Jump to content

Sytytystulppaa jälleen


Recommended Posts

Heipä hei!

 

Kupla kasteli/poltti tulpan. Ajattelin vaihtaa samalla koko setin. Hyllystä löytyy NGK tulppia 3 sarjaa:

- V-Line No. 19, BPR7E (14mm kierre, häiriönpoisto, lämpöarvo 7, 19m kierteen pituus) Lisäys: tämä onkin yhdellä elektrodilla.

- V-Line No. 22, BUR5ET (14mm kierre, pinta- tai puolipintapurkaus, häiriönpoisto(?), lämpöarvo 5, 19mm kierteen pituus, T=?) Lisäys: tässä ei ole tulpanhattupäässä sitä pientä "möllykkää", pelkkä kierre.

- V-Line No. 24, BKUR6ET-11 (14mm kierre, K=?, pinta- tai puolipintapurkaus, häiriönpoisto, lämpöarvo 6, 19mm kierteen pituus, T=?) Lisäys: Tässä näyttäs olevan pienempi avainkoko ja kiinteä "möllykkä" tulpanhattupäässä.

 

Oliskohan noista mistään T1 koneeseen, 88x69/Kardon/009 käretön/Streetpro2 kannet(pitkät kierteet)/käärmeenpesä/W110?

 

Näyttää että elektrodit, vai mitä ne käret on, tulee aika pitkälle... Eihän vain ota mäntään kiinni? Kärkiä on 3kpl/tulppa noissa kaikissa.

 

Ollu koneessa Bosch W7CC, jota vastaava on NGK B6ES.

Tällaista sanottiin eräällä sivulla: "W7CC, use 4 of NGK B7EB, for high speed driving".

 

Eli B

 

Ensimmäinen kirjain tarkoittaa kierteen kokoa

 

Kierteen koko Avaimen koko

A=18mm 25,4mm

B=14mm 20,8mm

C=10mm 16,0mm

D=12mm 18,0mm

E=8mm 13,0mm

 

Toinen kirjain tarkoittaa rakenneominaisuutta(ei kaikissa tulpissa)

 

L=kompakti(shorty)

M=kompakti(bantam)

P=ulkoneva eriste

R=resistori(häiriönpoistaja siis)

U=pinta- tai puolipintapurkaus

Z=induktiivinen resistori

 

Numero tarkoittaa lämpöarvoa

 

Kuumempi 2 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 kylmempi

 

Mitä enemmän moposi kiertää/viritetty, valitse kylmempi tulppa(yksinkertaisesti selitettynä).

 

Kolmas kirjain tarkoittaa kierteen pituutta

 

E=19,0mm

H=12,7mm

L=11,2mm

 

 

Neljäs kirjain tarkoittaa sytytyspään rakennetta

 

C=pienikulmainen sivukärki

F=kartioistukka

G=Ohut nikkeliseoksinen keskikärki

GV=Keskikärki kulta-palladiumia, erikoisrakenne

P=Platinakärki

S=kuparisydäminen keskikärki

V=keskikärki kulta-palladiumia

VX=platinainen keskikärki ja erikoissivukärki

 

/lisäys: Vielä löyty tällainen kuva:

NGK%20CHART.gif

Link to comment

Mulla oli NGK:n BCP7EV ja olin erittäin tyytyväinen. Hieman rikkaalle säädetyssä turbokoneessa hyvä tulppa. Joskus kylmänä ehkä hieman "hidas lähtemään toimintaan". Myös ahdetussa riisikupissa olen käyttänyt samaa tulppaa.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Toheltaja

W8AC tai W7AC. Molemmat todettu hyväksi. Mulla ei o koskaan NGK:n tulpat kestänny koneessa :( Noita kun taas ei saa ku vakiokannen jengalle perhanoita. Vastaavilla arvoilla vois löytyä muuta possilaista

Link to comment

OT: Osto jokkis autoissa ollu paljon NGK:n ja denson tulppia. Itse äiti on opettanu että kuplan koneeseen ruuvataan bossin platina tulpat ja hätäpäissä vain muita possin tulppia. Tämä siis meillä jokkis autoissa. Siviili kuplassa millä ei oo moneen vuoteen ajettu taitaa olla paikallaan Bossin jotku tulpat.

Link to comment
W8AC tai W7AC. Molemmat todettu hyväksi. Mulla ei o koskaan NGK:n tulpat kestänny koneessa :( Noita kun taas ei saa ku vakiokannen jengalle perhanoita. Vastaavilla arvoilla vois löytyä muuta possilaista

 

itellä ainakin on ngk:t kestänyt kun oikein on käyttänyt mutta tosin ne on hitaat lämpenemään eli jos polkasee kaasun pohjaan kun kone on kylmä niin tulppa hajoaa paukkeen saattelemana,tosin nämä kokemukset vedenkeittimistä.

Link to comment

mulle NGK edustaja kehui heidan kiertaitaan, on tehty rullaamalla jolloin ei jaa teravia sarmia vaariin paikkoihin, sileat kierteet saastaa tulpanreian jenkoja varsinkin alumiinikansissa.

 

Tieda sitten. Ma olen NGK:ta kayttanyt kylla ilman suurempia ongelmia, jos kaikki muu vaan koneessa on kohillaan.

Link to comment
juu uskon kyllä! tapasin sillon kun toin sulle osia....ihan hauska tyyppi oli...

hyvin perillä vw-tekniikasta...harva nainen on tänäpäivänä...

 

Mun exa opetti mulle paljon diesel moottoreista. Vaihteli itte sujuvasti jakohihnat sun muut ja saateli pumpun ajoituksia ja sopan maaraa :)

Isansa on autohullu asentaja ja veljensa kans automiehia. Hiukan outoa jaada kakkoseksi naisen rinnalla autoteknisissa tiedoissa :)

Link to comment

Kaverin exä veti parempaa saumaa migillä kuin kaveri. Heppaili onnistuneesti 20v vanhaa japainialaista pakoputkeakin.

 

Hitsailut kuulemma vielä meni, mutta kun mazduraiseen alettiin suunnitella kuitusiipeä, kaveri otti hatkat. Ei kestänyt enää =)

Link to comment

Noniin, heh heh kivasti sivuraiteilla juttu :)

 

Kuinkahan lähellä mäntä käy kantta(laskematon), eli uskaltaakohan nuo tulpat ruuvata paikalleen? Muistaakseni siinä on tilaa vähän pidemmällekkin tulpalle mutta en kehtaisi riskeerata...

Link to comment

Väitän että kone ei tiedä tulpan merkkiä. Jossakin muualla on vikaa jos ei tulpat kestä. Rikkaalla seoksella tuppaa menemään tulppia, oli sitten possia tai ngk. Tuplakaasari koneet ovat useimmiten tyhjäkäynnillä melko rikkaalla ja kaupunkiajossa jossa paljon tyhjäkäyntiä nokeaaa tulpat melko nopeesti.

 

MSD sytkällä riitti kun vaihto ennen ajokauden alkua tulpat, kaikkia merkkejä on tullut kokeiltua eikä niissä mitään merkittäviä eroja ole ollut. Useimmiten NGK:ta koska niitä löytyy jokaisesta varaosaputkasta.

Link to comment

Mä oon samaa mieltä, ettei kone tunnista tulpan merkkiä suoranaisesti jos ovat arvoiltaan samanlaiset...ja kyllä mun koneeseen tulee vain NKG:tä =)

 

Tiedä sitten että mikä Boschilta passaa tuohon CB 044 kanteen, NGK 12mm kierteellä oleva tulppa ollut yleensä, joko 6 tai 7 lämpöarvoltaan.

Link to comment

Hehe mulla ollu perseelleen säädetty kone, ja siinä koneessa palo NGK:t, alle 100km matkalla, ja Boschit jotain 1000km matkalla. Siksi uskon Boschiin. Lämpöarvo sama, ja muut ominaisuudet.

 

Edelleen odottaa tulpat vaihtamista, ei vain ole jaksanu alkaa vaihtamaan kun ei ole huoltoluukkuja niin joutuu kaasarit irroittamaan...

Link to comment

Tein joskus tämmösen listan 12mm kierteellä 044-kansiin suoraan sopivista tulpista vertaillen eri taulukoita: http://www.dwl.fi/tech/044_sytytystulpat.xls

 

Tuo ei toki ota kantaa mikä käy "parhaiten", meillä ollu kisapadassa ngk:n de8a:ta ongelmitta. Joskus aikonaan kun sain joka merkin tulppia paskaksi, johtui se lopulta tukossa olleesta kaasarin rungosta joka vuorotellen oli joko ilman bensaa tai sitten tulvi.

 

Puavo @ dwl.fi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...