Jump to content

Baja


Recommended Posts

Perjantain rypistys. Hinkutin epoksit mataksi ja nuoleskelin puhtaaksi.

 

image.thumb.jpeg.ba9d4eece91cce51739bde2b09c8a7e5.jpeg

 

Sitten kiveniskumassa kaikkialle mihin osasin kuvitella kivien ropisevan + mihin halusin röpelön pinnan.

 

image.thumb.jpeg.9c431448057f6104aee2cce8ff51689b.jpeg

 

Pikku tauko ja sitten perään kiiltävä jet black musta. 

 

image.thumb.jpeg.334e2ad3b1243956c8b8547869cbbe0c.jpeg

 

Pikkuisen jäi ruiskuun maalia ja niillä sai vielä jousilatat ja muutaman muun takapään hilppeen pintamaaleihin. 

 

image.thumb.jpeg.ccc8bb040e70faa0daf5fb62f6d563a1.jpeg

 

Etuluukun sisustan vedin myös kiiltävällä mustalla, loppu auto tuleekin sitten aivan toisen väriseksi.

 

image.thumb.jpeg.1c1b585acb245995662544094ea84c8a.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 10
Link to comment

Isompi (60L) tankki tipahti vihdoinkin postiluukusta. 

 

image.thumb.jpeg.63a9208e5a82095616d639150897658d.jpeg

 

Eihän se tietenkään sinne keulille istunut ilman sepittämistä. Reunoilta piti sipaista pikkuisen pois että mahtui leveyssuunnassa ja vuosi sitten vaivalla hitsattu ohjausakselin läpimenoputki piti lyhentää, kun tankki törmäsi pystysuunnassa siihen. 

 

image.thumb.jpeg.753c4934c81078df9d15267eda96629a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.af3092c06f89080b1bbe774785ef9e8f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b188948eb67abed685a567d2e90c3876.jpeg

 

Vielä sinne jäi sen verran tilaa että eiköhän tuohon toimiva ohjaus saada rakennettua 😅

 

image.thumb.jpeg.977439300d26e69d39d5c80c5e3582bc.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b4905dc63f7802044f0a55f1300446bd.jpeg

Link to comment
2 hours ago, Kurre said:

Onkos tuo pohjapropun paikka?

Baja_tankki.png.4250725bb0b574f0502c5c9ddc1f4e89.png

 

jos kyllä, niin täyttöaukko on vaan toisessa paikassa verrattuna kuplaan.


Samaa katselin, tossa isommassa tankissa ei vissiin kauheasti jää tilaa etureunan ja lokasuojan väliin, jotta täytön saisi sinne.

Link to comment

"Laiskotti", oikaisin hieman ja hommasin EMPI:n baja tuplaputki etupuskurin. Normi laatua, pikkuisen piti väännellä jotta sai ylipäätään paikoilleen mutta muuten ihan soiva peli hintaisekseen eli oiva aihio.

 

image.thumb.jpeg.343705f5613c1c32fc1581d4faee71d1.jpeg

 

image.thumb.jpeg.071aeb4039e166a2e85022250f089a38.jpeg

 

Tehdasasetuksilla asettui aivan liian alas, varsinkin kun koria on nostettu sen pari tuumaa. Tovi mittailua ja tuumasin että kun kiinnitysreiät tekee uusiksi, niin koko hässäkän saa nousemaan nelisen tuumaa ylöspäin. 

 

image.thumb.jpeg.ca940791d2d2b8d7bb9bb4ced3251562.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e9dfb064487eb0ff8efc2b8945805812.jpeg

 

Nyt se natsaa aika kivasti muihin muotoihin. Tuijotellaan vielä tovi ja sitten hitsaillaan iskaritorneihin kiinnityspisteet.

 

image.thumb.jpeg.9203bb2b4d93fde86293356b0dd51325.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d05d735def8c7ba7e547cc75f6b0a335.jpeg

 

Ennen pulverointia täytynee vielä askarrella ne puuttuvat etuvilkut johonkin tuohon puskuriin. 

  • Like 5
Link to comment

Wurthin päällemaalattavaa. Oli Puuilossa poistoissa 10€ purkki, maalikaupassa olisi Dinitrol 447 maksanut 27€/purkki. Päälle vedin sitten Temadur 90:n. Tää on hyväksi todettu kombinaatio. Kesäkäytössä ikuinen alusta.

Ja vinkkinä, Jyväskylän Puuilossa tätä ei enää ole, ostin koko poistolaarin tyhjäksi 😄

 

 

 image.thumb.jpeg.34e2e5a9d2dc82e8baff6b9760b1aca7.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment

Perjantain rypistys. Hinkutin epoksit mataksi ja nuoleskelin puhtaaksi.

 

tässä on niin monta työ tapaa, kuin tekijääkin, enkä vieläkään osaa sanoa, mikä on se oikea,

 

mutta itse olen tykännyt pohja epoksin päälle seuraavana päivänä vetästä temaduurin, jää tuo todella ärsyttävä, työläs ja joissakin autoissa pohjan muotojen takia, hyvin haastava työ kokonaan pois. mutta sulla varmaan oli joku viisaampi ajatus tässä, mitä en tajunnut.

Link to comment

Samalla vaivalla kun sen putsas pölyistä niin hinkkasi mataksikin. Tää on tosin sellaista epoksia minkä päälle voi vetää pinnan pidemmänkin ajan kuluttua ilman hiontaa tai ainakin näin luvataan. Joidenkin kanssa pitää vetää märkää-märälle jos oikein ohjeita lukee tai muuten menee hiomiseksi. Tässä tuli käytännön syistä viikon väli kun piti vetää välissä saumoihin korikitit ja tehdä muutakin, esim. hakea sitä temaduria kaupasta 😅

 

Eiliseltä jäi vähän epoksia jemmaan joten pikaisesti vaihteiston kiinnityshilppeet palasiksi. Lasikuulalla pinta puhtaaksi.

 

image.thumb.jpeg.b8372447a4cfa96adb1b5b61cf9152a9.jpeg

 

Epoksit perään

 

image.thumb.jpeg.840f2c51efb0cfd2980abff5e1167b30.jpeg

 

ja sit heti parin olusen odotuksen jälkeen musta pintaan

 

image.thumb.jpeg.3e3baef232ccd77560ffbecc1d9f6ce8.jpeg

 

 

  • Like 1
Link to comment

Etuaseli sujautettu aamulla paikoilleen. Alempi jousipakka piti käyttää irti ja pyöräyttää toisinpäin että natsasi loveukset päissä tukivarsiin. Sit alkoi ihmettely että mitäs mulla olikaan hyllyssä valmiina ja mitä ei. Tukivarsien ja akselin väliin tulevat tiivisteet näyttävät olevan edelleen kaupassa joten sit odotellaan niitä. 

 

Ylä- ja alapallotkin oli näköjään jäänyt prässäämättä tukivarsiin joten huomenna etsimään prässiä. 

 

image.thumb.jpeg.4716a60330df67a517615d1d54ef13d2.jpeg

Link to comment

Takatukivarsiin pääsin tänään prässäämään uudet puslat paikoilleen. Pitäisköhän se oma prässi ostaa vihdoista viimein 🤔

 

image.thumb.jpeg.4c1ffe696e05c59a9494fa2bb73a4dc7.jpeg

 

Sit päästiin jännän äärelle. Mitenkä ne tukivarret istuvat sinne irssitettyyn peräpäähän. Hyvin istuivat ja nyt ei tarvitse enää jännittää tämän asian suhteen. 

 

image.thumb.jpeg.f547258a22e874dabe8fdc35d538e443.jpeg

 

image.thumb.jpeg.45821f2c1f9a1865abf6b409c851a405.jpeg

 

Sit pitäis keksiä jostain sopivan mittaiset takaiskarit. Mitenkäs nuo nyt kannattaisi mitoittaa ja mistä kannattaa kaivella iskareiden mittoja ylipäätään ? Peräpäähän tulee jotain 2,5"-3" korkeammalle eli vakiota pidempää iskaria tähän kaivataan. 

  • Like 2
Link to comment
16 hours ago, KimmoH said:

 Mitenkäs nuo nyt kannattaisi mitoittaa ja mistä kannattaa kaivella iskareiden mittoja ylipäätään ? Peräpäähän tulee jotain 2,5"-3" korkeammalle eli vakiota pidempää iskaria tähän kaivataan. 

Vanhoissa varaosakirjoissa on ollut myös iskareiden pituudet ja millaiset ja minkä kokoiset päät niissä on. Eli pitkään toimineissa varaosaliikkeissä voi olla vielä vanhoja kirjoja tallella mistä pääsee selailemaan sopivia iskareita. Tietty helpoin voi olla jos kurkkaa kuinka pitkä on juniksen vakioiskari verrattuna kuplaan.

Link to comment
4 hours ago, Ketsa said:

Riittäkö vakiovääntösauvan jäykkyys? Eli pitäisikö varmuuden vuoksi olla coiloverin mahdollistama iskari? Noita ainakin löytyy kaikennäköisistä ralliosamyymälöistä ihan mittataulukkojen kera.

 

 

Teoriassa pitäisi riittää, jos nyt olen kaiken tulkinnut oikein 😁 Eilen sainkin jo yhden vinkin iskareista mitkä pitäisi sopia heittämällä joten sellaiset lähtee tilaukseen ja niillä saadaan ainakin auto pyörilleen. 

Link to comment

Jousilatat kellotettu asennusohjeiden mukaisesti oikeaan kulmaan molemmin puolin ja hilut asennettu paikoilleen. Nyt jäädään jännittämään mille korkeudelle kottero asettuu. 

 

Kertaalleen piti käyttää tukivarret irti kun tajusin vasta latat paikoilleen saatuani ettei kiinni olevia tukivarsia mahdu kääntämään paikoilleen alakautta. Kun olisi älynnyt nostaa tukivarret yläasentoon ennen latan asennusta, niin tukivarren olisi saanut yläkautta painettua paikoilleen. Vakio jousilatalla olisi varmaan mahtunut alakauttakin mutta tuo korotus oli ilmeisesti nyt vain liikaa ja tila loppui kesken. 

 

image.thumb.jpeg.8f903d129623abbb7564da82bc78f005.jpeg

 

Lattoja asennellessa hoksasin että pitää varmaan tehdä "erikoistyökalu" että pääsee lisäämään/tarkistamaan askista öljyt. Proppu jää just sopivasti tuonne sarven taakse ettei normi hylsyllä siihen pääse kiinni 😅

 

image.thumb.jpeg.52114d2265f133f1de1e8d3ee12faa94.jpeg

 

Link to comment

Vielä iltapuhteiksi niputin keulankin kasaan, kun sain päivällä Thingin tukivarsiin nivelet kiinni. 

 

image.thumb.jpeg.b763232d31fe73e487b8b6eeb6ea0f60.jpeg

 

image.thumb.jpeg.82e2826bc1cc812c3ebc626345397be2.jpeg

 

image.thumb.jpeg.137161a92740936f346be7cc862bbcfb.jpeg

 

Projektin mukana tulleita raidetankoja ja niveliä tutkailin tovin  ja totesin että kaikki on käypäistä kamaa. Vain yhteen niveleen pitäisi vaihtaa kumi. 

 

image.thumb.jpeg.7667434ef3c3ee36fbb8321272fc2426.jpeg

 

Puhallus osille

 

image.thumb.jpeg.242eacb5eb1d61494b716c9a8e528eba.jpeg

 

Pikkuisen maalia ja näillä pääsee nyt kasaamaan ohjauksen toimintaan ja sitten alkaa ohjausakselin suunnittelu

 

image.thumb.jpeg.3e185d9c57c40f4d8167fbd25b6bfd88.jpeg

  • Like 4
Link to comment
On 10/11/2023 at 2:24 PM, mikan said:

Eikö tuohon puskuriputkien väliin sopisi hyvin Golfin vilkut? Taitaa kuplan palkkipuskureissakin ollut samanlaiset. Niitähän saa oranssina, kirkkaana ja "mustana". 

 

2034picture1Upload.jpg

 

Nyt ehti vilkku asiaa taas miettimään. Missähän Golffin mallissa tätä kuvan mukaista on ollut ja mitkä mahtaa olla mitat ? Pihassa seisovan ykköskoppaisen Caddyn etuvilkkuja mittailin ja ne on liian korkeat. Puskurin putkien väliin mahtuu maksimissaan 25mm korkea kappale. 

Link to comment
2 hours ago, Mäki said:

Mitä varten epoksia pohjalle? Esim. raskaan kaluston maalaamossa vedetään Tempalla suoraan puhalletun pinnan päälle pari kerrosta.

 

Tulee vielä parempi kesto. Kyllä sen teman voi vetää ilmankin ja kestää pitkään mutta epoksi pohjalla kestää vielä pidempään. Näin ne suositteli maalikaupassakin. 

Edited by KimmoH
Link to comment
4 minutes ago, KimmoH said:

 

Tulee vielä parempi kesto. Kyllä sen teman voi vetää ilmankin ja kestää pitkään mutta epoksi pohjalla kestää vielä pidempään. Näin ne suositteli maalikaupassakin. 

Kävin kanssa Puuilon tyhjennysmyynnissä. Monta purkkia meni tuohon alustaan?

Link to comment

Takapää säädetty alustavasti kohdalleen ja testattu muutenkin että säätövarat riittävät näillä uusilla latoilla. Katsotaan paljonko heittää sitten kun saadaan pyörilleen ja painoa päälle. 

 

image.thumb.jpeg.c4f363b055072a44d065bb2533bbed07.jpeg

 

Takapäähän asentelin laakerit ja Thingin akselitumpit. Nyt pääsee mitoittamaan vetareita. 

 

image.thumb.jpeg.c9aba9df8d5ac0f37aed3486369fb605.jpeg

 

image.thumb.jpeg.4ff64f9b28bd68dad43dc4ef4b4a4b7f.jpeg

 

Eteen jarrusatulan kiinnikeet paikoilleen.

 

image.thumb.jpeg.d84a57009e4a0b4706f3306e00a94228.jpeg

 

Kuplan levyihin piti vaihtaa stefa toisenmoiseen. Kuplan omalla jäi kantamaan/ahdistamaan kuten tuolla alusta/jarrupuolella jo eilen apuja ongelmaan kyselinkin. IKH:lta 40x52x7 akselitiivisteet ja niillä istui levyt laakereineen hienosti paikoilleen Thingin olkiin. 

 

image.thumb.jpeg.871d79207e3864021758e626ab7773c8.jpeg

 

image.thumb.jpeg.bddfe765eb276ae4b4a0b14922b57741.jpeg

 

Nyt pääsee edessäkin sovittelemaan vanteita ja eri rengasvaihtoehtoja. 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Viikonloppuna piti nöyrtyä ja luopua 14" Mangels haaveista. Niille ei vain saa tarpeeksi isoja kumeja. Muutamia taloudesta löytyviä 14" vanteilla olevia maastokumeja mallailin tuohon alle ja totesin että kyllä ne renkaat jää vain turhan pieniksi muihin muotoihin nähden. 14" vanteelle en 27" isompaa kumia löytänyt ja kyllä tuohon varmaan jotkut 29-30 tuumaiset pitää saada.

 

Eilen pyöräytin keulalle orggis vanteet ja renkaat ja sai keulan nyt pois pukkien päältä. Nyt katse on suunnattu orggispeltivanteiden tyyppisiin, mielellään sais olla vähintään 6 tuumaa leveät.

 

image.thumb.jpeg.b79cd8a8e02cd40216d280b19c5fb587.jpeg

 

image.thumb.jpeg.946655956d048386b653305aec9f52aa.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b7f84a7e933eca03047a089e8905c83b.jpeg

Link to comment

Ennenkuin pätkin vaihteensiirtotankoa sopivan mittaiseksi niin tehdäämpä kyselykierros. Jos pistän kepin suoraan taivasta kohden, niin siinä olisi varmaan hyvä kohta vapaalle ? Vai tuleeko mieleen mitään mitä pitäisi erityisemmin ottaa huomioon ? Kepin kiinnityspisteissähän on kumpaankin suuntaan hieman säätövaraa ja mulla tulee vaihteensiirtimen peräpäähänkin säätö. 

 

image.thumb.jpeg.9d66a3b9cbdc752ceeef26e4d6007c1a.jpeg

 

ja sitten mielipiteitä tuosta orggis kepistä. Metriäkään ei ole tullut koskaan kuplalla ajettua joten ei ole mitään kosketuspintaa miten tuo vakio keppi toimii. Kivallehan tuollainen mahdollisimman yksinkertainen keppi näyttäisi mutta onko jotain vastaavia temppuja kuten bussissa missä vaihdevälin lyhennin on ainakin omasta mielestäni aivan pakollinen modaus. 

Link to comment
58 minutes ago, KimmoH said:

Ennenkuin pätkin vaihteensiirtotankoa sopivan mittaiseksi niin tehdäämpä kyselykierros. Jos pistän kepin suoraan taivasta kohden, niin siinä olisi varmaan hyvä kohta vapaalle ? Vai tuleeko mieleen mitään mitä pitäisi erityisemmin ottaa huomioon ? Kepin kiinnityspisteissähän on kumpaankin suuntaan hieman säätövaraa ja mulla tulee vaihteensiirtimen peräpäähänkin säätö. 

 

image.thumb.jpeg.9d66a3b9cbdc752ceeef26e4d6007c1a.jpeg

 

ja sitten mielipiteitä tuosta orggis kepistä. Metriäkään ei ole tullut koskaan kuplalla ajettua joten ei ole mitään kosketuspintaa miten tuo vakio keppi toimii. Kivallehan tuollainen mahdollisimman yksinkertainen keppi näyttäisi mutta onko jotain vastaavia temppuja kuten bussissa missä vaihdevälin lyhennin on ainakin omasta mielestäni aivan pakollinen modaus. 

Itellä on Kuplan kanssa se ongelma, että kun on noi jalat sen verta pitkät, niin tulee olkapää kipeäksi, kun työntää kolmosta kaappiin, omaan makuun sais olla kepukka vähän pidempi ja/tai taaksepäin kallistettu. Eli jos meinaa vaihdekeppiä modata, niin jättäisin sen siihen, kun autoa pääsee koeajamaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...