peter22 Posted March 14 Posted March 14 Hei, Haluaisin rakentaa servo-ohjatun kytkimen. Yritän selittää: Koska menetin jalan onnettomuudessa, niin en voi enää ajaa autoa, jossa on vaihdekeppi ja jalkakytkin. Mutta haluaisin todella ajaa uudestaan. Joten haluan rakentaa järjestelmän, jossa käytetään 12 V 350 W DC harjattua matalan nopeuden (60 rpm) korkean vääntömomentin kierukkavaihdemoottoria kytkinkaapelin vetämiseksi. Mekaanisesti pieni haaste, mutta elektronisesti "musta magia" minulle… Toivon saavuttavani yksinkertaisimman ratkaisun, jossa siirrän/käännän potentiometriä vaihteistossa ja 12V 350W DC-kierukkavaihdemoottori seuraa liikettä tarkasti (ei pehmeää käynnistystä/tai mahdollisimman vähän). Joten yksinkertaisessa mielessäni minun on kytkettävä potentiometri servoohjaimeen, joka on kytketty DC-moottorin ohjaimeen/ohjaimeen, joka antaa DC-moottorin kääntyä, johon on kiinnitetty potentiometri, joka kertoo servoohjaimelle sen sijainnin… Jos siinä oli mitään järkeä, voiko joku osoittaa minulle oikean suunnan tarvittavien komponenttien suhteen tavoitteeni saavuttamiseksi? Kiitos jo etukäteen! Quote
Simon Templar Posted March 14 Posted March 14 Mielenkiintoinen projekti. Milläs sitä kytkintä ohjataan, jollain potikalla joka on ratissa? Jotenkin tuntuis siltä että loppuu kyllä kädet kesken jos samalla vaihtaa vaihdetta, ohjaa ja vielä kytkintä käyttää. Puhumattakaan jos on tarvetta vielä vilkulle, röökin karistamiseen ja kännykän räpläämiseen. Tuskinpa valmiita mokkuloita helpolla löytyy. Jos oisin itse tekemässä niin laittaisin ekaks hydraulisen työsylinterin jota painettaisiin lineaarimoottorilla. Tuo sylkky pitäis aika nopsaan saada liikkeelle joten saattaa olla hieman haasteita löytää riittävän suuri vääntömomentti ja liike/s. Sitten elektroniikkapuolelle se potikka, joku kontrolleri lukemaan sen ulostuloa, sitten se kontrolleri ohjaa H-siltaa joka taas kytketään moottoriin. Valmiin H-sillan, Arduino tms. , mosa jne. Aliexpressilta ja teköaly veivaamaan koodit. Tai jos on budjetti kunnossa niin moottorin tilalle askelmoottori. Joku ratkaisu jos potikka menee rikki niin ei ainakaan täydestä laukasta vetäse kytkintä pohjaan, voi muuten moottori vähän rääkästä. Quote
Daatta Posted March 14 Posted March 14 Itselle tuli mieleen tyhmiä kysymyksiä, pitääkö auton olla manuaalivaihteistolla ja millaiseen autoon tuota kytkinmaattia ollaan asentamassa? Kytkimen ohjaamisesta tulee mieleen Valtra traktorin nappikytkin. Suunnanvaihtimessa ja vaihdekepissä on nappi, joka käyttää kytkintä jonkinlaisen sylinterin kautta. Helppo käyttää, mutta ongelma on kytkimen liikkeen äkäisyys, menosta tulee helposti todella nykivää. Jos taas mekanismia säätää vähemmän ottavaksi on riskinä kytkimen kuluminen, kun se luistaa enemmän. Kaupallisia, valmiita apuvälineitä löytyy mutta nämä varmaan olikin tiedossa. Quote
Sekajuna Posted March 14 Posted March 14 ItseIle tulisi mieleen toteuttaa niin, että laittaisi vaihdekeppiin moottoripyörän kytkin/jarrukahvan, josta vaijerin veisi alipaineella toimivan jarrutehostimen kautta vaihdelaatikon kupeeseen. Riittääkö voima tehostimessa tuohon? En osaa sanoa... Mutta jos sähköllä haluaa toteuttaa, niin itse valitsisin steppimoottorin feedbackillä. (Tai jopa servon.) Ja sille veistelisin esim arduinosta ohjaimen. Yksi vaihtoehto olisi myös paineilma... Quote
-tipi- Posted March 14 Posted March 14 Weikkaanpa että melkosta nykimistä olis liikkeellelähtö edellä kuvatuilla virityksillä. Eiköhän se ainakin sen momentinmuuntimen väliin vaadi, että saisi hyvin toimimaan. Eli järkevämpi etsiä tämän palstan vehkeistä se valinta-automaatti Kupla, tai Kolkki tai Pallis täysautomaattilootalla. Ei tarvitsisi alkaa mitään virittelemään. Tai voihan jotain vanhoja Kuplia käsikäyttöisillä invalaitteillakin löytyä. Quote
Sekajuna Posted March 14 Posted March 14 Paineilmatehosteisella kytkimellä olen ainekin kuorma- ja linja-autoilla onnistunut lähtemään liikkeelle ilman suurempia nykimisiä.🙄 Ainekin yleensä.🤣 Quote
-tipi- Posted March 14 Posted March 14 Joo, kai sen kytkentäkohdan voisi noilla virityksilläkin oppia. Mutta pitäisi tosiaan aika tarkka ohjaus saada. Quote
mikko k Posted March 16 Posted March 16 Jos yksijalkaisena haluaa edelleen ajaa autoa, niin helpointa on tavalla tai toisella hankkiutua autokauppaan ja ostaa automaattivaihteinen auto, jossa on myös riittävästi tilaa pyörätuolille. Kysyjähän ei ole maininnut minkäänlaista Volkswagenia tai muutakaan automerkkiä, jolla haluaisi ajaa. Jos nyt volkkarilla kuitenkin haluaa suhata, niin elävässä elämässä on tullut vastaan eräs henkilö, jolla oli T4 Transporter bussi. Sivuoven viereen pyörätuolilla ja siitä sisään ja kuskin paikalle. Pyörätuolin mukaanottaminen ei jäänyt mieleen. Onnea autokaupoille! Quote
AA-313 Posted April 19 Posted April 19 Ei hääppöstä hydrauli koneikkoo tarvis et toikin kytkin toimis paitsi jos 6v . Quote
villemil Posted April 19 Posted April 19 Miten olisi kytkinkahva vaihdekeppiin? Esim joku mopon kytkinvipu hydraulisena? Alipaineella pelaava tehostin sitten väliin jos tuntuu liian jäykältä? Quote
kerkko Posted April 20 Posted April 20 Ymmärtääkseni noita on ihan valmiina. Jossakinvaiheessa Proteesisäätiö Helsingin Ruskeasuolla asensi, markkinoi, edisti, tjsp. Quote
Kharon Posted April 20 Posted April 20 jahas, taas on keksitty ihan ikiomia formaatteja "The Moving Picture Experts Group invented the HEIC image format as a replacement for the older JPEG format." JPG on kaikilla ja se toimii joka vehkeessä, eihän se käy. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.