Guest Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Boxer Megaviikonlopun päättää upea ja mahtava Urhon Ajot! Perjantaina Slugien legendaariseen dynodayhin, lauantaina yyber upeaan VW-Openiin ja lopuksi vielä tutustumaan maailman hienoimpiin, nopeimpiin ja upeimpiin (suomalaisiin) ratavolkkareihin. Meluraja 95db!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kurre puhuu sitten hiljaa!! Lisätietoja Mika 0505932142 Quote
Guest vilho Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Wunderbaum! Tää nyt on tekninen kysymys, mutta olisko jollain tietoa miten noihin melurajoihin Typeykkösellä päästään. Siis valmiita setuppeja rehellisesti mitattuna. Quote
mikan Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Eikö se mitata tietyn matkan päässä pakoputken päästä? Pitkällä putkella ja parilla vaimentimella putki etupyörän takaa ulos. Jää moottorin pauhu kauas mittarista. Toimisko? t. Mika Quote
metake Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Kauan kauan sitten alettiin mitata ralliautoista kisoissa äänenvoimakkuudet. Silloin saatiin ehdottomasti parhaiten tiputtua melua olemassa olevasta putkesta kun laitettiin päähän "jokin ääntä hajoittava pää", esim. supertrap tai vastaava, jo pelkkä rei'itetty kaljatölkki pudotti merkittävästi ääntä. Syykin tähän on ihan selkeä: Koska äänenpaine mitataan yhdessä pisteessä, kannattaa putken pään olla sellainen että ko. pisteeseen tulee mahdollisimman vähän ääntä, eli pakoäänet ohjautuu muualle/leviää laajemmin. Quote
NordBling Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Joo ja ne tölkit oli ekan polkasun jälkeen melko kaukana autosta. Toisin kun tämä mikä on nyt kädessä... hörps. Quote
Guest Aatu Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Porsche Clubin ratapäivillä törmättiin sellaiseen ongelmaan että ilmajäähyvehkeet tuppasivat menemään herkästi yli tuon viherpiipertävän 95dB:n. Kaikki varmaan tajuavat syyn: moottori on puolen metrin päässä pakoputken päästä, ei omaa ääntävaimentavaa vesivaippaa ja on muutenkin vähän reippaamman ääninen. Ongelma ratkaistiin ohiajomittauksilla, jotka oikeasti kertovat sen millainen meteli autoista tulee. Kaikki ilmavehkeet läpäisivät seulan kirkkaasti tämän jälkeen. Quote
Kurre Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Kurre puhuu sitten hiljaa!! Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen Quote
-tipi- Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 tämähän se koneen aiheuttama mekaaninen möykkä on ongelmista suurin urhobiileissäkin, monellako deesibeelillä ne mittaukset tippu kun tiimi seiso moottorin ja mittarin välissä? Quote
DWL_Puavo Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Siinä ja hollilla oli monen tiimin mittaukset Ahvenistolla. Meidänkin padan mekaaniset äänet oli jo lähellä rajaa vaikka pakoputkistoa kuristettiin aika lailla. Seulan kaltainen lasikuitukori ei tietenkään hirveesti auttanut. Joskus tallin pihalla mitattiin pitkälti toista sataa kun ei ollut kone"pelti" paikallaan (meillä vielä verraten avoin rakenne), ahvenistoa varten tiivisteltiin tuota koneosaston ympärystä, bitumoitiin + vaahtomuovitettiin takaosastoa ja tehtiin ilmanputsareiden päälle "sadesuojat" Just ja justhan se meni ali. Tuon putken siirtäminen vaikka kylkeen voisi olla tosiaan yksi vaihtoehto, par er vaimenninta riittänee tuon 95db saavuttamiseen kun ei ole ropelia ja imuääniä vieressä kurnuttamassa. Tuo ohiajomelu jos kelpaa niin voisihan se olla hyvä vaihtoehto, meilläkin ääntä lähtee lähinnä kun pedaalia survoo, muutenhan se kulkee isoillakin kierroksilla kuin sukkasillaan :) Puavo @ dwl Quote
metake Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Niin ja jos joku ei sitä hoksannut, niin tuo ensi vuoden raja on pienempi kuin tänä vuonna. Tänä vuonna ajettiin ahvenistolla vielä 97 db:n rajoilla, ensi vuodeksi astuu voimaan 95 db:n raja. Quote
Roope Posted January 1, 2009 Posted January 1, 2009 Mutta on se kiva ajaa hiljasella autolla tai toinen vaihtoehto on että lopetetaan koko rata kun jonkun mummon korvaan kuuluu liian kovaa... Quote
Guest Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Niin ja jos joku ei sitä hoksannut, niin tuo ensi vuoden raja on pienempi kuin tänä vuonna. Tänä vuonna ajettiin ahvenistolla vielä 97 db:n rajoilla, ensi vuodeksi astuu voimaan 95 db:n raja. Onko tuo siis uusi rajoitus koko affelle vai vain urhojen rajoitus... pitää muuten tiedottaa asiasta erään toisen tapahtuman isommille tahoille jos tuo on affen oma rajoitus! Quote
JaniM Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 No eiköhän nekin ole tietoisia siitä, jos kerran ovat järjestäjiä. Quote
-MITO- Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Vai ryhty se sateliiti isojen tahojen tiedottajaksi. Quote
Kape77 Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Vai ryhty se sateliiti isojen tahojen tiedottajaksi. I went on the internet and found this... =P Radalle.com staffina voin sanoa että jääratapäivät kyllä järjestetään jäällä... Quote
Ketsa Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Mutta on se kiva ajaa hiljasella autolla tai toinen vaihtoehto on että lopetetaan koko rata kun jonkun mummon korvaan kuuluu liian kovaa... Kyllä mummot ovat varmasti vuosikymmenien aikana ääniin tottuneet (samaten kuin linnut), joten taitaapi löytyä kitisiät niistä uudemmista taloista. Quote
metake Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Lähes Hämeenlinnalaisena alkaa tosiaan siepata tuo keskustelu moottoriradan melusta ja saasteista. Mummot ei todellakaan ole ongelma, vaan juurikin he jotka periaatteesta ovat rataa vastaan. Se on kiistämätön tosi että Ahveniston moottoriradasta aiheutuu melua, joskus aika kovaakin. Se on myös tosi asia, että Hämeenlinnassa on hyvin vähän asukkaita, jotka valittavat melusta, jotka olisivat siellä asuneet ennen moottoriradan olemassaoloa. Kuka prkl on niin idiootti että kuvittelee ettei siitä tule melua? Voinko muuttaa Seutulan lentokentän viereen ja vaatia kentän lakkautusta "kun en tiennyt että lentokoneista tulee niin kova melu"? Toinen tosiasia on se, että eniten öljyläikkiä on varikolla aina keväällä, kun koko talven moottorirataa käyttäneet hiihtäjät ovat sinne autonsa pysäköineet. Ja se Ahveniston uusi meluraja 95 db koskee todellakin kaikkia, paitsi keskiviikkona on suuremmat rajat, tulevaisuudessa putoaa lisää, kiitos kaikkea vastustavien asukasyhdistysten.. Quote
Guest Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 95db koskee kaikkia paitsi rajattua määrää melupäiviä. Ympäristöluvasta on valitettu, mutta mitä luultavavimmin toi 95db jää voimaan. Kaikki saadaan varmasti läpi jos porukka panostaa äänenvaimennukseen. Mika Quote
Guest Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Vai ryhty se sateliiti isojen tahojen tiedottajaksi. I went on the internet and found this... =P Radalle.com staffina voin sanoa että jääratapäivät kyllä järjestetään jäällä... Lukee täällä näköjään joku muukin muroa :D Onhan noissa radalle.com:eissa tullut oltua hommissa. Quote
JaniM Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 TaMiKe aloittaa uhon, kohta ajetaan uudella "salaisella" aseella... http://porvwoo.fi/documents/P1020251.jpg Quote
DWL_Puavo Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Kiilahihna välirissan kautta tuulettimeen ja moniurahihna tojotan mekaaniseen ahtimeen? Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut. Mutka- ja suoranopeus olikin jo kohdallaan, uhohan se pienikin uho :) Puavo @ dwl Quote
JaniM Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Väärin, minin/marsun ahdin.. Kiilahihna menee ihan orggiksena. Meillä oli jo jarrut viime vuonna päivitetty, mutta nopeus ei ollut. Quote
metake Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut. Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D Quote
Jooo Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut. Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D :-)))))) Quote
-tipi- Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D Nii oli muillakin radoilla. Quote
JaniM Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Unohtuko muuallaki kiristää ilmausruuvit kunnolla? Quote
DWL_Puavo Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Eekkäkö todettiin että rumpujarrut takana ei oo ehkä ihan optimi vaihtoehto :) Quote
metake Posted January 4, 2009 Posted January 4, 2009 Eekkäkö todettiin että rumpujarrut takana ei oo ehkä ihan optimi vaihtoehto :) Njaa, sitte mä oon ymmärtäny väärin. Kun luulin että Ahvenistolla sitä vikaa oli enempi siellä etujarruissa... ;) Quote
Guest Posted January 5, 2009 Posted January 5, 2009 Pätkä lankkua vaan kuskin ikkunan viereen jota sit kampee vääntämään rengasta vasten jos jarruja tarvii :D Quote
Guest Posted January 5, 2009 Posted January 5, 2009 Harmi kun ei kukaan aja Urhoa avolla et vois ottaa kaverin jarrumieheksi. :D Quote
BRC Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Muistutus URHO-joukkioille: aikanaan oli puhetta, että jokainen joukkue tekisi kalustostaan jne esittelyn FVWA:n lehteen... tarinoita ei liiemmälti ole saapunut. Nyt hop-hop kirjoittamaan, kun kerran nettiinkin kirjoitellaan. Poks-poks ja eteenpäin Quote
DWL_Puavo Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Lehdessä on huonompi uhota kun lehteen painettu sana on fakta :) Puavo / DWL Quote
Guest Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Juu, tarinaa pitäis saada aikaiseksi. Uusille tiimeillekin on tilaa, ainakin eilen vielä oli Kuplapajassa tarjolla Urho historian merkkipaalu, Luftsickkien vanha nro. 13. Ja hinta sellainen että jos ei kelpaa kenellekään uudelle tiimille, lunastan sen omaan hautomooni. Ostakaa ja osallistukaa!!!!!!!! Mika Quote
Guest vilho Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Hyvää Rosbergin päivää autoharrastajille! Nii oliko asfalttisotureilla faktaa kuinka siihen desibelirajaan pääsee? PS. Numero 13 on sitten apustettu Ralliryhmälle. Quote
Kurre Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 PS. Numero 13 on sitten apustettu Ralliryhmälle. Eipä taida onnistua Quote
Guest vilho Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Tää oli kyllä sovittu Alan Johtavan Harrastajan ja kaikkein vähiten hitaimman Lutfiskin kans. Mut jos ei niin ei, laitetaan tarrat uuteen järjestykseen, 13->31. Tulee etäisesti mieleen se Offspringin wannabe biisi... Quote
jarmo juurikka Posted March 14, 2009 Posted March 14, 2009 Jahas jos tänä vuonna päästäisiin mukaan edes johonkin kisaan, on ollu rymstigers tallissa hilijasta, muiden kiireiden takia, mutta hommaa ei olla lopetettu ei sinne päinkään. Onneksi, kun nostaa moottorin kilpuriin paikalleen niin ajokunnassa auto pitäisi olla, tosin ei ole tulossa uusia salaisia aseita :D , mutta ääniin pittää jotain ruveta suunnittelleen yksi iso vaimennin ei ilmeisesti riitä enään. On kyllä harmi kun kun ihmiset muuttaa lähelle moottorirataa ja valittaa äänistä, ei sitä voi mitenkään ymmärtää, itelle kuuluu sentään jokkisradan ääni niin pysyy mielevirkeenä ja moottorit mielessä. Quote
JaniM Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 Uhoa pojat ja tytöt!! TaMiKen auto laulaa jo remmin sulosävelin. Enään "pientä" säätöä vaille. http://www.youtube.com/watch?v=ozvjJ-7_1Mo Olikos ens lauantaina Affella mahkuja testata vai tullaanko sit 24 päivä suosiolla? Quote
JaniM Posted April 29, 2009 Posted April 29, 2009 Nyt on auto säädöissä että pääsee veteleen radalle. Eli muutamia pieniä viimeistelyjuttuja ja eikun harjoittelemaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.