Jump to content

Miten iso pannu laillisesti rumpujarrulliseen kuplaan?


Recommended Posts

Posted

Tervehdys toverit, osaisiko joku sanoa miten ison koneen voi laillisesti saada leimattua rumpujarrulliseen kuuppeliin? Kyseessä -59 paksutolppa.

Meneeko jossain konekoon rajana että pitäisi olla edessä levyjarrut?

 

t. Junnu

 

Posted

Vanhan Volkswagenin maahantuojan paperin mukaan minkä vaan vakiokoneen (siis 50-heppaiseen 1600-kuutioiseen asti) voi vaihtaa tietyillä edellytyksillä, mutta nyt kun olisi tarvinnut sen paperin, niin ei tietenkään löydä.

 

Mutta noin muistista että leveämmät etujarruhihnat ja ohjausiskunvaimennin piti olla. -63 Karmannissa molemmat olivat jo vakiona, ei tarvinnut tehdä mitään. Olkatappikeula kuitenkin että ei varmaan suurta säätöä tarvitse että moisen saa -59:iinkin, ellei jo valmiina ole.

 

Sitten jos lähdetään ei-vakiokoneista niin dynolapulla osoitettu teho ja kuutiotilavuutta saa niin paljon kuin haluaa, tehorajojen puitteissa, mutta silloinkin pitää olla se 1600-kuutionen 50-heppainen lähtökohtana, muuten tulee vaikeata kun referenssikoneessa on vain 28 hummaa ja 20% saisi olla lisää. Se on silti kovin vähän. ;)

 

 

  • Like 1
Posted (edited)

Aiheeseen liittyen.

 

10kg/kW ilmeisesti 785kg kuplalle raja muutosluvan kanssa?

 

Varmaan vaaditaan ainakin levyjarrut eteen jos tilavuus ja teho ylittää mallisarjan tehokkaimman (50hp) rajat?

 

 

Edited by -Alex-
Posted (edited)

Alex, sun vastaus nyt sotkee, kun tuo ei ole tämän päivän tilanne. Vai tuliko uudet säännöt voimaan???

Edited by mikan
Posted
On 11/26/2020 at 8:41 AM, jmatto said:

 

Kiitoksia, tämä on minullakin tallessa mutta on niin hyvässä tallessa että en löytänyt. Hohhoi.

 

Pitää tulostaa uusi kappale.

Posted
On 11/26/2020 at 10:23 AM, -Alex- said:

Varmaan vaaditaan ainakin levyjarrut eteen jos tilavuus ja teho ylittää mallisarjan tehokkaimman (50hp) rajat?

 

 

Mikä lie tulkinta nykyisin, mutta minulla on  ~1900-kuutioinen ja VW:n lupapaperi riitti siihen että 50-heppainen oli vertailukoneena ja sen lisäksi ei vaadittu muutoksia. Käsittääkseni säädökset on laadittu niin että tavallisilla luvilla saatavat tehonlisäykset eivät vaadi teknisiä muutoksia. Eipä sitä paljoa saa, miksi vaatisikaan: Varsinkin vanhemmassa kalustossa 10% on ihan normaali sarjatuotannon toleranssi ja jos sattuu vähän parempi kone, niin siinä on jo enemmän tehoa kuin nimellisesti luvataan, jos siis teholupaus alunperin pitää paikkansa.

 

Jos haluaa että laskentaa lähdetään tekemään mallisarjan tehokkaimmasta mallista niin auto pitää muuttaa sellaiseksi: Jos taas lähtee auton vakiotehosta niin ei tarvitse muutoksiakaan. Näin olen näitä uusiakin pykäliä tulkinnut.

Posted
2 hours ago, Art_Zi said:

Jos laittaa levyt joka nurkkaan, ni saako sillo muutoskatastuksella isomman pannun, vai meneekö poikkeusluvan kautta?

Levyjarrullisessa kuplassakin suurin moottori on ollut tuo sama 1600, joten levyihin siirtyminen ei vaikuta vertailumoottoriin.

  • Like 2
Posted (edited)
1 hour ago, -Alex- said:

Itselle epäselvää edelleen minkä tehoisen moottorin saa laittaa kuplaan 2020?    20% yli mallisarjan tehokkaimman vai 10kw/kg  vai mitä? 

 

 

https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html

 

Ilman teholappua 1900cc asti, teholapulla 60hv / 1980cc . Muutoskatsastuksen jälkeen vapari virittäminen vapaata perinteisin keinoin nokka tuplat jne, 7kg/kw rajaan. Tämänhetkisillä säännöksillä näin. Muutoskatsastuksessa lasketaan laskennallinen moottoriteho vaihdettavasta moottorista esim 1600 AS 37kw, iskutilavuuden lisäyksen myötä joka merkitään otteeseen auton tehoksi. 

Edited by Racing
  • Like 2
Posted
9 hours ago, -Alex- said:

Itselle epäselvää edelleen minkä tehoisen moottorin saa laittaa kuplaan 2020?    20% yli mallisarjan tehokkaimman vai 10kw/kg  vai mitä? 

 

 

https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html

 

Noin Kuten tossa edellä ja virityksen jälkeen n. 170hv riippuen minkä mallinen kupla on. En tiedä nyky säännöistä mutta sillon kun itse swapin tein ei kannattanut muutoskatsastaa moottorin vaihtoa koska siitä tuli isommat prosentit. Eli leimasin kuutiotilavuuden muutos sylinteriputket vaihtamalla 1584cc muuttuu 94 putkilla 1915cc ja vähemmän prosentteja lappuun.

Posted (edited)
18 hours ago, Marko said:

Noin Kuten tossa edellä ja virityksen jälkeen n. 170hv riippuen minkä mallinen kupla on. En tiedä nyky säännöistä mutta sillon kun itse swapin tein ei kannattanut muutoskatsastaa moottorin vaihtoa koska siitä tuli isommat prosentit. Eli leimasin kuutiotilavuuden muutos sylinteriputket vaihtamalla 1584cc muuttuu 94 putkilla 1915cc ja vähemmän prosentteja lappuun.

 

Sama täällä. Otteessa lukee jotta "muutettu moottori vaihtamalla sylinteriputket ja männät", siitä ei montaa prosenttia tullut.

 

Nyt jos muokkaa kansia, vaihtaa nokka-akselia tai nostaa ruttua tai tekee mitä vaan ns. perinteistä viritystä, moottoria suuremmin muuttamatta, niin sillä ei ole merkitystä, koska tehoa ei ole kirjattu mihinkään.

 

Jos taas on, niin silloin ei saa tehdä mitään mikä nostaa rekisteriin kirjattua tehoa.  Joka on tietty hiukan hassu juttu, kun ilman mitään muutoskatsastusta edellyttävää muutosta Kuplan koneesta saa tiristettyä yli 20% enemmän tehoa, sen verran matalaviritteinen se tehtaan jäljiltä on. Joku prosentti on kuitenkin pitänyt keksiä, miten lie yleistä maailmalla?

 

USA:ssa kokolailla vakiotoimenpide on että vähintään 1,9l kone konehuoneeseen ja laatikkoon pidempi perävälitys että kulkee mukavasti sen 70-80mph (110-130km/h) moottoritiellä.  Suomessa tämä jostain syystä on suuri rikos ja vaarantaa vakavasti liikenneturvallisuuden. Ainakin jos Traficomilta kysytään ja vaikkei kysyttäisikään.

Edited by Kharon
Posted (edited)
49 minutes ago, Kharon said:

 

Sama täällä. Otteessa lukee jotta "muutettu moottori vaihtamalla sylinteriputket ja männät", siitä ei montaa prosenttia tullut.

 

Nyt jos muokkaa kansia, vaihtaa nokka-akselia tai nostaa ruttua tai tekee mitä vaan ns. perinteistä viritystä, moottoria suuremmin muuttamatta, niin sillä ei ole merkitystä, koska tehoa ei ole kirjattu mihinkään.

 

Jos taas on, niin silloin ei saa tehdä mitään mikä nostaa rekisteriin kirjattua tehoa.  Joka on tietty hiukan hassu juttu, kun ilman mitään muutoskatsastusta edellyttävää muutosta Kuplan koneesta saa tiristettyä yli 20% enemmän tehoa, sen verran matalaviritteinen se tehtaan jäljiltä on. Joku prosentti on kuitenkin pitänyt keksiä, miten lie yleistä maailmalla?

 

USA:ssa kokolailla vakiotoimenpide on että vähintään 1,9l kone konehuoneeseen ja laatikkoon pidempi perävälitys että kulkee mukavasti sen 70-80mph (110-130km/h) moottoritiellä.  Suomessa tämä jostain syystä on suuri rikos ja vaarantaa vakavasti liikenneturvallisuuden. Ainakin jos Traficomilta kysytään ja vaikkei kysyttäisikään.

Rekisteriotteseen kirjataan nykyään kaikkien autojen teho milloin tehdään muutoskatsastuksia tekniikkaan tai rekisteröintikatsastetaan se vaikka omalla moottorillaan uudestaan. Tämä on muuttunut viime vuosina. Kysyin tästä konttorilla muutoskatsastuksessa ja ohjeistus on nykyään et merkitään. Ja siihen pätee silti edelleen 7kg/kw rajaan asti viritys sääntö, muutoksia SAA tehdä. Edellämainituissa rajoissa. Poislukien poikkeuslupamoottorit ja ahdetut. 

 

Edited by Racing

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...