x-pj Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Jos ei hirveetä himoa tunne moottorin rakenteluun, niin ei varmaan kannata nähdä sitä vaivaa et opettelee kaiken sen nippelitiedon joka onnistuneeseen moottoriremonttiin tarvitaan. Voi tulla myös kalliiksi, jos ei ekalla kerralla onnistu. Tuollaisesta tunnetun ammattilaisen (kuten Naapurin Heikki) kasaamasta koneesta saa luotettavan käyttömoottorin. Ja on siinä jo "harrastamista", kun laittaa oheisromppeet vanhasta koneesta. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Tai sitten ostaa valmiiksi kootun lyhkäsen kampikammion niin silloin on oikeastaan kaikki vaikeimmat hommat tehty ja loppu on vähemmän taitoa vaativaa mutta aikaa vievää puuhaa. Quote Link to comment
Geronimo Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Jos ei hirveetä himoa tunne moottorin rakenteluun, niin ei varmaan kannata nähdä sitä vaivaa et opettelee kaiken sen nippelitiedon joka onnistuneeseen moottoriremonttiin tarvitaan. Voi tulla myös kalliiksi, jos ei ekalla kerralla onnistu. Tuollaisesta tunnetun ammattilaisen (kuten Naapurin Heikki) kasaamasta koneesta saa luotettavan käyttömoottorin. Ja on siinä jo "harrastamista", kun laittaa oheisromppeet vanhasta koneesta. Tähän malliin se taitaa kallistua, harmi vaan et toi Naapuri on niin kaukana... Quote Link to comment
mick Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 [sensuroitu] muah! Ehkä jotain joskus :D Quote Link to comment
Bubble-70 Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Juu kyllä tätä on ihan tosissaan tarkoitus aloittaa, kunhan pääsee tästä hemmetin flunssasta eroon ja pääsee tallille. Mitään aikataulua en uskalla itselleni määrittää, mut jos ny ens vuoden ajokaudelle pääsis kepittää... Olis kaksi moottoria josta tehdä yksi toimiva, yks 1640cc yksreikäkansilla ja 1300cc 2-reikä kannet. Tuo tonnikuussatanen on ihan pirtiässä kunnossa mutta möhläsin tyhmyys(kalja)päissäni ff-kierron liittimen kierteet vituiks ja sain pienen öljyvuodon aikaseksi...joten pitää avata ja tutkiskella josko joku erikoishitsari sais korjattua kun on purettu. Keräsin jo listaa aircooledin sivuilla, vähän innostuin ja ostoskorin summa heilui puolentoistatonnin hujakoilla :P Nälkä kasvoi ja oli 92x69mm pyttysettiä,uutta kampea,nokkaa,v-pyörää ym...noh nukuin kuitenkin yön yli ja tulin järkiini että puran ensin koneet ja tarkastellaan täällä mitä kannattaisi tehdä. Tarkoitus olisi tehdä normi käyttöön tuleva pannu, mutta järkevällä budjetilla piristetty ja tietysti läpikotaisin kunnostettu. Jotain 85,5x69mm ja kireempää nokkaa ja nurkka tuplat, kansien parantelua, jotain tähän tyyliin. Katsoo ny ku saa lohkot palasiksi. Sieltä vaan heittää ehdotuksia jolla saatais peruskestävä pirteä 200hp pannu :D:D eivaa...jotain 80-90hp vois vissii saada melko etullisesti vakio kansilla?? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Dodiin nyt on tilailtu vähän apuvälineitä koneen purkuun ja pääsee alottelee kunhan pukki saapuu. Saattaapi olla niin etten jaksa odottaa vaan alotan ilman moottoripukkia tuon purun. Katsoo nyt mitä tästä tulee, ei ainakaan vielä kauheasti ole innostuneita kirjoittajia... Quote Link to comment
Oksa Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Mää kokosin kolme vuotta sitten ensimmäisen kuplan koneeni. Aika nollatiedoista lähdin silloin liikkeelle, mutta opin paljon projektin edetessä. Suosittelen kyllä ite rakentamaan jos vaan innostusta riittää, on mukavaa ja palkitsevaa oppia koneen salat. Tommosella 85,5x69 peruskoneella on varmasti hyvä lähteä liikkeelle ja budjettikin pysyy siedettävänä. Itse tein vastaavan w110- nokalla, portatuilla vakio 1600 2-r. kansilla ja brosoleilla. Tuplakaasarit olis tietty voinu olla paremmat, mutta kyllä se brosoleillakin hyvin toimi. Tietysti ruiskukin on yks vaihtoehto. Kustannukset oli aika siedettävät, jotain puolentoistatonnin luokkaa, käytin myös vanhoja osia hyväksi. Ei muuta kuin tsemppiä projektiin. -Janne. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Noniin nyt on saatu koneesta purettua vähän apulaitteita ja pääsee käsiksi itse moottoriin. Mitäs seuraavaksi? Kansia vaan purkamaan, vai onko joku fiksumpi järjestys? 1300cc AB kone, josta olis tarkoitus ottaa kannet siihen varsinaiseen koneeseen joka on vielä autossa kiinni mutta aloitetaan tällä ja vähä reenataan... vähän kehnoja kännykuvia tähän alkuun kun jäi kamera kotio... Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Eipä tunnu näin keväällä tämä idea kiinnostavan, projekti tosin jatkuu mutten tänne siitä seposta. Hyvä idea kuitenkin... Quote Link to comment
Late Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Selosta pois vaan, täällä taustalla muutkin noviisit lukee ja koittaa saada vinkkiä omiin koitoksiin. Quote Link to comment
jazi Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Suosittelisin hankkimaan kirjan "miten kokoat vw-kuplan moottorin". Ainakin Moposport on myynyt teosta. Quote Link to comment
metake Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 1300cc AB kone, josta olis tarkoitus ottaa kannet siihen varsinaiseen koneeseen joka on vielä autossa kiinni Olikos se autossa kiinni oleva kone 1600 vai 1300? 1300:n kannet ei mene 1600:een ilman avarrusta, pienempi halkaisija kannessa.. Ota irti nuo kannet ja laita kuva, niin katsellaan kuntoa porukalla. Alkuperäiset 2-reikäkannet on valitettavan usein halki, toki poikkeuksiakin löytyy. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Pääsiäinen vähän jarruttelee tallille menoa kun pitää ravata siellä sun täällä... pistän kansista kuvia kun pääsen pelipaikalle. Juu autossa vielä kiinni oleva kone on 1600, tosin kulki sen verran kivasti ja myyjä jolta ostin sanoi että ei muista tarkkaan mut on luultavasti yli 1600, elikä 1641 kenties...noh sen näkee sit... Juu kyllä multa löytyy tuo punainen lontoonkielinen opus koneen kasauksesta... Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Nyt on otettu kolos ja nelos puolen kansi irti ja se näyttää aika hurjalle näin mistään tietämättömällekin... kolos pönttö oli öljyinen..tietäjät infotkaa syitä... En havainnut nopealla vilkaisulla halkeamaa kannesta...en tosin osaa katsoa sillä silmällä...ainakan vielä ;) Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Punaisella merkitystä kohdista yleensä löytyy halkeemat, jos on löytyäkseen. Venttiilien välistä yleisimmin. Varovasti putsaat karstat pois ja katsot näkyykö halkeamia. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Nyt on molemmat kannet irroitettu. 1 ja 2 puoli näytti tältä: Quote Link to comment
NO H2O Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Kannattaa purkaa venttiilit pois kansista, sen jälkeen osaa sanoa tarvitsevatko kannet koneistusta. Korjausopuksessa on ohjeet tuohon ohjureiden kunnon tarkistamiseen. Jos pytty+sylttysarjan kunto epäilyttää osakauppiailta varmaan löytyy kohtuu rahaan uutta sarjaa... Quote Link to comment
ARTO Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 putsaa nyt aluksi karstat palotiloista. Eihän tuollaisen öljykarstajankin alle näe. Jos ei ole puhalluslaitteita, vaikka perus porakoneeseen teräsharjaa tai vastaavaa jotta saat metallin näkyviin. Sen jälkeen venttiilit pois jos eivät ole pahasti tulppareikiin halki jne... Quote Link to comment
mite^ Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 putsaa nyt aluksi karstat palotiloista. Eihän tuollaisen öljykarstajankin alle näe. Jos ei ole puhalluslaitteita, vaikka perus porakoneeseen teräsharjaa tai vastaavaa jotta saat metallin näkyviin. Sen jälkeen venttiilit pois jos eivät ole pahasti tulppareikiin halki jne... Ja tuota ennen voi vaikka pistää palotilat lähes täyteen polttoöljyä, bensaa, liuotinta tms ja vanhalla hammasharjalla hinkata jos on enemmän ns, öljyistä karstaa. Sitten kuivaus ja kuten yllä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Ei ollu sopivaa työkalua mutta sai sieltä jotain näkyviin...ykkösessä helposti huomattava halkeama, kolos ja nelos näyttäis et olis vai jotain muuta, eivät ole yhtä huomattavia kuin ykkösen? on niin paska kamera ettei saa kunnon kuvaa/ei osaa ottaa.. Kannattaako näitä käyttää vai pitääkö toivoa että tuossa toisessa (1600 yksreikä) olis kannet ehjät? Kummat paremmat? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Dodii nyt on vappu vietetty ympäripäissään ja vähän taas saatu konetta enempi purettua. Kaik sylinterit oli mielestäni ihan okei kunnossa, ei missää suuria skraiduja. Kiertokanget on kaikki väljiä sivusuunnassa muttei yksikään pystysuuntaan, normaalia kulumista? tuleeko ollenkaa pystyklappia? Kuvia: Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 onko muuten ihan okei että laitan kuvat tähän tyyliin vai onko esim ylläpidon porukalla toiveta muusta tavasta? joku kuvakirjasto johonkin kenties? Quote Link to comment
-MITO- Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Parhaiten säilyy kuvat tässä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 Taas on päästy etiäpäin, nyt on jo lohkot erillään. Ja nyt tarvitaan sitte tietäjiltä neuvoja! Tarvis vissiin mittailla kaikennäköistä ja tutkia...eli jelppivä. Vauhtipyörän pää oli selvästi eniten kulunut, muut oli suht kulumattomia ja parani hihnapyörään päin mentäessä...toi laakeri on vähä huonon näköinen. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 tässä tuntuu selvä pykälä, muissa ei tuntunut. Quote Link to comment
mite^ Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 tässä tuntuu selvä pykälä, muissa ei tuntunut. Lohko kannattaa viedä aarporaukseen vannepajelle. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Lohko kannattaa viedä aarporaukseen vannepajelle. Juu. Mutta miten mittaan/tiedän ettei tota oo jo kairattu moneen ylikokoon ettei voi käyttää vai onko semmoista? halkeamat pitää vielä etsiä jos semmoisia löytyypi. Mites kannattaako tästä lohkosta (edellyttäen että ei ole halkeamia) tehdä uus kone, siis onko tää lohko hyvä siihen? Mittailtu: Lohkon "mäntä kolot" 90mm Männät 77mm eli 1300cc eikös? Elikkä tästä sais tehtyä 1700cc noilla "(88x69mm, 1700cc, slip-in) " männillä. kannet ja muut härpäkkeet pitää tietty sovittaa vielä, suattaapi olla että hankin kokonaan uudet kannet. Uuden koneen visio: 1700cc hieman piristetty (tupla kaasarit ja joku virinokka) katukäyttöön. Kahdesta, 1300cc ja 1600cc, olisi tarkoitus saada yksi yllä kuvailtu kone. Mikäli tämä nyt purettu lohko ei ole halki ja on käyttö kelvollinen niin teen siitä enkä ainakaan ihan heti revi tuota 1600cc auki. Katsoo nyt kammen kunto ja rahapolitiikka. Tarvis vähän neuvoja tietäjiltä et mitä tommonen visio vaatii... Quote Link to comment
Tanhis Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Ei ollu sopivaa työkalua mutta sai sieltä jotain näkyviin...ykkösessä helposti huomattava halkeama, kolos ja nelos näyttäis et olis vai jotain muuta, eivät ole yhtä huomattavia kuin ykkösen? on niin paska kamera ettei saa kunnon kuvaa/ei osaa ottaa..Kannattaako näitä käyttää vai pitääkö toivoa että tuossa toisessa (1600 yksreikä) olis kannet ehjät? Kummat paremmat? Kuulin joskus joltain pellepelottomalta että noiden halkeamien ensiavuksi voisi napauttaa halkeamaan pistepuikolla mikä tukkisi halkeaman. Mutta mites mahtaako pistepuikko viritelmä olla kauhean kestävä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 11, 2011 Share Posted May 11, 2011 Noniin nyt on kaikki purettu, paitti kammen rattaat...ulosvetimen rakentelu hieman kesken... Mites tiedän tuosta kampiakselista että voiko sitä käyttää vai onko romu? kaikki pinnat ainakin on sileet ja hyvä kuntoisen oloisia?![/b][/size] Kuvia (punaisuus kuvissa johtuu auringosta ja punaisista verhoista): Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Mites tiedän tuosta kampiakselista että voiko sitä käyttää vai onko romu? kaikki pinnat ainakin on sileet ja hyvä kuntoisen oloisia?! Seuraavaksi osien pesua ja lohkon halkeamien kartoitusta... Quote Link to comment
tolvana Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Tarttet 50-75mm mikrometrin, mätänetin tms. työntömitat voit heivata tossa hommassa suohon. Mittailet kaikki kaulat ja katot manuaalista ettei o kulunu liikaa, Lohkon koko selviää mittaamalla runkolaakereiden ulkohalkasija. Kampi jos on muuten ok niin banaaniuden saat katottua esim MP:n renkaantasapainotuslaitteella tai vastaavalla. Eli laitat johonkin missä saat pyöritettyä sitä, sorvi ja mittakello ois paras mut soveltamallakin onnaa, Tähänkin löytyy hylkyrajat ja noita pystyy moottorikoneistamot oikomaankin. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 Kampi mitattu ja iloiseksi yllätykseksi on arvojen mukainen :) Tuo banaaniuden tarkistus on vielä työn alla... Onko tämä yleinenkin ongelma tämä bananius? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 sain kampiakselin tänään sorviin kiinni ja heittokellon päähän...no vihtori vinohan se oli, mutta silti epäilen mittaus taitoani... Kampi ei ollut päästä tuettu, pitäiskö? Kertokees ny sedät ja tädit tyhmälle!! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.