Jump to content

Pakosarjan rakentelu Typ-4:seen?


Recommended Posts

Posted

Nyt olis aika alkaa suunnittelemaan pakosarjaa nelkkuun.

 

Heti alkuun tämmöistä pohdintaa..

 

Onko tyhmää rakentaa esim. 42mm:n vesijohtoputkesta? Joko haponkestävästä tai tavallisesta teräsputkesta?

 

Haponkestävässä on n. 2mm:n seinämäpaksuus ja tavallisen teräksen putkissa 2,6mm:n seinämät.

 

Näitä käyttäen sais aika jyrkät kaaret putkiin.

 

Vai pitääkö vaan etsiä jostain ohutseinämäisempää putkea josta rakentaa?

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

40 mm huonekaluputken ja 42 mm tuubikäyrien sisäläpimitta on melko sama n. 37mm. Tein näitä yhdistelemällä halvan ja ruman pakosarjan (ei tosin VWseen). Koko putkea ei mielestäni kannata laittaa paksua jöötiä.

 

Helpommalla saattaa päästä kun ostaa valmiita pakosarja-osia esim. Marteliuksen.

Posted

J-putkista Marteliukselta tai Moposportista. Niistä saa parhaiten tehtyä ellei sit löydy tuurnallista pokkaria jostakin.

Noista tullut ite väsättyä kolkkiin ja tuohon rustoon viimeksi, sekä imareita.

Posted

Miten jyrkkiä kaaria marteliuksella on?

 

Niin joo, ja mulle ei kelpaa noi viemäriputket... :D

 

Pitäs olla n. 35mm sisähalkaisija...

Guest laiska`s custom
Posted

rosteri mutkia olis oliko 37mm sisä ja ohut seinäsiä harjattuja,näistä tulee kevyt ja magee, r on sama kuin tuubi käyrissä.ainakin 20kpl uusia hyllyssä.

Posted

Hinta?

 

Tarvetta olis 6kpl 90 asteen käyrälle ja 8 kpl 45 asteen käyrälle elikkä yhteensä olis siis 10 kpl 90 asteen kulman käyrää.

 

Löytyykö jostain noille sitten vastaavaa suoraa putkeakin jostain? :)

Posted
rosteri mutkia olis oliko 37mm sisä ja ohut seinäsiä harjattuja,näistä tulee kevyt ja magee, r on sama kuin tuubi käyrissä.ainakin 20kpl uusia hyllyssä.

 

Ilmeisesti siis meijerikäyriä 40x1,5mm??? Meijeriputkea saa varmaan kaikilta terästukkureilta ja painaa 1,45kg/m. Maksaa huomattavasti enemmän kuin perus prosessiputki, joka olisi esim. 42,4x1,5mm 1,55kg/m. R=mielestäni teollisuuuskäyrissä aina 1,5xD

Posted
rosteri mutkia olis oliko 37mm sisä ja ohut seinäsiä harjattuja,näistä tulee kevyt ja magee, r on sama kuin tuubi käyrissä.ainakin 20kpl uusia hyllyssä.

 

Ilmeisesti siis meijerikäyriä 40x1,5mm??? Meijeriputkea saa varmaan kaikilta terästukkureilta ja painaa 1,45kg/m. Maksaa huomattavasti enemmän kuin perus prosessiputki, joka olisi esim. 42,4x1,5mm 1,55kg/m. R=mielestäni teollisuuuskäyrissä aina 1,5xD

 

No, jos noi käyrät käy meijeritputkille niin meillä on noita suoria putkia parikymmentä metriäkin omasta takaa. Elikkä pelkät käyrät olis jees. ;)

Posted
Nyt olis aika alkaa suunnittelemaan pakosarjaa nelkkuun.

 

Heti alkuun tämmöistä pohdintaa..

 

Onko tyhmää rakentaa esim. 42mm:n vesijohtoputkesta? Joko haponkestävästä tai tavallisesta teräsputkesta?

 

Haponkestävässä on n. 2mm:n seinämäpaksuus ja tavallisen teräksen putkissa 2,6mm:n seinämät.

 

Näitä käyttäen sais aika jyrkät kaaret putkiin.

 

Vai pitääkö vaan etsiä jostain ohutseinämäisempää putkea josta rakentaa?

 

Mulla olis kans tarkoitus vihdoinkin alkaa rakentamaan typ1:n putkistoa. Aikomus on tehdä se 42,4x2 rst/hst osista ja kollektorin jälkeen 48,3x2 putkella. Laipatkin olis piirrettynä dwg-kuviksi vesileikkausta varten.

Pintakäsittely mietityttää. Pitäiskö kiillottaa, hapottaa vai miten sais kiillon pysymään.

Posted

Ei taida olla väliä miten rst:tä käsitellään. Se silti tahtoo sinertää jne. kuumuudesta.

 

Mahdollisesti jos pinnoittaa keraamisella pinnoitteella kestää?

Posted

ja hitsataan sitten tigillä käyttämällä juurikaasua putken sisällä, vai mitä mikko k? :)

 

ja rosterilaatu sais olla mielellään aisi409, eli ferriittinen rosteri.

 

304 ja 316-laadusta tehdyt systeemit repee ja halkee kun on liian kovaa tähän tarkoitukseen.

 

miinuspuolena 409:ssä verrattuna 304/316 on hiukan huonompi korroosionkestävyys, mutta plussana pienempi nikkelipitoisuus...jotta jos on allergiaa niin tätä on mukavampi käsitellä. :D (12% vs 0.5%) Ja magneettikin tarttuu 409:iin. :)

 

äkkiseltään tuli mieleen myös, että 2mm seinämällä oleva boxerin pakosarja painaa vissiin aika paljon?

Guest Mika Raussi
Posted

Ja tää suuren suuri paino haittaa käytännössä missä?

 

2mm seinämällä kestää sentään pakosarja kasassa. Eikä tarvi edes tigillä hitsata. Se on sit jokaisen ihan oma valinta, että mitä haluaa mistäkin maksaa ja mimmosen tehä. Ja haluuko hauraan ja kevyen vai painavan ja kestävän.

 

Joka tapauksessa rosteriputki menee kusen keltaseks lämmöstä. Kansien läheltä väri tietty muistuttaa sinistä tai jopa mustaa, mutta loppu on sit keltasta. Kieltämättä vähän törkeen näkönen ja jos mielikuvia hakee prätkien värjääntyneistä kromiputkista, niin kromi värjääntyy ihan eri tavalla.

Posted

Mun tapauksessa ei taida olla suurta merkitystäkään tuolla painoerolla kun en rakenna mitään isoa käärmeenpesä häkkyrää..

 

No, katellaan mitä osia löydän nyt aluksi.

Posted

tuosta se alkaa:

 

t4_2.jpg

 

 

 

Ja tommonen siita tuli. Vaikka oli ohuehkoa tarvikemutkaa mista tuon palasista tein, niin silti painoa tuli jonkinverran. Ensioputkien hieromisessa samanpituiseksi meni jonkunverran aikaa. Kollektorista tuli ehka hiukan liian pitka ja iso mutta ihan hyvinpa tuo toimi viritetyssa 2 litraisessa.

 

vertrear2.jpg

Guest Toheltaja
Posted

Mulla on 2 sarjaa jouten Valtosen käännättämiä kurveja ja suoria nelkun koneeseen pakosarjan tekoa varten. Petteriltä varmaan löytyy kuviakin noista. 50,-/setti

Posted

Petteri tarjos mulle yhden valmiinkin. Muuten ihan ok mutta mulla on eri malli mielessä. :)

 

Onkohan osat tämänmalliselle?

 

urhon_pakosarjat_final_pystyssae_203.jpg

Posted
Ja tää suuren suuri paino haittaa käytännössä missä?

 

Väärässä päässä autoa. Ja riippumassa kansista. Vaikka näin aluksi....

 

Kumma juttu ettei esim. tuotantoautoissa ole näitä meijeripakosarjoja jos ja kun materiaali on niin halpaa ja erityisen hyvää pitkää käyttöikää ajatellen?

 

2mm seinämällä kestää sentään pakosarja kasassa. Eikä tarvi edes tigillä hitsata. Se on sit jokaisen ihan oma valinta, että mitä haluaa mistäkin maksaa ja mimmosen tehä. Ja haluuko hauraan ja kevyen vai painavan ja kestävän.

 

Kun käyttää sitä 409-laatua niin ei tarvitse olla 2mm seinämällä siitä samasta syystä kun se ei ole niin kovaa että hajoaa tärinästä/lämpövaihteluista/muista vääntelyistä. Ja lisäksi kun vielä hitsaa oikein, oikeilla välineillä niin pysyy sarjat kasassa...

 

Jokainen tietysti tekee ihan miten haluaa.... Itse tekisin kerralla hyvän, sen verran kauhea urakka pakosarjan tekeminen aina on.

Guest Toheltaja
Posted

Juu, tuota hebin kuvaa vastaavat kilkkeet ilman laippoja kaupan.

Posted

joo siis ehdottomasti ainoa oikea pakosarjan materiaali -72 pallokeulaan on Inconel... huh huh...

 

Eiköhän ole aikalailla sama mistä laadusta tekee, painonsäästöllä ei kakkostyypissä liene niin merkitystä. Ja korroosionkestävyydelläkään nyt tuskin on väliä kesäkäytössä. Eli jos sitä meijeriputkea on valmiiksi tontilla niin miksei siitä?

 

Satuin saamaan kassillisen 316L putkikäyriä 2 millin seinämällä edullisesti ja ei yhtään huoleta alkaa niistä tekemään :)

Guest Toheltaja
Posted

kollektori on noista samoista nysistä tehty, eli on mukana.

Posted

Kumma juttu ettei esim. tuotantoautoissa ole näitä meijeripakosarjoja jos ja kun materiaali on niin halpaa ja erityisen hyvää pitkää käyttöikää ajatellen?

 

 

Niinpä! Valurautahan on huomattavasti kevyempää ja halvempaa:)

Guest Mika Raussi
Posted

Hohhoijaa...

 

Mikähän se oli sitten viimeeks se ehottoman oikee tapa tehdä pakosarjaa? Ainiin tai olla, että ei missään nimessä saa tehä rosterista, vaan pitää tehä mustasta. Tuntuu, että eräällä harrastajalla oikea tapa asioita vaihtelee koko ajan ja sen hetkinen viritys on aina se paras ja ainoo oikee tapa tehdä asioita.

 

Ainiin ja lupia lavan tekemiseen kuplaan ei oo mahdollista saada. No nähtiinpähän sekin sitten.

Posted

Jokainen tietysti tekee ihan miten haluaa.... Itse tekisin kerralla hyvän, sen verran kauhea urakka pakosarjan tekeminen aina on.

 

Eiköhän se mene niin, että jokainen tekee niin hyvin kuin osaa.

 

Tarviiko volkkarin pakoputken kestääkään isältä pojalle? Itte ole tehnyt mustasta kun en muuta osaa. Ja sillä sitten on selvitty jotenkuten.

Posted

Ja suurin osa meistä kovasti yrittävistä joutuvat ajamaan ajonsa säälittävillä vesipatska vag-korolloilla ja se rakas rojekti muuttuu paremmaksi vain visiotasolla :-/

  • 1 month later...
Posted

Nyt on lypsykone saamassa putkensa... :)

 

DSC_0368.jpg

 

Käyrät oli hieman isommat kuin omat maitoputket joten Mesikämmeneltä sain ostettua suoraa putkea edullisesti samaa laatua ja samoilla mitoilla. Pitäs saapua tänään matkikseen.

 

Sitä meinasin vielä kysyä että voikohan sitä tehdä yhdeksi palaksi vai pitäskö tehdä se muutamaan osaan? Näyttäs siltä että noi laipat eivät asetu ihan vaakatasoon vaan ovat hieman kallellaan?

Ei ehkä haittaa niin paljon kumminkaan?

Posted

muistaakseni ei saa irti kokonaisena pakettina,ellei pinnapultit tuu pois myös.

 

sen verran vinossa laipat kuitenkin(riippuu toki laipassa olevan reijän koosta)

 

oma kokeilu vakio-osien kanssa tehty,kun joskus yritin olla laiska:)

Posted

Ok. Saattaa ehkä onnistua näillä laipoilla kun näähän ovat vain 10mm paksuja joten minun pitää vaihtaa pinnapultitkin lyhyempiin. Vakiolaipathan taitavat olla vähintään 20mm paksuja?

 

No, pitää katella miten jäykäks koko järkäle tulee... :)

Posted

Mitä villaa vois käyttää vaimentimiin?

 

Mineraali villaa tai lasivillaa??

 

Vai pitääkö ostaa ihan vaimenninvillaa jostan MP-liikkeestä??

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...