Jump to content

Kone rojekti...


Kape77

Recommended Posts

Posted

Jos ei hirveetä himoa tunne moottorin rakenteluun, niin ei varmaan kannata nähdä sitä vaivaa et opettelee kaiken sen nippelitiedon joka onnistuneeseen moottoriremonttiin tarvitaan. Voi tulla myös kalliiksi, jos ei ekalla kerralla onnistu. Tuollaisesta tunnetun ammattilaisen (kuten Naapurin Heikki) kasaamasta koneesta saa luotettavan käyttömoottorin. Ja on siinä jo "harrastamista", kun laittaa oheisromppeet vanhasta koneesta.

  • Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Tai sitten ostaa valmiiksi kootun lyhkäsen kampikammion niin silloin on oikeastaan kaikki vaikeimmat hommat tehty ja loppu on vähemmän taitoa vaativaa mutta aikaa vievää puuhaa.

Posted
Jos ei hirveetä himoa tunne moottorin rakenteluun, niin ei varmaan kannata nähdä sitä vaivaa et opettelee kaiken sen nippelitiedon joka onnistuneeseen moottoriremonttiin tarvitaan. Voi tulla myös kalliiksi, jos ei ekalla kerralla onnistu. Tuollaisesta tunnetun ammattilaisen (kuten Naapurin Heikki) kasaamasta koneesta saa luotettavan käyttömoottorin. Ja on siinä jo "harrastamista", kun laittaa oheisromppeet vanhasta koneesta.

 

Tähän malliin se taitaa kallistua, harmi vaan et toi Naapuri on niin kaukana...

Posted

Juu kyllä tätä on ihan tosissaan tarkoitus aloittaa, kunhan pääsee tästä hemmetin flunssasta eroon ja pääsee tallille.

 

Mitään aikataulua en uskalla itselleni määrittää, mut jos ny ens vuoden ajokaudelle pääsis kepittää...

 

Olis kaksi moottoria josta tehdä yksi toimiva, yks 1640cc yksreikäkansilla ja 1300cc 2-reikä kannet. Tuo tonnikuussatanen on ihan pirtiässä kunnossa mutta möhläsin tyhmyys(kalja)päissäni ff-kierron liittimen kierteet vituiks ja sain pienen öljyvuodon aikaseksi...joten pitää avata ja tutkiskella josko joku erikoishitsari sais korjattua kun on purettu.

 

Keräsin jo listaa aircooledin sivuilla, vähän innostuin ja ostoskorin summa heilui puolentoistatonnin hujakoilla :P

Nälkä kasvoi ja oli 92x69mm pyttysettiä,uutta kampea,nokkaa,v-pyörää ym...noh nukuin kuitenkin yön yli ja tulin järkiini että puran ensin koneet ja tarkastellaan täällä mitä kannattaisi tehdä.

 

Tarkoitus olisi tehdä normi käyttöön tuleva pannu, mutta järkevällä budjetilla piristetty ja tietysti läpikotaisin kunnostettu.

Jotain 85,5x69mm ja kireempää nokkaa ja nurkka tuplat, kansien parantelua, jotain tähän tyyliin. Katsoo ny ku saa lohkot palasiksi.

 

Sieltä vaan heittää ehdotuksia jolla saatais peruskestävä pirteä 200hp pannu :D:D eivaa...jotain 80-90hp vois vissii saada melko etullisesti vakio kansilla??

Posted

Dodiin nyt on tilailtu vähän apuvälineitä koneen purkuun ja pääsee alottelee kunhan pukki saapuu. Saattaapi olla niin etten jaksa odottaa vaan alotan ilman moottoripukkia tuon purun.

 

Katsoo nyt mitä tästä tulee, ei ainakaan vielä kauheasti ole innostuneita kirjoittajia...

Posted

Mää kokosin kolme vuotta sitten ensimmäisen kuplan koneeni. Aika nollatiedoista lähdin silloin liikkeelle, mutta opin paljon projektin edetessä. Suosittelen kyllä ite rakentamaan jos vaan innostusta riittää, on mukavaa ja palkitsevaa oppia koneen salat.

 

Tommosella 85,5x69 peruskoneella on varmasti hyvä lähteä liikkeelle ja budjettikin pysyy siedettävänä.

Itse tein vastaavan w110- nokalla, portatuilla vakio 1600 2-r. kansilla ja brosoleilla. Tuplakaasarit olis tietty voinu olla paremmat, mutta kyllä se brosoleillakin hyvin toimi. Tietysti ruiskukin on yks vaihtoehto.

 

Kustannukset oli aika siedettävät, jotain puolentoistatonnin luokkaa, käytin myös vanhoja osia hyväksi. Ei muuta kuin tsemppiä projektiin.

 

-Janne.

  • 2 weeks later...
Posted

Noniin nyt on saatu koneesta purettua vähän apulaitteita ja pääsee käsiksi itse moottoriin. Mitäs seuraavaksi? Kansia vaan purkamaan, vai onko joku fiksumpi järjestys?

 

1300cc AB kone, josta olis tarkoitus ottaa kannet siihen varsinaiseen koneeseen joka on vielä autossa kiinni mutta aloitetaan tällä ja vähä reenataan...

 

vähän kehnoja kännykuvia tähän alkuun kun jäi kamera kotio...

post-3073-13888363162468_thumb.jpg

post-3073-13888363162731_thumb.jpg

post-3073-13888363162854_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted
1300cc AB kone, josta olis tarkoitus ottaa kannet siihen varsinaiseen koneeseen joka on vielä autossa kiinni

Olikos se autossa kiinni oleva kone 1600 vai 1300? 1300:n kannet ei mene 1600:een ilman avarrusta, pienempi halkaisija kannessa..

 

Ota irti nuo kannet ja laita kuva, niin katsellaan kuntoa porukalla. Alkuperäiset 2-reikäkannet on valitettavan usein halki, toki poikkeuksiakin löytyy.

Posted

Pääsiäinen vähän jarruttelee tallille menoa kun pitää ravata siellä sun täällä... pistän kansista kuvia kun pääsen pelipaikalle.

 

Juu autossa vielä kiinni oleva kone on 1600, tosin kulki sen verran kivasti ja myyjä jolta ostin sanoi että ei muista tarkkaan mut on luultavasti yli 1600, elikä 1641 kenties...noh sen näkee sit...

 

Juu kyllä multa löytyy tuo punainen lontoonkielinen opus koneen kasauksesta...

Posted

Nyt on otettu kolos ja nelos puolen kansi irti ja se näyttää aika hurjalle näin mistään tietämättömällekin... kolos pönttö oli öljyinen..tietäjät infotkaa syitä...

En havainnut nopealla vilkaisulla halkeamaa kannesta...en tosin osaa katsoa sillä silmällä...ainakan vielä ;)

post-3073-13888363214644_thumb.jpg

post-3073-13888363214894_thumb.jpg

post-3073-13888363215236_thumb.jpg

Posted

Punaisella merkitystä kohdista yleensä löytyy halkeemat, jos on löytyäkseen. Venttiilien välistä yleisimmin. Varovasti putsaat karstat pois ja katsot näkyykö halkeamia.

post-948-1388836321726_thumb.jpg

Posted

Kannattaa purkaa venttiilit pois kansista, sen jälkeen osaa sanoa tarvitsevatko kannet koneistusta. Korjausopuksessa on ohjeet tuohon ohjureiden kunnon tarkistamiseen.

 

Jos pytty+sylttysarjan kunto epäilyttää osakauppiailta varmaan löytyy kohtuu rahaan uutta sarjaa...

Posted

putsaa nyt aluksi karstat palotiloista. Eihän tuollaisen öljykarstajankin alle näe. Jos ei ole puhalluslaitteita, vaikka perus porakoneeseen teräsharjaa tai vastaavaa jotta saat metallin näkyviin. Sen jälkeen venttiilit pois jos eivät ole pahasti tulppareikiin halki jne...

Posted
putsaa nyt aluksi karstat palotiloista. Eihän tuollaisen öljykarstajankin alle näe. Jos ei ole puhalluslaitteita, vaikka perus porakoneeseen teräsharjaa tai vastaavaa jotta saat metallin näkyviin. Sen jälkeen venttiilit pois jos eivät ole pahasti tulppareikiin halki jne...

 

Ja tuota ennen voi vaikka pistää palotilat lähes täyteen polttoöljyä, bensaa, liuotinta tms ja vanhalla hammasharjalla hinkata jos on enemmän ns, öljyistä karstaa. Sitten kuivaus ja kuten yllä.

Posted

Ei ollu sopivaa työkalua mutta sai sieltä jotain näkyviin...ykkösessä helposti huomattava halkeama, kolos ja nelos näyttäis et olis vai jotain muuta, eivät ole yhtä huomattavia kuin ykkösen? on niin paska kamera ettei saa kunnon kuvaa/ei osaa ottaa..

Kannattaako näitä käyttää vai pitääkö toivoa että tuossa toisessa (1600 yksreikä) olis kannet ehjät?

Kummat paremmat?

post-3073-13888363221452_thumb.jpg

post-3073-13888363221676_thumb.jpg

post-3073-13888363222005_thumb.jpg

Posted

Dodii nyt on vappu vietetty ympäripäissään ja vähän taas saatu konetta enempi purettua.

 

Kaik sylinterit oli mielestäni ihan okei kunnossa, ei missää suuria skraiduja. Kiertokanget on kaikki väljiä sivusuunnassa muttei yksikään pystysuuntaan, normaalia kulumista? tuleeko ollenkaa pystyklappia?

 

Kuvia:

post-3073-13888363260646_thumb.jpg

post-3073-13888363261244_thumb.jpg

post-3073-13888363261513_thumb.jpg

Posted

onko muuten ihan okei että laitan kuvat tähän tyyliin vai onko esim ylläpidon porukalla toiveta muusta tavasta? joku kuvakirjasto johonkin kenties?

Posted

Taas on päästy etiäpäin, nyt on jo lohkot erillään.

 

Ja nyt tarvitaan sitte tietäjiltä neuvoja! Tarvis vissiin mittailla kaikennäköistä ja tutkia...eli jelppivä.

 

Vauhtipyörän pää oli selvästi eniten kulunut, muut oli suht kulumattomia ja parani hihnapyörään päin mentäessä...toi laakeri on vähä huonon näköinen.

post-3073-13888363263926_thumb.jpg

post-3073-13888363264159_thumb.jpg

post-3073-13888363264316_thumb.jpg

Posted

Lohko kannattaa viedä aarporaukseen vannepajelle.

 

Juu. Mutta miten mittaan/tiedän ettei tota oo jo kairattu moneen ylikokoon ettei voi käyttää vai onko semmoista? halkeamat pitää vielä etsiä jos semmoisia löytyypi.

Mites kannattaako tästä lohkosta (edellyttäen että ei ole halkeamia) tehdä uus kone, siis onko tää lohko hyvä siihen?

 

Mittailtu:

 

Lohkon "mäntä kolot" 90mm

Männät 77mm eli 1300cc eikös?

 

Elikkä tästä sais tehtyä 1700cc noilla "(88x69mm, 1700cc, slip-in) " männillä.

kannet ja muut härpäkkeet pitää tietty sovittaa vielä, suattaapi olla että hankin kokonaan uudet kannet.

 

Uuden koneen visio:

1700cc hieman piristetty (tupla kaasarit ja joku virinokka) katukäyttöön.

Kahdesta, 1300cc ja 1600cc, olisi tarkoitus saada yksi yllä kuvailtu kone. Mikäli tämä nyt purettu lohko ei ole halki ja on käyttö kelvollinen niin teen siitä enkä ainakaan ihan heti revi tuota 1600cc auki. Katsoo nyt kammen kunto ja rahapolitiikka.

 

Tarvis vähän neuvoja tietäjiltä et mitä tommonen visio vaatii...

Posted
Ei ollu sopivaa työkalua mutta sai sieltä jotain näkyviin...ykkösessä helposti huomattava halkeama, kolos ja nelos näyttäis et olis vai jotain muuta, eivät ole yhtä huomattavia kuin ykkösen? on niin paska kamera ettei saa kunnon kuvaa/ei osaa ottaa..

Kannattaako näitä käyttää vai pitääkö toivoa että tuossa toisessa (1600 yksreikä) olis kannet ehjät?

Kummat paremmat?

 

Kuulin joskus joltain pellepelottomalta että noiden halkeamien ensiavuksi voisi napauttaa halkeamaan pistepuikolla mikä tukkisi halkeaman. Mutta mites mahtaako pistepuikko viritelmä olla kauhean kestävä.

Posted

Noniin nyt on kaikki purettu, paitti kammen rattaat...ulosvetimen rakentelu hieman kesken...

 

Mites tiedän tuosta kampiakselista että voiko sitä käyttää vai onko romu? kaikki pinnat ainakin on sileet ja hyvä kuntoisen oloisia?![/b][/size]

 

Kuvia (punaisuus kuvissa johtuu auringosta ja punaisista verhoista):

post-3073-13888363279386_thumb.jpg

post-3073-13888363279732_thumb.jpg

post-3073-13888363280143_thumb.jpg

Posted
Mites tiedän tuosta kampiakselista että voiko sitä käyttää vai onko romu? kaikki pinnat ainakin on sileet ja hyvä kuntoisen oloisia?!

 

Seuraavaksi osien pesua ja lohkon halkeamien kartoitusta...

Posted

Tarttet 50-75mm mikrometrin, mätänetin tms. työntömitat voit heivata tossa hommassa suohon.

Mittailet kaikki kaulat ja katot manuaalista ettei o kulunu liikaa, Lohkon koko selviää mittaamalla runkolaakereiden ulkohalkasija.

Kampi jos on muuten ok niin banaaniuden saat katottua esim MP:n renkaantasapainotuslaitteella tai vastaavalla. Eli laitat johonkin missä saat pyöritettyä sitä, sorvi ja mittakello ois paras mut soveltamallakin onnaa, Tähänkin löytyy hylkyrajat ja noita pystyy moottorikoneistamot oikomaankin.

Posted

Kampi mitattu ja iloiseksi yllätykseksi on arvojen mukainen :)

Tuo banaaniuden tarkistus on vielä työn alla... Onko tämä yleinenkin ongelma tämä bananius?

Posted

sain kampiakselin tänään sorviin kiinni ja heittokellon päähän...no vihtori vinohan se oli, mutta silti epäilen mittaus taitoani...

Kampi ei ollut päästä tuettu, pitäiskö? Kertokees ny sedät ja tädit tyhmälle!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...