Guest peni Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Moro! Kuplan rikkominen on edennyt siihen pisteeseen että ainakin pohjalevy pitäisi kohta puhaltaa ja maalata. Suositelkaapa jotain Tampereella tai lähiseudulla toimivaa firmaa. Miten olette menetelleet korin kanssa? Korin alaosa on aika pahasti ruosteessa, kynnyskotelot menee ainakin vaihtoon. Pitäisikö se puhaltaa hitsausten jälkeen vai ennen? Quote
Guest Henkka Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 No jos sä meinaat tinata, niin puhallusten jälkeen vasta. Quote
Timppa Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 paljos muuten pohjalevyn puhallus noin, maksaa? Quote
Racing Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Jos vain saat tehtyä niin älä vaihda tarvikekynnyskoteloita! ne on perseestä ja pelti on olematonta. Quote
Guest jakulepi Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Minuakin kiinnostaisi tietää, voiko pohjalevyä puhalluttaa Tre:n seudulla ja mihin hintaan. Käsitykseni mukaan sellainen paikka löytyy ja jopa kohtuuhintainen, mutta eipä ole mitään muistikuvaa firman nimestä :/ Quote
Guest peni Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Olen itse kysynyt sellaisesta firmasta kuin Tamkorro. Ei ollut mielestäni kauhean kallis, olisko pohjan puhallus ja maalaus epoksipohjamaalilla ollut jotain 150 euroo, tai sitä luokkaa. Kyselin täältä vielä muiden kokemusksia, kun Tamkorrossa eivät olleet kovin innostuneita siitä korin puhaltamisessa. Niillä on siihen liian räväkät laitteet. Quote
Guest jakulepi Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Niin tarkoittanet Tamcorro, http://www.tamcorro.fi. Juu, ei kannata koria varmaan tuolla puhalluttaa ettei mene mutkalle, mutta alustan puhallutus ihan ok. Hinta ei vaikuttanut pahalta jos vetävät vielä maalinkin päälle. Quote
Guest juse Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Mahtaako Linnainmaalla Tampereella olla enää firmaa nimeltä Kimpaz? Ukot puhalsi ja maalas mulle aikoinaan paljon romuja halvalla "ilman kuittia". Quote
Guest Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 teräshuolto T.Pälli. Kangasalan aseman teollisuusalue. Olikohan osoite raudoittajantie -jotain-.... Quote
Guest cockjerry Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Kannattaa miettiä tota puhallusta.. itsellä meni vituiksi yksi kori + pohja. Samalla tavalla ruostunut. Ensinnäkin. Ne ei luultavasti puhalla sitä välttämättä kauheen tarkasti --> jää ruosteita nurkkiin yms. Sitten se puhallus ohentaa tervettäkin peltiä aivan perkeleesti. Itse ainakin hioisin ruosteet pois, hitsaisin ja sen jälkeen ruoste-estomaalit. Kestää kauan. Kyllähän ne tarvike kotelotkin kestää ihan hyvin kun suojaa hyvin, kotelosuojat sisäpuolelle ja ruoste-esto maalit ulkopuolelle. Quote
Sakke Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Ei mee korit eikä pohjat vituiks jos osaa homman.Ite puhalsimma nykyisen käyttiksen (kuplan) kopan ja pohjan.Tuli vidun hyvä.Onneks on puhaltimet. Quote
Guest peni Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Joo, en mä ole oikeastaan varma mitä mä niille teen. Yksi vaihtoehto olis sellainen että rapsii sekä pohjasta että korista maalit ja massat pois vaikka rälläkän teräsharjalla. Sitten hioo pinnan vaikka hiomapaperilla tai hiekkapuhaltaa kevyesti itse, jonkinlaiset laitteet löytyy siihenkin. Ainakin pohjamaalaus onnistuu myös itse. Tässä systeemissä olis se hyvä puoli ettei tulisi käsiteltyä turhaan terveitä alueita. Quote
Ketsa Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Semmosella muutaman kymmenen litraa hiekkaa vetävällä puhaltimella (esim. mitä motonetissä on myynnissä) saa kyllä pohjalevyn puhallettua vallan hyvin, eikä syö liikoja peltiä. Jonkun tunnin kun varaa touhuilulle aikaa, niin on varmasti joka paikasta puhallettuna. Itse olen puhaltanut korjauspellitkin, että tarttuu maali varmasti. Ja yleensä vain itte tekemällä saa mieleisensä... Quote
Guest peltzi82 Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Offtopicina kysäsen että minkäs hintasia noi puhallus vehkeet on? Suurinpiirtein arvio riittää. Kävin tänään motonetis mut eipäs tullu katottua hintaa semmoseen. Quote
Guest Mikko Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Massat ei sitten rälläkällä tai teräsharjalla lähde. Menee vaan harjat tukkoon ja hermot kireelle. Ite oon käyttäny muutaman euron maksavaa nestekaasupoltinta ja lastalla raaputtanu pois. Massa pitää saada lämpimäksi eli lähes sulamaan ennenku se lähtee irti. Quote
JaniM Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Jos vanhaa ja kovaa massaa lähtee ihan puulastalla nätisti, jos vaan maalipinta alla suht ehjää. Mut jos pehmee, niin kuumailmapuhallin ja lasta kouraan tai joku muu lämmitin. Bensallakin lähtee tarvittaessa, muttei niin kauheen terveellistä. Quote
Ketsa Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Offtopicina kysäsen että minkäs hintasia noi puhallus vehkeet on? Suurinpiirtein arvio riittää. Omani maksoi aikanaan vähän toista tuhatta mummoa. Tuosta ovat varmaan halventuneet, kun niitä on melkein joka "marketissa" nykyään. Quote
Guest peni Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Mä oon käyttänyt kaikkia mainittuja menetelmiä. Kivointahan se homma on silloin kun massa lähtee pelkällä lastalla hilseilemällä. Jos haluaa poistaa viimeisetkin rippeet on bensa ja jonkinlainen sopiva harja hyvä. Jotkut rasvanpoistoaineetkin toimii hyvin. Quote
mikan Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Semmosella muutaman kymmenen litraa hiekkaa vetävällä puhaltimella (esim. mitä motonetissä on myynnissä) saa kyllä pohjalevyn puhallettua vallan hyvin, eikä syö liikoja peltiä. Jonkun tunnin kun varaa touhuilulle aikaa, niin on varmasti joka paikasta puhallettuna. Itse olen puhaltanut korjauspellitkin, että tarttuu maali varmasti. Ja yleensä vain itte tekemällä saa mieleisensä... Paljonko hiekkaa pitää varata pohjan puhaltamiseen? Ajattelin vaan että tuleeko siitä montakin kottikärryllistä siivottavaa... t. Mika Quote
Guest Raggare Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 voikos sitä kierrättää, jonku siivilä läpi ne ruostekikkareet veke :o Quote
Sakke Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Aika murusiksi menee hiekkakokkareet ku kunnolla antaa puhaltaa. Quote
Ketsa Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Hiekan kulutus johtuu pitkälti kompurasta ja puhallettavan kohteen kunnosta... Ei järkevän kuntoisen pohjalevyn puhaltamiseen kovin montaa ämpärillistä hiekkaa mene, mutta kyllä puhallustanner on aina hurjan näköinen. Tuolla hiekan kierrättämisellä herkästi tekee vain kiusaa itsellensä, kun hiekka onkin kosteaa ja jotain paskaa jää joukkoon ---> Puhallin tukossa :( Quote
Guest cockjerry Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Niin ja jos kopan päätät puhaltaa, niin sen kopan täytyy olla täysin osina.. koska se hiekka menee joka perkeleen koloon. Itse käytän fosforihappoa ruosteen poistamiseen, poistaa KAIKEN ruosteen ja todella pienistä nurkista ja koloista. Pystyy saumojenki välistä irroittaa ruosteen vähän raottamalla. 30% kamaa saa esim.. motonetistä. Niillä biltema puhaltimilla ei kyllä tee mitään, kerran yhen bmw:n YRITIN puhaltaa, mutta vituiks meni sekin. Teki vain sellasen "ruosteettoman" näköisen pinnan, mutta sittenkun otti hiekkapaperia ja hioi, niin alta tuli ruostetta! Enää ei ikinä hiekkapuhallusta, toi kemiallinen ruosteen poisto on kyllä vitusti parempi, tosin jos on paksua ruostetta niin osia joutuu uittamaan siinä hapossa. Ensin vain maalit ja irto ruoste rälläkän teräs harjalla pois (nopeuttaa) ja sitten "uittaa" vaikka pensselillä osaa vähän väliä. Tunnin jälkeen osa peltikirkas. Eikä oo ehjä pelti ohentunut yhtään, eikä oo hiekkaa kotelot täynnä ja kaiken puolin muutenkin siistiä hommaa. Kivaa katsoa kun ruosteet "katoaa" pelliltä. Quote
-Puide- Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Pitääkös hapotettua pintaa käsitellä ennen maalausta? vai haihtuuko se happo itsekseen? Quote
-MITO- Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Tarviiko fosforihappoa käsitellessä olla mimmoiset suojavälineet? Quote
Guest Henkka Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Mä olen tuhkakupin uittanut bilteman ruosteenpoistoaineessa. jos paljain käsin koskee on rasvat pois sormista. hyvä jälki yulee kun jakssa, mutta pienille osille. Quote
Guest cockjerry Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Ei noissa kaupan tavararoissa tarvi edes olla hanskoja, jossain woikkaammassa tavarassa pitää jo varmaan olla. Sellasta pitäisi saada. :) Kyllä sillä pystyy ihan isoja peltipintoja putsaa peilikirkkaaksi, kun vain vaikka pensselillä kastelee sitä vähän väliä. Olisi pitänyt ottaa pyöränkotelosta & tulipellin pohjasta kuva kun ne kiilsi. :) Itse pyyhin vedellä + bensalla sen jälkeen kun on hapotettu ja sitten ruosteenesto maali päälle. Toisaalta mitään läpimätää ei varmaan ole paljon järkeä hapottaa eikä hiekkapuhaltaa? Quote
-tipi- Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Fosforihappoa saa Apteekista, oli jotain 80-100%, en muista tarkkaan. Mutta ei minusta tehonnut kunnolla (lantrasin jonnekin 30%), ei kiinnosta hapoilla läträily enää. Quote
Lasse Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Ei tossa puhalluksessa ole se pöntön hinta ongelmana vaan kompuran hinta.... se kun saisi olla aika suuri tuotoltaan ja säiliöltään. Ainakin tänä kesänä pienellä kompuralla puhaltaessa on ollut ongelmia tuon ilman kosteuden kanssa. Hiekkaa saa ihan säkkitavarana rautakaupoista. Ei ole kallista. Missään omakotitalon takapihalla en kyllä puhaltelisi. Voi tulla naapureiden kanssa jupakkaa, sen verran tulee ääntä että pölyä. Eivät ole juu nuo firmat kovinkaan innostuneita puhaltelemaan kokonaisia autoja, sattuneesta syystä... Quote
Guest Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 PK seudulla ajelee myös hiekkapuhallus-auto, kuorma auto johon on viritetty mobiili järeän luokan hiekkapuhalluskoneisto. Sen varmaan saa tilata kotiinkin puhaltamaan.... olen ikävä kyllä hukannut hepun/firman yhteystiedot. Kyselemällä ja etsimällä voisi löytää. On yksi vaihtoehto. Jan Quote
rockford Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Motonetissä maksoi puhaltimet 59 euroo, eli ei ole paha hinta Quote
Guest peni Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Minkälaisen paketin Motonet myi tuohon hintaan? Mitä sisältää, koska ostit ja mistä Motonetistä? Quote
rockford Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Se on ihan perus pistooli mistä lähtee letku mikä laitetaan ämpäriin tms. Toimii ihan riittävän hyvin kunhan kompurassa on puhtia. Se oli salon motonetista noin kuukausi sitten, hinta oli se 59 tai 69. kuvassa on puhallettu vaan pahimmat kohdat ja loput hiottu rällällä. Quote
Guest cockjerry Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Fosforihappoa saa Apteekista, oli jotain 80-100%, en muista tarkkaan. Mutta ei minusta tehonnut kunnolla (lantrasin jonnekin 30%), ei kiinnosta hapoilla läträily enää. Outoa, onkohan noissa kaupan aineissa jotain lisäaineita fosforihapon lisäksi? Nimittäin noilla "laimeilla" aineillakin tuli ainakin mulla ihan kirkasta peltiä ja kaikki ruoste katosi viimeistä pistettä myöten. Tosin se oli pintaruostetta, eikä mitään puhkiruostunutta peltiä. :) Quote
Ketsa Posted August 25, 2004 Posted August 25, 2004 Oli aikoinn kanssa tuollainen letkullinen pistooli, mutta puhallusteho tuollaiseen hiekkapuhalluspönttöön, jossa on hiekkapönttökin paineistettuna on varsin vaatimaton. ISO kompura tietysti kompensoi asiaa, mutta minä en tuollaista letkullista puhallinta suosittele, jos tarkoitus on puhaltaa isompia pintoja tai käytössä ei ole tosi rajua kompuraa. Quote
mikan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Kaivoinpa tälläisen vanhan jutun esille. Onko kenelläkään nyt tuoreita kokemuksia Tampereen tai lähistön hiekkapuhalluspaikoista. Olis kertynyt kaikenlaista puhallettavaa varmaan peräkärryllinen, eli akseleita, tukivarsia, jne. Mitkä paikat ottaa halukkaasti harrastajan rojuja vastaan ja millaisista kustannuksista puhutaan? Mites kun osissa on kohtia joita ei saa puhaltaa, niin riittääkö kun vetää muutaman kierroksen ilmastointiteippiä päälle? t. Mika Quote
Essi Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Mä oon muutaman kerran puhalluttanut peltivanteita Ylöjärvellä Määttäsellä. (Hiekkapuhallus R. Määttänen Oy) Olisko ollut puhallettuna ja maalattuna neljä vannetta n. 40..50 euroa. Parin päivän jälkeen sai hakea pois. Aikaa tästä tosin on jo pari vuotta.. Quote
Guest kaltzone Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 jos joku tahtoo koria puhallella niin suosittelen ehdottomasti vesipuhallusta! tai meneehän sillä pohjat ja kaikki muutkin osat. Huomattavasti peltiystävällisempi kuin hiekka ja mätä lähtee yhtä hyvin, ellei paremminkin. Ei syö peltiä eikä tarvitse vuoden päästä kun auto on kasassa niin ihmetellä että mistä tota hiekkaa oikein riittää. Ainoa huonopuoli et taitaa olla hiukan kalliimpaa kun tuo hiekkapuhaltaminen ja paikkoja vähemmän. yksi oli muistaakseni hämeenlinnan kupeessa! voin selvittää jos jotain kiinnostaa! Quote
henryf Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Itseäni olisi kovasti tämä kiinnostanut mutta ihmestytti kummastutti että kuinka tuo vesi reagoi puhtaan pellin kanssa entä sitten kun sitä vettä pakostakin joutuu koteloihin ja saumoihin yms. Quote
Guest kaltzone Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 no puhdas peltihän tietenkin jostain kohtaa saattaa ottaa sellasen pinta ruskeuden puhalluksen jälkeen mutta se on niin kevyt että lähtee hiekkapaperilla pois ja hionta yms. muut kuitenkin tehtävä ennen kuin maalataan. jos meinaa että koteloihin jää niin paineilmalla kuivaksi. ei ainakaan ystäväni 2002 bemu mikä puhallettiin vedellä ennen kun alkoi kilpuria kasaamaan niin ole ruostumisen merkkejä näyttänyt. voin häneltä kysästä josko puhallus paikka muistuisi mieleen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.