hanski. Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 mitä laki sanoo noista itse tehdyistä jarrusatulan kiinnikkeistä..? tukeva ja hyvä tietty pitää olla..mutta mitä muuta..?? onko alumiini "riittävän" vahvaa..??? sorvarilta tulivat nyt pyörän navat johon sopivat E-mersun 316mm jarrulaikat...ja pitäisi tehdä brembon satulalle sovite/kiinnike kuplan omaan olka-akseliin... Quote
Guest Mika Raussi Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Pitää olla pulteilla kiinni, eikä hitsattu. Quote
hanski. Posted December 28, 2006 Author Posted December 28, 2006 eli tehty yhdestä palasta...?? no höh!!! sitte meni kiinnikeet uusiks.... Quote
metake Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Tuossahan tuo kokonaisuudessaan, katso kohta b: 13 § Jarrujen muutokset 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa; b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta; d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset; e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä; f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi. Quote
Ketsa Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Pitää olla pulteilla kiinni, eikä hitsattu. Valurautapuikolla satula vaan suoraan olka-akseliin kiinni :-) Quote
metake Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Pitää olla pulteilla kiinni, eikä hitsattu. Valurautapuikolla satula vaan suoraan olka-akseliin kiinni :-) Tai jos hitsaus pelottaa, niin sikalla... Quote
-AP- Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Jarrut, pykälä 13. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf Quote
hanski. Posted December 28, 2006 Author Posted December 28, 2006 jep jep...mites tuon alumiinin käyttö sitten mahtaa olla...?? oiskos raussi halukas koneistamaan jostakin kestävästä aineesta mallin mukaan kiinnikkeet...??? Quote
pipo_esa Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Tälläistä alumiinia ovat kuulemma käyttäneet http://www.suppliersonline.com/property ... 5.asp#Spec Quote
Hebster52 Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Eihän noi etuolat oo valurautaa vai onko? Mun mielestä ne on takorautaa?? Quote
Guest Mika Raussi Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Valuterästä ne on. Juu ja en oo nyt halukas tekemään kiinnikkeitä. Kiireitä ja rahaakin on tähän hätään ihan riittämiin. Quote
joksa Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Yleismallisia brembon satuloihin sopivia kiinnikkeitä näkee melko usein ebay.de:ssä. Quote
hanski. Posted December 29, 2006 Author Posted December 29, 2006 noihan ois ihan jees!!! mutta mites noiden suomeen saaminen onnistuis... Quote
joksa Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Etukäteen kannattaa kysyä myyjältä, että paljonko maksaa. Sitten vaan ostamaan tai huutamaan. Tilisiirto tai paypal on yleisin maksutapa. Maksun jälkeen vaan odotellaan, että kuriiri soittelee ovikelloa tai postista tulee ilmoitus paketista. Quote
Guest Mika Raussi Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Vastaavan rusauttaa teräksestä, niin ei tarvii kelluttaa ison veden yli. Tärkeintä noissa jarrusatulan kiinnikkeissä ja vastaavissa on se, että ne näyttää tarkotuksenmukasilta ja kestäviltä. Ei miunkaan palikoita katastusmies niin kovin tarkkaan syynänny että missä on ja millä kiinni. Vahvat kiinnikkeet pultattuna olkaa, niin sillä selvä se on. Miullahan noi on rumpujarruile tarkotetuissa olka-aksiloissa: http://i117.photobucket.com/albums/o53/ ... 5_1533.jpg Quote
Guest Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 MBT:n aihiot taisi olla 120e tai 140e / pari hinnaltaan.........jos vieläkään ei kauhistuta, niin siitä sitten.... Quote
JaniM Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Eipä tuota katsuria hirveesti kiinnostanut Wiiman takalevyn jarrukiinnikkeet. Levyt vaan. Quote
hanski. Posted January 5, 2007 Author Posted January 5, 2007 kiinnikket ois nyt sitten valmiina! kaverin kaveri....työsti sellaiset alumiinista... pitäs olla riittävän tukevat...ainevahvuus on 30mm x 30mm... laitan ehkä huomenna kuvia..... Quote
Guest Toheltaja Posted January 6, 2007 Posted January 6, 2007 kestävyys riippuu hitusen alumiinistakin... Ei ihan mistä vaan kannata tehdä. Quote
hanski. Posted January 6, 2007 Author Posted January 6, 2007 tuossa noita kuvia...jossei noilla kupla pysähdy niin sitte ei tarviikkaan... Quote
Ketsa Posted January 6, 2007 Posted January 6, 2007 Jarrujen jäähtymisen (ja ulkonäön) takia kannattaisi laittaa vanteet vaihtoon jos hipostelemaan alkaa... Quote
hanski. Posted March 3, 2007 Author Posted March 3, 2007 yleisön pyynnöstä...tuossa satulan kiinnike kuvia... Quote
hanski. Posted March 3, 2007 Author Posted March 3, 2007 tuo valkoinen sikaflex tuossa suojakumissa...tein pienen reijän noihin kumeihin....ja aina sillon tällöin reijän kautta lisännyt rasvaa....lisää huomattavasti nivelen kestoikää..... Quote
Guest ritariässä Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 miksi reikä? saman asian hoitais injektioruiskukulla tökätty reikä ja tavarat siitä sisään. reikä jää niin pieneksi ettei sitä tartte kuin tipalla sopivaa ainetta suojata ja on huomaamaton. Quote
hanski. Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 no tuota ei kukaan nää...paitsi katsari...ja joka on aina ollut ymmärtäväinen...kun olen selittänyt tuon kittikasan... Quote
Guest Mika Raussi Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Muistathan sit laittaa kovat pultit satulan kiinnikkeisiin? Quote
hanski. Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 kaikki pultit jarruissa on kovia...+lukituspellit pulteissa... tuo on vielä noita sovittelukuvia..... Quote
-tipi- Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Onko polittisesti täysin epäkorrektia laittaa etusatula akselin/levyn etupuolelle? Perinteisestihän se on takapuolella. Onko kyseessä voimien/momenttien takia suunniteltujuttu, vai sattumaa? Quote
NordBling Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Evomitsuissa ainakin on jarrusatula etupuolella. Että kyllä varmaan kestää väännöt ja käännöt. Quote
jusu Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Sama voimahan sen levyn molemmilla puolin on, eika sen puolesta ole mitään merkitystä kumalla puolen se on? Onko siinä sitten vaan se että kumalla puolen on katsottu olevan paremmin tilaa kiinnikkeitä varten. Quote
Pepe Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Evomitsuissa ainakin on jarrusatula etupuolella Voidaan ottaa myös hieman käytännönläheisempi esimerkki, minun '89 Passatissakin on ;) Kuten todettu, ihan tasaisesti niitä on etu- että takapuolella. Quote
NordBling Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Lähinnä tuo esimerkki siis voimien kestämisestä esimerkkinä. Quote
Guest Raggare Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 tuli nyt mieleen ainaki et jotkut mopopojat on valittanu tärinöitä, jotka korjaantuu satulan sijaintia vaihtamalla. jos oikein asiaa pikku päissään miettii, niin ehkä hyvinkin mahdollista. jos mietit mihin suuntaan levy haluaa mennä kun jarrupalat junttaa tietyltä kohdalta kiinni, jos sielä on vaikka laakerissa joku välys niin saattaahan se täristää esmes ?-O Quote
Hebster52 Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 944:ssä etusatulat tais olla levyjen edessä ja takana levyjen takana. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Ihan missä sattuu noita on. Oon nähny jopa levyn päällä. Ainoo syy tila-asioiden lisäksi laittaa levyn takapuolelle on se, että jos satula on takapuolella, niin jarrutuksessa momentit keventää laakerille kohdistuvaa kuormaa, kun sit taas toistepäin se vaan rasittais laakeria lisää. Mut tää on niin marginaalista, ettei sillä todenäkösesti oo yhtään mitään merkitystä. Takapäässä tietty tilanne on vielä eri, kun se tuppaa jarrutuksessa hieman jopa kevenemään. Quote
-tipi- Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Näköjään käyttö-Vulvassakin etusatulat etupuolella ja takaset takapuolella, just päin vastoin kuin esim. Possun GT3:ssa. No pannaan kuitenkin vissiin kilpuriin takapuolelle edessä, kun ei mitään helppoa vaihtoehtoa löytynyt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.