metake Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Mihinkä ja minkälaisiin paikkoihin olette kuplassa asentaneet päävirtakatkaisimen? Laittakaas vaikka kuvia toteutuksista niin voi sitten apinoida. Quote Link to comment
Guest Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Mihinkä ja minkälaisiin paikkoihin olette kuplassa asentaneet päävirtakatkaisimen? Laittakaas vaikka kuvia toteutuksista niin voi sitten apinoida. Takapenkin alle siihen lamminilmasuuttimen viereen. Hitsasin sille metalliboxin sinne taakse piiloon ja se orggis pahvi/muovi lapyska peittaa kaiken paitsi sen n. 1cm halkaisijalla olevan 'avain' kolon. Ylettaa helposti kayttamaan kuskin penkilta ja piuhat on lyhyet kun akku on siina ihan vieressa. Fotoja ei oo, sori. Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Takapenkin alle siihen lamminilmasuuttimen viereen. Hitsasin sille metalliboxin sinne taakse piiloon ja se orggis pahvi/muovi lapyska peittaa kaiken paitsi sen n. 1cm halkaisijalla olevan 'avain' kolon. Ylettaa helposti kayttamaan kuskin penkilta ja piuhat on lyhyet kun akku on siina ihan vieressa. Fotoja ei oo, sori. Ihan juuri noin tein mäkin joskus. Auto on nyt niin ahtaassa välissä säilössä, että foto ei myöskään onnistu. Quote Link to comment
splitti51 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Splitissä ei ole sitä välipahvia joten lämminilmaputkeen laitoin kytkimen pakoputkiklemmarilla kiinni. Yltää kuskipuolelta kurottamalla. Uudempaan laitoin akun taakse ja liikutus tapahtuu ryyppyvaijerilla. Vaijerille oli valmis reikä penkin kiskossa, nuppi on penkin alla. Ei mullakaan ole tähän hätään kuvia. parin viikon päästä saisin jos muistan ottaa. Quote Link to comment
JaakkoS Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 mä laitoin ovaaliini katkaisimen takapenkin poikittais rautaan lähelle akkua. tein U muotoisen pellin pitkästä tavarasta reikä siihen ja pelti sitten hitsaten kiinni.. katkaisin ns. normaali motonet päävirtakatkaisin. peltpikkasen syrjään jottei takapenkillä olijat vahingossa potki sitä. katkasin sellaiseen asentoon ettei se töyssystä laukea kiinni. kuvia ei ole. Quote Link to comment
Kape77 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Joku pellepeloton vois ideoida miten ton katkasijan sais toimimaan vaijerilla. Tuli loistava?!? idea kytkeä päävirtakatkasin turhaksi jääneeseen lämmönsäätövipuun. :D Quote Link to comment
hanski. Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 sopiva vaijeri ja kuori...poraa vaikka käyttövipuun reijän, pujottaa vaijerin siihen kiinni...jne... ja liikerata muokataan sopivaksi....vivusta vetämällä virrat poikki... tosin käsin voi joutua kääntämään päälle, on sen verran jäykkiä ettei vaijeri jaksa sitä palauttaa... mutta periaatteessa noin... kelpaako..??? Quote Link to comment
Kape77 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Ai roskapönttömiehet on jo tonkin keksiny prkl :) Jotenkin tohon hanskin tyyliin sitä mietin, tars vaan keksiä sopiva kytkin joka on tarpeeks järeä, mutta kuitenkin senverta herkkä, ettei tarvi käsin pidellä. Alkuperäistä vaijeriakin vois periaatteessa hyödyntää... Quote Link to comment
Guest Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 muissakin kilpalajeissa on pystyttava paavirta katkaisemaan auton korin ulkopuolelta. Useimmiten juuri vaijerilla toteutettu. Takas paalle ei silal virtoja saa, eika olisi varmaan sallituakaan. Jan Quote Link to comment
splitti51 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Sopivaan kulmaan asennettuna toimii molempiin suuntiin. Minulla on sellainen punaisella muovikahvalla varustettu malli. Kannattaa kaupassa kokeilla herkkyyttä, eri valmistajien kytkimissä isoja eroja. Motonetin malli on todella jäykkä. Siinä on muistaakseni avaimessa metallitappi (lukitusnastana) . Vaijerisysteemissä on mulla umpimuovinen avain, toimii hyvin molempiin suuntiin. Ainaskin -68 mallissa penkin kiskoissa on sopiva reikä vaijerille, jää kokonaan piiloon. Vaijeri pujotetaan maton alta. Quote Link to comment
mite^ Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Juu jokkisautoissa pitää olla sellainen että saa katkaistua virrat auton ulkopuolelta. Meillä on katkasija siinä käsijarrun lähettyvillä ja toisessa autossa ihan kojelaudassa. Muutamat kun kilpa-autoon sijoittaa näitä niin laittavat niin että voi ajaa katkasimen kanssa jos kaasuhirttää ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Kumpaas te muuten katkotte, virtaa vai maata? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 mulla on ollu aina maa katkolla. Väärin vai oikein? Monissa vekottimissa sen noin oon nähny tehdasasennuksenakin, siitä kopsannu. Tosta sitte ohitte kaponen karva radiolle erikseen, niin ei kanavat huku jne. Sulakkeella tietty... Eli jos koittaa startata tms. niin napsahtaa nalli het. Quote Link to comment
Lasse Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Isukki opetti lastaan ottamaan aina maakaapelin ENSIN irti akusta. Taitaa olla näitä kytketty sekä että. Siitä kannattaa huolehtia, ettei kytkintä pääse vahingossa sorkkimaan, voi laturi tykätä huonoa, jos kesken ajon virtapiiri katkeaa. Samaa hommaa on tuon pääsulakkeenkin suhteen, toiset käyttää ja toisille se on punainen vaate. Köyhän miehen katkaisija on sopivasti löysä/kireä akun kenkä, jonka voi napata irti, kun alkaa kuumottaa. En tiiä voiko suositella.... Quote Link to comment
mite^ Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Kumpaas te muuten katkotte, virtaa vai maata? Hmm toisessa volkissa taisi on virran puolella ja katkasija tuli aivan perhanan kuumaksi, joten vaihettiin se katkomaan maata, mikäli nyt oikein muistan. Sitten samalla vedettiin uus päävirtakaapeli, tässä tapauksessa akku siirretty auton etupäähän. Quote Link to comment
Guest Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 voit myos ostaa akun kengan jossa on kiinteasti rakennettu "katkaisija", semmonen sormin pyoritettava iso ruuvintapainen. Hankala tosin kayttaa kun pitaa ensin kaivaa akku esiin. Jan Quote Link to comment
Lasse Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Niin joo onhan noita ns. pikanapoja joissa on linkku. Quote Link to comment
mikan Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Kannattaa myös huomioda että virta myös katkeaa katkaisijasta. Ettei luule katkaisevansa maata ja sitten laturi onkin kiinni maassa. t. Mika Quote Link to comment
splitti51 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Sitten on olemassa sähköohjattuja kytkimiä, ei tartte vaijeria. Esim kuukkeli löysi: http://www.adita.fi/default.asp?file=101 Quote Link to comment
Fileas Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 PÄÄVIRTAKATKAISIN Pakollinen milloin akku on siirretty tai ryhmäsäännöt niin vaativat. Päävirtakatkaisimen tulee sijaita auton takaosassa ja oltava helposti käytettävissä auton ulkopuolelta. Katkaisin asennettava sähköjärjestelmän positiiviselle puolelle ja katkaistava kaikki virta autosta akusta eteenpäin, myös sytytysvirta. Päävirtakatkaisin tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. "ON" ja "OFF" asennot oltava selvästi erotettavissa ja "PUSH /PULL" tyyppisessä katkaisimessa "PUSH" katkaisee, "PULL" kytkee virran. Kaikkien katkaisijan toimintaan liittyvien tankojen ja kaapelien ulkomitta vähintään 3 mm (1/8"). Muoviset tai irroitettavan avaimen omaavat katkaisimet kielletty. Takamoottorisissa dragstereissa katkaisijan on sijaittava takapyörien takapuolella. Quote Link to comment
metake Posted February 7, 2008 Author Share Posted February 7, 2008 Kannattaa myös huomioda että virta myös katkeaa katkaisijasta. Ettei luule katkaisevansa maata ja sitten laturi onkin kiinni maassa. t. Mika Laturin kytkennän kanssa joutuu hieman kikkailemaan vaikka katkaisin olisikin plussa-johdossa, muuten se työntää silti sähköä järjestelmään. Maajohtoon ajattelin laittaa, sillai se on kilpurissakin. Tuo katkaisin/akunnapa yhdistelmä vaihtoehto on hyllytetty juurikin hankalan käytettävyyden vuoksi, ja nyt sen katkaisijan virkaa ajaa nimenomaan löysä akunkenkä. Eniten tuossa kiinnostaa juurikin paikka mihin sen kytkimen asentaisi, ajattelin että jos joku olisi saanut kuningasidean asennukseen :) Edit: Lulle, ei siitä sentään mitään dragsteria ole tulossa... Edit2: Tuo miinusnavan ensin irrottamisohjehan johtuu vain siitä, että silloin avaamiseen käytettävä jakoavain ei aiheuta oikosulkua osuessaan runkoon. Pääkatkaisijasta katkaisemalla on ihan sama laittaako plussan poikki. Quote Link to comment
mite^ Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Eikä esim jokkis ja sprintti autoissa ole tuota katsijaa auton takaosassa. Pitää olla niin että kuski voi itse laittaa virrat päälle/pois. Quote Link to comment
Guest Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Eikä esim jokkis ja sprintti autoissa ole tuota katsijaa auton takaosassa. Pitää olla niin että kuski voi itse laittaa virrat päälle/pois. kuski ylettaa katkaisijaan suoraan, mutta auton korin ulkopuolella on oltava vaijerikayttoinen hantaaki josta pelastustyontekijat saavat virrat poikki. Merkattu kyten ylla kerrotaan kolmiolla, ja sijainti kuskin puolella A-pilarin juuressa jossain. Seka jm etta sprintti vaatimus, molemmissa lajeissa olen ollut mekaanikkona :) Quote Link to comment
mite^ Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Tiedän kyllä kun itse ajan jokajokaa :) Vai pitäisikö sanoa että yritän ajaa kun ei noita ranteita oikein tahdo löytyä mistään vaikka kuinka etsii. Quote Link to comment
Guest Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 voit myos ostaa akun kengan jossa on kiinteasti rakennettu "katkaisija", semmonen sormin pyoritettava iso ruuvintapainen. Hankala tosin kayttaa kun pitaa ensin kaivaa akku esiin. Jan Itsellä tuollainen omassa kuplassa - navalla. Quote Link to comment
splitti51 Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Tuossa kuvaa toteutuksesta. Tämähän on ihan vakiokuplassa, ei missään kisavehkeessä. Toimii hyvin vaijerilla molempiin suuntiin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.