Jump to content

Kytkimen valinta/nokka


Guest jannkehu

Recommended Posts

Moi!

 

Asiasta tietävät ja kokemusta omaavat...jos saisin viisautta jakoon ;-)

 

Missä vaiheessa olisi järkevää vaihtaa HD kytkin...rakentelen juuri itselleni konetta (1600) katukäyttöön ja pientä viritystä olisi tarkoitus tehdä. Eli olis tarkoitus vaihtaa nokka (englen W110), kannet lähtevät koneistukseen (imukanavia sekä lautasia isommaksi ja puristukset kohdilleen), sekä isompaa kaasaria ja pakopuoli uusiksi! Ehkä max. 100 hp ???

 

...Joten mikä olis kytkin valinta nykyisen (200mm) vakion tilalle; uusi vakio vai HD ...niin ja vielä, paine-asetelma kait ei ole asiassa oleellinen, eli vakio käy??

 

Kiitän ja kumarran vastauksista ;-)

Link to comment
Guest veewee

Varmaankin kunnossa oleva vakioasetelma riittää, mut jos meinaa virittää jatkossa lisää niin kannattaa harkita Kennedy stg1:stä. Levyksi kush-lok tai pro-grip.

Link to comment

Kennedy ykkoselle aani taaltakin, silloin piisaa vakiolevy joka on halpa.

 

1600cc ja W100 ei ole likikaan 100hp. Ennemmin 50-60hp.

W110 joka on selkeasti jo arhakampi nokka kuin tuo w100 vaantonokka, antaa sekin vain noin 75hp. Laita suosiosta se w110 tai vaikka viela isompi.

W100 ei vakiosta juuri eroa.

 

Jan

Link to comment

Ok!

 

Nyt kun päästiin asiaan, niin vinkkejä vaan tulemaan oikean nokankin valinnasta...En ole virityksiä niinkään tehnyt pari vakiokonetta kasannut, joten nokkatitoutta vaan jakoon...ton max. 100 hp perustuu puhtaasti kuullun ymmärtämiseen ;-)

 

...englen W100 oli lähinnä ajatuksena, ettei tulisi liian rajua nokkaa koneen kesto/hyöty suhdetta ajatellen, mutta tietoa ja kokemusta omaavat, valistakaa jos olen väärässä?

 

Edelleen kiitokset ja kummarrukset vastauksista ;-)

Link to comment

Mulla on lievästi viritetyssä 1600cc W130 -nokkaisessa koneessa ollut 180mm HD-kytkinpaketti. Luistaa oikein kunnolla, kun vähänkin reippaammin yrittää ajaa. (Eilen meinasi tulla hurja tilanne, kun ohittaessani rekkaa rupesi kytkin luistaa juuri, kun olin rinnalla..). Nyt on tulossa 200mm vauhtipyörä ja siihen pitäisi myös ideoida levy+asetelma -paketti. Kovasti on tullut ääniä Kennedy 1 + vakiolevy -paketille. Ehkä kokeilen sitä. Jos vaikka ensi talven aikana tehot sattuisivat nousemaan, niin siitä ehkä selviäisi pelkällä levyn vaihdolla sitten..

Link to comment

Jostain syystä tota Kusilukkoa myydään kahtena eri versiona. Toinen on edullisempi ja toinen jostain syystä abaut 55 taalan luokkaa.

 

En tiedä eroja, mutta edullisempaa Kush-lokkia on parin viikon päästä taas saatavilla Aircooledin kautta 39 euron hintaan.

 

Meni edellinen kyseisen tuotteen toimittaja konkkaan ja sai hetken etsiä uutta...

Link to comment

Se W110 on myos virinokkien asteikossa sielta aivan miedoimmasta paasta. Helppo rakentaa ja saada saatoihin jne. eika ole minkaanlaisia koneen kesto-ongelmia, kunhan kasaa koneen oikein.

 

Kaikki nokat tarvitsevat myos sopivan puristussuhteen toimiakseen niinkuin valmistaja on ne suunnitellut. Vakio puristussuhde on luoikkaa 7.4:1 mutta esim. W110 tarvitsee 8.5:1 puristussuhteen jotta se toimisi natisti ja antaisi jonkinmoisia tehoja.

 

Koneen dekkikorkeus on tarkea myos, se pitaisi pyrkia saamaan valille 1.1 - 1.3mm. Puristussuhde sen jalkeen hierotaan kohdalleen kansien palotiloja muotoilemalla.

Link to comment

jos palotilassa on palje-aluetta paljon kuten vakiona on, eli sita tasaista pintaa poteron reunoilla, niin kaikki bensaseos mita sinne jaa poltettavaksi, palaa huonommin ja myohemmin mita palotilan keskella kasattu seos. Eli suuri osa sen seoksen potentiaalisesta tehosta menee hukkaan. Se myos lisaa nakutuksen vaaraa; jos on iso dekki niin se alue karstaantuu ja karsta saattaa kuumana aiheuttaa nakutusta. Tiukka dekki pysyy paremmin puhtaana.

 

 

Yksi perusasia muistin virkistamiseksi: Bensaseos ei rajahda palotilassa kaikki yhtaikaa. Se palaa. Palo alkaa sytytystulpasta ja palorintama etenee seoksen reunoille, ja tahan kuluu aikaa. Jos palorintama joutuu kulkemaan kovin pitkan matkan polttokelpoisen seoksen ulkoreunoille asti, niin keskella lahella tulppaa ollut seos on jo tyonsa tehnyt kun reunat vasta syttyvat. Manta on jo matkalla alaspain, ja reuna-alueen seos syttyilee vain omiksi lampimikseen, juna on jo menny. Karkeasti karjistettyna.

 

Palotapahtuma pitaisi pitaa mahdollisimman pienella pinta-alueella, siella venttiilipoterossa palotilan keskella. Silloin palorintama joutuu etenemaan lyhimman matkan, ja siita saadaan samanaikaisesti eniten tehoa. Kaasujen laajentuminen myos tyontaa mantaa enemman/voimakkaammin alaspain kun kaasu on pakattu tiukkaan keskelle palotilaa, vrt. laajemmalle levinnyt, viiveella syttyva reuna-alueen seos. Ei siella reunoilla kannata poltella mitaan, eika sinne kannata jattaa turhaa tilaa paineen levittymiselle. Mita enemman paine/palotapahtuma leviaa sivusuunnassa, sita vahemman siita riittaa potkua tyontamaan mantaa pystysuunnassa. Eli palotilat liki vakion mallisiksi, mutta syvemmiksi jos ne tarvitsee olla isommat. Ja venttiilien vieresta sylinteriseinan juuresta kaivetaan ekana tavaraa pois, jotta seos livahtaisi esteettomammin venttiililautasen ohi.

Link to comment

Mutta eikö pienellä dekillä ole vaarana että mäntä hakkaa päätään kattoon? Näin minulle on kerrottu ja sen takia myös koneen kasaaja sanoi että olisi parempi jättää se tuonne 1.5-1.7mm alueelle.

 

Make

Link to comment
Guest T-Bag

Mulla oli kolkissa W110 nokalla, Weber ICT nurkkasinkuilla ja vakio alipainejakajalla 66hp jappen penkissä. Vakiokansilla eli vähän turhanki miedoilla puristuksilla... Ajossa kyllä toimiva paketti, vääntöä mukavasti liikenteen rytmissä pysymiseen. Alunperin 32-34 PDSIT,kiina 009 ja w110, voitte kuvitella kuinka miellyttävä ajolleen.

Link to comment

Paljealueen tarkoitus on myös saada seos liikkumaan sylinterissä mahdollisimman hyvin, että seos muuttuisi tasalaatuiseksi ja palaisi paremmin. Eli männän tullessa kohti ykk:ta, se paljealue "purskauttaa" seoksen keskemmäksi...

 

Kytkimestä:

Itsellä on nyt 4-lapanen kytkinlevy ja tähtiasetelma, ja olen tyytyväinen tuohon komboon :)

Link to comment
Mutta eikö pienellä dekillä ole vaarana että mäntä hakkaa päätään kattoon? Näin minulle on kerrottu ja sen takia myös koneen kasaaja sanoi että olisi parempi jättää se tuonne 1.5-1.7mm alueelle.

 

Make

 

Siksi sinne jatetaan se 1.1 - 1.2mm tilaa :) Tassa pelataan pienilla mitoilla. puolen millin heitto on jo iso asia, muutos 1.2 millista 1.7 milliin on jo huomattavan iso, ja koneen hyotysuhde karsii. Ts. samasta bensamaarasta takapyorille saatava teho pienenee.

Alle millin dekilla alkaa mannan lakeen tulemaan palotilan kuvaa, varsinkin kun kone kuluu ja valykset kasvaa. Hyvin kasattu kisakone voidaan tehda alle millin dekilla, mutta se puretaankin taas osiin ennenkuin tahan liittyvat osat kerkiaa kulumaan.

 

Itse olen ajatellut etta kovin isoilla sylinterihalkaisijoilla (94mm jne) manta paasee keikkumaan mannantapin varassa laidoiltaan enemman, joten dekki voisi olla karvan verran isompi varmuuden vuoksi, varsinkin katukoneissa joita ei ole tarkoitus purkaa joka vuosi.

 

 

Mick sanoi hyvin tuossa etta paljealueen ja mannan yhteistyona sylinterin reunoilla haahuileva seos puristetaan keskelle palotilaa, siihen poteroon. Teoreettisesti nolla dekki olisi paras, silloin ei jaa reunoille mitaan poltettavaa eika tilaa seoksen laajentumiselle, vaan kaikki laajentuminen keskittyisi keskelle palotilaa ja voima suuntautuisi mantaa kohti.

Link to comment

...Niin tuosta dekistä vielä sen verran vielä, että mikäli oikein ymmärsin ja asian oikein hahmotin ko. dekin säätö tehdään lohkoa työstämällä...eli toisin sanoen veistämällä sylinterin alta lastua pois jolloin sylinteri laskee suhteessa mäntään ja dekki pienenee...eikö...korjatkaa jos olen väärässä?

 

ps...mikä muuten on vakiolohkolla dekki? digi mauserilla itse sain mitattua 1,7 mm ;-)

Link to comment
...Niin tuosta dekistä vielä sen verran vielä, että mikäli oikein ymmärsin ja asian oikein hahmotin ko. dekin säätö tehdään lohkoa työstämällä...eli toisin sanoen veistämällä sylinterin alta lastua pois jolloin sylinteri laskee suhteessa mäntään ja dekki pienenee...eikö...korjatkaa jos olen väärässä?

 

Joko noin, tai sylintereita lyhentamalla (dekki pienenee)

 

Dekin kasvatus shimmilevyilla sylintereiden ja lohkon valissa, tai joissain tapauksissa voidaan sorvata mantien paista tavaraa pois.

 

Jan

Link to comment
Guest vokke

Kyllä mä olen kans ton isomman dekin kannalla...ei ole 1/2 mm kyllä mitään merkitystä...ja sitäpaitsi jos kestävän koneen haluat, niin vakiodekki eli 1,7 on ihan riittävä tiukempaankin vääntöön. Eritoten koneen väljentyessä tulee pienillä välyksillä ongelmaa ;-)

 

Puoli milliä tuosta pois on lähinnä henkisellä puolella tehoa antava elementti...jos jotain haluat veistää, niin jätä sylintereiden alta paperi tiiviste pois ja laita esim. silikoni tilalle!!!

 

- vokke

Link to comment
Katukäyttöön Kennedy1 + vakiolevy.

Sen verta kytkimestä, että kennedy 1 ja vakiolevy on nyt tilauksessa...niin ja englen W110 on myös tulollaan ja kannet lähtevät koneistukseen...ruttua tulee n.9.5 - 10 ja taidan jättää tämän mielipiteitä herättäneen dekki korkeuden kuitenkin niihen nykyiseen 1,7mm (tai sen paperitiivisteen verran vähemmän) !!!

 

Kiitokset vinkeistä ;-)

Link to comment

Aivan liikaa puristusta W110 nokalle. Laske puristukset 8.5 - 9.0:1 nurkille.

Kokemusta on tuosta kombosta 9.4:1 puristuksilla kadulla. Liikaa on. Kulkee mutta kuumenee ja nakuttaa.

 

Jan

Link to comment

itsellä W110 ja ...- Kannet KMT 385 imu Ø35,5 ; pako Ø32 , 3 kulma mirattu, palotila 43cc deck1,5mm

CR= 9,44 (puristussuhde) pultattavat alumiinikopat . Ei nakuttele & lämpene liikaa. On kaupunki ajossa ja satunnaisia 100km lenkkejä sunnuntaisin. =)

Link to comment
Guest vokke

Miten muuten käytännössä toi puristus suhteen säätö/mittaus? Eli puristus laskee renkailla, mutta millä tai mistä mä saan mitattua minkälaiset puristukset todellisuudessa on?

 

...eli onko jokin talukko tai kaava esim. männän päältä johonkin mitattuna vai kuinka ;-0 ?

Link to comment

Puristussuhteen laskemiseksi tarvitaan muutama tarkka mitta:

 

-Sylinterin halkaisija

-iskun pituus

-dekkikorkeus (jos kannessa on kynnys mita vasten sylinteri tiivistyy, sen korkeus lasketaan mukaan dekkiin)

-palotilan tilavuus (jos mannassa on kuoppa tai moykky niin se otetaan mukaan laskuihin)

 

Sitten vaan luvut laskuriin, muista valita MILLIT tuumien sijaan:

 

http://www.johnmaherracing.co.uk/enginecalc.htm

 

 

PuristusPAINE on eri juttu, sen voi mitata vain puristuspainemittarilla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Löytyykä dynaamisen puristuksen laskemiseen jotain laskuria?

 

Tai löytyykö jostain tietoa, missä paikkeilla dynaaminen puristussuhde saa olla, jotta voi vielä ajaa 95 oktaanisella?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...