Jump to content

Urhon Ajot 24.5.2009 Ahvenistolla


Guest maad914

Recommended Posts

Posted

Boxer Megaviikonlopun päättää upea ja mahtava Urhon Ajot!

 

Perjantaina Slugien legendaariseen dynodayhin, lauantaina yyber upeaan VW-Openiin ja lopuksi vielä tutustumaan maailman hienoimpiin, nopeimpiin ja upeimpiin (suomalaisiin) ratavolkkareihin.

 

Meluraja 95db!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kurre puhuu sitten hiljaa!!

 

Lisätietoja

 

Mika

0505932142

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Wunderbaum!

Tää nyt on tekninen kysymys, mutta olisko jollain tietoa miten noihin melurajoihin Typeykkösellä päästään.

Siis valmiita setuppeja rehellisesti mitattuna.

Posted

Eikö se mitata tietyn matkan päässä pakoputken päästä? Pitkällä putkella ja parilla vaimentimella putki etupyörän takaa ulos. Jää moottorin pauhu kauas mittarista. Toimisko?

 

t. Mika

Posted

Kauan kauan sitten alettiin mitata ralliautoista kisoissa äänenvoimakkuudet. Silloin saatiin ehdottomasti parhaiten tiputtua melua olemassa olevasta putkesta kun laitettiin päähän "jokin ääntä hajoittava pää", esim. supertrap tai vastaava, jo pelkkä rei'itetty kaljatölkki pudotti merkittävästi ääntä.

 

Syykin tähän on ihan selkeä: Koska äänenpaine mitataan yhdessä pisteessä, kannattaa putken pään olla sellainen että ko. pisteeseen tulee mahdollisimman vähän ääntä, eli pakoäänet ohjautuu muualle/leviää laajemmin.

Posted

Porsche Clubin ratapäivillä törmättiin sellaiseen ongelmaan että ilmajäähyvehkeet tuppasivat menemään herkästi yli tuon viherpiipertävän 95dB:n. Kaikki varmaan tajuavat syyn: moottori on puolen metrin päässä pakoputken päästä, ei omaa ääntävaimentavaa vesivaippaa ja on muutenkin vähän reippaamman ääninen.

 

Ongelma ratkaistiin ohiajomittauksilla, jotka oikeasti kertovat sen millainen meteli autoista tulee. Kaikki ilmavehkeet läpäisivät seulan kirkkaasti tämän jälkeen.

Posted

tämähän se koneen aiheuttama mekaaninen möykkä on ongelmista suurin urhobiileissäkin, monellako deesibeelillä ne mittaukset tippu kun tiimi seiso moottorin ja mittarin välissä?

Posted

Siinä ja hollilla oli monen tiimin mittaukset Ahvenistolla. Meidänkin padan mekaaniset äänet oli jo lähellä rajaa vaikka pakoputkistoa kuristettiin aika lailla. Seulan kaltainen lasikuitukori ei tietenkään hirveesti auttanut. Joskus tallin pihalla mitattiin pitkälti toista sataa kun ei ollut kone"pelti" paikallaan (meillä vielä verraten avoin rakenne), ahvenistoa varten tiivisteltiin tuota koneosaston ympärystä, bitumoitiin + vaahtomuovitettiin takaosastoa ja tehtiin ilmanputsareiden päälle "sadesuojat" Just ja justhan se meni ali.

 

Tuon putken siirtäminen vaikka kylkeen voisi olla tosiaan yksi vaihtoehto, par er vaimenninta riittänee tuon 95db saavuttamiseen kun ei ole ropelia ja imuääniä vieressä kurnuttamassa.

 

Tuo ohiajomelu jos kelpaa niin voisihan se olla hyvä vaihtoehto, meilläkin ääntä lähtee lähinnä kun pedaalia survoo, muutenhan se kulkee isoillakin kierroksilla kuin sukkasillaan :)

 

Puavo @ dwl

Posted

Niin ja jos joku ei sitä hoksannut, niin tuo ensi vuoden raja on pienempi kuin tänä vuonna. Tänä vuonna ajettiin ahvenistolla vielä 97 db:n rajoilla, ensi vuodeksi astuu voimaan 95 db:n raja.

Posted

Mutta on se kiva ajaa hiljasella autolla tai toinen vaihtoehto on että lopetetaan koko rata kun jonkun mummon korvaan kuuluu liian kovaa...

Posted
Niin ja jos joku ei sitä hoksannut, niin tuo ensi vuoden raja on pienempi kuin tänä vuonna. Tänä vuonna ajettiin ahvenistolla vielä 97 db:n rajoilla, ensi vuodeksi astuu voimaan 95 db:n raja.

Onko tuo siis uusi rajoitus koko affelle vai vain urhojen rajoitus... pitää muuten tiedottaa asiasta erään toisen tapahtuman isommille tahoille jos tuo on affen oma rajoitus!

Posted
Vai ryhty se sateliiti isojen tahojen tiedottajaksi.

 

I went on the internet and found this... =P

 

Radalle.com staffina voin sanoa että jääratapäivät kyllä järjestetään jäällä...
Posted
Mutta on se kiva ajaa hiljasella autolla tai toinen vaihtoehto on että lopetetaan koko rata kun jonkun mummon korvaan kuuluu liian kovaa...

 

Kyllä mummot ovat varmasti vuosikymmenien aikana ääniin tottuneet (samaten kuin linnut), joten taitaapi löytyä kitisiät niistä uudemmista taloista.

Posted

Lähes Hämeenlinnalaisena alkaa tosiaan siepata tuo keskustelu moottoriradan melusta ja saasteista. Mummot ei todellakaan ole ongelma, vaan juurikin he jotka periaatteesta ovat rataa vastaan. Se on kiistämätön tosi että Ahveniston moottoriradasta aiheutuu melua, joskus aika kovaakin. Se on myös tosi asia, että Hämeenlinnassa on hyvin vähän asukkaita, jotka valittavat melusta, jotka olisivat siellä asuneet ennen moottoriradan olemassaoloa. Kuka prkl on niin idiootti että kuvittelee ettei siitä tule melua? Voinko muuttaa Seutulan lentokentän viereen ja vaatia kentän lakkautusta "kun en tiennyt että lentokoneista tulee niin kova melu"?

 

Toinen tosiasia on se, että eniten öljyläikkiä on varikolla aina keväällä, kun koko talven moottorirataa käyttäneet hiihtäjät ovat sinne autonsa pysäköineet.

 

Ja se Ahveniston uusi meluraja 95 db koskee todellakin kaikkia, paitsi keskiviikkona on suuremmat rajat, tulevaisuudessa putoaa lisää, kiitos kaikkea vastustavien asukasyhdistysten..

Posted

95db koskee kaikkia paitsi rajattua määrää melupäiviä.

Ympäristöluvasta on valitettu, mutta mitä luultavavimmin toi 95db jää voimaan.

 

Kaikki saadaan varmasti läpi jos porukka panostaa äänenvaimennukseen.

 

Mika

Posted
Vai ryhty se sateliiti isojen tahojen tiedottajaksi.

 

I went on the internet and found this... =P

 

Radalle.com staffina voin sanoa että jääratapäivät kyllä järjestetään jäällä...

Lukee täällä näköjään joku muukin muroa :D Onhan noissa radalle.com:eissa tullut oltua hommissa.

Posted

Kiilahihna välirissan kautta tuulettimeen ja moniurahihna tojotan mekaaniseen ahtimeen?

 

Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut. Mutka- ja suoranopeus olikin jo kohdallaan, uhohan se pienikin uho :)

 

Puavo @ dwl

Posted

Väärin, minin/marsun ahdin..

Kiilahihna menee ihan orggiksena.

Meillä oli jo jarrut viime vuonna päivitetty, mutta nopeus ei ollut.

Posted
Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut.

 

Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D

Posted
Meidän salaisena aseena toiminee täysin uudet jarrut.

 

Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D

 

 

:-))))))

Posted
Viime kesänä olikin Ahvenistolla havaittavista selkeää tilausta uusille jarruille, edes toimiville :D

 

Nii oli muillakin radoilla.

Posted
Eekkäkö todettiin että rumpujarrut takana ei oo ehkä ihan optimi vaihtoehto :)

 

Njaa, sitte mä oon ymmärtäny väärin. Kun luulin että Ahvenistolla sitä vikaa oli enempi siellä etujarruissa... ;)

Posted

Pätkä lankkua vaan kuskin ikkunan viereen jota sit kampee vääntämään rengasta vasten jos jarruja tarvii :D

Posted

Harmi kun ei kukaan aja Urhoa avolla et vois ottaa kaverin jarrumieheksi. :D

  • 5 weeks later...
Posted

Muistutus URHO-joukkioille: aikanaan oli puhetta, että jokainen joukkue tekisi kalustostaan jne esittelyn FVWA:n lehteen... tarinoita ei liiemmälti ole saapunut. Nyt hop-hop kirjoittamaan, kun kerran nettiinkin kirjoitellaan.

 

Poks-poks ja eteenpäin

Posted

Juu, tarinaa pitäis saada aikaiseksi.

Uusille tiimeillekin on tilaa, ainakin eilen vielä oli Kuplapajassa tarjolla Urho historian merkkipaalu, Luftsickkien vanha nro. 13. Ja hinta sellainen että jos ei kelpaa kenellekään uudelle tiimille, lunastan sen omaan hautomooni. Ostakaa ja osallistukaa!!!!!!!!

 

Mika

Posted

Hyvää Rosbergin päivää autoharrastajille!

Nii oliko asfalttisotureilla faktaa kuinka siihen desibelirajaan pääsee?

PS. Numero 13 on sitten apustettu Ralliryhmälle.

Posted

Tää oli kyllä sovittu Alan Johtavan Harrastajan ja kaikkein vähiten hitaimman Lutfiskin kans.

Mut jos ei niin ei, laitetaan tarrat uuteen järjestykseen, 13->31.

Tulee etäisesti mieleen se Offspringin wannabe biisi...

  • 1 month later...
Posted

Jahas jos tänä vuonna päästäisiin mukaan edes johonkin kisaan, on ollu rymstigers tallissa hilijasta, muiden kiireiden takia, mutta hommaa ei olla lopetettu ei sinne päinkään. Onneksi, kun nostaa moottorin kilpuriin paikalleen niin ajokunnassa auto pitäisi olla, tosin ei ole tulossa uusia salaisia aseita :D , mutta ääniin pittää jotain ruveta suunnittelleen yksi iso vaimennin ei ilmeisesti riitä enään. On kyllä harmi kun kun ihmiset muuttaa lähelle moottorirataa ja valittaa äänistä, ei sitä voi mitenkään ymmärtää, itelle kuuluu sentään jokkisradan ääni niin pysyy mielevirkeenä ja moottorit mielessä.

  • 1 month later...
Posted

Nyt on auto säädöissä että pääsee veteleen radalle. Eli muutamia pieniä viimeistelyjuttuja ja eikun harjoittelemaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...