Jump to content

Päävirtakatkaisija kuplaan


Recommended Posts

Mihinkä ja minkälaisiin paikkoihin olette kuplassa asentaneet päävirtakatkaisimen? Laittakaas vaikka kuvia toteutuksista niin voi sitten apinoida.

 

Takapenkin alle siihen lamminilmasuuttimen viereen. Hitsasin sille metalliboxin sinne taakse piiloon ja se orggis pahvi/muovi lapyska peittaa kaiken paitsi sen n. 1cm halkaisijalla olevan 'avain' kolon. Ylettaa helposti kayttamaan kuskin penkilta ja piuhat on lyhyet kun akku on siina ihan vieressa. Fotoja ei oo, sori.

Link to comment

 

Takapenkin alle siihen lamminilmasuuttimen viereen. Hitsasin sille metalliboxin sinne taakse piiloon ja se orggis pahvi/muovi lapyska peittaa kaiken paitsi sen n. 1cm halkaisijalla olevan 'avain' kolon. Ylettaa helposti kayttamaan kuskin penkilta ja piuhat on lyhyet kun akku on siina ihan vieressa. Fotoja ei oo, sori.

 

Ihan juuri noin tein mäkin joskus. Auto on nyt niin ahtaassa välissä säilössä, että foto ei myöskään onnistu.

Link to comment

Splitissä ei ole sitä välipahvia joten lämminilmaputkeen laitoin kytkimen pakoputkiklemmarilla kiinni. Yltää kuskipuolelta kurottamalla. Uudempaan laitoin akun taakse ja liikutus tapahtuu ryyppyvaijerilla. Vaijerille oli valmis reikä penkin kiskossa, nuppi on penkin alla. Ei mullakaan ole tähän hätään kuvia. parin viikon päästä saisin jos muistan ottaa.

Link to comment

mä laitoin ovaaliini katkaisimen takapenkin poikittais rautaan lähelle akkua.

tein U muotoisen pellin pitkästä tavarasta reikä siihen ja pelti sitten hitsaten

kiinni.. katkaisin ns. normaali motonet päävirtakatkaisin. peltpikkasen syrjään jottei takapenkillä olijat vahingossa potki sitä. katkasin sellaiseen asentoon

ettei se töyssystä laukea kiinni.

 

kuvia ei ole.

Link to comment

sopiva vaijeri ja kuori...poraa vaikka käyttövipuun reijän, pujottaa vaijerin siihen kiinni...jne...

 

ja liikerata muokataan sopivaksi....vivusta vetämällä virrat poikki...

tosin käsin voi joutua kääntämään päälle, on sen verran jäykkiä ettei vaijeri jaksa sitä palauttaa...

mutta periaatteessa noin...

 

kelpaako..???

Link to comment

Ai roskapönttömiehet on jo tonkin keksiny prkl :)

 

Jotenkin tohon hanskin tyyliin sitä mietin, tars vaan keksiä sopiva kytkin joka on tarpeeks järeä, mutta kuitenkin senverta herkkä, ettei tarvi käsin pidellä. Alkuperäistä vaijeriakin vois periaatteessa hyödyntää...

Link to comment

muissakin kilpalajeissa on pystyttava paavirta katkaisemaan auton korin ulkopuolelta. Useimmiten juuri vaijerilla toteutettu. Takas paalle ei silal virtoja saa, eika olisi varmaan sallituakaan.

 

Jan

Link to comment

Sopivaan kulmaan asennettuna toimii molempiin suuntiin. Minulla on sellainen punaisella muovikahvalla varustettu malli. Kannattaa kaupassa kokeilla herkkyyttä, eri valmistajien kytkimissä isoja eroja. Motonetin malli on todella jäykkä. Siinä on muistaakseni avaimessa metallitappi (lukitusnastana) . Vaijerisysteemissä on mulla umpimuovinen avain, toimii hyvin molempiin suuntiin. Ainaskin -68 mallissa penkin kiskoissa on sopiva reikä vaijerille, jää kokonaan piiloon. Vaijeri pujotetaan maton alta.

Link to comment

Juu jokkisautoissa pitää olla sellainen että saa katkaistua virrat auton ulkopuolelta. Meillä on katkasija siinä käsijarrun lähettyvillä ja toisessa autossa ihan kojelaudassa. Muutamat kun kilpa-autoon sijoittaa näitä niin laittavat niin että voi ajaa katkasimen kanssa jos kaasuhirttää ;)

Link to comment
Guest Toheltaja

mulla on ollu aina maa katkolla. Väärin vai oikein? Monissa vekottimissa sen noin oon nähny tehdasasennuksenakin, siitä kopsannu.

 

Tosta sitte ohitte kaponen karva radiolle erikseen, niin ei kanavat huku jne. Sulakkeella tietty... Eli jos koittaa startata tms. niin napsahtaa nalli het.

Link to comment

Isukki opetti lastaan ottamaan aina maakaapelin ENSIN irti akusta.

 

Taitaa olla näitä kytketty sekä että.

 

Siitä kannattaa huolehtia, ettei kytkintä pääse vahingossa sorkkimaan, voi laturi tykätä huonoa, jos kesken ajon virtapiiri katkeaa.

 

Samaa hommaa on tuon pääsulakkeenkin suhteen, toiset käyttää ja toisille se on punainen vaate.

 

Köyhän miehen katkaisija on sopivasti löysä/kireä akun kenkä, jonka voi napata irti, kun alkaa kuumottaa. En tiiä voiko suositella....

Link to comment
Kumpaas te muuten katkotte, virtaa vai maata?

Hmm toisessa volkissa taisi on virran puolella ja katkasija tuli aivan perhanan kuumaksi, joten vaihettiin se katkomaan maata, mikäli nyt oikein muistan. Sitten samalla vedettiin uus päävirtakaapeli, tässä tapauksessa akku siirretty auton etupäähän.

Link to comment

PÄÄVIRTAKATKAISIN

Pakollinen milloin akku on siirretty tai ryhmäsäännöt niin vaativat. Päävirtakatkaisimen

tulee sijaita auton takaosassa ja oltava helposti käytettävissä auton ulkopuolelta.

Katkaisin asennettava sähköjärjestelmän positiiviselle puolelle ja katkaistava kaikki

virta autosta akusta eteenpäin, myös sytytysvirta. Päävirtakatkaisin tulee merkitä

valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on

punaisen salaman kuva. "ON" ja "OFF" asennot oltava selvästi erotettavissa ja "PUSH

/PULL" tyyppisessä katkaisimessa "PUSH" katkaisee, "PULL" kytkee virran. Kaikkien

katkaisijan toimintaan liittyvien tankojen ja kaapelien ulkomitta vähintään 3 mm (1/8").

Muoviset tai irroitettavan avaimen omaavat katkaisimet kielletty. Takamoottorisissa

dragstereissa katkaisijan on sijaittava takapyörien takapuolella.

Link to comment
Kannattaa myös huomioda että virta myös katkeaa katkaisijasta. Ettei luule katkaisevansa maata ja sitten laturi onkin kiinni maassa.

 

t. Mika

 

Laturin kytkennän kanssa joutuu hieman kikkailemaan vaikka katkaisin olisikin plussa-johdossa, muuten se työntää silti sähköä järjestelmään.

 

Maajohtoon ajattelin laittaa, sillai se on kilpurissakin. Tuo katkaisin/akunnapa yhdistelmä vaihtoehto on hyllytetty juurikin hankalan käytettävyyden vuoksi, ja nyt sen katkaisijan virkaa ajaa nimenomaan löysä akunkenkä.

 

Eniten tuossa kiinnostaa juurikin paikka mihin sen kytkimen asentaisi, ajattelin että jos joku olisi saanut kuningasidean asennukseen :)

 

Edit: Lulle, ei siitä sentään mitään dragsteria ole tulossa...

 

Edit2: Tuo miinusnavan ensin irrottamisohjehan johtuu vain siitä, että silloin avaamiseen käytettävä jakoavain ei aiheuta oikosulkua osuessaan runkoon. Pääkatkaisijasta katkaisemalla on ihan sama laittaako plussan poikki.

Link to comment
Eikä esim jokkis ja sprintti autoissa ole tuota katsijaa auton takaosassa. Pitää olla niin että kuski voi itse laittaa virrat päälle/pois.

 

kuski ylettaa katkaisijaan suoraan, mutta auton korin ulkopuolella on oltava vaijerikayttoinen hantaaki josta pelastustyontekijat saavat virrat poikki. Merkattu kyten ylla kerrotaan kolmiolla, ja sijainti kuskin puolella A-pilarin juuressa jossain. Seka jm etta sprintti vaatimus, molemmissa lajeissa olen ollut mekaanikkona :)

Link to comment
voit myos ostaa akun kengan jossa on kiinteasti rakennettu "katkaisija", semmonen sormin pyoritettava iso ruuvintapainen. Hankala tosin kayttaa kun pitaa ensin kaivaa akku esiin.

 

Jan

 

Itsellä tuollainen omassa kuplassa - navalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...