JaniM Posted October 8, 2021 Share Posted October 8, 2021 (edited) Täältä löytyy erikoisemmatkin pultit ja mutterit. Soittamalla selviää parhaiten. https://ruuvikauppa.fi/ Edited October 8, 2021 by JaniM 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8, 2021 Author Share Posted October 8, 2021 1 hour ago, JaniM said: Täältä löytyy erikoisemmatkin pultit ja mutterit. Soittamalla selviää parhaiten. https://ruuvikauppa.fi/ Tuolta löytyisi mutta vain 40, 50, 60 pituudessa eli ei nuita välimallin pituuksia. Täytyy käydä joskus ohikulkeissa keräilemässä jotain kokoja omaan varastoon. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 8, 2021 Share Posted October 8, 2021 Ootko vw varaosatiskiltä kysynyt, 411 615 143 tai etsinyt varaosanumerolla. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8, 2021 Author Share Posted October 8, 2021 Tarkoitus oli syljeskellä ilta kattoon ja tuijotella projektia. Illan päätteeksi huomasin korjanneeni rattiakselinreiän kopasta. Hyvä aloittaa hitsausharjoitukset piiloon jäävistä paikoista. Vähän on taas hakemista kun viime vuodet on tullut hitsailtua vain 3mm ja paksumpia putkia 😄 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 9, 2021 Author Share Posted October 9, 2021 Ei saisi toisten jälkiä arvostella mutta ihan oikeasti hei. Puhalluksen jälkeen alkoi tällaisia paikkalappuja paljastua sieltä täältä. Parilla räkäisyllä kiinni. Näitä kun leipoo yhden päivässä kuntoon, niin ehkä tää kesään mennessä olis peltitöiden puolesta valmis 😃 Siinä olis taas yksi Quote Link to comment
Tanhis Posted October 9, 2021 Share Posted October 9, 2021 Hitsaushommien laadussa on yleensä selkeä ero millaiseen autoon hitsausta ollaan tekemässä. Se että saat sen halvan käyttiksen vielä kerran läpi leimasta niin ei siinä kauheasti välitä veteleekö pelti tai jääkö sauma näkyviin. Tai tosiaan hitsaako lämpimässä tallissa hiekkapuhallettua purettua koppaa jossa ei tarvitse murehtia syttyykö sisusta tai alustamassa palamaan. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10, 2021 Author Share Posted October 10, 2021 (edited) 15 hours ago, Tanhis said: Hitsaushommien laadussa on yleensä selkeä ero millaiseen autoon hitsausta ollaan tekemässä. Se että saat sen halvan käyttiksen vielä kerran läpi leimasta niin ei siinä kauheasti välitä veteleekö pelti tai jääkö sauma näkyviin. Halpa käyttis tästäkin tulee tai ainakin piti tulla 🤣 Kenelläs kaikilla valmistajilla pohjapellit on paksuja, siis jotain milliä tai yli ? Käsittääkseni Virtasella ainakin ? Kuskinpuolen lattian kanssa mahtaa päästä helpoimmalla kun vaihtaa koko palan tai ainakin etuosan että saa polkimille kovaa peltiä alle. Edited October 10, 2021 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted October 20, 2021 Author Share Posted October 20, 2021 Puolitoista viikkoa mennyt miesflunssassa mutta sen verran homma on edennyt että IRS jigit tipahtivat pihalle pitkän odotuksen jälkeen. VW Heritagen "heti hyllystä EU-varastolta" tarkoitti käytännössä 48 päivän toimitusaikaa 😂 Ei sattunut EU alueelta löytymään muualta, muuten en olisi sumuisille saarille edes vilkuillut. Ranskasta tulee rojut alta viikossa kotiovelle edullisesti joten jatkossakaan ei briteistä tilata mitään ellei ole aivan pakko. Bajan koppaa on tullut lähinnä tuijoteltua ja ajatus on lopultakin kirkastunut helmojen suhteen. Korin korotuksen haluan siististi piiloon joten eilen askartelin pieneen tilaan menevän kanttikoneen millä saa helposti leivottua 1000mm leveää peltiä haluttuun muotoon. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 21, 2021 Author Share Posted October 21, 2021 Takatukivarret putsattu perusteellisesti sisältä, hiekalla ja fosforihapolla. Nyt menee päät umpeen, niin ei kerry enää paskaa tuonne muhimaan. Pintaan vielä vähän hiekkaa ja sitten sisukset lotrataan epoksilla, tulppa kiinni ja pintaan kiiltävä musta. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 21, 2021 Author Share Posted October 21, 2021 Iltapuhteiksi vielä keulaa auki. Sieltähän löytyi ruostetta 🤣 Alkuviikosta vielä mietin että jospa ostaisi tuohon korjauspalan mutta eiköhän tuon saa leivottua kuntoon suorastakin pellistä. Saapahan käsille harjoitusta. Putsataan, paikataan ja liimataan takaisin. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Ihan yhtä järkyttävä näky tuon palan takana kun munkin -61 projektissa 😄 Ja miten moni jättää tuon aukasematta ja tollanen läjä muhii ulkoapäin siistissä autossa. Kannattaa tosiaan korjata toi orggis, tarvikkeena ei saa vielä tälläkään hetkellä mitään edes kaukaisesti tuota muistuttavaa ja sopivaa korjauspalaa tuohon kohtaan. Mun -61 projektin oma oli liian kaukana korjauskelvollisesta niin ku hommasin tyhjän varaosa kopan jossa toi oli sun oman kunnossa tai ehkä vähän paremmassa jopa niin jemmasin sen tulevaisuutta ajatellen jos johki autoon pitää toi vaihtaa. Ainoastaan vasemmassa yläkulmassa läpi reikä. Sama homma takaa sisäloksujen korikiinnityspisteet pohjalevyyn. Ne vahvat taustapellit sen korvan takana. Jemmaan nekin. Paitsi, että Virtanen tekee nykyään niitä, onneksi! 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 23, 2021 Author Share Posted October 23, 2021 Ruosteet putsailtu pois, pahimmat reiät korjattu, pikkuisen tuoretta peltiä ja liimailin osat takaisin paikoilleen. Kaikkiin väleihin suihkin hitsattavan happomaalin suojaksi ennen kasausta. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 29, 2021 Author Share Posted October 29, 2021 Taas viikko mennyt kaikissa muissa puuhissa eikä oikein mitään näkyvää ole syntynyt. Eilen sain kuitenkin taka-akselitupit siistittyä ja maalattua. Eli taakse tulee Thingin akselitupit jotta saan 100mm nivelet ja sitä myöten 091 askin kylkeen vetarit kiinni. BTW. Kuvassa näkyvä AT:n 2K spray oli todella positiivinen ylläri. Näitä saa RAL sävyissä alta kympin purkki "lähikaupan" hyllystä ja oli helppo suihkittava. Kestävyys jää nähtäväksi mutta miljoona kertaa parempi tapaus kuin ne surullisen kuuluisat tuplaten kalliimmat Mastonin 2K sprayt, mitkä onneksi tuntuu kadonneen kokonaan jälleenmyyjien hyllyistä. Nämähän ovat siis bolt-on kamaa kuplan IRS perään. Ainut ero kuplan akseliin on tuo nivelen kiinnityksen kasvanut koko. Vasemmalla Thing oikealla kupla. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 13, 2021 Author Share Posted November 13, 2021 Takaosaston lattian vaihtoa olen tuumaillut jo pidemmän tovin, vieläkään ei ole ajatus kirkastunus sen suhteen että miten laajasti raavin vanhaa pois. Aamulla otin ja pyyhkäisin nyt malliksi pitsiosuuden pois ja katsotaan jos vaihtaisi vain näiltä osin uutta peltiä. Annetaan ajatuksen kirkastua rauhassa ja nyt on hyvin tilaa viritellä IRS palikat paikoilleen. 1 Quote Link to comment
metake Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Tuohon kun samalla upotat palliksen huoltoluukun niin on mukavasti pääsy starttiin, kytkimen säätöön ja koneen pultteihin..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 6 hours ago, metake said: Tuohon kun samalla upotat palliksen huoltoluukun niin on mukavasti pääsy starttiin, kytkimen säätöön ja koneen pultteihin.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Eikös bajan alle pitäisi päästä kontaamallakin. Quote Link to comment
metake Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Eikös bajan alle pitäisi päästä kontaamallakin.Mutta kun se startti ja kytkinvaijeri ei ole sieltä alta siltikään helposti saavutettavissa Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 17, 2021 Author Share Posted November 17, 2021 Muutama tunti vierähti ensikertalaiselta IRS korvakkeen sovittelussa. Nyt olisi oikea puoli paikoillaan ja jos tänään saisi toisen puolen paikoilleen vähän nopeammin ja siistimmin. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 17, 2021 Author Share Posted November 17, 2021 Toinen puoli meni jo tuplaten nopeammin 😃 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 1, 2021 Author Share Posted December 1, 2021 Talvi yllätti hitsarin, nyt on niin täyttä tallissa ettei ole pystynyt oikein rälläköimään ja hitsaamaan. Aikaa on sitten tullut tapettua mopoprojektia kasaillen. Bajan takatukivarret kävi kuitenkin maalissa ja saavat mennä hyllyyn odottelemaan. Seuraavaksi etsintälistalla olisi lyhyille vääntösauvoille passelit jousilatat. Atomwerksin 2" korottavia jousilattoja olen tuumaillut myös mutta vielä ei ole ajatus oikein kirkastunut asian suhteen. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 21, 2021 Author Share Posted December 21, 2021 Eilen saapui Kartekilta 10 degree transmission mount kit. Kytkinkoppa porailtu ja kiinnitysrauta paikoillaan. Seuraavaksi pääsee sovittelemaan bajan perään. 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 Joulurauha lusittu ja takaisin projektin pariin. Kytkimen- ja kaasuvaijerin putket siirsin sivuun vaihteiston tieltä. Sarviin laikatu tilaa vaihteistolle. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 Laikatut sarvien saumat umpeen. Sitten taas sovittelua. Kuulemma pakkivalokytkintä ei tällä yhdistelmällä saa mahtumaan mutta en suostu uskomaan ja tein sille tilaa 😁 Sit pitäis vähän notsata sarvia että saa askia alaspäin ja ois kiva jos vetaritkin mahtuisivat paikoilleen. 1 Quote Link to comment
DOODAH Posted December 30, 2021 Share Posted December 30, 2021 Pitäskö noita aisoja vähä jäykistellä kun niin kovin joutuu laikkaamaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 30, 2021 Author Share Posted December 30, 2021 Eiköhän ne tuossa jäykisty tarpeeksi kun käyn lopuksi kaikki pistehitsatut sarvien laidat läpi täydellä saumalla. Hyvin nää on jenkkipojilla kestäneet rajummassakin käytössä 😉 Eikä tuo uuden tekniikan paino tule kokonaan sarvien varaan vaan tuonne takapäähän tulee muutakin tukea jahka joskus sinne saakka selviän. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 31, 2021 Author Share Posted December 31, 2021 Tää on sellainen "near bolt-on experience" 🤣 Ilmeisesti aisoissa, pohjalevyissä, jne. on kuitenkin aika paljon pikku eroja vuosimallien ja IRS/swing peräpäiden suhteen. Tiedän että tää kitti menee todistettavasti joihinkin pohjalevyihin/aisoihin lähestulkoon pulttaa kiinni metodilla, olen myös nähnyt välimalleja ja mun yksilö on näköjään kaikista työläin tapaus. Nyt mahtuis vetarit pyörimään mutta edelleen joutunee muokkaamaan kun ei vieläkään istu aisojen päähän niinkuin haluaisin. 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 3, 2022 Author Share Posted January 3, 2022 Aisojen päistä piti pikkuisen madaltaa Notsaukset umpeen Sit taas sovitellaan, sarvien päähän pitäisi vielä hitsailla kiinnityspisteet uretaanipuslille. Sitä ennen joutunee käyttämään kopan kyljellään kun askin etupään kiinnitys vaatii muokkausta pohjapelteihin torsioputken hoodeilla. Nyt on askin kallistus 7 astetta eli 3 astetta ollaan plussan puolella. ja jotta askartelu ei loppuisi kesken, niin totesin että mun vaihdetanko on tottakai liian pitkä 🤣 Etukäteen oli tiedossa että näin saattaa käydä mutta teoriassa vuosimallin mukaan näin ei olisi pitänyt käydä. Taisi nyt olla tuo vuosimalli + swingiperä kombinaatio just sellainen että tanko ei natsannut sinnepäinkään. 1 Quote Link to comment
aki Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 Suosittelisin vielä miettimään noiden aisojen boxaamista vahvemmiksi, kuten jäsen D tuolla vinkkasi. Aisoja on taipunut ihan katukiihdyttimissäkin täällä kotomaassakin. Tuossa sovelluksessa vahvistuksesta ei edes tule ongelmaa maavaran kanssa. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 5, 2022 Author Share Posted January 5, 2022 Eilen illalla oli vuorossa, sen miljoonan mittauksen ja sovituskierroksen jälkeen, vaihteiston etupään kiinnike. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 5, 2022 Author Share Posted January 5, 2022 Tänään oli vuorossa viimeiset kiinnikkeet. Sitten jännän äärellä, vieläkö se sinne sujahtaa Napakka sovitus ja kaikki pultit osuvat kohdalleen. Siinä on ja pysyy. Bussissa sama aski rötköttää 4 asteen kulmassa, tässä pääsin 7 asteen kulmaan mikä oli positiivinen ylläri, kun sovitteilla luvattiin 10 asteen kulmaa mikä sekin olisi vielä ollut OK. Seuraavaksi sarvien pistehitsattujen kohtien hitsuuttelu vielä täydellä saumalla kauttaaltaan. Vähän siistimistä sieltä täältä ja putsaus, sitten voiskin alkaa leipomaan takaosaston lattiaa paikoilleen että pääsee suunnittelemaan takakannaketta. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 Otimpa kuitenkin moottorin koesovituksen vielä tähän väliin. Pääsee mitoittamaan takahäkin koon, kiinnityspisteet, pakoputkien reitit, jne. Pitää varmaan käyttää takapään kuidutkin ens viikolla paikoillaan niin saa vähän hahmotettua mittasuhteita. ja mahtuihan se vasemmanpuoleinen Solexikin hienosti 4 Quote Link to comment
Kharon Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Tuo on sennäköinen paketti että etupyörät nousevat ilmaan kun sen laskee pyörilleen. ;) Taitaa silti olla optinen harha. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 7, 2022 Author Share Posted January 7, 2022 (edited) Sen takia tuolla takana on nyt nuo puupalikat wheelie baareina 😀 Ei tuo oikeasti ole niin painava paketti miltä näyttää ja laikattu peräpää aiheuttaa optisen harhan. Pitää vain nyt tyhjän kopan kanssa olla vähän varuillaan, kun tuo koko pohjalevy/kori kombinaation jaksaa yhden miehen voimillakin nostamaan ilmaan mistä kulmalta tahansa. Edited January 7, 2022 by KimmoH 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 9, 2022 Author Share Posted January 9, 2022 Takapään kuitujen koesovitus. Pakosarjat mahtuu taittamaan hyvin koneen päälle etukautta ja stingerin saa tuohon töröttämään 45 asteen kulmassa kohti taivasta. Takahäkin suhteenkin ajatus kirkastui eilen, seuraavaksi vain putkea mutkalle.... 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 14, 2022 Author Share Posted January 14, 2022 Viikko mennyt tuumaillessa ja tuijotellessa korkeuksia, kulmia, jne. Yläosan putken korkeuden määrää kiihdytyspumpun tanko ja alaputket saavat reittinsä öljynsuodattimen ohjaamana. Jos viikonloppuna pääsisi jotain hitsailemaankin... Yläosasta häkki tulee kiinnittymään iskaritorneihin ja alaosa vaihteiston kiinnityslevyyn aisojen päässä. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 15, 2022 Author Share Posted January 15, 2022 Alaputket ~7 asteen kulmaan Sitten pultit päihin Sinne istuu nätisti vaihteiston kiinnityslevyn valmiisiin reikiin. Mekaaninen bensapumppu tuli harmillisen lähelle kiinnityslevyä joten siinä olevaa valmista reikää ei pääse hyödyntämään takakannakkeessa. Pitää tuumailla jotain korvaavaa ratkaisua, kun sähköpumppua en halua käyttää. Sitten yläputki ja alaosat toisiinsa kiinni. Seuraavaksi pitäisi alkaa nykertämään iskaritornien päitä kasaan, vasta sen jälkeen ihmetellään loput jäykisteet ja kiinnityspisteet esim. rekisterikilvelle. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 19, 2022 Author Share Posted January 19, 2022 Muutaman eiku-eiku-kokeilun jälkeen päädyin kuitenkin tekemään kiinnityslevyt tulipeltiin ja lätkät häkin putkien päihin. Kestää kyllä varmasti rekisterikilven painon 😆 Korin takanurkkiin hitsasin kiinnikkeet ja häkki tulee niihin pulteilla kiinni "konehuoneen" puolelta. Pikkuisen huoltoystävällisempi kuin ensimmäinen suunnitelmani. Vielä jätin varauksen, jos vaikka vetäisen nurkista pulteilla kiinni myös sikaosaston lattiaankin. Tuonne nelkun orggis takakannakkeen paikalle meinasin vielä askarrella poikkiputken. Mittailin että vaikka tuohon tekisikin kiinteän putken, niin häkin mahtuu silti irroittamaan ja laittamaan paikoilleen. Katsotaan kuinka käy, vai pitääkö purkaa rälläkällä pois kun siihen putken täppään kiinni. Ainahan sen häkin tietysti saa vedettyä koneen mukana pihalle, jos tässä nyt onnistuu itsensä nurkkaan hitsamaan 😃 Takaosaston lattiaa lähdin myös edistämään. Takaseinä laikattu irti varaosasta, loput alareunan hapertuneet osat vielä huomenissa pois ja sitten happokylpyyn ennen varovaista hiekkapuhallusta. Jos sen sitten saisi vaikka pistehitsattua paikoilleen. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 Iltapäivän kahvitauolla tuli pakottava tarve notsata putkea. Sehän sopii sinne kuin hanska käteen. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 23, 2022 Author Share Posted January 23, 2022 (edited) Nonni, sen saa autosta pois ja paikoilleen poikkipalkinkin kanssa Napsin nelkun takanannakkeen rojut pois tuolta välistä. Alkuun meinasin että nappaan häkin takaosasta siihen kiinni mutta taidankin antaa olla näin. Pitäis varmaan tehdä jotkut tulpat tuohon lämmönvaihtiemien lähtöihin... Sit alkoi pahvimallien askartelu. Tuijotellaan, muutetaan, tuijotellaan, jne. jos se kilpitelineen paikka jossain vaiheessa kevään mittaan kirkastuisi. Samoin muut mahdolliset kiinnityspisteet pitäisi keksiä mitä tuohon häkkiin saattaisi olla tarpeen lisätä ennen pulverointia. Ledi antenni/piiska tuonne perään on pakko saada, saa leiriin valoa ja löytää auton pimeältä parkkipaikalta, mutta senkin kiinnitys paikka on vielä hakusassa. Sikaosaston lattia on saanut tässä vuorokauden fosforihappokäsittelyä. Seuraavaksi pitää varmaan kömpiä ihmistenilmoille hakemaan puhallushiekkaa... Edited January 23, 2022 by KimmoH 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 27, 2022 Author Share Posted January 27, 2022 Vähän meinaa olla tiivis tunnelma pajalla 😀 Aika on mennyt peräpäästä sekalaisia reikiä tilkitessä ja "takakannakkeen" suunnittelussa. Mahtaako muuten tuota kuvassa nuolella merkattua korinkiinnikettä löytyä valmiina vai enkö vain osannut oikeilla sanoilla etsiä ? Vaihteiston etukannaketta varten piti pohjalevyyn laikata reikä että sen pääsi hitsamaan torsioputkeen ympäriinsä. Nyt pitäisi vielä leipoa aukko umpeen. Pakoputki fiilistelyä 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.