Jump to content

Konvertteri 6V <->12V


Recommended Posts

Posted

Selailin tässä Partcon (Vantaalla, lentokentän lähellä) luetteloa ja nehän ovat ottaneet halpoja konverttereita listoille (postillakin saa).

Säädettävä DC/DC 4A konvertteri alle kympillä ei ole paljon, vaikka se onkin kiinalaatua. Tuo onkin hauska purnukka, se tekee mistä vaan mitä vaan, toimii yhtä hyvin 12V -> 6V konvertterina.

 

https://www.partco.fi/fi/teholaehteet/dcdc-jaennitemuuntimet/712-dsn6009.html

 

4A riittää kivasti vaikkapa Blaupunktille tai LED-ajovalolle. Tuolla hinnalla ei paljon ahdista vaikka ostaisi yhden per polttimo ja sitten onkin jo valinnanvaraa.  Kiinastahan noita on saanut jo pidempään, mutta into tilata ei ole ollut kovin korkea.

Posted

pelkästään datoja kattomalla tosta voi sanoa että tuo pikkunen diodi ei kestä kun maks 3A virran ja sitä pitää jäähdyttää reilusti. Tommosia pikkudiodeja voi yleisesti ottaen kuormittaa 30% nimellisestä ettei kuumene liikaa. Jos lähtee kikkailemaan noilla niin ostaa sit Alista vähän reilumman kokosen dc/dc muuntimen samalla vaivalla.

Posted
On 10/24/2022 at 8:39 PM, Kharon said:

Selailin tässä Partcon (Vantaalla, lentokentän lähellä) luetteloa ja nehän ovat ottaneet halpoja konverttereita listoille (postillakin saa).

Säädettävä DC/DC 4A konvertteri alle kympillä ei ole paljon, vaikka se onkin kiinalaatua. Tuo onkin hauska purnukka, se tekee mistä vaan mitä vaan, toimii yhtä hyvin 12V -> 6V konvertterina.

 

https://www.partco.fi/fi/teholaehteet/dcdc-jaennitemuuntimet/712-dsn6009.html

 

4A riittää kivasti vaikkapa Blaupunktille tai LED-ajovalolle. Tuolla hinnalla ei paljon ahdista vaikka ostaisi yhden per polttimo ja sitten onkin jo valinnanvaraa.  Kiinastahan noita on saanut jo pidempään, mutta into tilata ei ole ollut kovin korkea.

Toimii ihan ok, mä oon käyttänyt noita CCTV kameran virtalähteenä useamman vuoden eikä mitään ongelmaa. Suomessa toki pitää huomioida että talvi vaikuttaa. Mä käytän 24V systeemissä missä Kamera on 12V.

Posted

Btw oletko tai onko joku muu mitannut kuinkapaljo vinkkari parhaillaan ottaa virtaa. Varmaan ylösnoustessaan isoimmillaan.

  • 1 month later...
Posted

Kävin Partcossa ja otin pari 7e modulia. Toveri elektroniikkasuunnittelija tuumasi että jos ottaa nimellisvirran 4A niin tuo laite kestää 10min. Mutta ei se mitään, en minä tarvitse kuin 1,7A. Koekäytetään, mitataan vähän lämpöjä ja virtoja ja jos posahtaa niin isoin tappio on bensat edestakaisin. Tai ei ehkä ihan sitäkään kun tuli muutakin otettua.

 

Raporttia tulee kunhan ehditään.

 

Koekuormaksi löytyi H3-led -polttimo, jonka tehoksi ilmoitetaan 20W. Jos tuota kestää jonkun äärellisen ajan, niin moduli on hintansa väärti.

Posted

Oon ite käyttäny erinäisäisiä näitä vähä joka suuntaan. Myös akunlataukseen, toimineet ok kun huomioi kiinalaisuuden ja mitoittaa todella reilusti yläkanttiin.
Jotain tusinaa on ollut jossa virranrajoitus tai jännitteen säätö ei oo toiminu, enkä oo jaksanu alkaa tutkii muutaman euron kalikkaa (ebaysta)

  • Like 1
Posted

Tätä on nyt vähän testattu ja ledipolttimon polttelu (~13V ja ~15W ) lämmittää säätöpiiriä (xl6009) niin paljon että se tarvitsee jäähdytyspalikan, ainakin jotain, muutamassa minuutissa.

 

Tämä ei varmaan yllättänyt ketään. Eli etsitään tuohon ripa ja jatketaan kunhan sellainen löytyy miljoonalaatikosta.

Posted (edited)
On 12/2/2022 at 8:08 AM, Kharon said:

Tätä on nyt vähän testattu ja ledipolttimon polttelu (~13V ja ~15W ) lämmittää säätöpiiriä (xl6009) niin paljon että se tarvitsee jäähdytyspalikan, ainakin jotain, muutamassa minuutissa.

 

Tämä ei varmaan yllättänyt ketään. Eli etsitään tuohon ripa ja jatketaan kunhan sellainen löytyy miljoonalaatikosta.

Vähän optimistinen sitten tuo 4A kuorma jos 1.2A aiheuttaa jo ongelmia.

Edited by Tanhis
  • 1 year later...
Posted (edited)

Tätä keskustelua liipaten, itse nyt "julmasti pilasin" 6V auton laittamalla siihen 12V vaihtovirtakamppeet. Siitähän tuli vahingossa pirun toimiva.... Ongelmaksi jäi saada 6V eber toimimaan. Kattelin noita kaikenlaisia konverttereita kiinanmaalta ja muualta mutta toimitusaika muunmuassa ahdisti kun ensi viikolla taas 20 astetta pakkasta. Laitoinpa siis kaksi motonetin 6V80ah marinepuolen akkua vierekkäin sarjaan penkin alle. Piuhan vedin toisen akun plussasta eberille ja se saa nyt tasaista 7.5Volttia auton käydessä. Oli helppoa ja toimii... 

Periaatteessa jos näin ajatellaan niin koko auton systeeminhän voisi tehdä näin, jos haluaa vaikka vain 12v vaihtovirtalaturin ja 12v sytkäkamat moottorille. Laittaa vaan laturin herätteen ja sytysvirran 12V tulemaan 6V releen kautta suoraan akustoista virtalukon K15 virran ohjaamana? Toki helpompi tehdä siten jos jättää sytkäpuolenkin 6V:ksi. Saa ainakin hyvä ja tasaisen virran ja jännitteen.

Nuo motonetin akut on vielä fyysisesti kivan kokoisia, sopivalla telineellä ne saa vierekkäin orkkisakun paikalle.

Edited by kärkkäinen
Posted
On 1/13/2024 at 9:01 AM, kärkkäinen said:

Tätä keskustelua liipaten, itse nyt "julmasti pilasin" 6V auton laittamalla siihen 12V vaihtovirtakamppeet. Siitähän tuli vahingossa pirun toimiva.... Ongelmaksi jäi saada 6V eber toimimaan. Kattelin noita kaikenlaisia konverttereita kiinanmaalta ja muualta mutta toimitusaika muunmuassa ahdisti kun ensi viikolla taas 20 astetta pakkasta. Laitoinpa siis kaksi motonetin 6V80ah marinepuolen akkua vierekkäin sarjaan penkin alle. Piuhan vedin toisen akun plussasta eberille ja se saa nyt tasaista 7.5Volttia auton käydessä. Oli helppoa ja toimii... 

Periaatteessa jos näin ajatellaan niin koko auton systeeminhän voisi tehdä näin, jos haluaa vaikka vain 12v vaihtovirtalaturin ja 12v sytkäkamat moottorille. Laittaa vaan laturin herätteen ja sytysvirran 12V tulemaan 6V releen kautta suoraan akustoista virtalukon K15 virran ohjaamana? Toki helpompi tehdä siten jos jättää sytkäpuolenkin 6V:ksi. Saa ainakin hyvä ja tasaisen virran ja jännitteen.

Nuo motonetin akut on vielä fyysisesti kivan kokoisia, sopivalla telineellä ne saa vierekkäin orkkisakun paikalle.

Pidemmän päälle tällainen kytkentä ei toimi. Tuo akku mihin eber on kytketty menee lopulta tyhjäksi. Toinen taas ylivarautuu. Pitäisi olla akuntasaaja tai "balancer" joka pitäisi molemmat samassa varauksessa. Tai sitten lataat verkkolaturilla akkuja jotta pysyvät balanssissa. Yleismittarilla kun seuraat akkujen jännitteitä niin huomaat eron. 

Millainen on muuten motonetin 6V 80Ah marine akku ? En löytänyt sellaista.

Posted (edited)

Onpa hyvä että tuli puheeksi. Minkälainen tällainen balancer on käytännössä? Vielä ei ole osoittanut mitään negatiivisia oireita. Lisäksi ihmetyttää miten se voi päästä tyhjenemään jos akku kuitenkin näyttää latauksella 7.5-7.8V? Tämmöinen akku kyseessä: https://www.motonet.fi/tuote/exide-vintage-6v80ah-16x17x22cm-6volt?product=90-0085

Edited by kärkkäinen
Posted

Ei se välttämättä tyhjäksi mene mutta alilatautuu ja se ei yleensä tee hyvää akulle pitkässä juoksussa.

Posted

Jep. Ulkomailta on muuntaja tulossa, toiminee siihen asti noin. Tuli myös tutustuttua aiheeseen minkälainen on tuollainen battery balancer. Voisihan sellaisenkin laittaa mutta tässä tapauksessa ehkä fiksumpaa mennä muuntajalla kun ainoastaan Eber tarvii 6V.

Posted (edited)

Tuo eberin hehkutulppa haukkaa varmaan joku 6-10A virtaa, kauanko? Voi olla tommoselle kiinnan muuntimelle melko suoritus.

Edited by SamiO
Posted

https://www.ampul.eu/en/voltage-converters/5006-voltage-converter-from-12-24v-to-6v-20a-100w-ip68  Tämä kyseinen käkkylä tulossa, ainakin luvataan 20A. Jos on kökkö tuote, niin sitten hommaan sen battery balancerin tai koko lämmitin menee vaihtoon. Lämmitintä en mielellään vaihtaisi koska olen sen läpikäynyt ja huoltanut. Mahdollisesti muuten tyhmä kysymys, jos tuollaisen muuntajan laittaa suoraan virtaan ja sen takana vasta lämmittimen katkaisija, niin purkaakos se akkua/kuumeneeko itekseen kokoajan?

Posted
18 minutes ago, kärkkäinen said:

https://www.ampul.eu/en/voltage-converters/5006-voltage-converter-from-12-24v-to-6v-20a-100w-ip68  Tämä kyseinen käkkylä tulossa, ainakin luvataan 20A. Jos on kökkö tuote, niin sitten hommaan sen battery balancerin tai koko lämmitin menee vaihtoon. Lämmitintä en mielellään vaihtaisi koska olen sen läpikäynyt ja huoltanut. Mahdollisesti muuten tyhmä kysymys, jos tuollaisen muuntajan laittaa suoraan virtaan ja sen takana vasta lämmittimen katkaisija, niin purkaakos se akkua/kuumeneeko itekseen kokoajan?

Ihan muuntajan ominaisuuksista kiinni. Laadukkaissa on trappausvirta mikä laittaa laitteen toimimaan.

Posted (edited)

Eli ilman kuormaa laite on nukuksissa?😁 Ampeeripihdillähän tuon voi toki tutkia kun kampe saapuu.

Edited by kärkkäinen
Posted (edited)

Tuolla sivuilla ainakin on tämmönen info
"Kulutus tyhjäkäynnillä: max 60mA" eli aika kauan saa olla akussa että söis tyhjiin, huoletta voi laittaa ennen kytkintäkin.

Oon ite tosi skeptinen näistä, tuokin näyttää sellaselta peruskiinna kamppeelta mitoiltaan jne johon on vaa laitettu alumiini kuoripäälle, mutta jospa se tuon alle 10A kestää jos luvataan 20 😄
Töiden puolella oon koittanu ettiä oikeasti hyvää laadukasta 6V virtalähdettä jossa saa virranrajoitettua 3.5A.. en oo löytäny, kiinalainen koittaa nyt suorittaa virkaansa siinäkin.

Edited by SamiO
Posted

Hyvin mahdollista että menee koko homma väkästelyn puolelle ja lopulta vaihdan 12V lämmittimen. Mutta jaetaanpa kokemukset tänne kunhan saan sen. 😁

  • Like 1
Posted

Mielenkiinnosta tutkin asiaa ja tällaisia vanhanajan 12V akkuja ilmeisesti vielä ainakin tilaamalla saa. Mitenkäs tuossa tapauksessa, jos tuolta kennojen sillasta nappaa ulos sen 6V, niin aiheuttaako se akulle mitään harmia? Siinä mielessä toki tarpeeton jos se muuntaja toimii, mutta näin ideana? https://www.jussinmaki.net/autosahko/euroglobe-akku-piki-12v-73a-249x165x222-kuivavaratt/p/1806-77160/

Posted

Kennot on sarjassa kuitenkin, joten ei muuta nykyistä tilannetta. Akut pitää olla rinnakkain että kytkentä toimii ja akut tasaavat toisensa.

  • Like 1
Posted (edited)
10 hours ago, SamiO said:

Kennot on sarjassa kuitenkin, joten ei muuta nykyistä tilannetta. Akut pitää olla rinnakkain että kytkentä toimii ja akut tasaavat toisensa.

Mitenköhä nuo 24v järjestemät kahdella 12v akulla sit toimii. Yksikin työkone mistä 24v järjestelmästä otettii yhdestä akusta 12v käyttöön kesti akut kumminkin vuodesta 1988 vuoteen 2020 eikä ollut mitään akkujen välisiä latauksen tasoittajia.

Edited by Tutkija
Posted

Hyvin tuntuu toistaiseksi pelaavan, pakkasta on 20-30 astetta ja no röplem. Kai siinä varmaan avainasemassa on se missä suhteessa molempia akkuja puretaan, ettei esim ihan mielettömästi sitä toista akkua yksistään, ja toista ei juuri ollenkaan.

Posted
13 hours ago, Tutkija said:

Mitenköhä nuo 24v järjestemät kahdella 12v akulla sit toimii. Yksikin työkone mistä 24v järjestelmästä otettii yhdestä akusta 12v käyttöön kesti akut kumminkin vuodesta 1988 vuoteen 2020 eikä ollut mitään akkujen välisiä latauksen tasoittajia.

Muutama 24v työkone jonka kanssa itse tehnyt hommia oli toteutettu niin että akkujen välistä ei otettu mitään vain koneen 12V järjestelmä oli toteutettu erillisellä konvertterilla.

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Tanhis said:

Muutama 24v työkone jonka kanssa itse tehnyt hommia oli toteutettu niin että akkujen välistä ei otettu mitään vain koneen 12V järjestelmä oli toteutettu erillisellä konvertterilla.

Tiedän että jännitteen muuntimia on ja olen nähnyt käytössäkin paljon. Mut mainitsin tuon siksi kun pelottelette tietämttömiä et akut ei lataudu ja menee hajalle et kyllähän se myös toimii pelkästään toisesta akusta otettuna ja pitkään. Tuossakin oli sen tekia tuollainen kytkentä kun 1988 vuonna ei oikein löytynyt järkevällä hinnalla 40A virtaa kestävää jännitteenmuuntajaa.

 

Posted (edited)


Minusta täällä ei pelotella ketään vaan kerrotaan miten se on hyvä tehdä sähköteknisesti fiksusti ja välttää mahdolliset ongelmat johtuen "toisella tavalla" tehdystä kytkennästä.
Varmaan tuollaisia ryöstö kytkentöjä olisi kaikki jos olisi se paras tapa toimia, monikin asia toimii pidemmän tai lyhyemmän ajan eri tavoilla toteutettuna, silti on jotain suositeltuja tapoja toteuttaa. 
Varmasti niitä epäonnistumisenkin esimerkkejä löytyy vastapainoksi vaikka teidän työkoneessa tämmösellä onkin selvitty.
Kuulostaa jo hurjalta että työkoneen samat akut olisi kestäneet 32 vuotta "hyvänä".

Edited by SamiO
Posted (edited)
3 hours ago, SamiO said:


Minusta täällä ei pelotella ketään vaan kerrotaan miten se on hyvä tehdä sähköteknisesti fiksusti ja välttää mahdolliset ongelmat johtuen "toisella tavalla" tehdystä kytkennästä.
Varmaan tuollaisia ryöstö kytkentöjä olisi kaikki jos olisi se paras tapa toimia, monikin asia toimii pidemmän tai lyhyemmän ajan eri tavoilla toteutettuna, silti on jotain suositeltuja tapoja toteuttaa. 
Varmasti niitä epäonnistumisenkin esimerkkejä löytyy vastapainoksi vaikka teidän työkoneessa tämmösellä onkin selvitty.
Kuulostaa jo hurjalta että työkoneen samat akut olisi kestäneet 32 vuotta "hyvänä".

Kone on suomessa tehty salajaojakone Valmetin 611 moottorilla ja ensiasennusakut joutui vaihtamaan todellakin vasta muutama vuosi sitten. Eli kyllähän akuissa on ennen jopa ollut laatua,no olihan ne Vartan akut mut luulen et tän päivän Vartalainenkaan ei kestä noin kauan.

Edited by Tutkija
  • Like 1
Posted

Pienintäkään ongelmaa ei ole ilmennyt vaikka päivittäin ajetaan, pakkanen on paukkunut ja eberiä huudatettu myös ajoittain auton sammuksissa ollessa.

  • 3 weeks later...
Posted

Jatketaan kokemuksien kertoilua:

 

-Joka päivä ajetaan, ei ongelmia. Pakkaset paukkuneet taas 20-30 asteen välillä. Lohkaria käytetään ilman muuta moottorin säästämiseksi. 

-Kyselin taas Ampul.eu:n asiakaspalvelusta koska saavat invertterin. Vastauksena vaan taas kaikenlaista im sorrya eli taitaa olla niin ettei sellaista saa. Peruin, ja otin rahat takaisin. 

-Vein muksun hoitoon, aamulla lähti hienosti käyntiin, matka noin 15km, pakkasta vajaa 30 ja vaikka tiesin jo autosta poistuessa ettei ehkä kannata jättää lämmitintä huutamaan, tein niin silti. Autolle tullessa pyöritti huonosti siten ettei sytkälle riittänyt virtaa. Apuvirtaa viereisestä autosta ja no problem. Eberikin toimi heti hienosti, syttyi hyvin jne. 

Työpaikalla 10km ajon jälkeen mittasin kokonaisjännitteen levossa, 13.2V, eberin kuormittama akku levossa 6V, toinen akku levossa 7.2V. 

Tuo 7.2V on se mitä tasavirta 6V lataa parhaimmillaan tai jopa hiukan vähemmän joten jatketaan ajelua vaan.

Posted (edited)

Paljoko jännitteet on oikean levon jälkeen? (ei heti ajon jälkeen mitattuna, vaan vaikka muutaman tunnin jälkeen)
Jos toinen akku on 6 ja toinen 7.2 niin minusta tuo nyt kertoo siitä että ei se toimi juurikaan halutulla tavalla ja toinen on purkautunut huomattavasti tyhjemmäksi.
6V akkulta tarkottaa jo reilusti alle 50% varausta.

ja 7.2 yli latausta jos tuo on mitattu oikeasti levossa.

Ei 12V akkukaan jää 14.xV jännitteelle täytenä vaikka laturi niin paljon antaakin vaan levossa se laskee johonki 12.6V paikkeille.

Ultimate Guide to Battery Voltage Chart (ecoflow.com)

Edited by SamiO
Posted (edited)
3 hours ago, kärkkäinen said:

Hyvän levon jälkeen 20 pakkasessa:

 

-12.87V

-6.87V

-6V

Eli toinen on alle puolen ja toinen ylijännitteellä reilusti kuten vähä ennusteltiin että voi käydä. Suosittelen purkamaan toisen oikeaan jännitteeseen vaikka hehkulampulla tms ja toisen latamaan yksittäin täyteen.

 

Jos on tarve jatkaa tuolla kytkennällä niin tee helpoksi vaihtaa eberin kytkentää akusta toiseen että kuluttelee vuorotellen niitä

Edited by SamiO
Posted

Jep. Pitäisi löytää 12V eber jostain. Ei huvittaisi laittaa sellaista uudenaikaista mööpeliä ja mitään dieseltankkeja. Muuntajan osalta varmaan fiksuinta heittää turha toivo veks😁

Posted

MIttaisin vaikka pihtimittareilla paljoko se hörppää virtaa ja miettisin sen muuntaja jutun vielä oisko mitää järkevää vaihtoehtoa. Onhan noita 12v ebereitä jopa ilmaseksi joskus näkyny jaossa, itelläki on 2 tai 3 varastossa, yks ainaki mahtaa olla isompi bussimalli.

Posted (edited)

Tuo 6A ottaa varmasti vähintään kun puhallin ja polttoainepumppu päällä ja hehkun kanssa varmasti enemmän😁

Edited by kärkkäinen
Posted (edited)
8 minutes ago, kärkkäinen said:

Tuo 6A on varmaan kinthaalla kun puhallin ja polttoainepumppu päällä ja hehkun kanssa varmasti enemmän. Kuplamallin 12V eber kiinnostaa välittömästi, arvaa korpeaako kun syksyllä torissa annettiin toimiva ilmaiseksi😁 Laita viestiä jos sinulta löytyy sopiva kampe?

Kääntäjällä tuota tulkkasin niin tuo vois toimia jos tekee mitä sain selvää, eli tasaa akkuja silloin kun ne on latauksessa (auto käynnissä) 
Tuo toimisi varmaan jos purat yhtä akkua pienemmällä(esim 2-4A) kuin 6A virralla, esim jos eberi ottaa käynnissä ollessaan vaan 2A niin tuo varmaan toimisi ihan hyvin. Mutta jos otat yli 6A niin ongelma ei poistu mutta hidastuu reilusti.

Voin joku ilta tonkia mitä ne eberit oli, laatiksosa on muutakin sälää niihin liittyen

Edited by SamiO
Posted
5 minutes ago, kärkkäinen said:

Tuo 6A on varmaan kinthaalla kun puhallin ja polttoainepumppu päällä ja hehkun kanssa varmasti enemmän. Kuplamallin 12V eber kiinnostaa välittömästi, arvaa korpeaako kun syksyllä torissa annettiin toimiva ilmaiseksi😁 Laita viestiä jos sinulta löytyy sopiva kampe?

12V eberi ottaa kännistysvaiheessa hehkutuksessa liki 30A

  • Confused 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...