Jump to content

Operaatio Latolöytö -58


Recommended Posts

Posted

Kun kaikkea on aina pakko virittää niin tänään ohjelmanumerossa 1-reikäkansien porttauksen aloittaminen. Imukanavat on nyt karkeesti tehty ja niille vielä viimeistely.

Enää pakokanavat ja viimeisenä palotilat.

Optimistinen tavoite 75hp, saa nähä sitten kesällä ollaanko lähelläkään.

IMG_20250207_210239875.jpg

IMG_20250207_210137981.jpg

  • Like 1
Posted

Nyt olis kanavat suunnilleen hierottu. Pakokanavan ja palotilan kiillotus ei oikein innosta niin jääköön tuollaseksi.

Yllättävän paljon oli palotilassa pientä "kraateria" ja muuta rökelöä niin otin sieltäkin nyt suunnilleen sileeksi niin hyvin kun näillä mun työkaluilla sai.

 

IMG_20250209_171906886.thumb.jpg.4a1db36a74e215e7ea44ab6445499be2.jpg

 

IMG_20250209_172021397.thumb.jpg.ba707d5f516fe8cb965cf733c0d9a38d.jpg

 

IMG_20250209_172118892.thumb.jpg.34a0c538b75ec027bedc23943e696199.jpg

  • Like 2
Posted

Ei se kiilloitus niin iso homma oo etteikö kannata askarrella ny samalla. Vingutettu (muulla ku alumiiniterällä) pinta on pakopuolelle melko karhee, nappaa karstan kii melkeempä helpommin kuin valupinta

20240421_155851.thumb.jpg.f609bb040df528ab766b97d4f2eb0f72.jpg

Posted
1 hour ago, ovaaliheppu said:

Ei se kiilloitus niin iso homma oo etteikö kannata askarrella ny samalla. Vingutettu (muulla ku alumiiniterällä) pinta on pakopuolelle melko karhee, nappaa karstan kii melkeempä helpommin kuin valupinta

20240421_155851.thumb.jpg.f609bb040df528ab766b97d4f2eb0f72.jpg

Joo kyllä mä nyt kuitenki sain noita siloiteltua loppuun ajetulla liuskakiekolla. Pitäs jostain vaan keskiä hyviä hiomatsydeemejä vingulle millä pääsisi ohjurien juureenkin kivasti työskentelemään.

Posted

Venttiilihiomatahna ja huopapallerot vinkuun jeesaa pienimmissä koloissa. Puuilossa oli jotain pieniä rullasarjoja joita oon hyödyntäny myös, mulla on 3mm varrelle semmonen hammaslääkärin puikkokone, joka pikkurillin paksuinen, pääsee melko ahtaaseen paikkaan myös.

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Älkäähän huoliko, täällä ollaan vielä! Kiirettä pidellyt niin ei ole juuri ehtinyt kuplaa rakentelemaan mutta eiköhän tässä vielä kesäksi saada vehkeet ajoon.

Tänään sai kannet kyytiä ja pudotin palotilojen tilavuutta 51cc -> 42cc. Näillä tulisi 9:1 puristusta, 7.7 dynaamista C35 nokalla.
Vielä viimesilaukset kansiin ja saa nekin pistää kasalleen.
Ainiin ja lohkohan on jo kasassa joten kansia odotellaan, että pääsee alkaa sovittelemaan uudempia moottoripeltejä -58 persuksiin.

d84f90d3-6ef7-43d6-ae39-d5dc2189dfe2.thumb.jpg.fc0c58e19ab0ed13dd8bee21a1a835b3.jpg

Edited by villemil
  • Like 4
  • 4 weeks later...
Posted

Pata alkais olemaan kasallaan. Ei muuta kun moottoripeltejä tekemään että saa 1600 moottorin sopimaan -58:iin. Pakosarjaksi valikoitui nyt tällainen, tietäjät tietää mikä on kyseessä :D

IMG_20250421_001835947.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Kannethan tosiaan kävi virtauspenkin kautta ja 11mm nostolla virtaavat 90 hevosta. Vakio 70hp. C35 nokalla tulee nostoa 1.1 keinuilla 10.6mm

Edited by villemil
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Kone kasautuu ja pellit muokattu sopimaan -58 moottoritilaan. Kovana tavoitteena 2 viikon päästä käyntiin, saapa nähdä:D

Lisäksi omatekele T-barit tekeillä kun kiinanpaskat otti yhden kesän jälkeen ruosteet pintaan vaikka miten vahasi ja piti puhtaana...

 

IMG_20250506_190713396.thumb.jpg.66f5a5f2df83def4edca9364239dd063.jpg

 

IMG_20250506_150236900.thumb.jpg.6c4e0283a589750f4c77beaf6b8df6dd.jpg

  • Like 1
Posted

T-barsit on kyllä hieno paradoksi, aikoinaan Kaliforniassa halusivat jättää puskurit pois keventääkseen Lookkereita, mutta laki sanoi että puskurit pitää olla. Suomessa taas voisi jättää laillisesti puskurit pois, mutta silti laitetaan Kaliforniassa vaadittuja T-barseja, vaikka ainakin osan katsureista mielestä ne on liian terävinä vaaralliset kevyelle liikenteelle ja siten laittomat.

  • Like 1
Posted
7 minutes ago, -tipi- said:

T-barsit on kyllä hieno paradoksi, aikoinaan Kaliforniassa halusivat jättää puskurit pois keventääkseen Lookkereita, mutta laki sanoi että puskurit pitää olla. Suomessa taas voisi jättää laillisesti puskurit pois, mutta silti laitetaan Kaliforniassa vaadittuja T-barseja, vaikka ainakin osan katsureista mielestä ne on liian terävinä vaaralliset kevyelle liikenteelle ja siten laittomat.

Ulkonäkökysymys. Jos puskurit laittaisin niin pitäis olla priimakuntoiset stanutyyppiset. Ilman näyttää mun mielestä jotenki liian riisutulle niin t-barit on oikein hyvä vaihtoehto. Jos niistä joku konstaapeli käy sakottamaan niin se riski otetaan, sama se on matalassa autossanin, laitonta touhua 😅

Posted

Hanskalokeroon semmoset pyykinkuivatustelineen jaloissa olevat muovitöllikät jotka voi sitte konstaapelin vahtiessa painaa T-barsin tankojen päihin niin ei kukaan jää sieraimistaan niihin kiinni :D

  • Haha 1
Posted
2 hours ago, ovaaliheppu said:

Hanskalokeroon semmoset pyykinkuivatustelineen jaloissa olevat muovitöllikät jotka voi sitte konstaapelin vahtiessa painaa T-barsin tankojen päihin niin ei kukaan jää sieraimistaan niihin kiinni :D

Sorvaan päät pyöreiksi niin ei ole sitäkään ongelmaa :D

Posted

Taas etenee. Empin puhallinkoppa vaikuttais vaan olevan pari milliä liian korkea, ottaa puhallinkotelo lohkoon kiinni ja silti jää jäähytinropeli liian korkeelle. Ei ollut tällästä ongelmaa kun viimeksi oli koppa käytössä mutta otetaan siivua pois ettei hankaa koteloon.

 

Vielä pitäisi kolkin imusarjoista muokata tähän käyttöön sopivat kun kaasareiksi tulee teollisuusmoottorista peräisin olevat Solex 32 PCI:t. Joutuu korottamaan about 80mm että saa riittävän pitkät ja vivustolle sopivat imarit.

IMG_20250507_191718775.jpg

  • Like 3
Posted

Sain tänään saapuneen laajakaistalambdankin paikalleen, helpottaa säätöä huomattavasti! Huomenna tulee kaveri nostamaan koneen pukista ja mahdollisesti pääsee laittamaan koneen jo paikalleenkin. Puhallinkopan ja ropellin kahnaus vaati paria milliä pois puhallinkopan alareunasta, nyt ei ahdista enää.

Kyllä tässä alkaa olemaan ihan hyvät mahdollisuudet ens viikon viikonlopun starttiin kun tänään näytti lähtevän (toivottavasti viimeinen) osakaupan tilauskin 👍

 

Ärsyttää tuo keltapassivoitu hihnapyörän käkkyrä, mistä saan hopean värisen/kromisen???

 

IMG_20250508_205326815.thumb.jpg.fb3a46fd4783883c11af88521cf521e4.jpg

 

IMG-20250508-WA0003.thumb.jpeg.0ae73214bcb7d036c4216516e785a5f9.jpeg

 

IMG_20250508_204848677.thumb.jpg.e35727c956b8b96f18c031ddf5807ac0.jpg

  • Like 2
Posted

Sinne se sujahti. Yllättävän helpolla meni paikalleen, olisin kuvitellut 1600 olevan tiukempi -58 moottoritilaan.

 

IMG_20250509_212758049.thumb.jpg.c3806ddaf4211a9e5071a7078dcb5e76.jpg

  • Like 4
Posted

Mene se sinne jos on nurkkakaasarit eikä lämmönvaihtimia. Jos myöhemmät sorsat ja vakioimusarja, ei mee, ottaa sorsat ja esilämmitysputket imarista kii. Mulla on apparin puolen esilämmitysputki katkaistu ja holkitettu, työnnän vaan putket sisäkkäin ja pultit pakosarjan laippaan niin mahtuu nippanappa

  • Like 1
Posted
3 hours ago, ovaaliheppu said:

Mene se sinne jos on nurkkakaasarit eikä lämmönvaihtimia. Jos myöhemmät sorsat ja vakioimusarja, ei mee, ottaa sorsat ja esilämmitysputket imarista kii. Mulla on apparin puolen esilämmitysputki katkaistu ja holkitettu, työnnän vaan putket sisäkkäin ja pultit pakosarjan laippaan niin mahtuu nippanappa

Joo lämmönvaihtimet jäi pois ja nurkat tulee. Ajattelin mahdollisesti laittaa diesel lämmittimen kun jotain lämmitystä kuitenkin kannattaisi olla. Vähän mietintämyssyn alla se homma tosin.

 

Tuo moottorin väritys eli mattamusta (piti olla satiini purkin mukaan :D ) onneksi sopi aika hyvin omasta mielestä autoon vaikka vähän pelko oli että miten istuu kiiltävä kori tuollaisen kanssa. Saattaa jakaa mielipiteitä jos konetta joutuu esitellä 😅

 

Tässä nyt vähän yritetään modernisoida tätä vekotinta eli 12v vaihtovirtalaturi tuli 6v generaattorin tilalle, pikkuhiljaa hommataan loputkin AEM valmistamat lisämittarit. Vaihteisto saa kuitenkin vaihtua uudempaan ja pidempi välitteiseen sekä vakavassa harkinnassa on jo nyt 2-reikäkannet sekä ruisku kaasareiden tilalle.

  • Like 2
Posted

Jo viileänä kesäyönä - puhumattakaan keväästä ja syksystä - tarvii kuplassa lämpöä, niin kyllä kannattaa lämmitys järjestää. Muistan Hot VWs:n tutkimuksista  lukeneeni, että J-putkilla kannet käy kuumempina, koska kannet eivät luovuta lämpöä lämmönvaihtimiin. Nähdäänkö tämä ajossa tänä kesänä?

Posted
18 minutes ago, Etelän Hetelmä said:

Jo viileänä kesäyönä - puhumattakaan keväästä ja syksystä - tarvii kuplassa lämpöä, niin kyllä kannattaa lämmitys järjestää. Muistan Hot VWs:n tutkimuksista  lukeneeni, että J-putkilla kannet käy kuumempina, koska kannet eivät luovuta lämpöä lämmönvaihtimiin. Nähdäänkö tämä ajossa tänä kesänä?

No nyt on erikoinen teoria äkkiseltään ajateltuna. Tänään oli nollassa ku aamulla lähdin, 103€ kiinalainen 2kW lämmitti sisätilat mukavasti aamukahvia juodessa

Posted (edited)

Juurikin 2kw kiinalainen oli mielessä itselläkin :D Onko sulla minkä merkkinen? Vevoria olen katsellut. Riittääkö pelkkä kiinawebasto huurteenpoistoksi katsastusmiehelle?

Ja ajoonhan tämä olis tavoite saada tulevana viikonloppuna, saa nähdä kuinka käy 😅

Edited by villemil
Posted

Vevorilta joo, mulla on 2,5 ja 8kw lämppärit. kaikki toimineet ku junan vessa.  vevor.de ja vevor.eur on usein hieman eri hintoja samoille kamoille, säästää lantin sieltä ja täältä :D

  • Like 1
Posted
2 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Jo viileänä kesäyönä - puhumattakaan keväästä ja syksystä - tarvii kuplassa lämpöä, niin kyllä kannattaa lämmitys järjestää. Muistan Hot VWs:n tutkimuksista  lukeneeni, että J-putkilla kannet käy kuumempina, koska kannet eivät luovuta lämpöä lämmönvaihtimiin. Nähdäänkö tämä ajossa tänä kesänä?

Vakiolämmönvaihtimien läpi puhalletaan jäähdytysilmaa vaikka lammitys ei olisikaan päällä.

Posted

Aina vaan lähempänä hoohetkeä. Kyllä se viikonlopun startti on ihan mahdollinen!

Tänään sain etuakselille toisen raidetangon lyhennettyä ja auraukset säädettyä. Keulan osilta ollaan valmiita.

Kolkin imusarjoja myös tänään pidennetty 80mm, maalattu ja laitettu paikoilleen. Tuli oikein hyvät.

IMG_20250514_204951654.jpg

  • Like 2
Posted

Mahag pakosarja + vaimennin paikoillaan ja kaasarit imusarjoineen myös. Kylläpä näyttää hyvälle nuo TDE huilut. Ehkä tähän ei tarvitsekkaan tehdä mitään custom ulostuloja :D

 

IMG_20250515_180455269.thumb.jpg.5dbf19f587bf212e88aab31e3916dc40.jpg

 

IMG_20250515_192511921.thumb.jpg.0a24048086cccffc42136756a735bf03.jpg

  • Like 5
Posted

No eihän se nyt kuitenkaan toimi. Vivusto siis. Kun vasen kaasutin on paljon kauempana kuin oikea niin genebergin vivustos ei taida saada mitenkään siten, että läpät aukeaisi samaa vauhtia, yhtä paljon jne...

 

No jos tekee kuskinpuolelle uuden imusarjan siten, että kaasarit ovat yhtä kaukana vivustosta niin toinen imusarja on pidempi kuin toinen, ei hyvä.

Ainoa vaihtoehto taitaa olla kääntää kaasari niin, että läppäakseli on auton pituussuunnassa. Saattaa vaan joutua noille imareille etsiä toiset kaasuttimet kun nuo PCI:t ei todennäköisesti mahdu paikalleen.

 

IMG_20250517_021809513.thumb.jpg.5196d745d1bfbac95a3b6fae577b09d3.jpg

Posted

Jos teet molempiin imusarjoihin saman varran siirtoa niin saat kaasarit vivustoon nähden suoraan, ja imusarjat on samanlaiset. Ja läppäakseleiden pitäisi olla nurkkakaasareissa auton pituussuuntaisesti, muuten saattaa kaasuläppä ohjata seoksen epätasaisesti etummaisen- ja takimmaisen sylinterin osalta.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted
1 hour ago, metake said:

Jos teet molempiin imusarjoihin saman varran siirtoa niin saat kaasarit vivustoon nähden suoraan, ja imusarjat on samanlaiset. Ja läppäakseleiden pitäisi olla nurkkakaasareissa auton pituussuuntaisesti, muuten saattaa kaasuläppä ohjata seoksen epätasaisesti etummaisen- ja takimmaisen sylinterin osalta.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Nuo PCI:t on esim TDE ja Riechert sarjoissa juuri noin miten mullakin. Nyt kyllä näyttäisi siltä että mahtuu kääntämään laipat imusarjoja kummemmin muokkaamatta 90° jolloin tää vivusto-ongelma saadaan selvitettyä.

Posted (edited)

Kasniin! Nyt on vivuston geometria hyvä! Sytkä kohalleen ja kokeillaan käyntiin mutta se saa jäädä toiseen päivään 😁

Imusarjojen laipat käännetty 90° ja Solex 32 PCI:t mahtui paikalleen pienellä puhallinkotelon lekahoidolla. Aika jokkistouhua alkaa olemaan mutta minkäs teet, näitähän ei ole tarkoitettukkaan sopimaan keskenään. Kaasarit teollisuusmoottoreista, imarit muokattuna kolmostyypistä ja vivusto nyt vain sattui olemaan tuo Gene Berg. Minimibudjetilla tuli aika hyvä kaasarisarja!

 

IMG_20250518_193533982.thumb.jpg.78133f23183cd61f8afb0f935077a0e2.jpg

 

IMG_20250518_211101529.thumb.jpg.4bc365b424f72e5d64378ef10e9dfe4f.jpg

 

IMG_20250518_190549440.thumb.jpg.b4a5798068e2118a624bca8a5b50c8f9.jpg

 

IMG_20250518_211052293.thumb.jpg.534c5039aea784a68b81dc6c5ab9eb36.jpg

Edited by villemil
  • Like 2
Posted

Bergin vivustohan ei ole sitten suorassa tarvike puhallinkopan kanssa, laturintaustapellin ruuvinreiät ei ole linjassa suorassa niin kuin orkkis kopassa. En tiedä vaikuttaako tässä mihinkään, mutta huomion arvoinen homma.

Posted
55 minutes ago, Stidi said:

Bergin vivustohan ei ole sitten suorassa tarvike puhallinkopan kanssa, laturintaustapellin ruuvinreiät ei ole linjassa suorassa niin kuin orkkis kopassa. En tiedä vaikuttaako tässä mihinkään, mutta huomion arvoinen homma.

Joo huomasin kyllä että vinossahan se on. No antaa olla, ei varmasti vaikuta ainakaan merkittävästi kun täyskaasulla silmämääräisesti molemmat läpät on yhtäpaljon auki.

Posted

Kone käy ja näin pitkälle pääsin tallinperältä jo ajamaan eli oven ulkopuolelle :D

Pieniä viimesilauksia ja sitten kärrynpäälle ja Lantan Terolle säädettäväksi. Kävi heti selväksi ettei löydy riittävää valikoimaa suuttimia niin saa asiantuntija pistää vehkeet kerralla kuntoon!

Kesälomareissun jälkeen kesäkuun alussa pitäisi olla siis ajossa jos ei säätötyössä kone purkaannu räjähdysmäisesti 😂

IMG_20250520_164223311.thumb.jpg.cb00a45c9e7af683067bf01524851edf.jpg

  • Like 5
Posted
1 hour ago, villemil said:

Rosteriset T-baritkin valmiina, tuli kyllä hyvät ja ei ruostu kuten kiinan kromatut

 

IMG_20250528_141637506.thumb.jpg.6445127a2767744c3408abbf2c13e087.jpg

 

IMG_20250529_163953562.thumb.jpg.6d93bd470c380a4ea36f6af65110ca2e.jpg

Mulle kanssa tälläiset!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...