Jump to content

Kupla ei käynnisty kuumana


Recommended Posts

1967 6V Kupla ei käynnisty kuumana. Kylmänä starttaa kohtuu hyvin mutta ajon jälkeen moottori ja sähkölaitteet kuumina starttimoottori pyörii tosi laiskasti eiks kone jaksa käynnistyä. Tähän mennessä on vaihdettu uusi startti ja pusla ja maajohdot akulta runkoon ja laatikosta runkoon uusittu sekä liitokset putsattu. Akku on 6V Optima Red Top. Akkukaapeli ja -kengät on uusia.  

Yhden mittauksen perusteella kuumana akun startatessa napajännite putoaa 6,2 -> 5,1…4,7V ja humpaa. Startin solenoidiilla jännite on vielä tätäkin pienempi, samoin puolan, todennäköisestl. Kylmänä en ole jännitteitä mittaillut. 

Mitähän voisi kokeilla seuraavaksi? Vai onkohan vain uskottava että pääosa johdoista ja sähkölaitteista on 55 vuotta vanhoja ja upgreidata sähköt 12 Volttisiks. 

Link to comment

Ääni releelle! Kun ajelin 6V kuplalla kesät talvet, niin sen sai pakkasellakin käyntiin, kun oli akku iskussa, puhtaat liitokset, paksut piuhat ja solenoidin "herätteelle" rele.

 

Tosin tuo ei ratkaise Culmenin probleemaa. Sulla kuitenkin solenoidi vetää ja startti pyörii. Joskus on ollut kuumana sitä ongelmaa, että pusla ahdistaa startin pyörimistä. Sulla on kuitenkin uusi startti ja pusla. 🙄

Edited by mikan
Link to comment

Kiitokset vinkeistä. Startin rele ei,auttanut. Kokeilin starttaamista yhdistämällä solenoidin suoraan akun plus napaan. Kuuman koneen starttaaminen oli tälläkin tavalla hyvin vaivalloista, ehkä marginaalisesti pirtämpää kuin releen kautta. Kone ei kuitenkaan käynnistynyt. Suoraan akulta startatessa uuden akun tulisi pyörittää uutta starttia jonka taas pitäisi käynnistää kunnostettu, uusi 1600 cc moottori. Moottorin ollessa kylmä/jäähtynyt kone starttaa hyvin, mutta systeemi kyykkää kuumalla koneella.

Tsekkailin startin maadoitusta mittaamalla startin ja rungon välisen vastuksen monitoimimittarilla. Oli kuin yhtä rautaa, 0,00 ohm. Puolan releen testaus on vielä tekemättä. Paljonkohan kunnossa olevan puolan tulojännite tulee olla niin että antaa vielä kipinän. 
Mitähän vielä tulisi testata? Ajatuksia?

Link to comment

Startille tekemätön paikka, sama tulee usein esiin rempattujen koneiden kanssa eli startissa ei vaan woima riitä. Voimastarttia vaan kehiin tai sit startille oma 12v akku ja vähän johtoleikkiä...

 

20000km ajettu kone on jo paaaaaljon herkempi kuumana pyörittää.

Link to comment

Uusi vakiomoottori?Koita kuumana työntää käyntiin,bensavian voi sulkea pois jos lähtee.Tuo on lähinnä -67 kuplan ominaisuus,vaihteisto ja startti kuumenevat. Miten kuuma on moottori,jos onkin kuumuusvika.Starttinappullaa voi kokeilla.Nappulasta moottori pyörimään,nappula ylös kun pyörii ja sitten avaimesta virta päälle. 

 

 

 

 

 

Link to comment
15 hours ago, Culmen said:

Kiitokset vinkeistä. Startin rele ei,auttanut. Kokeilin starttaamista yhdistämällä solenoidin suoraan akun plus napaan. Kuuman koneen starttaaminen oli tälläkin tavalla hyvin vaivalloista, ehkä marginaalisesti pirtämpää kuin releen kautta. Kone ei kuitenkaan käynnistynyt. Suoraan akulta startatessa uuden akun tulisi pyörittää uutta starttia jonka taas pitäisi käynnistää kunnostettu, uusi 1600 cc moottori. Moottorin ollessa kylmä/jäähtynyt kone starttaa hyvin, mutta systeemi kyykkää kuumalla koneella.

Tsekkailin startin maadoitusta mittaamalla startin ja rungon välisen vastuksen monitoimimittarilla. Oli kuin yhtä rautaa, 0,00 ohm. Puolan releen testaus on vielä tekemättä. Paljonkohan kunnossa olevan puolan tulojännite tulee olla niin että antaa vielä kipinän. 
Mitähän vielä tulisi testata? Ajatuksia?

Onko se niin että se startin pyöritys nopeus muuttuu oleellisesti kun  kyse on kylmästä tai kuumasta koneesta? Eikös se kone kumminkin tärähdä käyntii heti kun se pyörähtää? Joskus kun moposta loppu tuo 12 Ah miniakkun teho talvella pakkasilla niin virta päälle ja kone poksahtaa aina käymään vaikka sen saa vaan kerran ympäri polkusimella. 6V laitteissa on jännitehäviöt johdoissa usein syyllisiä huonoon kipinään ja starttiin ja tuo jo aiemmin mainittu maadotuksen heikkous. Jos se kumminkin pyörii niin voisi mitata kuinka alas puolassa laskee syöttöjännite startin aikana..Jos puola on ehjä ja tuohon (kärkikoneeseen) sopiva 6v puola niin sen ensiö on kaiketi 1 ohmin luokkaa , eli virrat päällä kun kone ei käy puola vetää jo n.6 A virtaa(käydessä kulutus vähenee kun latausaika lyhenee)..hyvät saa olla johdot virtalukolta/releeltä. Jotenkin arvelen että startti naukkaa nyt niin paljon virtaa että puolalle ei riitä jännite kunnon kipinään.

Link to comment
1 hour ago, Matti-Pekka said:
16 hours ago, Culmen said:

 

Onko se niin että se startin pyöritys nopeus muuttuu oleellisesti kun  kyse on kylmästä tai kuumasta koneesta? Eikös se kone kumminkin tärähdä käyntii heti kun se pyörähtää?

Kuumana startti wowwaa todella vaivalloisesti eikä kone käynnisty ennen kuin systeemi jäähtyy siten sen vastukset pienenee.

Link to comment
4 hours ago, Culmen said:

Kuumana startti wowwaa todella vaivalloisesti eikä kone käynnisty ennen kuin systeemi jäähtyy siten sen vastukset pienenee.

Jos kylmää tai kuumaa konetta pyörittää vaikka hylsyavaimella hihnapyörästä (ilman kytkettyä sytytysvirtaa) niin tunteeko koneen pyörityksessä enempi vastusta kuumana kun kylmänä? Mulla oli kerran yhdessä starttimoottorissa sellainen vika että ajon jälkeen kuumana ei aina tahtonut jaksaa kunnolla pyörittää , niin siinä oli yksi startin hiili niin tiukasti ohjaimessaan että se juuttui hieman kiinni ja startti toimi todella heikosti. Yleisemmin samaa ongelmaa oli WBX syncrossa  ja sen alla sai välillä kipasta makuulla..siinä laatikon ja startin kiinnityksessä oli niin paljon hapettumaa että välillä se vaan ei tahtonut pyörittää...ja sitten kun löi puukonterän startin ja laatikon liitokseen taas matka jatkuu...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment



Tsekkailin startin maadoitusta mittaamalla startin ja rungon välisen vastuksen monitoimimittarilla. Oli kuin yhtä rautaa, 0,00 ohm.


Jos tuolla tarkoitat yleismittaria, niin se ei kerro vastuksesta tuossa tapauksessa yhtään mitään koska startin ottama virta on paljon suurempi kuin millä mittari sen mittaa, pitäisi olla vähintään eristysvastusmittari että saisi jonkin näköistä luotettavaa tulosta.

Mutta tuo on helppo testata, laita apukäynnistyskaapeli akun miinus-navasta vaikkapa moottorin lohkoon ja koeta starttaako paremmin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
4 minutes ago, metake said:


 

 


Jos tuolla tarkoitat yleismittaria, niin se ei kerro vastuksesta tuossa tapauksessa yhtään mitään koska startin ottama virta on paljon suurempi kuin millä mittari sen mittaa, pitäisi olla vähintään eristysvastusmittari että saisi jonkin näköistä luotettavaa tulosta.

Mutta tuo on helppo testata, laita apukäynnistyskaapeli akun miinus-navasta vaikkapa moottorin lohkoon ja koeta starttaako paremmin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

 

Tämän voi tehdä myös jännitehäviömittauksena akun miinusnavan ja startin etukorvakon väliltä, startatessa jo 0.5V häviö merkitsee vikaa maadoituksissa.

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...