja penkki hevosista niin noi voi olla vaikka ihan mukavia koneita...

 

ja loppuun : ) että ei joku ota liian vakavasti ja vedä pirkka vihanneksia hengitysaukkoihin...

Link to comment
Guest ville s

paljon oli juttua mutta silmiin ei osunut sitä suomalaista joka oli tehnyt sen 195hp koneen yhdellä 2 kurkkuisella tai 2 yksi kurkkuisella maksimissaan 45mm kaasarilla olevan koneen ilman isku muutoksia (nykyään vaan sallituja mutta ei silloin 90 luvulla kun marne vielä teki vw moottoreita ; )

 

oli kyllä mielenkiintoinen linkki täytyy ilta uhrata sen parissa ja lukea ajatuksella.

 

 

no mutta mielipiteitä on monia.

 

ite kun tulee ajettua tota jokajokaa harrastus mielessä ei ole mitään ihme laitteita,mutta noille nimi miesten koneen rakentajille tarvii kyllä nostaa hattua että miten ne saa laitteen kestään ja noin tehokkaaksi noitten rajoitusten puitteissa.

Link to comment
Guest ville s

markon mainitseman koneen tietoja kaipailinkin.

 

mutta piruuttaan kirjotin tuon tekstin kun moni aliarvostaa noita jokkis koneen tekijöitä.

 

miettiin mitkä säännöt niillä on ja mitä niille tehdään niin ei kai niistä oikein enempää kukaan suomessa saa pihalle. sitä koitin sanoa hieman karrikoidusti kylläkin.

 

siksi naurattaa aina kun haukutaan jotain koneen tekijää, kai se sama mies jos tarmonsa kohdistaisi esin ralli tai kiihdytys koneisiin niin saisi "jotain" aikaan.

kun jaksaa kehitellä uusia juttuja noihin roska pönttöihin ja ei kangistu kaavoihin nyttenkään.

Link to comment

Aika paljon ollut ruttua tuossa klingamanin 1750cc koneessa :) Ei ihme jos tuollaisia koneita on sanottu aikoinaan "grenade motors" :D

 

Vakiotyyppisille kansille alkanee oleen rajana 220-230hv tehot, tehoa lisää halutessa kannattaa harkita joitain muita kansia.

 

Miten tuollainen stepperi pakosarja toimis 90hv+/litra tehoisessa koneessa?

Link to comment

Pipemax on hyvä ja halpa softa, jos haluaa laskeskella pakosarjan pituuksia ja toimivuuksia. Tuosta käy hyvin ilmi, että normijäähdytyksellä olevaan vähän kireämpään katumoottoriin optimisarjan vääntäminen on kohtalaisen haasteellista, oli niitä steppejä tai ei.

 

Ja mä en yhtään väheksy roskismoottoreiden rakentajia, vaikkei jokkis voisi juuri vähempää kiinnostaakaan. Onhan se varmasti paljon vaikeampaa tehdä sääntöjen rajoittama jokkis-, ralli-, tms. moottori jolla vielä pärjää, kuin tehokas katu/huvittelumoottori, jossa ei sääntöjä juuri ole.

Link to comment

Lisää Pipemaxista:

 

Larry Meaux on duunaillut pakoputkiston suunnittelusoftan nimeltä Pipemax, jossa on kylkiäisenä

useita moottorikombinaation suunnittelua auttavia ominaisuuksia. Ohjelmisto antaa arviot tarvittavista

imukanavan halkaisijoista, nokan arvoista sekä antaa arvion mahdollisesta moottoritehosta ko. kombinaatiolla.

 

Itsellä käyttökokemusta kahden vesikoneen osalta, toiseen tein pakosarja muutokset ko. softan

avulla (vääntöä +32Nm lisää, tehoa 17hp) ja toiseen moottoriin koko paketti (kansi, nokka, pakosarja+loppuputkisto).

Volvo B21, kansi vakioventtiileillä, 40mm tuplat 191hp/235Nm.

Ohjelman antamat arvot ovat kuitenkin yhtä hyvät kuin sinne syötetyt arvot eli sontaa sisään ja

lopputulos on yhtä samaa eli hommaan pitää perehtyä.

Uskallan kuitenkin väittää että ko. softan avulla pystyy rakentamaan erittäin laajavääntöisiä

ja käyttäjäystävällisiä komboja kunhan sylinterinkansi on pakettiin sopiva (ohjelma antaa arvion)

En koe olevani mikään pro moottorinrakennuksessa mutta asiaan on ollut kiinnostusta

kakarasta lähtien ja tietoa on tullut haalittua kaikista mahdollisista lähteistä.

 

Herra Meaux on erittäin tunnettu moottorirakentaja jenkeissä ja on perehtynyt erityisesti

vakiomoottoreiden (rautakannet, vakiokaasutin, vakio venttiilinnosto ym.) viritykseen.

Ohjelman laskelmat ovat "dynokorjattu" vastaamaan todellisia, moottoreista jarrutettuja arvoja

joita Mr. Meaux on järjestelmällisesti tallentanut 70-luvulta lähtien.

 

Suosittelen ohjelmaa niille kenellä on kiinnostusta kaivautua syvemmälle moottorinrakennukseen

eikä pelkästään tyytyä kasailemaan valmiista osista lopputulosta tarkemmin ajattelematta.

Hintaan ei pitäisi kaatua, 45$ oli mielestäni sikahalpaa saavutettuihin lopputuloksiin nähden.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...