Jump to content

85,5x69 turbo moottori Typ 1&2


Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sain tänään kannen alumiini leipurilta etuajassa. Pääsee huomenna talliin taas tosi töihin :)

Oli imuvuoto imukanavasta ohjurin läpimenon kohdan vierestä ==> venttiili kopan puolelle imuventtiilien väliin. Olipas hieman mystinen vuoto, onneksi Heinolan koneistamo testaa nykysin kaikki kannet venttiilitöiden jälkeen.

 

Hitsarin mukaan todella huokoista materiaalia ja runsaasti imenyt öljyä = haastava hitsattava.

No nyt on kasassa ja huomenna soi vinku :)

 

**

 

Ilmainen vink-vink kaikille niille ketkä ihmettelee tuota imusihvilääni, kun koneeseen tulee ulkopuolinen ö-suodatin kuitenkin:

Miettikääs mitä jälkeä tulee kun nostaja hajoaa kuvan mukaisesti, palaset menee pumppuun, kiilautuvat rungon/hammasrattaan väliin, katkaisevat ö-pumpun akselin, ö-paineet häviää lennosta ja laitteet on vaurion aikana täyskaasulla + 6500 rpm? (nostaja ollu autossa pari viikkoa ennen kuvausta, siitä johtuu alkava pintaruoste)

Nostaja on onnekseni otettu ulos kilpailevan Urho tiimin ex-koneesta, eikä mistään omasta mosastani.

 

Toki saman tuhon saa mikä tahansa ulkopuolinen tarpeeksi vahva materiaali aikaiseksi öljyn seassa, vaikka naapurin naperon kourallinen pikkukiviä. . .

 

Onko toi meijän autosta?

Kertoko Tero mitä oli vauhtia tossa tilanteessa?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie en ite ainakaan uskaltais millään laittaa imuputkea ilman sihtiä. Sitä kun paskat kulkeutuu väärään paikkaan pumppuun tai johonkin muuhun hauskaan paikkaan, niin ei oo kellään enää yhtään kivaa.

 

Jos ei muualta löydä sopivaa sihtiverkkoja, niin ei muuta kun markettiin ettimään ihan kotitalous sihvilää. Verkon silmäkoko on optimaalinen, eikä ne paljoo maksakaan. Näppärä sihti löytyy vaikka Biltemasta

Link to comment
Oletko sijoittanut tasapainoitukseen varatut rahat Olvin mäyräkoiraan? :-)
Ei kun Urho . . . =)

 

Tallissa saatu tänään pässit kairattua / kansien palotilat muokattua / pakosarjan loppu osa suunniteltua. Huomiselle jäi venttiilien varsien & lautasten hipistely hionta / pakosarjan loppuun teko.

 

Heti Tiistaina kannet oikaisuun koneistamoon. Onneksi koneistamon orja oli viime viikon talvilomillaan, niin hyvällä tuurilla kannet voisi saada jo perjantaiksi. Sitten taas pääse jatkamaan....

Link to comment

Hiton hienoa, kannet saatu koneistamolta perjantaina. Huomenna sunnuntaina pääsee tosissaan niputtamaan taas konetta. Arkistosta kaivettu lisäksi POPpari + parempi välijäähytin

 

Sain tänään valitettavan tiedon, että hovi penkittäjälläni on jarrupenkin vaihdon takia sikana viivettä. Pitänee ettiä joku toinen penkittäjä kevääksi. Ne vaan harvassa ketkä voi mitata/säätää irtokonetta.

 

Pari heppua ollut mosasta niin kiinnostunut että on uskaltanut jopa soittaa =)

 

Kyllä tää tästä taas vauhtiin pääsee...

 

***

 

OffTopic

Oli pakko ottaa kuva sukuloitumis reissulla. Kuka arvaa paikkakunnan? =)

post-78-1388835983653_thumb.jpg

Link to comment
Ai niin, paljonko maksoi kansien koneistus?
- Kairaajalla: Kanava työt satasen / pari

- HeMillä; oikasu & tiputus 35€ / pari

- Ja alumiinileipurilla; venttiilijousen patin liika oikasun korjaushitsaukset imusarjaan parikymppiä

- Hitsatun kohdan uudelleen muotoilu 0€

 

mutta oisko tikkakoski?
Tikkis, juu
Link to comment

Venttiilit hipistelty ja ripoteltu kansiin. Nätit tuli, toivottavasti tuosta oli hyötyäkin. Huomenna jatkuu taas projecto. Nyt nukkuu; vajaan 8h päästä oltava töissä reippaana, raittiina ja rahan ahneena :)

 

Naputtelin toissapäivänä kaikki kulut taulukkoon ja alko ahistaa. Nyt on jo kokonaiskulujen summassa eka nro jo 2. Ja vielä puuttuu mm pensapumppu, ff-kamaa, yms.

post-78-13888359836989_thumb.jpg

post-78-13888359837297_thumb.jpg

Link to comment

Vaiheessa vielä:

 

cooleri letkuineen / pop-vena / polttoaineen paineensäädin / polttoaineletkut + pumppu / sylinterin alaiset jäähypellit + hihniksen puoleisen pelti / ff-kierto / ö-letkut TBOlle / virranjakajan kokonaisennakkomuokkaus 24->16 / säätö & penkitys paikka / huohotusboksi + letkut sille / pakosarja tuubolta eteenpäin / vivusto / yms pientä . . .

 

4-1 kohdasta turbolle oleva putki on vanha stingeri. Oli sopivasti kartio....

Link to comment
  • 1 month later...

Tehty:

cooleri letkuineen / pop-vena / pumppu / ff-kierto / virranjakajan kokonaisennakkomuokkaus 24->16 / pakosarja tuubolta eteenpäin / vivusto / yms pientä . . .

 

Puutelistalle lisätty lämpökilpi coolerin / pakosarjan väliin.

Samaten koko sarjalle lämpökilpi. Muuten sulaa mm jakaja kansineen....

 

Eikö olekin hienot noi (säätö/penkitys) mittarit? ö-paine & -lämpö & ahtopaine =)

 

Ja säätöjäkin saatu hankittua, kyllä tää tästä pikkuhiljaa valmistuu

post-78-1388835999827_thumb.jpg

Link to comment
  • 7 months later...

Jotakin edistymistä tällä rintamalla pitkästä aikaa.

Mietin minne ö-kennon sais jemmattua ja keksin sen ripustaa tuohon jatkoksi. Ei mikään pöllömpi väliaikainen paikka?

Kaikki liittimet on hydeliitännällä, mutta klemmareilla kiristettynä. Syy on se että uusi omistaja saa tehtyä mieleiset letkut helpommin koneeseen, jos haluaa siirtää kennon esim eteen ja putsarin paremmin ajoviimaan. Tai saa tuolla ajaa noinkin ja odottaa millon klemmari(t) pettää. . .

 

Enää suurimmat puutokset

- Pakarin ja tbolta lähtevien putkien viimestelyt

- Lämpökilvet pakariin että esim virranjakaja ja osa ö-letkuista + muutama muu paikka ei sula

 

Seuraavat 2 viikkoa ei työt haitaa harrastamista (tosin hidasteena on kainalosauvat), mutta sitten pitäs olla jo koekäynnistettu. Sitten olis enää se säädättäminen. Kyllä tää tästä pikkuhiljaa iloksi muuttuu =)

post-78-13888360675622_thumb.jpg

Link to comment
Ostettasko porukalla Petterille parempi digikamera ja Photoshopin käyttöopas? ;)

 

Älä nyt, mieti mikä vaiva tuossa on ollut paintilla väsätä taustalla näkyvät salaiset projektit piiloon.

 

Niimpä, mutta varmaan alkuun ainakin auttais että putsais sen rasvaisen ja tahmaisen linssin siitä kameran tapaisesta ;o)

Link to comment
Ostettasko porukalla Petterille parempi digikamera ja Photoshopin käyttöopas? ;)
Keräkkää samalla suurempi kolehti ja ostakaa mulle kunnon hitsauskone. Tää nykynen on markkinoiden huonoin laitos; täytelanka-valovirta-Gern.

 

Paino koko hökötykselle myös, kiitos :) Lähteekö alle 150kilon...
Osatakko avoosi jos on alle. Saisit siihen vähän peräpäähän näyttävyyttä :)

 

Älä nyt, mieti mikä vaiva tuossa on ollut paintilla väsätä taustalla näkyvät salaiset projektit piiloon.
Olet asian ytimessa; niin pieni kuva kun saa kameralla ja sitten paintilla 150% venytys joka suuntaan = hyvä tulee :)

 

ja myös kirja Turbomania, jossa on ;) (ei herneitä petter)
Juu toi mania löytyy hyllystä, vaikkei jäljestä sitä uskoskaan. Äläkä pelkää herneitä, niitä on vain hernerokkassa täällä suunnalla.
Link to comment
Ostettasko porukalla Petterille parempi digikamera ja Photoshopin käyttöopas? ;)
Keräkkää samalla suurempi kolehti ja ostakaa mulle kunnon hitsauskone. Tää nykynen on markkinoiden huonoin laitos; täytelanka-valovirta-Gern.

 

Osta multa pikkasen parempi, niin ei tartte ydintäytteitä käyttää. Saat melkein täyden kelankin lankaa mukaan. Voin tuodakki sen hyvällä säkällä, ku parin viikon päästä ajan ohi vissiinki.

Link to comment

Jaakkoa enemmän houkuttelis wasserboxerturbo, joten jätetään ilmajäähy väliin vaikka olis keijukainen.

 

Multa voi ostaa uuden veroisen= virheettömässä kunnossa olevan Sony DSC-H2. Ostettu uutena, joten vain yksi omistaja ja alle 3000 kuvaa napsittu. Ikää pikkasen päälle 1,5vee. Hintaa jotain 1xx€

Link to comment

Periaatteessa miksi ei sopisi vesiturbo vaikkei käyttäis vesikiertoa siinä. En kyllä muista syytä miksi joku sanoi ettei voi käyttää ilman vesikiertoa.

 

Mä itse laittaisin turbon "kuumalle" puolelle, eli alas, ainakin jos konehuone ei ole avonainen, kuten kirpussa/bajassa jne. Mutta jokaisella on tästä mielipide =)

Link to comment

olet oikeassa tuubon sijottelussa, toisaalta tuotaa mun pommia kun kattoo niin ei tuota saa kuin palliksen konehuoneeseen kokonaan piiloon (jos sinnekkään)

 

Toisaalta turha mun on kameraa ja/tai mikkiä syyttää huonosta lopputuloksesta. Se on miehestä kii ....

 

JM kiitos tarjouksesta, mutta jatkan seikkailuja tän nykysen kanssa

 

BTW tossa tuupossani ei ole kuin yhdelle nesteelle liitännät...

 

Edit. Perskles kun olis tienny tämmösen olevan mahollista 4v sitten kun pakaria alkoi yksi tyyppi vääntämään Tampesterin takamailla :/

7301T.jpg

 

Edit 2-5-2009

Löyty topikki jossa oli kuvattu minuakin huonomman hitsarin tuotosta.

Klikkaa jos uskallat :)

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4099193&page=1

Link to comment
  • 6 months later...
Guest Kimmo Antikainen

Mites nuo öljysuuttimet asettuu toiselle puolelle lohkoa jossa ei ole öljykiertoa? Millanen touhu oli laitella kaikenkaikkiaan? Omaa mahdollisesti alkavaa moottoriprojektia ajatellen tuo on kuitenkin varmasti yksi suurimmista kulmakivistä turbomoottorin kestävyydessä.

 

Itse olen tuota yllänäkyvää pakosatsia ajatellut käyttäväni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...