Jump to content

Mitä tästä tekisi?


Recommended Posts

Talliin jäi tälläinen vekotin jo 80-90 luvun vaihteessa.

ja se olis tarkoitus jossain muodossa herättää "henkiin"

 

Olemassa olevan dokumentaation mukaan kanta-auto on mallia -73(valmistenumero 11320711973) ja korinvaihto on tehty vuonna -88.

 

Rekisteriotteessa auton mallina lukee UMPI ja Huomautus/eritysehto sarakkeessa lukee:

A)Vaihtoehtoiset renkaat 165R13

B)Korjattu ja muutettu auto

C)Korirakenne muutettu Helsingin katsastuskonttorin luvalla no: XX/X -88 ja vaihdetun korin numero on 159950904 ( mikähän mahtaa olla korin oikea vuosimalli?)

 

Eli nyt kun on tarkoitus laite jossain muodossa palauttaa henkiin, tulee mieleen mitä tästä t e k i s i ? Vaihtoehtoja rakentamiseen ja liikenteeseen saattamiseksi on varmasti monia, mitä tämän palstan lukijat laitteesta tekisi.. ? Eli mitä teidän mielestä tälläisestä "kannattaisi" tehdä?

 

Toinen kysymys on mitä tälle voi ja saa tehdä, eli kun kyseessä on aikanaan korinvaihto auto josta ei prosentteja kuitenkaan otteessa ole? (konttorilta hain ja sain kopion osaluettelosta jonka perusteella aikanaan on korinvaihto hyväksytty ja jossa osia on "prosentoitu siten että kantaauton osuus on ollut 53,7 %)

 

Eli mitä sinä tästä lähtisit rakentamaan?

 

Kiitokset kaikista tulevista vinkeistä jo etukäteen.

post-1857-13888359360715_thumb.jpg

Link to comment

Tämänhetkisten säädösten mukaan nyt jos teet minkä tahansa muutoskatsastusta edellyttävän muutoksen, niin koko prosenttipaletti lasketaan uudelleen uusien säädösten mukaisesti. Vanhoilla laskelmilla ei tällöin ole mitään merkitystä. Kannattaa siis hyvin tarkkaan laskea lisämuutosten onnistumisen mahdollisuus, ettei tule isoa ongelmaa; tai sitten laittaa auto ajoon nykyisellä rakenteella.

Link to comment
Tämänhetkisten säädösten mukaan nyt jos teet minkä tahansa muutoskatsastusta edellyttävän muutoksen, niin koko prosenttipaletti lasketaan uudelleen uusien säädösten mukaisesti.

 

Onko tosiaan näin? Esimerkiksi ahtimen asentaminen vaatii muutoskatsastuksen, mutta kanta-auton prosentit ei välttämättä muutu. Lasketaanko tosiaan tuolloinkin prosentit?

 

Entä rengaskoon muuttaminen? Sekin vaatii muutoskatsastuksen. Eikait silloinkaan lasketa prosentteja?

 

t. Mika

Link to comment

Uusien prosenttitaulukoiden julkaisun jälkeen kaikkien uusien muutosten yhteydessä lasketaan kaikki prosentit uusiksi. Vanhat prosentit saa olla maailman loppuun saakka kuten ovat, jos lisämuutoksia ei tehdä.

 

Pyöriä ei mainita prosenttitaulukossa, joten tuskin niitä muutettaessa lähdetään uuteen laskentaan.

Link to comment

Maailma ei autoharrastajalle ole hyvä paikka :)

 

Marraskuussa vaanii uusi yllätys, kun tulee voimaan tuo hartaasti odotettu väliaikainen liikenteestä poisto, jolla seisonnassa katkeaa kaikki maksut. Lisäbonuksena ajoneuvon saa tästä eteenpäin poistettua rekisteristä vain romutustodistuksella. Ja tiedossahan on, että mikäli autosta on poistettu oleellisia osia (esim. moottori) niin romutus ei olekaan enää ilmaista, vaan puuttuvista osista pitää maksaa hyvitystä.

Link to comment
Uusien prosenttitaulukoiden julkaisun jälkeen kaikkien uusien muutosten yhteydessä lasketaan kaikki prosentit uusiksi. Vanhat prosentit saa olla maailman loppuun saakka kuten ovat, jos lisämuutoksia ei tehdä.

 

Pyöriä ei mainita prosenttitaulukossa, joten tuskin niitä muutettaessa lähdetään uuteen laskentaan.

 

Jankkaan, mutta mielestäni ahtimen asennus ei vähennä kanta-auton prosentteja jos moottoria ei vaihdeta. Pelkällä ahtimen asentamisella ei pitäisi prosentteja laskea.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Ja tiedossahan on, että mikäli autosta on poistettu oleellisia osia (esim. moottori) niin romutus ei olekaan enää ilmaista, vaan puuttuvista osista pitää maksaa hyvitystä.

Eli varaosa-autotkin on vain väliaikaisesti pois liikenteestä..

 

Mitenköhän pian alkaa metsäautoteiltä löytyä kilvettömiä raatoja mistä on runkonumerot laikattu pois, kilpien ja numeron ollessa pöytälaatikossa vain väliaikaisesti poistettuna liikenteestä..?

 

No joo sori asian vierestä puhuminenn...

Link to comment
Ja tiedossahan on, että mikäli autosta on poistettu oleellisia osia (esim. moottori) niin romutus ei olekaan enää ilmaista, vaan puuttuvista osista pitää maksaa hyvitystä.

Eli varaosa-autotkin on vain väliaikaisesti pois liikenteestä..

 

Juurikin näin, ongelmaksi muodostuu se, kun haluaa tuon varaosa-auton poistaa lopullisesti rekisteristä, niin se maksaa rahaa. Ja syy miksi se pitäisi poistaa rekisteristä, että veikkaan vahvasti joskus sen päivän koittavan, että tilapäisesti liikenteestä poistetuille ajoneuvoille tulee joku vuosittainen maksu, jottei niitä turhaan seisoteta.

 

Itse keräsin kilvet niistä "ikuisuusprojekteista" jotka on vaarassa muuttua varaosa-autoiksi ja huomenna ne kilvet matkaa konttorille.

Link to comment
Guest lufthammer

Kuinkas tuota prosentointia on toteutettu vaikka 88?

Onko jossain paperilla nyt esim. tuon kantaautoksi laskettavan osuuden tarkat tiedot ylhäällä? Koneen nro laatikon nro tms.

Alusta numero nyt ainakin. mutta lienee osia tai osakokonaisuuksia joita saa kuluvina vaihtaa ihan vapaasti. faktoja lienee tiedossa jollakulla.

Ihan vuolaasti vaan.. ;)

Link to comment
Kyllä ne purkaamot ottaa ne puutteellisetkin autot varmasti vastaan ilmaiseksi.

Höpö höpöä tuollaiset lisämaksut puuttuvista osista!

 

mun pihalta tuli kylla metalliromun kierratysfirma hakemaan autoja kuorma-autolla. Olivat aiemmin jopa maksaneet metalliromusta, mutat nyt oli annettava aarteet kierratykseen ilmaiseksi :)

Tama ei ollut autopurkaamo. Voikohan tuommoiset firmat antaa romutustodistuksia tulevaisuudessa?

 

Jan

Link to comment
Kyllä ne purkaamot ottaa ne puutteellisetkin autot varmasti vastaan ilmaiseksi.

Höpö höpöä tuollaiset lisämaksut puuttuvista osista!

 

Jätelaki/18 i § (4.6.2004/452)

Tuotteen viimeisen haltijan oikeudet

Edellä 18 b §:ssä tarkoitettujen tuotteiden viimeisellä haltijalla on oikeus luovuttaa käytöstä poistettava tuote maksutta tuottajan järjestämään uudelleenkäyttö-, hyödyntämis- ja jätehuoltojärjestelmään. Jos tuotteesta puuttuu jätteen hyödyntämisarvon kannalta oleellisia osia, kuten moottori, korin oleelliset osat tai katalysaattori taikka siihen on lisätty uudelleenkäyttöä, hyödyntämistä tai muuta jätehuoltoa merkittävästi haittaavia esineitä tai aineita, romuajoneuvon luovuttajalta voidaan kuitenkin periä poistettujen osien raaka-ainearvoa vastaava maksu tai uudelleenkäytölle, hyödyntämiselle tai muulle jätehuollolle aiheutuvia lisäkustannuksia vastaava kohtuullinen maksu.

 

Oot ihan tosissas että eivät perisi maksua joka on laissa mahdollistettu?

Link to comment
Guest Toheltaja

hittoako johonkin purkaamolle vie. Suomi on täynnä romu-ukkoja jotka hakee himasta, pahoistakin paikoista, vajaitakin, jopa yksittäisä autoja ahneuksissaan. Ei maksa mitään, yleensä ne maksaa jotain.

Link to comment
hittoako johonkin purkaamolle vie. Suomi on täynnä romu-ukkoja jotka hakee himasta, pahoistakin paikoista, vajaitakin, jopa yksittäisä autoja ahneuksissaan. Ei maksa mitään, yleensä ne maksaa jotain.

 

Ja saako näiltä sen romutustodistuksen?

 

P.S. Tiedän että Leppäkoskelta se onnistuu, luulisin, mutta entäs se "Repen romu ja rauta" ?

 

Edit: Itse itselleni vastaten, näistä paikoista sen romutustodistuksen saa: http://www.autokierratys.fi/fi/index.php?go=55;55;0;;50

 

Muualta käsittääkseni ei? Ja marraskuun jölkeen se auto on ikuisesti sun nimillä rekisterissä jos et vie sitä viralliseen kierrätyspisteeseen. Hieno maa ja hienot lait.

Link to comment
Muualta käsittääkseni ei? Ja marraskuun jölkeen se auto on ikuisesti sun nimillä rekisterissä jos et vie sitä viralliseen kierrätyspisteeseen. Hieno maa ja hienot lait.

 

no eiköhän ala "varkaat" oleen kiinnostuneita noista varaosa-autoista jos ei muuten saa pois nimistään...

eli jos ei ole kuin paperit jäljellä niin vaan rikosilmoitus että on hyväkuntoinen vanhus viety pihalta....

Link to comment

Tuota lakiahan on väsätty osaksi sen takia ettei kaiken maaliman puljarit tumppaa öljyjä ja akkuja luontoon, vedä hilloja vain metallista. Miten sitten taata ettei näin ole käynyt jos auto romutetaan ilman konetta ja lootaa öljyineen? Visainen asia lainsäätäjälle sekä käytännönjärjestelyjenkin vuoksi. Todellisuudessa tais vain hommat vaikeutua kierrätyksen kannalta, kun yritteliäs keksii sen 30 tapaa kiertää tuota lakia.

Link to comment

Muualta käsittääkseni ei? Ja marraskuun jölkeen se auto on ikuisesti sun nimillä rekisterissä

 

AKE:n uutta järjestelmää on tehty kuin Iisakin kirkkoa, niin toivottavasti siellä on otettu huomioon levytilassa ja kantatauluissa.

Link to comment

Mulla on kanssa mielenkiintoiset paperit korinvaihtoavorojektissa. Ei ole mennyt ovista ja laseista prosentteja, mutta amerikan mallin puskureista on prossat mennyt. AP:n valottamien nykysääntöjen mukaan, ei siis kannata mennä konttorille muutoskatsastamaan rumia amerikan puskureita takaisin vakioiksi :-)

 

Aiheen sivusta sen verran, että minusta prosentti soppa on muuttunut paljon selkeämmäksi tämän uudistuksen myötä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...