Jump to content

Baja


Recommended Posts

Tarkoitus oli syljeskellä ilta kattoon ja tuijotella projektia. Illan päätteeksi huomasin korjanneeni rattiakselinreiän kopasta. Hyvä aloittaa hitsausharjoitukset piiloon jäävistä paikoista. Vähän on taas hakemista kun viime vuodet on tullut hitsailtua vain 3mm ja paksumpia putkia 😄

 

 IMG_8461.thumb.jpeg.d97b39c10bff3e04584121614c1134ed.jpeg

 

IMG_8462.thumb.jpeg.72467e8d79216e6c2f7fc187d8f77256.jpeg

 

IMG_8463.thumb.jpeg.7df7104c7fec72ab9cc78cc8100b69c2.jpeg

 

IMG_8466.thumb.jpeg.b4a43267d2cf74ae2ca7e925c4aa2b80.jpeg

  • Like 3
Link to comment

Ei saisi toisten jälkiä arvostella mutta ihan oikeasti hei. Puhalluksen jälkeen alkoi tällaisia paikkalappuja paljastua sieltä täältä. Parilla räkäisyllä kiinni.

 

IMG_8467.thumb.jpeg.078d29e8cf2433dc1ee16bb5bdcf71a2.jpeg

 

Näitä kun leipoo yhden päivässä kuntoon, niin ehkä tää kesään mennessä olis peltitöiden puolesta valmis 😃

 

IMG_8468.thumb.jpeg.c54315e2ef256a9da2dced3078cd1e21.jpeg

 

Siinä olis taas yksi

 

IMG_8469.thumb.jpeg.55847dfcdf2063389f2e9a280d40b3f6.jpeg

 

IMG_8472.thumb.jpeg.45044fa3e60c4509e7b0e310515531da.jpeg

 

 

Link to comment

Hitsaushommien laadussa on yleensä selkeä ero millaiseen autoon hitsausta ollaan tekemässä. Se että saat sen halvan käyttiksen vielä kerran läpi leimasta niin ei siinä kauheasti välitä veteleekö pelti tai jääkö sauma näkyviin. Tai tosiaan hitsaako lämpimässä tallissa hiekkapuhallettua purettua koppaa jossa ei tarvitse murehtia syttyykö sisusta tai alustamassa palamaan.

  • Like 3
Link to comment
15 hours ago, Tanhis said:

Hitsaushommien laadussa on yleensä selkeä ero millaiseen autoon hitsausta ollaan tekemässä. Se että saat sen halvan käyttiksen vielä kerran läpi leimasta niin ei siinä kauheasti välitä veteleekö pelti tai jääkö sauma näkyviin. 

 

Halpa käyttis tästäkin tulee tai ainakin piti tulla 🤣

 

Kenelläs kaikilla valmistajilla pohjapellit on paksuja, siis jotain milliä tai yli ? Käsittääkseni Virtasella ainakin ? Kuskinpuolen lattian kanssa mahtaa päästä helpoimmalla kun vaihtaa koko palan tai ainakin etuosan että saa polkimille kovaa peltiä alle. 

 

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 2 weeks later...

Puolitoista viikkoa mennyt miesflunssassa mutta sen verran homma on edennyt että IRS jigit tipahtivat pihalle pitkän odotuksen jälkeen. VW Heritagen "heti hyllystä EU-varastolta" tarkoitti käytännössä 48 päivän toimitusaikaa 😂 Ei sattunut EU alueelta löytymään muualta, muuten en olisi sumuisille saarille edes vilkuillut. Ranskasta tulee rojut alta viikossa kotiovelle edullisesti joten jatkossakaan ei briteistä tilata mitään ellei ole aivan pakko. 

 

IMG_8533.thumb.jpeg.5d204a715b3ee05618960da54fe361d8.jpeg

 

Bajan koppaa on tullut lähinnä tuijoteltua ja ajatus on lopultakin kirkastunut helmojen suhteen. Korin korotuksen haluan siististi piiloon joten eilen askartelin pieneen tilaan menevän kanttikoneen millä saa helposti leivottua 1000mm leveää peltiä haluttuun muotoon.

 

IMG_8530.thumb.jpeg.cb16ec8897436b8a76086f6166983ebd.jpeg

 

IMG_8531.thumb.jpeg.5523141c402043223ace9fee8a0e4972.jpeg

 

IMG_8532.thumb.jpeg.98745242d21416eeb0a5c628559d9fc8.jpeg

  • Like 7
Link to comment

Takatukivarret putsattu perusteellisesti sisältä, hiekalla ja fosforihapolla. Nyt menee päät umpeen, niin ei kerry enää paskaa tuonne muhimaan. Pintaan vielä vähän hiekkaa ja sitten sisukset lotrataan epoksilla, tulppa kiinni ja pintaan kiiltävä musta.

 

IMG_8536.thumb.jpeg.5406f5e479d9fbeab5bb95974b08a078.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Iltapuhteiksi vielä keulaa auki. Sieltähän löytyi ruostetta 🤣 

 

IMG_8535.thumb.jpeg.b6f5c51c48153ead25687404d4d187c5.jpeg

 

IMG_8537.thumb.jpeg.fd58555210ea5e5be3ae69c3c18de352.jpeg

 

IMG_8538.thumb.jpeg.8f43e41b84762a44751304781c7df28f.jpeg

 

Alkuviikosta vielä mietin että jospa ostaisi tuohon korjauspalan mutta eiköhän tuon saa leivottua kuntoon suorastakin pellistä. Saapahan käsille harjoitusta. Putsataan, paikataan ja liimataan takaisin.

Link to comment

Ihan yhtä järkyttävä näky tuon palan takana kun munkin -61 projektissa 😄

 

Ja miten moni jättää tuon aukasematta ja tollanen läjä muhii ulkoapäin siistissä autossa.

 

Kannattaa tosiaan korjata toi orggis, tarvikkeena ei saa vielä tälläkään hetkellä mitään edes kaukaisesti tuota muistuttavaa ja sopivaa korjauspalaa tuohon kohtaan. Mun -61 projektin oma oli liian kaukana korjauskelvollisesta niin ku hommasin tyhjän varaosa kopan jossa toi oli sun oman kunnossa tai ehkä vähän paremmassa jopa niin jemmasin sen tulevaisuutta ajatellen jos johki autoon pitää toi vaihtaa. Ainoastaan vasemmassa yläkulmassa läpi reikä.

Sama homma takaa sisäloksujen korikiinnityspisteet pohjalevyyn. Ne vahvat taustapellit sen korvan takana. Jemmaan nekin.

Paitsi, että Virtanen tekee nykyään niitä, onneksi!

  • Like 2
Link to comment

Taas viikko mennyt kaikissa muissa puuhissa eikä oikein mitään näkyvää ole syntynyt. Eilen sain kuitenkin taka-akselitupit siistittyä ja maalattua. Eli taakse tulee Thingin akselitupit jotta saan 100mm nivelet ja sitä myöten 091 askin kylkeen vetarit kiinni. 

 

BTW. Kuvassa näkyvä AT:n 2K spray oli todella positiivinen ylläri. Näitä saa RAL sävyissä alta kympin purkki "lähikaupan" hyllystä ja oli helppo suihkittava. Kestävyys jää nähtäväksi mutta miljoona kertaa parempi tapaus kuin ne surullisen kuuluisat tuplaten kalliimmat Mastonin 2K sprayt, mitkä onneksi tuntuu kadonneen kokonaan jälleenmyyjien hyllyistä.

 

IMG_8556.thumb.jpeg.ea44e6429ec176db5545b157ee9954b4.jpeg

 

Nämähän ovat siis bolt-on kamaa kuplan IRS perään. Ainut ero kuplan akseliin on tuo nivelen kiinnityksen kasvanut koko. Vasemmalla Thing oikealla kupla. 

 

IMG_8555.thumb.jpeg.28fe0cd508b3d701fb5a9daf86ddba1b.jpeg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Takaosaston lattian vaihtoa olen tuumaillut jo pidemmän tovin, vieläkään ei ole ajatus kirkastunus sen suhteen että miten laajasti raavin vanhaa pois. Aamulla otin ja pyyhkäisin nyt malliksi pitsiosuuden pois ja katsotaan jos vaihtaisi vain näiltä osin uutta peltiä. 

 

IMG_8678.thumb.jpeg.d9a1f05459c9afc6433155b9fe96b939.jpeg

 

IMG_8679.thumb.jpeg.cb7b97e7fa996eae067f64c002350c56.jpeg

 

IMG_8682.thumb.jpeg.dd4f2067a7ffbaaba4010298d5503790.jpeg

 

IMG_8680.thumb.jpeg.87a5835a4ed175e9f09ffa57a6b7ddb1.jpeg

 

Annetaan ajatuksen kirkastua rauhassa ja nyt on hyvin tilaa viritellä IRS palikat paikoilleen. 

  • Like 1
Link to comment
6 hours ago, metake said:

Tuohon kun samalla upotat palliksen huoltoluukun niin on mukavasti pääsy starttiin, kytkimen säätöön ja koneen pultteihin..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Eikös bajan alle pitäisi päästä kontaamallakin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Talvi yllätti hitsarin, nyt on niin täyttä tallissa ettei ole pystynyt oikein rälläköimään ja hitsaamaan. Aikaa on sitten tullut tapettua mopoprojektia kasaillen.

 

Bajan takatukivarret kävi kuitenkin maalissa ja saavat mennä hyllyyn odottelemaan. Seuraavaksi etsintälistalla olisi lyhyille vääntösauvoille passelit jousilatat. Atomwerksin 2" korottavia jousilattoja olen tuumaillut myös mutta vielä ei ole ajatus oikein kirkastunut asian suhteen. 

 

IMG_8882.thumb.jpeg.f5d95a83f53dcf9f3b1276412a9d34e2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Laikatut sarvien saumat umpeen.

 

IMG_9265.thumb.jpeg.81652168373be489c891870f20cfffb0.jpeg

 

Sitten taas sovittelua. Kuulemma pakkivalokytkintä ei tällä yhdistelmällä saa mahtumaan mutta en suostu uskomaan ja tein sille tilaa 😁

 

IMG_9268.thumb.jpeg.da39ea2ca94cfa3e0d84f0d773c3aa14.jpeg

 

IMG_9271.thumb.jpeg.d16e5383a55819e7168ae1eb2c4785b1.jpeg

 

Sit pitäis vähän notsata sarvia että saa askia alaspäin ja ois kiva jos vetaritkin mahtuisivat paikoilleen.

 

IMG_9267.thumb.jpeg.34c1907a495ef78aee12da7cc2d71899.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Eiköhän ne tuossa jäykisty tarpeeksi kun käyn lopuksi kaikki pistehitsatut sarvien laidat läpi täydellä saumalla. Hyvin nää on jenkkipojilla kestäneet rajummassakin käytössä 😉 Eikä tuo uuden tekniikan paino tule kokonaan sarvien varaan vaan tuonne takapäähän tulee muutakin tukea jahka joskus sinne saakka selviän. 

Link to comment

Tää on sellainen "near bolt-on experience" 🤣 Ilmeisesti aisoissa, pohjalevyissä, jne. on kuitenkin aika paljon pikku eroja vuosimallien ja IRS/swing peräpäiden suhteen. Tiedän että tää kitti menee todistettavasti joihinkin pohjalevyihin/aisoihin lähestulkoon pulttaa kiinni metodilla, olen myös nähnyt välimalleja ja mun yksilö on näköjään kaikista työläin tapaus.

 

Nyt mahtuis vetarit pyörimään mutta edelleen joutunee muokkaamaan kun ei vieläkään istu aisojen päähän niinkuin haluaisin. 

 

IMG_9282.thumb.jpeg.af04137ed4312ddced1809f3c3817819.jpeg

 

IMG_9284.thumb.jpeg.9876b6927b2bea34d5f97637b725206c.jpeg

 

IMG_9283.thumb.jpeg.626c398c2634865edf5afb303a5442e7.jpeg

  • Like 4
Link to comment

Aisojen päistä piti pikkuisen madaltaa

 

IMG_9322.thumb.jpeg.b7cfea19a55bb9e44511d9c3a8dab542.jpeg

 

Notsaukset umpeen

 

IMG_9333.thumb.jpeg.7e601f4ecc6ef87f464d22a9bcdf816d.jpeg

 

Sit taas sovitellaan, sarvien päähän pitäisi vielä hitsailla kiinnityspisteet uretaanipuslille. Sitä ennen joutunee käyttämään kopan kyljellään kun askin etupään kiinnitys vaatii muokkausta pohjapelteihin torsioputken hoodeilla.

 

Nyt on askin kallistus 7 astetta eli 3 astetta ollaan plussan puolella. 

 

IMG_9340.thumb.jpeg.0fe825e8941375d22bb63edebbe02917.jpeg

 

ja jotta askartelu ei loppuisi kesken, niin totesin että mun vaihdetanko on tottakai liian pitkä 🤣 Etukäteen oli tiedossa että näin saattaa käydä mutta teoriassa vuosimallin mukaan näin ei olisi pitänyt käydä. Taisi nyt olla tuo vuosimalli + swingiperä kombinaatio just sellainen että tanko ei natsannut sinnepäinkään.

 

 

IMG_9327.thumb.jpeg.b747d060d4d79628abae729a015bd062.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Suosittelisin vielä miettimään noiden aisojen boxaamista vahvemmiksi, kuten jäsen D tuolla vinkkasi. Aisoja on taipunut ihan katukiihdyttimissäkin täällä kotomaassakin. Tuossa sovelluksessa vahvistuksesta ei edes tule ongelmaa maavaran kanssa.

Link to comment

Tänään oli vuorossa viimeiset kiinnikkeet.

 

IMG_9353.thumb.jpeg.f2f1698fec047a77e750d5e22ee1c75f.jpeg

 

Sitten jännän äärellä, vieläkö se sinne sujahtaa

 

IMG_9355.thumb.jpeg.3bbab51b5389bac8b04ec5851daa5ecc.jpeg

 

Napakka sovitus ja kaikki pultit osuvat kohdalleen. Siinä on ja pysyy.

 

IMG_9356.thumb.jpeg.02a67a0130150f07690cd4055f1b98e7.jpeg

 

IMG_9357.thumb.jpeg.25815ce91aa0a1c8dcdf6d64ae4cc3d8.jpeg

 

Bussissa sama aski rötköttää 4 asteen kulmassa, tässä pääsin 7 asteen kulmaan mikä oli positiivinen ylläri, kun sovitteilla luvattiin 10 asteen kulmaa mikä sekin olisi vielä ollut OK. 

 

Seuraavaksi sarvien pistehitsattujen kohtien hitsuuttelu vielä täydellä saumalla kauttaaltaan. Vähän siistimistä sieltä täältä ja putsaus, sitten voiskin alkaa leipomaan takaosaston lattiaa paikoilleen että pääsee suunnittelemaan takakannaketta.

Link to comment

Otimpa kuitenkin moottorin koesovituksen vielä tähän väliin. Pääsee mitoittamaan takahäkin koon, kiinnityspisteet, pakoputkien reitit, jne. Pitää varmaan käyttää takapään kuidutkin ens viikolla paikoillaan niin saa vähän hahmotettua mittasuhteita. 

 

IMG_9364.thumb.jpeg.020ca48839366804c8a2ac1eb58f7ddf.jpeg

 

IMG_9366.thumb.jpeg.70e51eccc3b04f634c77c092f73515b7.jpeg

 

IMG_9367.thumb.jpeg.af51b64c31a5e9891d025894e3a5c999.jpeg

 

ja mahtuihan se vasemmanpuoleinen Solexikin hienosti 

 

IMG_9378.thumb.jpeg.5393a20462eb11e6904aa14749038ed1.jpeg

  • Like 4
Link to comment

Sen takia tuolla takana on nyt nuo puupalikat wheelie baareina 😀 Ei tuo oikeasti ole niin painava paketti miltä näyttää ja laikattu peräpää aiheuttaa optisen harhan. Pitää vain nyt tyhjän kopan kanssa olla vähän varuillaan, kun tuo koko pohjalevy/kori kombinaation jaksaa yhden miehen voimillakin nostamaan ilmaan mistä kulmalta tahansa.

Edited by KimmoH
  • Like 3
Link to comment

Takapään kuitujen koesovitus. Pakosarjat mahtuu taittamaan hyvin koneen päälle etukautta ja stingerin saa tuohon töröttämään 45 asteen kulmassa kohti taivasta. 

 

IMG_9380.thumb.jpeg.a0f88f11c18d184af9bfbb19e057e57c.jpeg

 

IMG_9384.thumb.jpeg.5a109c37bd0ed2f7ab754f6ddd3ed110.jpeg

 

Takahäkin suhteenkin ajatus kirkastui eilen, seuraavaksi vain putkea mutkalle....

  • Like 4
Link to comment

Viikko mennyt tuumaillessa ja tuijotellessa korkeuksia, kulmia, jne. Yläosan putken korkeuden määrää kiihdytyspumpun tanko ja alaputket saavat reittinsä öljynsuodattimen ohjaamana. Jos viikonloppuna pääsisi jotain hitsailemaankin...

 

Yläosasta häkki tulee kiinnittymään iskaritorneihin ja alaosa vaihteiston kiinnityslevyyn aisojen päässä.

 

5310AA51-D7C0-4D80-913D-3937FFBA0449.thumb.jpeg.c2e70e2c42a21e707116b0aa4e2f7103.jpeg

 

IMG_9395.thumb.jpeg.3e8e47c73587224a1fc6910084ae59d5.jpeg

 

IMG_9402.thumb.jpeg.92ec516590b4bf131db88031e2afd1a2.jpeg

  • Like 3
Link to comment

Alaputket ~7 asteen kulmaan

 

IMG_9411.thumb.jpeg.735e46823347844086a21ac0a642c955.jpeg

 

Sitten pultit päihin

 

IMG_9412.thumb.jpeg.0450882ac10906391503694dbb54ffaf.jpeg

 

IMG_9413.thumb.jpeg.13a1d670550377b7cfb80d474d7adf9e.jpeg

 

IMG_9414.thumb.jpeg.8b45d7d6b67bf49cd76b0c57a85d4488.jpeg

 

Sinne istuu nätisti vaihteiston kiinnityslevyn valmiisiin reikiin. Mekaaninen bensapumppu tuli harmillisen lähelle kiinnityslevyä joten siinä olevaa valmista reikää ei pääse hyödyntämään takakannakkeessa. Pitää tuumailla jotain korvaavaa ratkaisua, kun sähköpumppua en halua käyttää. 

 

IMG_9415.thumb.jpeg.0c1a09d01614433b97c42bff50704e16.jpeg

 

Sitten yläputki ja alaosat toisiinsa kiinni. Seuraavaksi pitäisi alkaa nykertämään iskaritornien päitä kasaan, vasta sen jälkeen ihmetellään loput jäykisteet ja kiinnityspisteet esim. rekisterikilvelle. 

 

IMG_9417.thumb.jpeg.e310f6ee8789121bb6c9f422ad981eef.jpeg

  • Like 7
Link to comment

Muutaman eiku-eiku-kokeilun jälkeen päädyin kuitenkin tekemään kiinnityslevyt tulipeltiin ja lätkät häkin putkien päihin. Kestää kyllä varmasti rekisterikilven painon 😆 Korin takanurkkiin hitsasin kiinnikkeet ja häkki tulee niihin pulteilla kiinni "konehuoneen" puolelta. Pikkuisen huoltoystävällisempi kuin ensimmäinen suunnitelmani. Vielä jätin varauksen, jos vaikka vetäisen nurkista pulteilla kiinni myös sikaosaston lattiaankin. 

 

IMG_9436.thumb.jpeg.3b2c7ce0d1e69c5bdd7c6f438a8ff5ee.jpeg

 

IMG_9428.thumb.jpeg.1b0b3eb58baa6a8a19596d9292327da3.jpeg

 

IMG_9433.thumb.jpeg.e0af3738ca35b8f83a74f223b280b408.jpeg

 

Tuonne nelkun orggis takakannakkeen paikalle meinasin vielä askarrella poikkiputken. Mittailin että vaikka tuohon tekisikin kiinteän putken, niin häkin mahtuu silti irroittamaan ja laittamaan paikoilleen. Katsotaan kuinka käy, vai pitääkö purkaa rälläkällä pois kun siihen putken täppään kiinni. Ainahan sen häkin tietysti saa vedettyä koneen mukana pihalle, jos tässä nyt onnistuu itsensä nurkkaan hitsamaan 😃

 

IMG_9434.thumb.jpeg.587ffb5fbf31c3ba46f9931e6543fe2a.jpeg

 

Takaosaston lattiaa lähdin myös edistämään. Takaseinä laikattu irti varaosasta, loput alareunan hapertuneet osat vielä huomenissa pois ja sitten happokylpyyn ennen varovaista hiekkapuhallusta. Jos sen sitten saisi vaikka pistehitsattua paikoilleen.

 

IMG_9437.thumb.jpeg.a394a233a89179b945be3b9398ff5d22.jpeg

  • Like 2
Link to comment

Nonni, sen saa autosta pois ja paikoilleen poikkipalkinkin kanssa 

 

IMG_9447.thumb.jpeg.4b1582ac18ce7d8ccb5bf8b627cccfb3.jpeg

 

Napsin nelkun takanannakkeen rojut pois tuolta välistä. Alkuun meinasin että nappaan häkin takaosasta siihen kiinni mutta taidankin antaa olla näin. Pitäis varmaan tehdä jotkut tulpat tuohon lämmönvaihtiemien lähtöihin...

 

IMG_9454.thumb.jpeg.abd5a089ac511e1fc442870a6ceaaa69.jpeg

 

Sit alkoi pahvimallien askartelu. Tuijotellaan, muutetaan, tuijotellaan, jne. jos se kilpitelineen paikka jossain vaiheessa kevään mittaan kirkastuisi. Samoin muut mahdolliset kiinnityspisteet pitäisi keksiä mitä tuohon häkkiin saattaisi olla tarpeen lisätä ennen pulverointia. Ledi antenni/piiska tuonne perään on pakko saada, saa leiriin valoa ja löytää auton pimeältä parkkipaikalta, mutta senkin kiinnitys paikka on vielä hakusassa. 

 

IMG_9457.thumb.jpeg.d4f6638a0ddf7257f6a0af6305821e9c.jpeg

 

Sikaosaston lattia on saanut tässä vuorokauden fosforihappokäsittelyä. Seuraavaksi pitää varmaan kömpiä ihmistenilmoille hakemaan puhallushiekkaa...

 

IMG_9458.thumb.jpeg.97edcff3251aab4a592120b0ae9bb524.jpeg

 

 

 

 

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment

Vähän meinaa olla tiivis tunnelma pajalla 😀

 

IMG_9465.thumb.jpeg.b906e82521b56452d2ef60e2328fb7c7.jpeg

 

Aika on mennyt peräpäästä sekalaisia reikiä tilkitessä ja "takakannakkeen" suunnittelussa. Mahtaako muuten tuota kuvassa nuolella merkattua korinkiinnikettä löytyä valmiina vai enkö vain osannut oikeilla sanoilla etsiä ?

 

IMG_9467.thumb.jpeg.a33bea4990064632eb33829fdfba2f4f.jpeg

 

Vaihteiston etukannaketta varten piti pohjalevyyn laikata reikä että sen pääsi hitsamaan torsioputkeen ympäriinsä. Nyt pitäisi vielä leipoa aukko umpeen.

 

IMG_9466.thumb.jpeg.12e690c05d6dd22a472a286836129ef8.jpeg

 

Pakoputki fiilistelyä

 

IMG_9462.thumb.jpeg.7a1cd6837b3f656a49569b23d20caf29.jpeg

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...