Jump to content

turbokoneeseen vesikannet...


Recommended Posts

jäähtyy se ilmallakin...heh.....

mutta vesikannet on vahvasti harkinnan alla...

 

mistä virikansista nuo kannattaa tehdä?

kuka osaa sellaiset ammattitaidolla tehdä?

miten nuo kannet sitten kuuluu oikeaoppisesti tehdä?

onko kellään kuvia tuollaisista kansista??

 

onhan siinä rakentamista, syyläri jonnekkin+vesiletkujen sovittamista ym miettimistä...

 

ideoita ja vinkkejä saa esittää....

Link to comment

eikös wasserin kansista saa modaamalla t-1 koneeseenkin kannet?

 

edit. olikin Metake jo hox saman..:) vaihtoehtoja varmaan monia, wasserin kannet modattuna luultavasti halvimmat vaihtoehdot.. pytyn pulttijako pitää siis ainakin muuttaa, ja taisipa wasserissa jäähtyä pytytkin wassella, joten ylimääräiset rejät tukittava,

Link to comment

Ei kannata välttämättä tehdä vasserin kansista, onnistuu muihinkin. Vesikannet on turbokoneessa erittäin hyvä ratkaisu ja miksei vaparissakin.

 

Oikeastaan suurimpia kysymyksiä on vesipumppu. Itse en ole löytänyt järkeviä sähköisiä. Se maekaaninen mikä mulla nyt on, niin en tiedä mistä härvelistä se on napattu.

 

Himoksen reissulla lämmöt nousi maantiellä 70 asteen nurkille. Ja öljyt seuraa hyvin tarkasti veden lämpöä.

 

Ei muuta kuin turaamaan.

Link to comment

Lassella on samanlaiset kannet kuin mulla, eli street eliminatorit (en kysynyt saako kertoa). Vesivaippoja kun tekee, niin on helpompi tehdä sellaiseen kanteen, jossa ei pinnapultit "ole näkyvissä". Jotkut jyrsii sisemmät rivat pois ja jotkut jättää ne paikoilleen. Lienee enemmän makuasia, koska kummallakin tavalla tuntuu jäähtyvän riittävästi. Lämmityslaitteen kiertovesipumput on hyvä ajatus. Näppärä mies tekee vielä niille säädön lämpötilan mukaan.

 

t. Mika

Link to comment

Joo itellä onkin pwm-ohjauskaaviot katottuna lämpöanturilla. Ite pohdin tota jäähdytinkokoa siks ku silloin sais ne takaloksujen väliin "ilmatunneliin" piiloon ja ei tarttis keulaa pilkkoa, mutta eipä tuokaan oo mahdottumuus. Itellä kans tollanen Fiaskon syyläri hyllyllä.

Link to comment

Pari asiaa mitkä mun mielestä kannattaa huomioida:

 

a: riittävä vesitilavuus, 3 litraa ei ole riittävästi

b: mitä paremmin syyläri saa ilmaa sen parempi.

 

Mulla oli pari viritystä ensin korin takaosassa, mutta toteuttaminen ilman ulkopuolelle näkyvyyttä oli käytännössä mahdotonta toteuttaa. Siksi heitin sen syylärin eteen. Enkä ole katunut. Naurettu tolle tietenkin on, muttei ihan sikarumaksi ole vielä haukuttu.

 

Semmonen systeemi tuossa koneessa oli ennenkuin se mulle tuli, että siinä oli saabin syyläri vaihdelaatikon päällä. Ei riittänyt turbokäytössä. Sitten lisättiin pari lämppärin kennoa takaikkunan alle siipeen, niin sitten riitti. Eli kun oli riittävästi tilavuutta ja ilman virtausta.

Link to comment

Pari vinkkiä tuohon hommaan. Jäähdytysrivat kannattaa ajaa ihan sileiksi. Palotilojen väliin jätetään pieni reikä. Ja pumpuksi sellainen mistä riittää tuottoa. Jenkeistä saa ihan asialliseen hintaan sähköisiä pumppuja V8 käyttöön. Ja niissä on usein valmiiksi kaksi ulostuloa.

 

Ja sitten miksi:

Jos rivat jättää niin saa paremman lämmönsiirtokyvyn, usein liian hyvän. Jos vesi lämpenee heti kun tulee kanteen niin se saattaa kiehua ennenkuin se pääsee toisesta päästä pois. Toinen pää käy siis kylmänä ja toinen kuumana. Sama juttu jos on liian hidas kierto.

Jos palotilojen välissä ei ole reikää mistä vesi pääsee kiertämään siihen muodostuu kuuma piste missä vesi kiehuu. Reikä tosin ei saa olla niin iso että koko virtaus oikaisee siitä.

 

Jos käyttää PWM ohjausta olisi varmaan hyvä käyttää heti kannesta tulevan veden lämpöä ohjaussignaalina. Näin itse pähkäilin kun tuota mietin. Mitä kauempana kannesta mittaa sen hitaammin säätö seuraa kuormaa. Termostaatista olisi kiva päästä eroon mutta kyllä se aikaansaa tasaisemman lämmön kansissa kun menovesi kansiin voidaan pitää lähempänä tulolämpöä ja sitten tarvittaessa ottaa kylmempää vettä jäähdyttimestä. En tiedä miten se on nykyautoissa toteutettu. Onkohan niissä termostaattia jos on sähköpumppu?

Link to comment
Veden ei saisi kiertää liian lujaa kansien läpi jotta lämpö siityusu nesteeseen ja neste siirtyisi lauhduttajaan josta se lämpö siirtyy ilmaan ....

 

Nopeasti ajateltuna joo, mutta kuitenkin ei pidä paikkansa. Mitä nopeammin vesi kiertää sitä suurempi lämmönsiirtokyky. Jokainen kilo vettä sitoo tietyn määrän enregiaa /aste. Vedellä Cp arvo on noin 4,2kJ/kgK. Jos vettä pumppaa nopeammin läpi niin ulostulevan veden lämpö ei nouse yhtä paljon, mutta silti kansien lämpö laskee enemmän. Enemmän kiloja vettä -> vähemmän asteita lämmönnousua vedessä.

 

Jäähdyttimessä sama, mutta käänteisesti. Jos pumppaa paljon tavaraa jäähdyttimen läpi niin siitä ulostulevan veden lämpö on kuumempaa, mutta silti siitä siirtynyt energiamäärä on suurempi. Jäähdytin on tehokkaampi mitä suurempi lämpötilarero vedellä ja ilmalla on. Jos jäähdyttimestä pumppaa nestettä liian hitaasti läpi niin se on kylmää jo kennon puolivälissä, eikä siten jäähdy enää toisessa puolikkaassa.

 

Tämä saattaa tuntua täysin järjenvastaiselta, mutta sen voi laskemalla todeta todeksi. Käytännössä ei kannata silti ajaa ylikokoisella pumpulla koska se vie vain tehoja.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Tämä saattaa tuntua täysin järjenvastaiselta, mutta sen voi laskemalla todeta todeksi.

Eikä edes tunnu järjenvastaiselta. Mitä suurempi virtaus, sen parempi. Silti kannattaa mitottaa pumppu niitten kanavien mukaan, ettei hukata turhaa tehoa tai aiheuteta kavitointia tai ylimäärästä lämmöntuottoa. Lämmöntuotto näin pienissä tosin on aika epäolennaista.

Link to comment
Tämä saattaa tuntua täysin järjenvastaiselta, mutta sen voi laskemalla todeta todeksi.

Eikä edes tunnu järjenvastaiselta. Mitä suurempi virtaus, sen parempi. Silti kannattaa mitottaa pumppu niitten kanavien mukaan, ettei hukata turhaa tehoa tai aiheuteta kavitointia tai ylimäärästä lämmöntuottoa. Lämmöntuotto näin pienissä tosin on aika epäolennaista.

 

Ei kyl mene oikeessa elamassa ihan noinkaan. Jos vesi livahtaa jaahdyttimen lapi liian nopeasti, se ei kerkia luovuttamaan tarpeeksi lampoa. Esim. nascar autoissa hidastavat tarkoituksella vedenkiertoa syylarin lapi tasta syysta. Ja niissa vauhdeissa ei ole ilmavirrasta pulaa.

 

Lisaksi jotta sais veden kiertamaan koko syylarin kennoston lapi, pitaa jossain kohtaa olla "kuristus' ja jarjestelma paineistettava. Tavalliset auton termarit yleensa hoitaa sen kuristuksen melko huolella.

Vastapaine/hidastus/kuristus on ainoa tapa pakottaa vesi kiertamaan kaikkialla jaahdyttajassa ja viipymaan siella tarpeeksi kauan. Muuten se virtaa suorinta reittia lapi. Sama juttu ilmajaahdytyksessa... kun kuplan jaahdytysjarjestelmaa tarkemmin tutkii, siellakin on estolevyja kansien ripojen valissa jotta sais ilmavirran pakotettua pariin 90 asteen mutkaan.

 

Ilma ja vesi menee sinne missa virtausvastus on pienin.

 

 

Jan

Link to comment

Työkoneiden diisseleissä käytetään kuristusta ylävesiletkussa tehostamaan ilman poistumista vesikierrosta. Kuristimen poistolla jäähdytysteho paranee, mutta ilmaus on suoritettava huolellisemmin ja esim. ylävesiletkun muoto on kriittisempi asia.

Link to comment

kunnon syyläri ja flektit vaikka sieltä mistä halavimmalla saadaan. Raktoreissa vesipumppuja jokka irrallisia kokonaisuuksia hihnaveto.

044 valettu muistaakseni umpeen niin ettei pinnapultireijjistä, sf1 tai 2, anglet, compit, streetit...

 

Hyvä ahdin ( kuulalaakeroitu ), nokka, kannet, puristus, ruisku, koko kokonaisuus ja ei sitä painetta tarvi olla 1,5bar enempää

Link to comment

Ite olen koittanut hyödyntää tuossa omassa härvelissä mahdollisimman pitkälle auto-osia ja apinoida mahdollisimman paljon mitoituksia sun muita sieltä kentältä. Kun on noi insinööriopinnot jäänyt suorittamatta.

 

Hihnavetoinen vesipumppu on siinä mielessä hyvä värkki, että se ohjautuu kierrosnopauden mukaan. Ongelma on sijoittaminen jotenkin järkevästi. Ja mielellään niin, ettei hihnassa ole kovin montaa mutkaa.

 

Mulla tuota systeemiä ei ole tarvinnut kuristaa, eikä käytössä ole edes termostaattia. Eikä edes flektiä.

 

Turbokäytössä kun ahdin alkaa oikeasti ahtaa niin koneesta lähtee lämpöä yhtäkkiä aika tavalla. Täytyy siis olla jonkinlainen jäähdytyskapasiteetin reservi, ettei heti keitä kun painetta on yhtäkkiä yli kaks kiloo........

 

Pääsääntöisesti nuo "venepuolen" pumput ovat jonkin sortin lämmitysjärjestemän pumppuja. Useimmissa venemoottoreissa vesipumput ovat kuten autoissa, koska moottoritkin ovat auton moottoreista sovellettuja. Kannattaa selvittää, että pumput ovat jatkuvaan käyttöön soveltuvia ja että ne kestää riittävästi lämpöä.

 

Venehommissa vaan aina ihmetytti tuo hinnoittelu. Miksi kaikki veneeseen tarkoitettu maksoi 4-5 kertaa autoon tarkoitun tavaran hinnan. Toivottavasti laatu on selittävä tekijä.

 

Esmes Johnson pumpilla on useita näppäriä mekaanisia että sähköisiä pumppuja tarjolla. Hyvä juttu kunnes näkee hinnat. Joukon auton (tää tais olla se Jarmon mainitsema Tamperelainen firma?) jossakin kataloogissa oli myös asiallisen näköisiä sähkösiä pumppuja. Siellä hinnat ovat olleet kohtuullisia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ihmeellistä vääntöä virtausnopeuksista. Mitä enemmin kannessa virtaa, sen paremmin jäähdyttää, mutta jäähdytykseen käytettävän veden pitää olla riittävän kylmää. Tästä syystä siis pitää olla jäähdytin mitotettu riittävän isoksi. Sit kun jäähdyttimessä on pikkupillien poikkipinta-ala suurempi kun tulokanavan poikkipinta-ala, niin pitää kuristaa, että vesi virtais tasasesti joka pillissä. Jäähdyttimessä veden pitäs virrata muutenkin hitaammin, jotta se ehtii jäähtyä kunnolla.

 

Mitä nopeempi virtaus ja mitä suurempi vesitilavuus kannessa, sitä paremmin lämpöpiikit tasottuu.

Link to comment
Pääsääntöisesti nuo "venepuolen" pumput ovat jonkin sortin lämmitysjärjestemän pumppuja. Useimmissa venemoottoreissa vesipumput ovat kuten autoissa, koska moottoritkin ovat auton moottoreista sovellettuja. Kannattaa selvittää, että pumput ovat jatkuvaan käyttöön soveltuvia ja että ne kestää riittävästi lämpöä.

 

Venemoottoreissa on pumppuja kahta asiaa varten: moottorin jäähdytysveden kierrättämiseen lauhduttimen kautta ja meriveden kierrättämiseen lauhdittemelle. Nuo meriveden siirtoon tarkoitetut pumput ovat yleensä hihnavetoisia ja voisivat olla tuohon jäähdytysveden kierrätykseen sopivia.

 

Jos haluaa olla nuuka ja säästää (kukapa ei haluaisi) niin hyvä pumppu löytyy pesukoneen tyhjennyspumpusta, niistä saa yleensä sen 230V sähkömoottorin helposti pois ja tilalle voi laittaa 12V sähkömoottorin tai hihnapyörän.

Link to comment
No kun tälle linjalle lähdettiin, niin eikö porakonepumpusta saisi oivan pumpun?

 

Kyllä vaan, siihenhän vois integroida 12 volttisen akkuporakoneenkin pyörittämään :D

 

Mutta noi pesukoneen poistopumput on oikeasti hyviä ja niitä on em. tarkoituksessa käytettykin.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

omat kokemukset +450hv mottorista vesikansien kanssa 4 vuoden ajalta,2 kpl sähköpumppuja(lämppärin kiertovesipuput)

2-4litraa vettä liian vähän+4 litraa hyvä,flektin anturi hoiti kaikki automaattisesti,ei tarvinnut pelleillä mitenkään,toimi hyvin kansien lämpötila oli noin 90 astetta,ei tarvitse mitään kuristimia mihinkään sähköpumppujen kanssa,vesi kansiin alhaalta ja pois ylhäältä niin ilmakuplatkin tulevat automattisesti pois,syyläri oli datsun 200a,sta.

(lämppärin kiertovesipuput ovat nyt myytävänä tarjousten perusteella,ostettu uutena 040-7277455 tai nikun@luukku.com)

t-jääskeläinen

Link to comment
omat kokemukset +450hv mottorista vesikansien

 

Onks tässä kyse jostain dragsterin ahdetusta boxerimoottorista, vai Letukan isolohkosta.

 

Vai onko tosiaan oikeat tehot ja katuautosta. Melko huima lukema.

Link to comment
Mihis suuntaan kannattaa nuo pumput laittaa työntää/imemään vettä? Eli mihin väliin laitetaan.

 

Periaatteessa parempi on kun vettä työnnetään moottorin ja imetään syyläristä (niinkun Lassella edellä).

Vesi kiehuu asteen-pari korkeammassa lämpötilassa pumpun "painepuolella" joten on hiukan edullisempaa että se on koneessa ja pienempi paine jäähdyttimessä. Pieni hyöty voi olla myös siitä että pumppu saa työskennellä vähemmän kuumassa nesteessä, kestää ehkä paremmin eikä kavitoi niin helposti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...