Jump to content

Tipille talvi-Ässä - 1303S '73


Recommended Posts

Posted (edited)

No, mikäs sen mukavampaa kuin projektinväliprojektin, väliprojekti! (kuinka sanoa, että on ADHD, sanomatta, että on ADHD).

 

Ei Timmy! Ehdi valmistua Mäkistarttiin, niin jotain piti keksiä. Löytyi DWL-memberin serkulta tällänen 1303S tallilöytö vuosimallia 1973. Auto oli ollut hänellä vuodesta 2002. Se on viimeksi ollut ajossa ennen Covidia, kuten muuten Timmy!kin. Eli helpolla leimaan 🤗

 

Pohjaan ja ehkä kynnykseen pientä paikkaa, valot kuntoon ja nivelien tarkastus.

 

20250201_133704.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 6
Posted (edited)

Talvikuositukseen kaavailin koneeseen lämpöpeltiä ja lohkolämppäriä. Ajovaloihin H4-linssit ja ehkä Temusta ledpolttimot, sekä halpisledbar keulille. Toki isot pyöreät kattila-Hellat oisivat enemmän ajanhenkeen.

 

Orkkislämppäreillä jos selviäisi ensihätään. Eberiä tai Vevoria voisi harkita myöhemmin. Myös vaihtovirtalaturiin päivitys on edessä myöhemmin. Kuskille on penkinlämmittimeksi tallinhyllylle joskus jäänyt Mätänetin irtolämmitin merkkiä Sparco 😆, muut pärjätköön toppahousuilla. Mietin myös kokonaan penkkien vaihtoa moderninpiin lämmitettäviin, mutta siinä on kyllä liikaa hommaa. Mk1-2 Golfista tosin taitaisi käydä lähes heittämällä, mutta harvoin niissäkään lämmittimiä on ja ovat käyneet jo harvinaisiksi. 

 

20250201_133003.jpg

 

20250201_132733.jpg

 

20250201_132936.jpg

 

 

Edited by -tipi-
  • Like 2
Posted

Oem H4-linssit löytyi landelta omista kätköistäni. Tiskaamalla puhdistuivat käyttökelpoisiksi. 

20250208_211141.jpg

  • Like 1
  • -tipi- changed the title to Tipille talvi-Ässä - 1303S '73
Posted (edited)

Lämpöpelti löytyi Joensuun ilmajäähy-Volkkari grand old manilta Kinnusen Askolta. Riipasin paskat pois räle-teräsharjalla ja hapotan pinnan Annitrolilla. Mitäs tuohon kannattas laittaa lämpöeristeeksi? Pikimatto+joku alumiinipäällysteinen äänieriste?

 

Screenshot_20250209_143934_WhatsApp.jpg

 

20250209_143837.jpg

Edited by -tipi-
Posted (edited)

Pelkääjän puolen kotelossa oli n.1cm halkaisijaltaan oleva reikä tunkin korvakon päällä. Joten vaihdan 50cm reunaa, koska siellä oli aiemminkin hitsailtu ja pakkeloitu. 😃 mutta viimeistely jää huomiseen, koska kaasu loppui.

 

 

IMG-20250216-WA0005.jpeg

 

IMG-20250216-WA0012.jpeg

Edited by -tipi-
  • Like 2
Posted

Täsmälleen 10 vuotta sitten tänä päivänä lainattiin Mikon kanssa tämä sama auto talviluisuttelua varten.

winter2015.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Kaks päivää ja kaks iltaa pajotusta siihen meni, mutta nyt ois Kupla piikkarit alla valmiina katsastukseen. Öljyt vaihdettu koneeseen ja lootaan, jarrunesteet vaihdettu kans. Kaikki valot ja sähköt toimii. Lohkolämmitin ja lämpöpelti paikallaan. Pelkääjän ovenlukko kaipasi puhdistuksen ja herkistelyä toimiakseen. Hitto kun vaan mokasin nosto-ovella hemmetinmoiset vekit kattoon, kun auto oli nosturilla.

 

20250219_200630.jpg

 

20250219_200820.jpg

 

20250219_200828.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 3
Posted

Soon katon takaosassa, että aika ison räbän vaatii. Mutta jospa ne lommot paikallinen PDR-mies saisi oiottua.

Posted (edited)

Leima napsahti, nyt vaan kurvailemaan tankin täydeltä vanhaa bensaa pois ja sitten säätämään. Koneessa ikävä flätspot hankaloittaa muuten viikon päästä leveitä sladeja.

20250221_161532.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 5
Posted



Leima napsahti, nyt vaan kurvailemaan tankin täydeltä vanhaa bensaa pois ja sitten säätämään. Koneessa ikävä flätspot hankaloittaa muuten viikon päästä leveitä sladeja.[/url]


Jos sulla on kaasarina vakio 34:n niin vaihda numeroa suurempi tyhjäkäyntisuutin ja laita sytkän perusennakko 10 asteeseen. Pitäisi ainakin vähän helpottaa.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted (edited)

Lämmityskanavan pakeliitti oli paskana kuskin puolella. Korjasin kaljatökillä ja kuumaliimalla. 

 

20250223_134637.jpg

 

20250223_140340.jpg

 

20250223_143917.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 3
Posted

Saa nähdä puhaltaako lämmönvaihtimesta yli kuumaliiman (taitaa olla PPtä) sulamispisteen.

  • 2 weeks later...
Posted

Tuli tuossa viikolla vaihdettua alatukivarsiin uudet pallonivelet, ja sisemmät puslat, sekä kaikki etuvakaajan kumipuslat. Pallonivelissä oli väljää pystysuunnassa, muttei säteittäistä. Kumipuslat oli kuluneet ja hapertuneet. Tämä ei kutenkaan vielä etupään kolinoita poistanut, joten pitää viikonloppuna tutkia onko iskarin tolpassa pitävät mutteri päässyt löystymään, vai koliseeko yläpään laakeri. Pitänee myös poistaa lähivalojen kahdennukset, kun vastaantulijat rämpyttelee valojaan. 

Posted

Ja kyllähän tämä Vevoria tms. lämppäriä kaipaa. Kaupunkiajossa ikkunat on muuten vaarallisen huurussa. Tai sitten pitäis saada sähköpuhaltimella puhkuttua orkkislämmönvaihtimien läpi pienemmiläkin kierroksilla. Mutta oishan se mukavata, napsauttaa BT:llä kabiini kuumaksi.

Posted
38 minutes ago, -tipi- said:

Pitänee myös poistaa lähivalojen kahdennukset, kun vastaantulijat rämpyttelee valojaan. 

 

Eivät vain ymmärrä ja luulevat ajat pitkillä kun se on se tavallisin lisävalo nykyisin: "4 lamppua= pitkät". Vaihdat ledit kaikkiin ja taas menee täydestä kun vähän joka autossa on vähintään neljä tuikkua keulassa vaikka ajetaan lyhyillä. Tai oma kytkin lisävaloille, käytetään kun tarvitsee.

 

Valoasiat ovat muutenkin aika ihmeellisiä kun kukaan ei päivitä vanhoja säädöksiä vaikka ne ovat nykysysteemien valossa täysin kivikaudelta, referenssilukujen määrittelyistä alkaen.

 

Huvittavaksi asian tekee se että 'päiväajovalot' on tarkoituksella suunnattu yläviistoon ja ne on kymmenwattisia ledejä, hyvin häikäisee yöllä ja vastaavasti sitten niiden voimalla ajellaan illallakin ilman takavaloja. Viimeksi eilen nähty kaksi tapausta 9 aikaan illalla.

 

Huvittavaa on sekin että Traficom valittaa 'vaarallisesta häikäisystä' jos 6V Kuplan hehkulamppuvalot näyttävät liian ylös .... ja samaan aikaan nämä 'päiväajovalot' ovat täysin laillisia ja saa käyttää ympäri  vuorokauden. Hohhoi.

Posted
23 hours ago, -tipi- said:

Kyl mie taidan ensitalveksi vaihtaa nuo ämpärit ledbariin.

 

Se toimii ja peittoaa 2*H4-halogeenit mennen tullen valotehossa, nimim. itselläkin on.  Mietin vain sitä että jos sen ruuvaa puskurin päälle niin jääkö tilaa avata etuluukku?

Posted (edited)

Etupään kolinoita tutkiessa purettiin iskarit irti kokonaan. Nyt ei ainakaan iskarit heilu tolpan sisässä. Ja yläpään laakerit vaikuttivat olevan napakat.

 

20250308_113458.jpg

Edited by -tipi-
Posted (edited)

Golffin pesurin säiliön vaihdoin 1303 oem säiliöön. Pitänee tuo kylkeen viritelty venttiili ottaa pois ja kuumaliimata reikä umpeen, kun ei sitä sähköpumpun kanssa tarvita.

 

20250308_140232.jpg

Edited by -tipi-
Posted (edited)

Ja laitettiin Mikon kanssa myös Notsiin ostamani 16€ bluetooth chinaman soitin. Hyvin pauhaa 70-luvun kajareista 😃 

 

20250308_142917.jpg

Edited by -tipi-
Posted
On 3/7/2025 at 2:10 PM, -tipi- said:

Ja kyllähän tämä Vevoria tms. lämppäriä kaipaa. Kaupunkiajossa ikkunat on muuten vaarallisen huurussa. Tai sitten pitäis saada sähköpuhaltimella puhkuttua orkkislämmönvaihtimien läpi pienemmiläkin kierroksilla. Mutta oishan se mukavata, napsauttaa BT:llä kabiini kuumaksi.

Tai app:illä😉

Posted
On 3/7/2025 at 2:43 PM, -tipi- said:

Kyl mie taidan ensitalveksi vaihtaa nuo ämpärit ledbariin.

Eikös nuo "ämpärit" sentään kuulu aikakauden tyyliin. Ledbar on liian nykyaikainen. Kyllä halogeneilla riittävästi näkee.

Posted
6 hours ago, tijula said:

Eikös nuo "ämpärit" sentään kuulu aikakauden tyyliin. Ledbar on liian nykyaikainen. Kyllä halogeneilla riittävästi näkee.

 

Tyylijuttuhan se.

 

Koitin tässä taannoin etsiä Hellan 7" umpioita joissa olisi referenssiluku 17 tai suurempi ja enpä löytänyt, edes Hellan numerolla. Se, mitä nykyisin saa, on referenssiluvulla 12.5 ja käytännössä sumuvalo. Sillä ei tee pimeällä maantiellä mitään kun 90% valokeilasta on 4m auton keulasta, silloinkin kun se on suunnattu oikein.

 

Palliksen keulassa oli aikanaan 4* 7" uutta Hellaa (ref. 17) ja kyllä niillä näki, sen jälkeen kun oli vetänyt kunnon touvin (2* 6mm^2) akulta ja pannut releet kuskin jalkatilaan.

LEDivehkeet tekevät varsinaisen käyttöjännitteen paikan päällä joten ei ole niin nirsoa, omatkin johdot riittävät hyvin.  Vanhassa autossa helpottaa elämää kovasti paljon.

Posted

Mulla olis nää Hellan 3003:t joutilaana, en muista että ref 17,5 vai 37,5. Hyvin näillä näkee halogeeneilläkin mutta ainahan polttimon voi päivittää lediksi jos kaipaa enempi valoa. 

 

FB_IMG_1699461882269.thumb.jpg.ecbd0e053bbf1c99fa3a4f3b40bbb0d8.jpg

Posted

Kattiloihinkin tuli ihan kivasti kirkkautta kun vaihdoin umpioiksi tallista lyötyneet kirkaslinssiset ja niihin H4 Kiinaledit. Lähivaloilta otin tuplauksen pois, ettei innokkaimmat tee-se-itse-konstaapelit vilkuttele vastaan tullessaan.

 

20250310_151343.jpg

  • Like 2
Posted

Aikakauden korrektiuteen ei tässä projektissa panosteta, joten kun sain tämmösen ledbarin tarjouksesta 45€:lla, niin kyllä sen käyttäminen houkuttaa. Ei nuo potat sen enempää keulaa kaunista. Toki ajelut katuvalottomilla teilläkin voi olla sen verran harvassa, että voisi pärjätä ihan kiinaledeillä omissa valoissaan, jos ne tulee laillisiksi. Tai sit laittaa tämmöset.

Posted (edited)

Itse näen lähivalot huomattavasti tärkeämmäksi pimeällä ajettaessa kuin ledbarin. Kokemuksesta voin kertoa että mulla tölkissä mielestäni riittävät halogeenit ja pitkiä kun pitää päällä niin kaukaa rupee väki vilauttelemaan valoja että vaihdas lyhkäsille. Mutta kun vastaan tulee joku nyky ledihirviö niin mitä lähemmäs auto tulee sitä enemmän oma näkö tottuu vastaantulijan valoihin vaikka ei niitä päin katsokkaan ja ohimenon jälkeen taas menee hetki että näkö tottuu omiin valoihin. En tietenkään sano että ei olisi kiva ajella pitkillä mitkä näkyy ISS asemalta mutta en näe niitä niin tärkeänä kuin hyviä lähivaloja.

Edited by Tanhis
  • Like 2
Posted
7 hours ago, -tipi- said:

Tai sit laittaa tämmöset.

 

Mulla on tuollaiset juniksessa, ei kovin kauniit ja hassu valokuvio, mutta näkee kyllä kohtuullisen hyvin. 

 

20230602_150215.thumb.jpg.eb0edb387534f2cbfe2e41f021a7e01d.jpg

 

20240916_203643.thumb.jpg.8c7b3b8928f2cc0302fa3b999669bfab.jpg

  • Like 2
Posted

Jos ei lakipykäliä halua noudattaa, niin löytyi ainakin aikoinaan 80-luvulla eräästä ...teema-nimisestä putiikista H4 polttimoita, jossa oli teholukemat ihan jotakin muuta kuin vakiopolttimoissa. Taisi olla 130/90W. En ole nyt nykyistä tilannetta tutkinut, että saako niitä vielä. Siihen maailman aikaan kyllä maisema muuttui paljon valoisammaksi.

Posted

Sieltä minäkin taisin viimeiset tehohooneloset aikanaan ostella, ihan hyllykamaa useita vaihtoehtoja. Kupliin voi laittaa mutta muoviheijastimelliset alkaa sulamaan. Pienten umpioiden lasit lämpenee melko rajusti, jos liimalla kii, saattaa pudota ja jo pienehkö määrä roiskevettä halkaisee lasin.   

Nim. Kantapään kautta kaikki nämä kokeneena 🤣

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...