Oksa Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Ostin vuoden 2003 lopulla melkein naapurista keltaisen jeans-kuplan. Auto oli maalipinnaltaan aika karun näköinen, mutta pinnan alta paljastui onneksi paljon hyvää. En joutunut tekemään ainuttakaan ruostepaikkausta. Auto entisöitiin vuonna 2004 aika lailla alkuperäiseen muotoonsa. Kuplaa on vuosien varrella paranneltu aina vähän kerrallaan. Koneen pohjaksi hankin 1300cc:n AB lohkon. Koneen speksit ovat tällä hetkellä: 69X85,5 vakiokampi ja vakioveivit, 6kg:n vauhtipyörä. Engle w110 Uudet vakiokannet, vakio venttiilit, kannet portattu ja laskettu. Venttiilit hiottu. Solexin ykskurkkuiset Brosolit nurkissa, itsetehty vivusto. Vakiojakaja. Normi doghouse puhallinkoppa. Full-flow. 35mm käärmeenpesä, j-putket, Mondo tyyppinen vaimentaja. Quote Link to comment
Oksa Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Talven aikana olis tarkoitus laittaa alle säädettävä etuakseli ja muokata putkistoa, jotta saisi sen vähän ylemmäksi. Milläs tavalla te ootte toteuttaneet käärmeenpesän matalaan autoon? Jouduin kesällä nostamaan kuplan perää yhden poorin ulkokehältä, koska vaimentaja tuli liian alas. Vaimentajana siis Mondo tyyppinen. Se menee joka tapauksessa vaihtoon, mutta pystyykö tollasta normi käärmeenpesää muokkaamaan niin, että saisi myös kollektorin ylemmäs ja helman yläpuolelle? Onko joku toteuttanut? Tälläinen siis tällä hetkellä. Quote Link to comment
Oksa Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Palataan taas tähänkin. Talvi lähestyy ja olis tarkoitus alkaa kuplaa taas ruuvaamaan. Vielä on auki se mitä tolle putkelle tekis, että sais sen ylemmäs. Pitäsköhän vaan raa'asti lähteä leikkaamaan ja liimaamaan? Vaikka sittenhän sen näkee, kun taas pääsee kuplaa tarkemmin tarkastelemaan. Vinkkejä kuitenkin ottaisin mielelläni vastaan, jos jollain on kokemusta samaisesta asiasta. Janne Quote Link to comment
Sakke Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Melekeen kannattaa tehä sellainen putki kuin itestä tuntuu.nuo ns. valmiit vaimentimet roikkuvat monasti aivan liian matalalla. Pelkkä vaimentimen vaihto ei monesti auta kun tuo käärmeenpesän kollektori on itsessään liian matalalla. Quote Link to comment
metake Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Tämän kesän ajellu mondon vaimennin kiinni ja lähtee kyllä kierrätykseen talven aikana. Mulla ei ole edes matala kupla ja joka hidastetöyssyssä raapii kiinni. Mielestäni ongelma ei ole kollektorin sijainti, vaan mondon mallista johtuen vaimennin on liian takana/alhaalla. Quote Link to comment
Oksa Posted November 19, 2008 Author Share Posted November 19, 2008 Jep, toi mondo on kyllä aivan liian alhaalla ja takana. Tossa kuvassa on peräpää aika lailla vakiokorkeudella ja silti saa pelätä kun korokkeista tulee alas. Ja perä on mun mielestä kyllä törkeen korkeella. Mä ajoin jonkun 50 km perä yhdellä poorilla tiputettuna ja siitä ei tullu kyllä yhtään mitään, vaimennin otti koko ajan johonkin kiinni. Sellainen putki olis tarkoitus saada tehtyä jossa myös kollektori on helman yläpuolella. Nyttehän se on sen alapuolella. Kaippa mää lähden tota nykyistä putkea muokkaamaan, sittenhän sen näkee mitä siitä tulee. Mondo lähtee mäkeen, on vähän liian äänekäskin myös. Quote Link to comment
SePi Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Pistä tilaukseen tällainen http://www.jbugs.com/store/merchant.mvc ... Code=10021 Quote Link to comment
Oksa Posted November 20, 2008 Author Share Posted November 20, 2008 Kyllä toikin tietty vois olla yks vaihtoehto. Mimmoset virtausominaisuudet tossa mahtaa olla? Riittääkö lievästi viritetylle 1600:lle? Ja tietty lambdakin pitäis saada kiinni. Quote Link to comment
Fileas Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 tollane.. http://www.classicveedub.com.au/images/ ... G_1125.JPG Quote Link to comment
UltraVW Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Tää pärjäs jopa testeissä http://www.pacificcustoms.com/TM310221.html Quote Link to comment
jonih Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Pistä tilaukseen tällainenhttp://www.jbugs.com/store/merchant.mvc ... Code=10021 Tämä jää ainakin ylös kun öljypohja ottaa ensin kiini. Aika äänekäs laitos kyllä. Ja kyllä sen lamdankin tuohon saa askarreltua. Quote Link to comment
SePi Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Paruzzilta löytyy kans Empiä, tuo yllä kerrottu sekä toinenkin kippura ja sitten hideout pönttö sivulle. http://www.paruzzi.eu/uk/big/? Quote Link to comment
NO H2O Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Paruzzilta löytyy kans Empiä, tuo yllä kerrottu sekä toinenkin kippura ja sitten hideout pönttö sivulle.http://www.paruzzi.eu/uk/big/? Hideoutti on pirun äänekäs... Loud pipes saves lives, vai miten se nyt oli Quote Link to comment
Oksa Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 Jep, kiitokset vinkeistä. Saa nähdä mitä talvi tuo tullessaan, eiks je? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Empi-hideout on paljon kovaäänisempi kun bugpäk, vaimentimien koossakin melkoinen ero. bugpäkistä tulee ihan miellyttävä kun hitsaa siihen vaimentimen päältä tulevan putken vaakaosan tilalle ohuehkon halppis glasspäkkipöntön tyyliin Simons tms. Mahtuu hyvin ja on iisi muutos, Puavo @ dw. Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 http://www.cip1.ca/ProductDetails.asp?P ... e=C13-3418 http://www.pacificcustoms.com/TM310221.html Yllämainittuja vaimentimia ei taida kukaan myydä Suomessa? Onko Euroopassa jossain myynnissä, CSP:ltä ei näkynyt löytyvän.. Tuollaista vois vaikka kokeilla... Quote Link to comment
Barney Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Mulla on tuollainen KK:sta ostettu. Quote Link to comment
UltraVW Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 http://www.cip1.ca/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-3418http://www.pacificcustoms.com/TM310221.html Yllämainittuja vaimentimia ei taida kukaan myydä Suomessa? Onko Euroopassa jossain myynnissä, CSP:ltä ei näkynyt löytyvän.. Tuollaista vois vaikka kokeilla... Noista ehdottomasti toi aito tri mil kuin halpa empi kopio linkki testistä http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt ... aust_test/ Quote Link to comment
Oksa Posted January 4, 2009 Author Share Posted January 4, 2009 Nyt on putkiprojekti edennyt. En lähtenyt koko putkistoa vaihtamaan tai muokkaamaan, vaan vaihdoin vaan mondon hide-outiin. Väännettiin vielä tohon loppuputkeen lisävaimennin. Muutenkin tota hide-outia joutu pikkasen muokkaamaan, että sai sen sopivaan korkeuteen. Kollektori on siis edelleen helman alapuolella, joten takapäätä ei voi vieläkään kauheesti laskea. Pikkasen laskin kuitenkin ja on tällä hetkellä mun mielestä ihan sopivalla korkeudella, saattaa jopa päästä korokkeista, mut se jää nähtäväksi. Ajamaan en ole vielä päässy, mutta konetta käytin ja putki vaikutti hiljaiselta kyllä, sen näkee sitte et miltä kuulostaa kun pääsee tien päälle. Quote Link to comment
Rofa.com Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Minkä tähden tätä autoa ei ole pidetty alkuperäsenä. Quote Link to comment
Oksa Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 No ei tohon nyt mitään kovin radikaaleja muutoksia kuitenkaan oo tehty. Olen muokannut sitä vaan vähäsen omaa mieltymystäni vastaavaksi. Quote Link to comment
Guest ERKKI SUOMINEN Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Mitäs kuuluu tälle projektille ? Quote Link to comment
Oksa Posted August 14, 2009 Author Share Posted August 14, 2009 Ihan hyvää. Hide-outti on paljon hiljasempi kuin mondo eikä roiku missään takahelman alla. Säädettävän etuakselin asensin talvella ja tiputin takapäätäkin vähäsen. Kone on toiminut hyvin ja kaasareiden synkkauksen jälkeen kulutuskin on pysyny kohtuullisena. Pitänee laittaa pari kuvaa lähipäivinä, pitäs vaan räpsästä. Janne. Quote Link to comment
Oksa Posted November 30, 2009 Author Share Posted November 30, 2009 Noniin, takaisin projektin ääreen. Elikkäs, brosolit lähtee mäkeen ja ohjelmoitava ruisku (mega) on tulossa tilalle, muuten koneen konsepti pysyy samana. Janilta on jo tullu imusarja ja muita hilppeitä, niistä kiitokset Janille. Sitten itse asiaan. Tuli tossa pari vuotta sitten kun konetta rakentelin laskettua kansia vähän liikaa. Puristuksiksi laskin 9,4:1 ja taitaa olla vähän liikaa w110 nokalle? Ei ainakaan vielä mitään nakutuksen merkkejä osissa näkyny, mut parempi olis pelata varmemman päälle ja tehdä asialle jotain. Ajossa kone on ollu tosin vasta reilun kesän. Yksi vaihtoehto olis laittaa jotain shimmejä kannen ja pytyn väliin, vai? Miten paljon mahtais vaikuttaa jos vaikka laittas 1.25 kiikut nykyisten 1.1 tilalle, sillonhan kuitenkin venttiilit pysyis kauemmin auki. Koneen speksit: 85,5x69, vakio kampi ja kanget, 6kg vauhtipyörä. vakiot kannet vakio venttiilein, laskettu ja kanavia hiplattu. venttiilit hiottu. normi kärmeenpesä, hide-out. bensapuolle siis tulossa megasquirtti ja sytkäksi edis. Janne. Quote Link to comment
JaniM Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Raaputat palotilasta pikkasen matskua pois tulpan puoleiselta seinältä. Mut jos ei naulaa, niin silloin melkein vois antaa olla. Megalla kuitenkin pystyy säätää pikkasen tarkemmin ja saa sytkänkin samalla hierottua. Noilla spekseillä saa mukavan käyttö kaupunkikoneen ja vääntöä riittää alhaalta ylös asti. Tietenkään se nyt ei ole mikään huippubemarikilleri, mutta ei sillä jalkoihin kumminkaan jää. Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Tuo on kylla liikaa puristusta W110 nokalle. Olen kokeillut. Nappara ratkaisu olisi hyodyntaa nuo puristukset ja laittaa kiukkuisempi nokka! Vaikkapa W125. W130 nokalle laittaisin kympin tai vahan ylikin ruttua. Quote Link to comment
Oksa Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 Ookke, kiitos vinkeistä. Mieluimmin pitäisin ton vanhan nokan, niin sais koneen vääntämään alhaalta saakka kunnolla. Eikös toi 125 oo jo aika kisakiree? Quote Link to comment
Oksa Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Palataanpa taas tähänkin projektiin. Megasquirt ja Edis on asennettu. Säätäminen tuotti aluksi päänvaivaa, mutta pääsin siihen jollain tavalla jyvälle. Kävin varmuuden vuoksi säädättämässä koneen dynossa ja hyvähän siitä tuli, vääntää mukavasti alhaalta ylös. Tehohuippu oli 91.34 hp @ 5300rpm, 140nM @ 3200rpm. Nämä siis takapyöriltä. Ei mitään kovia tehoja, mutta kyllä noillakin jo kupla kulkee. Kävin Pro Dynossa Raumalla, hyvä ja asiallinen paikka. Mielessä on käynyt, jos tekis talven aikana vähän enemmän alkuperäistyylisen koneen, kuitenkin ruiskulla ja ehkä Ediksen kanssa tai sitten normijakajalla. Tiedä sitten onko mitään järkeä, mutta ihan mielenkiinnosta vois rakennella. Lämmönvaihtimet olis kanssa ihan jees. Ajatuksena olis tehdä pitkälti vakio 1300cc, vakio putkistolla (kai tähänkin jollain tavalla saa lamdban kiinni?). Nokaksi ehkä joku Englen w-100 tai vastaava ja kansia vois vähän hieroa ja venttiileihin jotain pyöristyksiä. Alkuperäistyyppinen imusarja ja suuttimet alkukäyriin. Kai ruiskun saa pelaamaan pienemmällä ja miedolla koneellakin, laittaa vaan sopivan kokoiset suuttimet ja kaasuläpän? Teho on varmasti paljon maltillisempi mitä nykysessä koneessa, mut mihinkäs sitä niin kova kiire on. Janne. Quote Link to comment
JaniM Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Jos teet jakajalla, niin multa löytyis 009 tyylinen wasserin jakaja, joka on valmiiksi lukittu tuota hommaa varten. Sisällä valmiina hall-anturi ja toimii myöskin tuollain Mega. Quote Link to comment
Oksa Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Voisin kyllä ostaa sen sulta pois. Vaatiiko toi hall-anturi jotain modauksia boksiin? Eikös vakiokaasarista saa periaatteessa tehtyä läppärungon, jos ei sopivan kokoista muuten löydy, jos vaan tps-anturin saa johonkin kiinni. Quote Link to comment
JaniM Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Hall modin tarttee, muttei paha rasti. Mulla on muistaakseni yks pienempi läppärunko jouten. Sithän löytyy noita 40-44mm kadron läppiä. Quote Link to comment
Oksa Posted September 4, 2011 Author Share Posted September 4, 2011 Ehtisitkö sää jossain vaiheessa tekemään ton modin vai onko niin helppo homma et saan itekin tehtyä? Tietty kunnon läppärunko olis parempi kuin joku kaasuttimesta väsätty. Quote Link to comment
JaniM Posted September 4, 2011 Share Posted September 4, 2011 Pari vastusta tarttee laittaa. http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... n.htm#hall Modinkin voin nyprätä jossakin välissä kyllä tarvittaessa. Kaivelen tuon läppiksen jossain välissä ja laitan kuvia ja dataa tarvittaessa. Muistaakseni taisin tehdä laipankin valmiiksi, mut ihan varma en ole. Quote Link to comment
Oksa Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Hommasin uuden koneaihion, josta alan uutta konetta tekemään. 1300cc AB-lohkolla, lohko vaatii koneistuksen, ainakin aarporauksen, samalla kai kannattaa vetästä laakeripukki alakokoon niin saa päittäisvälyksen kohdilleen. Koneessa on 10mm pinnapultit, menisköhän ne vai kannattaisko laittaa suosiolla case-saverit ja 8mm pultit? Öljyn imuputki on piukassa, onko ton irrottamiseen jotain hyvää kikkaa olemassa? Kone tulee olemaan 77X76 eli 1415cc, tiedä onko järkeä vai ei mut tehdään silti. Nokaksi tulee Scatin c25 1.1:1 vivuilla, eikös toi oo aika mieto ja jonkunnäkönen vääntönokka? Kansien kanavia aattelin siistiä ja tehdä normi venttiili-työt. Pakoputkisto on vielä auki, lämmönvaihtimet joka tapauksessa ja ehkä nykynen kärmes ja vaimentaja tai sitten joku muu. Ja tietty megaruutta ohjamaan polttoaineen syöttöä ja sytytystä. Ookkos muuten Jani ehtinyt vielä kattomaan et löytyykö sulta jotain pientä läppistä?. Mitens tossa muuten toimis vakio imusarjan loppuosa, mahtaako olla liian ahdistava? Onks Jani sun kauttas saatavilla myös jotain pienempiä suuttimia, laskurin mukaan toi kone ei hirveen isoja vaatis, jotain 100cc/min luokkaa. Janne. Quote Link to comment
JaniM Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Yhdet uudet lyhyet suuttimet löytyis, 130cc/min. 25e/kpl netto. Läppis ~42mm ja tps potikka mukana. Toimintaa en ole testannut. Quote Link to comment
Oksa Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Ookke, mitens tommoset suuttimet toimis noinkin pienessä koneessa? Onko siitä jotain haittaa jos suuttimet on vähän liian isot? Eikös toi tps-anturi oo vaihdettavissa? Voitas tehdä kaupat noista suuttimista ja kaasuläpästä ja siitä jakajasta. Jos vaikka laitan sulle huomenna privaa. Janne. Quote Link to comment
Oksa Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 76mm kampi, vauhtipyörä ja I-profiili kiertokanget sekä muuta tilpehööriä tuli matkahuollon kautta iso laatikko. Seuraavaksi pitäs kiikuttaa lohko, kampi ja vauhtipyörä kytkinkamoineen koneistamoon. Kaasuläppä ja suuttimet tuli Janin kautta, joten kone alkaa olemaan osien suhteen hyvällä mallilla, kannet ja pakoputkisto puuttuu vielä. Janne. Quote Link to comment
JM Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Mitkä männät tohon tulee? Miten levee tosta tulee? Quote Link to comment
Oksa Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 77mm männät, 7 milliä pitäs tulla alkuperästä leveämpi. Quote Link to comment
Racing Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 77mm männät, 7 milliä pitäs tulla alkuperästä leveämpi. Laita nyt samalla edes 85.5/87:at niin ei kaduta myöhemmin, kun pitkäiskuakselikin on ;-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.