-tipi- Posted February 9 Posted February 9 (edited) No, mikäs sen mukavampaa kuin projektin, väliprojektin, väliprojekti! (kuinka sanoa, että on ADHD, sanomatta, että on ADHD). Ei Timmy! Ehdi valmistua Mäkistarttiin, niin jotain piti keksiä. Löytyi DWL-memberin serkulta tällänen 1303S tallilöytö vuosimallia 1973. Auto oli ollut hänellä vuodesta 2002. Se on viimeksi ollut ajossa ennen Covidia, kuten muuten Timmy!kin. Eli helpolla leimaan 🤗 Pohjaan ja ehkä kynnykseen pientä paikkaa, valot kuntoon ja nivelien tarkastus. Edited February 9 by -tipi- 6 Quote
-tipi- Posted February 9 Author Posted February 9 (edited) Talvikuositukseen kaavailin koneeseen lämpöpeltiä ja lohkolämppäriä. Ajovaloihin H4-linssit ja ehkä Temusta ledpolttimot, sekä halpisledbar keulille. Toki isot pyöreät kattila-Hellat oisivat enemmän ajanhenkeen. Orkkislämppäreillä jos selviäisi ensihätään. Eberiä tai Vevoria voisi harkita myöhemmin. Myös vaihtovirtalaturiin päivitys on edessä myöhemmin. Kuskille on penkinlämmittimeksi tallinhyllylle joskus jäänyt Mätänetin irtolämmitin merkkiä Sparco 😆, muut pärjätköön toppahousuilla. Mietin myös kokonaan penkkien vaihtoa moderninpiin lämmitettäviin, mutta siinä on kyllä liikaa hommaa. Mk1-2 Golfista tosin taitaisi käydä lähes heittämällä, mutta harvoin niissäkään lämmittimiä on ja ovat käyneet jo harvinaisiksi. Edited February 11 by -tipi- 2 Quote
-tipi- Posted February 9 Author Posted February 9 Oem H4-linssit löytyi landelta omista kätköistäni. Tiskaamalla puhdistuivat käyttökelpoisiksi. 1 Quote
Etelän Hetelmä Posted February 9 Posted February 9 Jo oli aikakin, että siirryt säädylliseen talvivolkkariin. 1 Quote
-tipi- Posted February 9 Author Posted February 9 Tuomon vinkit talviautoilusta otetaan käyttöön. Quote
-tipi- Posted February 9 Author Posted February 9 (edited) Lämpöpelti löytyi Joensuun ilmajäähy-Volkkari grand old manilta Kinnusen Askolta. Riipasin paskat pois räle-teräsharjalla ja hapotan pinnan Annitrolilla. Mitäs tuohon kannattas laittaa lämpöeristeeksi? Pikimatto+joku alumiinipäällysteinen äänieriste? Edited February 9 by -tipi- Quote
-tipi- Posted February 15 Author Posted February 15 Auto kotiutettu eilen ja tänään alkoi tiukka kuositus katsastusta varten. Pari paikkaa pitää kuskin helmaan laittaa. Kiitos talkooavusta Jani ja Mikko. VID-20250215-WA0034.mp4 Quote
-tipi- Posted February 16 Author Posted February 16 (edited) Pelkääjän puolen kotelossa oli n.1cm halkaisijaltaan oleva reikä tunkin korvakon päällä. Joten vaihdan 50cm reunaa, koska siellä oli aiemminkin hitsailtu ja pakkeloitu. 😃 mutta viimeistely jää huomiseen, koska kaasu loppui. Edited February 16 by -tipi- 2 Quote
Etelän Hetelmä Posted February 16 Posted February 16 Jopa tuollaista volkkarin ryhtiin vaikuttavaa hitsaamista… Kuitenkin vajaan kahden viikon päästä iskussa Mäkistartissa? 1 Quote
-tipi- Posted February 19 Author Posted February 19 Täsmälleen 10 vuotta sitten tänä päivänä lainattiin Mikon kanssa tämä sama auto talviluisuttelua varten. 2 Quote
-tipi- Posted February 19 Author Posted February 19 (edited) Kaks päivää ja kaks iltaa pajotusta siihen meni, mutta nyt ois Kupla piikkarit alla valmiina katsastukseen. Öljyt vaihdettu koneeseen ja lootaan, jarrunesteet vaihdettu kans. Kaikki valot ja sähköt toimii. Lohkolämmitin ja lämpöpelti paikallaan. Pelkääjän ovenlukko kaipasi puhdistuksen ja herkistelyä toimiakseen. Hitto kun vaan mokasin nosto-ovella hemmetinmoiset vekit kattoon, kun auto oli nosturilla. Edited February 19 by -tipi- 3 Quote
-tipi- Posted February 20 Author Posted February 20 Soon katon takaosassa, että aika ison räbän vaatii. Mutta jospa ne lommot paikallinen PDR-mies saisi oiottua. Quote
-tipi- Posted February 21 Author Posted February 21 (edited) Leima napsahti, nyt vaan kurvailemaan tankin täydeltä vanhaa bensaa pois ja sitten säätämään. Koneessa ikävä flätspot hankaloittaa muuten viikon päästä leveitä sladeja. Edited February 21 by -tipi- 5 Quote
metake Posted February 22 Posted February 22 Leima napsahti, nyt vaan kurvailemaan tankin täydeltä vanhaa bensaa pois ja sitten säätämään. Koneessa ikävä flätspot hankaloittaa muuten viikon päästä leveitä sladeja.[/url]Jos sulla on kaasarina vakio 34:n niin vaihda numeroa suurempi tyhjäkäyntisuutin ja laita sytkän perusennakko 10 asteeseen. Pitäisi ainakin vähän helpottaa. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
-tipi- Posted February 23 Author Posted February 23 (edited) Lämmityskanavan pakeliitti oli paskana kuskin puolella. Korjasin kaljatökillä ja kuumaliimalla. Edited February 23 by -tipi- 3 Quote
-tipi- Posted February 23 Author Posted February 23 Saa nähdä puhaltaako lämmönvaihtimesta yli kuumaliiman (taitaa olla PPtä) sulamispisteen. Quote
-tipi- Posted February 25 Author Posted February 25 (edited) Näön vuoksi. Ulkonäön. Edited February 25 by -tipi- 2 Quote
-tipi- Posted March 7 Author Posted March 7 Tuli tuossa viikolla vaihdettua alatukivarsiin uudet pallonivelet, ja sisemmät puslat, sekä kaikki etuvakaajan kumipuslat. Pallonivelissä oli väljää pystysuunnassa, muttei säteittäistä. Kumipuslat oli kuluneet ja hapertuneet. Tämä ei kutenkaan vielä etupään kolinoita poistanut, joten pitää viikonloppuna tutkia onko iskarin tolpassa pitävät mutteri päässyt löystymään, vai koliseeko yläpään laakeri. Pitänee myös poistaa lähivalojen kahdennukset, kun vastaantulijat rämpyttelee valojaan. Quote
-tipi- Posted March 7 Author Posted March 7 Ja kyllähän tämä Vevoria tms. lämppäriä kaipaa. Kaupunkiajossa ikkunat on muuten vaarallisen huurussa. Tai sitten pitäis saada sähköpuhaltimella puhkuttua orkkislämmönvaihtimien läpi pienemmiläkin kierroksilla. Mutta oishan se mukavata, napsauttaa BT:llä kabiini kuumaksi. Quote
Kharon Posted March 7 Posted March 7 38 minutes ago, -tipi- said: Pitänee myös poistaa lähivalojen kahdennukset, kun vastaantulijat rämpyttelee valojaan. Eivät vain ymmärrä ja luulevat ajat pitkillä kun se on se tavallisin lisävalo nykyisin: "4 lamppua= pitkät". Vaihdat ledit kaikkiin ja taas menee täydestä kun vähän joka autossa on vähintään neljä tuikkua keulassa vaikka ajetaan lyhyillä. Tai oma kytkin lisävaloille, käytetään kun tarvitsee. Valoasiat ovat muutenkin aika ihmeellisiä kun kukaan ei päivitä vanhoja säädöksiä vaikka ne ovat nykysysteemien valossa täysin kivikaudelta, referenssilukujen määrittelyistä alkaen. Huvittavaksi asian tekee se että 'päiväajovalot' on tarkoituksella suunnattu yläviistoon ja ne on kymmenwattisia ledejä, hyvin häikäisee yöllä ja vastaavasti sitten niiden voimalla ajellaan illallakin ilman takavaloja. Viimeksi eilen nähty kaksi tapausta 9 aikaan illalla. Huvittavaa on sekin että Traficom valittaa 'vaarallisesta häikäisystä' jos 6V Kuplan hehkulamppuvalot näyttävät liian ylös .... ja samaan aikaan nämä 'päiväajovalot' ovat täysin laillisia ja saa käyttää ympäri vuorokauden. Hohhoi. Quote
-tipi- Posted March 7 Author Posted March 7 Kyl mie taidan ensitalveksi vaihtaa nuo ämpärit ledbariin. 1 Quote
Kharon Posted March 8 Posted March 8 23 hours ago, -tipi- said: Kyl mie taidan ensitalveksi vaihtaa nuo ämpärit ledbariin. Se toimii ja peittoaa 2*H4-halogeenit mennen tullen valotehossa, nimim. itselläkin on. Mietin vain sitä että jos sen ruuvaa puskurin päälle niin jääkö tilaa avata etuluukku? Quote
-tipi- Posted March 8 Author Posted March 8 (edited) Etupään kolinoita tutkiessa purettiin iskarit irti kokonaan. Nyt ei ainakaan iskarit heilu tolpan sisässä. Ja yläpään laakerit vaikuttivat olevan napakat. Edited March 8 by -tipi- Quote
-tipi- Posted March 8 Author Posted March 8 (edited) Golffin pesurin säiliön vaihdoin 1303 oem säiliöön. Pitänee tuo kylkeen viritelty venttiili ottaa pois ja kuumaliimata reikä umpeen, kun ei sitä sähköpumpun kanssa tarvita. Edited March 8 by -tipi- Quote
-tipi- Posted March 8 Author Posted March 8 (edited) Ja laitettiin Mikon kanssa myös Notsiin ostamani 16€ bluetooth chinaman soitin. Hyvin pauhaa 70-luvun kajareista 😃 Edited March 8 by -tipi- Quote
Perttipee Posted March 12 Posted March 12 On 3/7/2025 at 2:10 PM, -tipi- said: Ja kyllähän tämä Vevoria tms. lämppäriä kaipaa. Kaupunkiajossa ikkunat on muuten vaarallisen huurussa. Tai sitten pitäis saada sähköpuhaltimella puhkuttua orkkislämmönvaihtimien läpi pienemmiläkin kierroksilla. Mutta oishan se mukavata, napsauttaa BT:llä kabiini kuumaksi. Tai app:illä😉 Quote
tijula Posted March 12 Posted March 12 On 3/7/2025 at 2:43 PM, -tipi- said: Kyl mie taidan ensitalveksi vaihtaa nuo ämpärit ledbariin. Eikös nuo "ämpärit" sentään kuulu aikakauden tyyliin. Ledbar on liian nykyaikainen. Kyllä halogeneilla riittävästi näkee. Quote
Kharon Posted March 13 Posted March 13 6 hours ago, tijula said: Eikös nuo "ämpärit" sentään kuulu aikakauden tyyliin. Ledbar on liian nykyaikainen. Kyllä halogeneilla riittävästi näkee. Tyylijuttuhan se. Koitin tässä taannoin etsiä Hellan 7" umpioita joissa olisi referenssiluku 17 tai suurempi ja enpä löytänyt, edes Hellan numerolla. Se, mitä nykyisin saa, on referenssiluvulla 12.5 ja käytännössä sumuvalo. Sillä ei tee pimeällä maantiellä mitään kun 90% valokeilasta on 4m auton keulasta, silloinkin kun se on suunnattu oikein. Palliksen keulassa oli aikanaan 4* 7" uutta Hellaa (ref. 17) ja kyllä niillä näki, sen jälkeen kun oli vetänyt kunnon touvin (2* 6mm^2) akulta ja pannut releet kuskin jalkatilaan. LEDivehkeet tekevät varsinaisen käyttöjännitteen paikan päällä joten ei ole niin nirsoa, omatkin johdot riittävät hyvin. Vanhassa autossa helpottaa elämää kovasti paljon. Quote
metake Posted March 13 Posted March 13 Mulla olis nää Hellan 3003:t joutilaana, en muista että ref 17,5 vai 37,5. Hyvin näillä näkee halogeeneilläkin mutta ainahan polttimon voi päivittää lediksi jos kaipaa enempi valoa. Quote
-tipi- Posted March 13 Author Posted March 13 Kattiloihinkin tuli ihan kivasti kirkkautta kun vaihdoin umpioiksi tallista lyötyneet kirkaslinssiset ja niihin H4 Kiinaledit. Lähivaloilta otin tuplauksen pois, ettei innokkaimmat tee-se-itse-konstaapelit vilkuttele vastaan tullessaan. 2 Quote
-tipi- Posted March 13 Author Posted March 13 Aikakauden korrektiuteen ei tässä projektissa panosteta, joten kun sain tämmösen ledbarin tarjouksesta 45€:lla, niin kyllä sen käyttäminen houkuttaa. Ei nuo potat sen enempää keulaa kaunista. Toki ajelut katuvalottomilla teilläkin voi olla sen verran harvassa, että voisi pärjätä ihan kiinaledeillä omissa valoissaan, jos ne tulee laillisiksi. Tai sit laittaa tämmöset. Quote
Tanhis Posted March 13 Posted March 13 (edited) Itse näen lähivalot huomattavasti tärkeämmäksi pimeällä ajettaessa kuin ledbarin. Kokemuksesta voin kertoa että mulla tölkissä mielestäni riittävät halogeenit ja pitkiä kun pitää päällä niin kaukaa rupee väki vilauttelemaan valoja että vaihdas lyhkäsille. Mutta kun vastaan tulee joku nyky ledihirviö niin mitä lähemmäs auto tulee sitä enemmän oma näkö tottuu vastaantulijan valoihin vaikka ei niitä päin katsokkaan ja ohimenon jälkeen taas menee hetki että näkö tottuu omiin valoihin. En tietenkään sano että ei olisi kiva ajella pitkillä mitkä näkyy ISS asemalta mutta en näe niitä niin tärkeänä kuin hyviä lähivaloja. Edited March 13 by Tanhis 2 Quote
metake Posted March 13 Posted March 13 7 hours ago, -tipi- said: Tai sit laittaa tämmöset. Mulla on tuollaiset juniksessa, ei kovin kauniit ja hassu valokuvio, mutta näkee kyllä kohtuullisen hyvin. 2 Quote
tijula Posted March 13 Posted March 13 Jos ei lakipykäliä halua noudattaa, niin löytyi ainakin aikoinaan 80-luvulla eräästä ...teema-nimisestä putiikista H4 polttimoita, jossa oli teholukemat ihan jotakin muuta kuin vakiopolttimoissa. Taisi olla 130/90W. En ole nyt nykyistä tilannetta tutkinut, että saako niitä vielä. Siihen maailman aikaan kyllä maisema muuttui paljon valoisammaksi. Quote
ovaaliheppu Posted March 14 Posted March 14 Sieltä minäkin taisin viimeiset tehohooneloset aikanaan ostella, ihan hyllykamaa useita vaihtoehtoja. Kupliin voi laittaa mutta muoviheijastimelliset alkaa sulamaan. Pienten umpioiden lasit lämpenee melko rajusti, jos liimalla kii, saattaa pudota ja jo pienehkö määrä roiskevettä halkaisee lasin. Nim. Kantapään kautta kaikki nämä kokeneena 🤣 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.