Jump to content

Ilmalämpöpumput?


Recommended Posts

Katot missä paras cop-suhde pakkasellakin ja lompakon mukaan sit valitset. Ja kuinka paljon sähköä janoavat. Daikin taitaa olla paras ja hinnaltaan. Mitsu kans kärkipäässä.

Itellä mulla on Mitsu, kesällä ainakin viilensi hyvin kämpän ja nyt syksyllä käänsin lämmitykselle. Vielä ei oo pattereita tarvinut päälle laittaa, ku on ollut pieni varaava takka lisänä.

Ja näissäkin, niin tehoa ei ole koskaan liikaa.

Link to comment
Guest VWanker

Ultimatemarket.com

 

Tutuilla näitä on ja ovat kehuneet. Itse pyysin tarjouksen toiselta kauppiaalta, hinnaksi 3700€ taloon ja talliin. Ultimaten laitteilla hinta jää alle puoleen tuosta.

Link to comment
Ultimatemarket.com

 

Tutuilla näitä on ja ovat kehuneet. Itse pyysin tarjouksen toiselta kauppiaalta, hinnaksi 3700€ taloon ja talliin. Ultimaten laitteilla hinta jää alle puoleen tuosta.

 

Miten noiden Ultimatemarketin huollot, ja takuut toimii? Olen vaan kuullut että ne ei edes hoida asennusta vaan pelkästään toimittavat tavaran pihalle...?

 

Joo, ne vaikuttavat edullisilta ainakin mitä olen jo aiemmin seurannut...

Link to comment

http://www.sulpu.fi/index.php?option=co ... &Itemid=46

Ohjeet ostajalle

 

- Ennen ilmalämpöpumpun ostamista kannattaa tarkistaa tavarantoimittajan maine. Osta vain tunnetulta yritykseltä.

 

 

- Tarkista, että ilmalämpöpumppu varmasti soveltuu myös talviolosuhteisiin.

- Osta mieluummin yli- kuin alimitoitettu laite.

- Pyydä hintatarjous, joka sisältää myös asennuksen.

- Tee kirjallinen sopimus.

 

Asennuta ammattilaisella

 

-Ilmalämpöpumpun asennus kannattaa kyllä antaa ammattimiehen tehtäväksi. Yksiköiden sijoittelussa, kondenssivaarojen välttämisessä, laitteen käyttöönotossa ja käytössä on riittävän monta "niksiä" jopa ammattimiehellekin; ulko- ja sisäyksikön sijoituspaikan valinnalla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta, Tuomas Talvo Toshiba -ilmalämpöpumppuja maahantuovasta Carrier Oy:stä huomauttaa.

 

Väärin asennettu ilmalämpöpumppu ei toimi asianmukaisella tavalla. - Talon rakenteisiin joutuva kondenssivesi voi aiheuttaa vähitellen suuren vahingon. Laittomat sähköasennukset voivat olla hengenvaarallisia. Väärin asennettu ilmalämpöpumppu ei myöskään toimi siten kuin sen pitäisi ja sen tuoma hyöty niin lämmitykseen käytetyn sähkölaskun pienentämisessä kuin ilman jäähdyttämisessäkin voi olla mitätön, SULPU ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Hirvonen painottaa.

 

Ilmalämpöpumpun asentaminen saattaa edellyttää sekä sähkö- että kylmäaineasennuspätevyyttä. Kuluvan vuoden alusta voimaan astuneet Valtioneuvoston asetukset kylmäaineiden käsittelystä sekä sähköturvallisuusmääräykset asettavat omat vaatimuksensa asennuksen pätevyydelle. Asetuksen 1187/2001 mukaan HFC-yhdisteitä kylmäaineena sisältäviä kylmälaitteita, kuten ilmalämpöpumppuja, asentavan ja huoltavan liikkeen on täytettävä tarkkaan määritellyt pätevyysvaatimukset. Listaa kylmäaineasennuksiin pätevistä kylmäliikkeistä pitää yllä TUKES, jonka kotisivuilta www.tukes.fi ne voi käydä tarkistamassa.

 

Ilmalämpöpumpun ostajan velvollisuus on varmistaa, että asentaja todella on pätevä. Se on myös hänen etunsa, sillä maahantuojien ja laitevalmistajien takuu ei ole voimassa, jos laite on asennettu epäasiallisesti.

 

Vastuuntunteva asennusliike/maahantuoja tai laitevalmistaja ylläpitää tarkkaa tiedostoa myydyistä, asennetuista la huolletuista laitteista, jolloin asunnon vaihdettua omistajaa laitteen historia on dokumentoitu ja jäljitettävissä.

 

Kannattaa myös muistaa, että ilmalämpöpumppu täytyy tarkistaa ja puhdistaa säännöllisesti. Käyttöohjeissa kerrotaan, kuinka usein sisäilmapuhdistimet tulee vaihtaa. Myös ulkoapäin on ilmalämpöpumppua puhdistettava, koska lika haittaa ilman virtausta.

Link to comment

Olikos tästä jo joskus aiemmin joku keskustelu? Sellainen jäi mieleen, että sijoitusta kannattaa harkita ettei se pöllytä kaikkea autotallissa olevaa pölyä ympäriinsä. Niin ja tuosta syystä suodatinta saa putsata/vaihtaa hieman useammin.

 

t. Mika

Link to comment

Panasonicilta löytyy sellanen malli missä on putsausrobotti suotimessa.

Ja todellakin puhaltaa sitä ilmaa.

Ultimaten tuotteita ei tosiaankaan oikeat firmat halua edes asentaa. Ja muista kattoa et se käy kans talvella eli siellä ulkoyksikössä on se lämpövastus, ettei jäädy koko rakkine.

Ultimatea saa nykyään asennettunakin ainakin ilmojen mukaan, mutta ku lukee noitten speksejä, niin kyllä niissä on jo eroa.

Ja joissakin on coppi hyvä +7asteessa, mutta mitäs sit on -10asteessa? Siinä tulee se ero ja kuinka paljon haukkaa sähköä.

Link to comment

Itselläni on sanyo, ja valitsin sen koska se itse menee pois päältä kun pakkasta on tarpeeksi ( oliko -20c). Silloin aineet menevät niin jähmeäksi ettei voitele pumppua enään, näin kertoi asentaja. TM:n testissä todettiin että taloudellisuuden kannalta olisi parempi ottaa hieman pienempi kuin isompi laite. En muista mihin tuo perustui...

 

 

T. Make

Link to comment

Tuli kans ostettua tuollainen pumppu. Malli on Panasonic cs-e9gkew-5 ja tulee -02 rakennettuun 1-kerroksiseen omakotitaloon jossa sähkölämmitys ja sähköpatterit seinillä. Lattialämmitys on vain märkätiloissa ja kodinhoitohuoneessa.

 

Pumppu kustansi 740e (ovh 795e) ja pitäis vielä asennuttaa. Vituttaa vain kun ei tuon hintaisessa ole edes minkäänlaista seinätelinettä vaan piti sekin itte tehdä.

 

Katotaan nyt onko tuosta mitään hyötyä vai saako pistää keväällä kiertoon.

Link to comment

Eipä niin mutta miksi ei? Onko tietoa kuinka tarkka tuo ulkoyksikkö on asennukseltaan? Papereissa vaaditaan min 10cm tilaa seinän ja yksikön väliin mutta mulla tuo asennetaan talon ulkoseinään ulko-oven lähelle katon lipan alle ja tilaa yksikön ja seinän väliin jäis 5cm. Täytyy kannaketta muuttaa jos tuo ei riitä, muuten laitteella on tilaa joka puolella.

Link to comment
On kait kiinni ostopaikasta mitä tulee mukaan. Helpolla jos haluaa päästä niin ostaa paketin asennettuna. On telineet ja työt mukana. Koteloitiin putket seinään jne. Kun näin vierestä asennuksen vaivan, en kuvittelisikaan tekeväni itse.

 

Kyllä näin on ja sitäpaitsi jos tollasen 1000e-1500e vehkeen laittaa,niin pitäisi jotain tietää kuitenkin vehkeen anatomiasta/kylmäaineista ja sähkötöistä jne.Ultimaten aineet putkissa on eri juttu...

Link to comment
  • 5 weeks later...

No niin ulkoyksikölle tehty teline ja kiinnityspaikka muutettu talon päätyy, lipan alle kuitenkin, putket ja sähköt joutuu vetämään hieman pidemmän matkaa.

 

Kyselin asennusta mutta hemmetin vuorotyön takia lähes mahdotonta ja hinnankin sille tietävät:

 

Ilmalämpöpumpun sennus kyllä onnistuu ja tuntiveloitushintamme on 50,-/h ja

karkea arvio näkemättä kohdetta noin 5-6 tuntia.

Reikäkin oli vielä ilm. tekemättä?

Tarvikkeet:

Kylmäaineputki 22,- EUR/m

Tuleeko sisäyksikkö ulkoseinää vasten, jolloin saisi viemäröinnin suoraan

ulos...

Miten sähköt saatavilla? Turvakytkin 28,-

Koteloinnint kylmäaineputken/viemäröinti päälle 14,65 /m (valkoinen

pohja/kansikanava )

Läpivienti tarvikkeet seinän läpi 18,-eur

SÄhkö-ja viemäröintitarvikkeet karkeasti noin 50,-

Asennusajankohta katsotaan talvella myös sään mukaan, koska oikein

pakkasella ei onnistu...

 

Eli täytyy itse yrittää mahdollisimman paljon, laitteet saan paikalleen ja seiniin reijätkin.

Tuttu asentaja kytkee sähköt ja putket, ite pitää vain kaikki hommata ja asentaa seinälle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Dodiin, hieman edistyttiin asennuksessa. Sisäyksikkö kiinnitetty ja reikä välikattoon porattu, sisäyksikön kondessiletku vedetään vessan viemäriin, välikattoon tehty kulkureitti putkille ja sähköille, samalla asennettiin muutama pistorasia talon ulkopuolelle lisää. Ulkoyksikön teline kiinnitetty ja sille pistorasia asennettu ja sähköt vedetty.

 

Homma jatkuu ensviikonloppuna kun ensviikko on jarruviikko eli yövuoro.

Tuota kylmälaitekupariputkea saa joko metri tai rullatavarana.

Link to comment
  • 1 month later...

Mun mielestä on aivan sama minkä merkkinen, hyötysuhde ja tekniset tiedot ratkaisee. Kuulemma vain muutama valmistaja tekee noita ulkoyksiköiden pumppuja ja esim Mitsubishillä voi olla Sanyon pumppu kotelossa.

 

Appiukon autotalliin nyt suunnitellaan lämmitystä tuollaisella ilmalämpöpumpulla ja luultavasti Ultimaten halppismalli sinne laitetaan, on senverran kattava asennustavaramäärä mukana hinnassa.

Link to comment

Niin kysehän oli nyt pumpusta autotalliin. Jos ajatuksena on pitää tallissa ns. peruslämpö ilmalämpöpumpulla, niin ihan kaikki pumput eivät tähän käy, ainakaan hyvin.

 

Pitää olla semmoinen kapine joka juuri tuohon soveltuva. Katselin noiden hintoja ja näyttivät olen sieltä hinnaston yläpäästä.

 

Asiaa sen kummemmin tunne, mutta kaverilta meni pumppu vaihtoon, koska siinä ei ollut em. toimintoa.

 

Eli taas kerran asiantunteva ja rehellinen myyjä lienee parasta säästöä.

Link to comment

Mun tietääkseni pumppuja on kahta mallia, on/off ja inventer joka itellä on eli se puhaltaa jatkuvasti ja lämpötilan saavutettuaan hiljentää vain pumpun pyörintää eikä sammu, eli periaatteessa vie vähemmän virtaa kun tuollainen on/off -malli joka sammuu kun lämpötila on saavutettu.

 

http://www.ultimatemarket.com/files/inn ... intaan.pdf

 

http://www.ultimatemarket.com/Published ... roupID=279

Link to comment

Invertteri koneessa on säätöautomatiikka joka säätää moottorin kierroslukua sen mukaan kuinka paljon siltä vaaditaan.

 

Nykyaikana ei enää on/off koneita kannata ostaa, hintaero on sen verran pieni. Invertteri koneessa käyttömukavuus on parempi.

 

Kannattaa konetta valitessa kiinnittä huomiota myös desibeli arvoihin, niissä on suurtakin heittoa ja pahimpia ei viitsi pitää päällä silloin kun on itse kotona.

 

Itsellä on Daikinin iso kone joka pitää näillä keleillä 250m2 talon lämpimänä yksinään. Ostaessa aikoinaan oli markkinoiden hiljaisin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...