Royal Rust Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 Tervehdys toverit, osaisiko joku sanoa miten ison koneen voi laillisesti saada leimattua rumpujarrulliseen kuuppeliin? Kyseessä -59 paksutolppa. Meneeko jossain konekoon rajana että pitäisi olla edessä levyjarrut? t. Junnu Quote Link to comment
Kharon Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 Vanhan Volkswagenin maahantuojan paperin mukaan minkä vaan vakiokoneen (siis 50-heppaiseen 1600-kuutioiseen asti) voi vaihtaa tietyillä edellytyksillä, mutta nyt kun olisi tarvinnut sen paperin, niin ei tietenkään löydä. Mutta noin muistista että leveämmät etujarruhihnat ja ohjausiskunvaimennin piti olla. -63 Karmannissa molemmat olivat jo vakiona, ei tarvinnut tehdä mitään. Olkatappikeula kuitenkin että ei varmaan suurta säätöä tarvitse että moisen saa -59:iinkin, ellei jo valmiina ole. Sitten jos lähdetään ei-vakiokoneista niin dynolapulla osoitettu teho ja kuutiotilavuutta saa niin paljon kuin haluaa, tehorajojen puitteissa, mutta silloinkin pitää olla se 1600-kuutionen 50-heppainen lähtökohtana, muuten tulee vaikeata kun referenssikoneessa on vain 28 hummaa ja 20% saisi olla lisää. Se on silti kovin vähän. ;) 1 Quote Link to comment
mikan Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Oikean kokoisilla rumpujarruilla 1980 ccm ilman lupapapereita. Quote Link to comment
mikan Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Noniin ja siinä tuli rumpujarrujen koko, mitä en muistanut. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 (edited) Aiheeseen liittyen. 10kg/kW ilmeisesti 785kg kuplalle raja muutosluvan kanssa? Varmaan vaaditaan ainakin levyjarrut eteen jos tilavuus ja teho ylittää mallisarjan tehokkaimman (50hp) rajat? Edited November 26, 2020 by -Alex- Quote Link to comment
mikan Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 (edited) Alex, sun vastaus nyt sotkee, kun tuo ei ole tämän päivän tilanne. Vai tuliko uudet säännöt voimaan??? Edited November 26, 2020 by mikan Quote Link to comment
Tutkija Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Onpas kevyt vertailupaino Alexilla,kyl minusta 1600cc koneilla olleen kuplan paino on aina vähintään 820kg möhköt vielä enempi... Quote Link to comment
Kharon Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 On 11/26/2020 at 8:41 AM, jmatto said: Kiitoksia, tämä on minullakin tallessa mutta on niin hyvässä tallessa että en löytänyt. Hohhoi. Pitää tulostaa uusi kappale. Quote Link to comment
Kharon Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 On 11/26/2020 at 10:23 AM, -Alex- said: Varmaan vaaditaan ainakin levyjarrut eteen jos tilavuus ja teho ylittää mallisarjan tehokkaimman (50hp) rajat? Mikä lie tulkinta nykyisin, mutta minulla on ~1900-kuutioinen ja VW:n lupapaperi riitti siihen että 50-heppainen oli vertailukoneena ja sen lisäksi ei vaadittu muutoksia. Käsittääkseni säädökset on laadittu niin että tavallisilla luvilla saatavat tehonlisäykset eivät vaadi teknisiä muutoksia. Eipä sitä paljoa saa, miksi vaatisikaan: Varsinkin vanhemmassa kalustossa 10% on ihan normaali sarjatuotannon toleranssi ja jos sattuu vähän parempi kone, niin siinä on jo enemmän tehoa kuin nimellisesti luvataan, jos siis teholupaus alunperin pitää paikkansa. Jos haluaa että laskentaa lähdetään tekemään mallisarjan tehokkaimmasta mallista niin auto pitää muuttaa sellaiseksi: Jos taas lähtee auton vakiotehosta niin ei tarvitse muutoksiakaan. Näin olen näitä uusiakin pykäliä tulkinnut. Quote Link to comment
Royal Rust Posted November 28, 2020 Author Share Posted November 28, 2020 Kiitokset vastauksista, näillä eväillä kohti uusia pettymyksiä 🙂 Quote Link to comment
Art_Zi Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Jos laittaa levyt joka nurkkaan, ni saako sillo muutoskatastuksella isomman pannun, vai meneekö poikkeusluvan kautta? Quote Link to comment
mikan Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Mielestäni yli 1980 ccm vaatii luvan. 1 Quote Link to comment
x-pj Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 2 hours ago, Art_Zi said: Jos laittaa levyt joka nurkkaan, ni saako sillo muutoskatastuksella isomman pannun, vai meneekö poikkeusluvan kautta? Levyjarrullisessa kuplassakin suurin moottori on ollut tuo sama 1600, joten levyihin siirtyminen ei vaikuta vertailumoottoriin. 2 Quote Link to comment
-Alex- Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Itselle epäselvää edelleen minkä tehoisen moottorin saa laittaa kuplaan 2020? 20% yli mallisarjan tehokkaimman vai 10kw/kg vai mitä? https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html Quote Link to comment
Racing Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 (edited) 1 hour ago, -Alex- said: Itselle epäselvää edelleen minkä tehoisen moottorin saa laittaa kuplaan 2020? 20% yli mallisarjan tehokkaimman vai 10kw/kg vai mitä? https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html Ilman teholappua 1900cc asti, teholapulla 60hv / 1980cc . Muutoskatsastuksen jälkeen vapari virittäminen vapaata perinteisin keinoin nokka tuplat jne, 7kg/kw rajaan. Tämänhetkisillä säännöksillä näin. Muutoskatsastuksessa lasketaan laskennallinen moottoriteho vaihdettavasta moottorista esim 1600 AS 37kw, iskutilavuuden lisäyksen myötä joka merkitään otteeseen auton tehoksi. Edited November 28, 2020 by Racing 2 Quote Link to comment
Marko Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 9 hours ago, -Alex- said: Itselle epäselvää edelleen minkä tehoisen moottorin saa laittaa kuplaan 2020? 20% yli mallisarjan tehokkaimman vai 10kw/kg vai mitä? https://www.is.fi/autot/art-2000006234846.html Noin Kuten tossa edellä ja virityksen jälkeen n. 170hv riippuen minkä mallinen kupla on. En tiedä nyky säännöistä mutta sillon kun itse swapin tein ei kannattanut muutoskatsastaa moottorin vaihtoa koska siitä tuli isommat prosentit. Eli leimasin kuutiotilavuuden muutos sylinteriputket vaihtamalla 1584cc muuttuu 94 putkilla 1915cc ja vähemmän prosentteja lappuun. Quote Link to comment
Kharon Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 (edited) 18 hours ago, Marko said: Noin Kuten tossa edellä ja virityksen jälkeen n. 170hv riippuen minkä mallinen kupla on. En tiedä nyky säännöistä mutta sillon kun itse swapin tein ei kannattanut muutoskatsastaa moottorin vaihtoa koska siitä tuli isommat prosentit. Eli leimasin kuutiotilavuuden muutos sylinteriputket vaihtamalla 1584cc muuttuu 94 putkilla 1915cc ja vähemmän prosentteja lappuun. Sama täällä. Otteessa lukee jotta "muutettu moottori vaihtamalla sylinteriputket ja männät", siitä ei montaa prosenttia tullut. Nyt jos muokkaa kansia, vaihtaa nokka-akselia tai nostaa ruttua tai tekee mitä vaan ns. perinteistä viritystä, moottoria suuremmin muuttamatta, niin sillä ei ole merkitystä, koska tehoa ei ole kirjattu mihinkään. Jos taas on, niin silloin ei saa tehdä mitään mikä nostaa rekisteriin kirjattua tehoa. Joka on tietty hiukan hassu juttu, kun ilman mitään muutoskatsastusta edellyttävää muutosta Kuplan koneesta saa tiristettyä yli 20% enemmän tehoa, sen verran matalaviritteinen se tehtaan jäljiltä on. Joku prosentti on kuitenkin pitänyt keksiä, miten lie yleistä maailmalla? USA:ssa kokolailla vakiotoimenpide on että vähintään 1,9l kone konehuoneeseen ja laatikkoon pidempi perävälitys että kulkee mukavasti sen 70-80mph (110-130km/h) moottoritiellä. Suomessa tämä jostain syystä on suuri rikos ja vaarantaa vakavasti liikenneturvallisuuden. Ainakin jos Traficomilta kysytään ja vaikkei kysyttäisikään. Edited November 29, 2020 by Kharon Quote Link to comment
Racing Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 (edited) 49 minutes ago, Kharon said: Sama täällä. Otteessa lukee jotta "muutettu moottori vaihtamalla sylinteriputket ja männät", siitä ei montaa prosenttia tullut. Nyt jos muokkaa kansia, vaihtaa nokka-akselia tai nostaa ruttua tai tekee mitä vaan ns. perinteistä viritystä, moottoria suuremmin muuttamatta, niin sillä ei ole merkitystä, koska tehoa ei ole kirjattu mihinkään. Jos taas on, niin silloin ei saa tehdä mitään mikä nostaa rekisteriin kirjattua tehoa. Joka on tietty hiukan hassu juttu, kun ilman mitään muutoskatsastusta edellyttävää muutosta Kuplan koneesta saa tiristettyä yli 20% enemmän tehoa, sen verran matalaviritteinen se tehtaan jäljiltä on. Joku prosentti on kuitenkin pitänyt keksiä, miten lie yleistä maailmalla? USA:ssa kokolailla vakiotoimenpide on että vähintään 1,9l kone konehuoneeseen ja laatikkoon pidempi perävälitys että kulkee mukavasti sen 70-80mph (110-130km/h) moottoritiellä. Suomessa tämä jostain syystä on suuri rikos ja vaarantaa vakavasti liikenneturvallisuuden. Ainakin jos Traficomilta kysytään ja vaikkei kysyttäisikään. Rekisteriotteseen kirjataan nykyään kaikkien autojen teho milloin tehdään muutoskatsastuksia tekniikkaan tai rekisteröintikatsastetaan se vaikka omalla moottorillaan uudestaan. Tämä on muuttunut viime vuosina. Kysyin tästä konttorilla muutoskatsastuksessa ja ohjeistus on nykyään et merkitään. Ja siihen pätee silti edelleen 7kg/kw rajaan asti viritys sääntö, muutoksia SAA tehdä. Edellämainituissa rajoissa. Poislukien poikkeuslupamoottorit ja ahdetut. Edited November 29, 2020 by Racing Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.