Jump to content

Talvirenkaan ikä ja kumiseos ?


Recommended Posts

Posted

Mitä mieltä ollaan jos on uudet Nokian nastarenkaat mutta valmistusleima on esim 3704..

oikein varastoidut jne...

 

kun niitä juttuja on että kumi kovenee jne.... saa kertoa vapaasti alle

 

käyttöautoon suunnitteilla

Posted

Kyllä noilla miun mielestä ajaa. Radikaalimpana esimerkkinä omat 02 tai 03 -vuotiset 3-4 talvea (ehkä 20-25tkm) ajetut hakkapeliitta2:t olivat edelleen merkittävästi paremmat pidolleen ja varmemman tuntuiset kun 05-leimalliset 1000km ajetut nasta-Toyot.

 

Puavo @ dwl

Posted

öh, vähän vanha malli, mulla kyl pyörii HKPL5:set alla. Neljä vuotta vanhoissa talvirenkaissa voi toki ehkä olla vielä jotain ominaisuuksia tallella.

Posted

Ton pitää näkyä hinnassa tyyliin -70%. En kyllä itelle saati vaimolle hyväksyisi.

Posted

Vai ominaisuuksia => "talvi_osien_kuljetus_vaunussa" Hakkapeliitta 10 leimat 2/89...

Joo onhan ne, mustat ja pyöreet, vai onko sittenkään O_o

Pintaa ja nastoja on, mutta ei pitoa...

Posted

Kyllä 5 vuotta vanhat talvirenkaat alkaa olla jo ikänsä palvelleet, nastoja ja pintaa voi olla mutta kumiseos ja kuvio sen pidon ratkaisee.

Ja tosiaan se pannuhuone tai terassi ei ole se paras mahdollinen talvirenkaiden säilytyspaikka, vaan viileä ja kostea kellari esim.

Posted

Jostain syystä nuo rataa motorpyörällä kiertävät kaverit ovat kovin persoja mahdollisimman "tuoreelle" dotille.... :)

 

Kyllähän kumissa muutoksia tapahtuu vaikkei käytettäisikään, ja viisikin vuotta varastoitu talvirengas (jossa sillä kumilaadulla muutenkin suurin merkitys) voi olla jo täysin susi.

Posted

Ei hymyilytä, oikeasti noin tekeviä idiootteja on olemassa...

 

Tässä tämän lumipyryn aikana katsellut noita hangessa/ojassa olevia autoja, ja ainakin 90% on kesärenkaat alla enkä edes ole ajatellut jeesaamista.

 

Yhden vesivolkkarin vedin takaisin tielle, mut sillä oli talvirenkaat ei vaan osannut ajaa.. :)

Posted

Viime talvena ajoin eräällä autolla, johon ostin 10 vuotta vanhat käyttämättömät ja oikein varastoidut bridgestonen talvirenkaat, rengasliikkeestä. Liikkeessä kumikovuusmittarilla varmistettiin ettei oo ihan korput. Ihan loistava pito, ei mitään ongelmia, verrokkina oli samassa autossa uudemmat, 2 vuotta vanhalla leimalla Bridgestonet. Pito uudemmilla oli hivenen parempi, mutta ei mitenkään sanottavasti.

 

Nyt on käyttispakussa n. 75-80% pinnalla olevat 03 leimatut kumit ja niillä ei tee yhtään mitään, vanhat nastattomat kesäkäytössä olleet talvirenkaat 5mm pinnalla piti paremmin.

 

Että sanoisin jotta melko yksilöllistä...

Posted

~40 vuotta vanhat hakkapeliitta 05 on iiha jees... ropina käy ja kulkee ku pulkka!

 

nii ja välil sit alla pyörii bridgestonen noranzat. 3-4 vuotta vanhat ja hyvin näyttää edelleen toimivan!

Posted
Ei hymyilytä, oikeasti noin tekeviä idiootteja on olemassa...

 

Tässä tämän lumipyryn aikana katsellut noita hangessa/ojassa olevia autoja, ja ainakin 90% on kesärenkaat alla enkä edes ole ajatellut jeesaamista.

 

Yhden vesivolkkarin vedin takaisin tielle, mut sillä oli talvirenkaat ei vaan osannut ajaa.. :)

 

ootkos varma ettei kyseessä ole raskaan kaluston kuski. en ole esim. yhdessäkään täyspitkässä/puoliperässä vielä nastarenkaita nähny

Posted

Jaa, mää taas olen jopa nastoittanut niitä useita kymmeniä, ellen jopa satoja....

 

Silloin kun auton pitää oikeasti liikkua kelillä kun kelillä käytetään niissäkin nastoja, ellei muuta niin eturenkaissa...

 

Katseleppas seuraavan kerran vaikka maitoauton renkaita kun kohdalle sattuu, on meinaan ainakin täälläpäin melko edustava nastarivistö jopa vetävissä...

Guest Mika Raussi
Posted

Ja kyllä sitä vaan raskaassakin kalustossa talvikuviot on.

Posted

Itse en noin vanhoja renkaita kaupasta ostaisi ellei niiden hinta olisi todella todella todella vähän. Neljä vuotta tai vanhempia talvirenkaita on sen sijaan tullut käytettyä vuosien varrella paljonkin.

Itseasiassa meidän caravellessä on tälläkin hetkellä 5 vuotta vanhat hakkapeliitat.

 

t. Mika

Posted
Jaa, mää taas olen jopa nastoittanut niitä useita kymmeniä, ellen jopa satoja....

 

Silloin kun auton pitää oikeasti liikkua kelillä kun kelillä käytetään niissäkin nastoja, ellei muuta niin eturenkaissa...

 

Katseleppas seuraavan kerran vaikka maitoauton renkaita kun kohdalle sattuu, on meinaan ainakin täälläpäin melko edustava nastarivistö jopa vetävissä...

 

no..oli miten oli,aihe ajautunut aika vitun kauas alkuperäisestä..(ei silti ainakaan meiltä duunissa lähtevissä vermeissä yhessäkään oo niitä nastoja näkyny,ees edessä)

Posted

Joskus 7v. takaperin oli silloisessa kotterossa alla uudenkarheat pinnatut nastanakit.

Pito oli onnettoman ja todella huonon väliltä.

 

Tutulta löytyi sattumalta hyllystä vanhat nastanappulat sopivalla pulttijaolla.

Olivat vielä kohtalaisen hyvin säilyneet tallissa, vaikka olihan niiden viimekäytöstä jo likemmäs 30v. kuin 20 vuotta.

 

Pito oli ihan uskomaton, kuten nastojen rapinakin verrattuna niihin onnettomiin pinnattuihin halpis renkaisiin. Tuohon aikaan oli nastanakeissakin vielä kunnon piikit rouhimassa tietä.

Posted

joo hyvinkin yksilöllistä on pito,voi olla 10v vanhat paljon paremmat kun 1v vanhat. itellä kun pyörii poikkeuksetta enemmän/ vähemmän ajettuja. sekä melkeen uusia tai ihan iät ikuisia.

 

jos kumiseos tuntuu pehmeältä ja kimmoisalta parempi pito,jos taas kovaa eikä jousta niin ei tee mitään.pikanen nyrkkisääntö!

Posted

mitä kuorma-autojen nastraenkaisiin tulee. Täällä L&T:n autoissa on lähemmäs kaikkis 6* uudet nastakummet alla. Ainaki niissä on ollu mitä oon näillä liukkailla huoltanut.

Posted

Jep, niissä autoissa nimenomaan yleensä on.. Se että joku ei ole ikinä nähnyt ei tarkoita etteikö olisi olemassa....

Posted

jep jep... eiköhän ne renkaat raskaassakin kalustossa valita käytön mukaan, itsellä kitkat scaniassa. mutta jos joku nyt on nastoittanut kymmeniä tai jopa satoja autoja (vai renkaita?) niin se ei varmaan oo vielä kun

Posted
jep jep... eiköhän ne renkaat raskaassakin kalustossa valita käytön mukaan, itsellä kitkat scaniassa. mutta jos joku nyt on nastoittanut kymmeniä tai jopa satoja autoja (vai renkaita?) niin se ei varmaan oo vielä kun

 

Monasti nähnyt myös että näissä l&t:n autoissa on loppukesästä/alkusyksystä vielä nastat alla. :D

Posted

Ei sitä päiväystä turhaan sinne ole laitettu.Makkarakin mätänee vanhetessaan.

Posted
suurin osa kuitenkin ajaa samoilla kesät talvet.

 

Suurimmalla osalla on kyllä talveksi eri pinnat, nastoja ei tosin ole kuin osalla.

 

:)

Posted

Miksi ostaa testivoittajat kun muillakin pärjää kunhan ei ihan paskoja osta.

Halppisrenkaat ostin (kleber) ja on huomattu ero ns parempaan merkkirenkaaseen.

Samanlaista lipsuttelua oli 5 vuotta vanhoilla nokialaisilla.

Posted

Milloin lienee aloitettu Nokian Hakkapeliitan valmistus... Itse vaihdoin sellaiset pois kuplastani viime talven tultua. Olivat ensimmäiset ja kuulemma alkuperäiset tämän kuplan talvirenkaat, kupla on vm. 63. Koko kabiini resonoi yli 50km/h vauhdissa niin että peltorit olisi tarvinu. Nastoja oli paljon, mutta kaikki olivat ruostuneet lyhyemmäksi kuin mitä kuvio oli. Kuviota oli paikoin senttikin jäljellä.

Posted

Mä en edes viitti kertoa mitkä nakit mulla on mun 94 golffin alla nyt. Mut duunimatkakin on vain 5 kilsaa . Toki siinäkin voi kuolla monta kertaa ja vaikka kävellenkin.....haussa 14 tuumasella vanteella oleva 4x100 nastarengas tai pari golffiin siis

Posted

Noh, tuleeko sitä Peräpukaman galluppia? ;)

 

Mulla alla 3 viikkoa vanhat Michelin X-Ice Northit, koossa 195/65/15. Aluksi tuntuivat tosi löysiltä ja suorastaan huterilta ajaa, mutta pikkuhiljaa on tottunut tuntumaan. Vierintävastuksen vähäisyyden, suhteellisen hiljaisuuden ja hyvän märän asfaltin pidon perusteella noi valitsin.

 

Juu, hiton kallista, mutta ei tollasten juttujen kanssa viitti pelleillä. Kun autoa lisäksi tulee oikeasti "ajettua" ja vielä 150 kilsaa päivässä pelkkää duunimatkaa, niin ei viitti turhia riskeerata.

 

Aiemmin oli alla Misukan kitkat, joihin olin erinomaisen tyytyväinen. Jatkossa vaan taitaa mennä enemmän kaupunkiajeluksi jäätävillä alueilla, joten nastat veti sen vuoksi pidemmän korren uusissa renkaissa. Kun auto vielä on menossa myyntiin niin uusi testivoittaja-nastarengas on parempi myyntivaltti, kuin mikä tahansa kitkarengas. (media tehnyt tehtävänsä...)

Posted
Mulla alla 3 viikkoa vanhat Michelin X-Ice Northit, koossa 195/65/15. Aluksi tuntuivat tosi löysiltä ja suorastaan huterilta ajaa, mutta pikkuhiljaa on tottunut tuntumaan. Vierintävastuksen vähäisyyden, suhteellisen hiljaisuuden ja hyvän märän asfaltin pidon perusteella noi valitsin.

 

Mulla samat renkaat, todennäköisesti samanlaisessa autossa. Ja ihan samaa ihmettelin kun tuntui kuin tyhjillä renkailla olis ajellu, piti oikeen käydä tarkastamassa. Pikkuhiljaa tuohon huteruuteen kyllä on tottunut, meluun ei vielä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...