Jump to content

autohallin lämmitys puukattilalla


Recommended Posts

osaako joku sanoa, onko tietoa/kokemusta... (jos ei mitään käsitystä asiasta, älä kommentoi,kiitos!!!)

 

miten toimiva ratkaisu olisi 100-150 neliömetrin autohallissa lämmitys esim. kuvassa näkyvällä puukattilalla...??? seinille vesipatterit, joissa kiertäsi lämmin vesi...

paljonko tuo vaatii puita, pitääkö klapeja jatkuvalla syötöllä pesään paiskia, vai miten tuo toimii..???

 

ei ole oikeen kokemusta/käsitystä tälläsestä lämmitystavasta...

onhan lämmitystapoja muitakin, mutta nyt kiinnostais juuri tämä puukattilalla toimiva lämmitystapa...

post-629-13888360828531_thumb.jpg

Link to comment

ota selvaa voiko tuossa kayttaa vaihtoehtoisesti muita polttoaineita.

 

Taalla rapakon takana myydaan mm. jateoljylla toimivia oljylammittimia korjaamotilojen tms. lamitykseen. Aika katevaa, ilmainen polttoaine eika tartte havittaa jateoljyja mihinkaan

Link to comment
Guest Dr Stanu

toimii loistavasti tuollainen tapa...ei tarvii lämmittää kun esim parin päivän välein jos on riittävän iso vesisäiliö...pesällisen tai kaks polttaa puita....kaverilla lämpiää 200 neliön kämppä just noin...ei tietysti ole halvin ratkasu rakennus vaiheessa mutta sen jälkeen säästyy rahaa.... puita uuniin ja maailma pelastuu...itekkin lämmitän tallin puulla...mutta siinä hommassa ei oo vettä mukana...

Link to comment
ota selvaa voiko tuossa kayttaa vaihtoehtoisesti muita polttoaineita.

 

Taalla rapakon takana myydaan mm. jateoljylla toimivia oljylammittimia korjaamotilojen tms. lamitykseen. Aika katevaa, ilmainen polttoaine eika tartte havittaa jateoljyja mihinkaan

Suomessa ei vaan vissiin laillista? tai jossain vaiheessa ainakin oli kiellettyä

 

Mutta niin meillä on talossa puulämmitys vesipatterein. Taitaisi olla järkevää hankkia tuon lisäksi pieni varaaja niin ei tarvitsisi kokoajan puita lamia pesään. Vaikka onhan noissa itsessäänkin jonkin kokoinen vesisäiliö, ei tietoa kauan se pitäisi lämpöä yllä. Ja paisuntasäiliön varmaankin tarvitsee, jos ei varaajaa tule ja siltikin on melkein pakollinen.

Link to comment
ota selvaa voiko tuossa kayttaa vaihtoehtoisesti muita polttoaineita.

 

Taalla rapakon takana myydaan mm. jateoljylla toimivia oljylammittimia korjaamotilojen tms. lamitykseen. Aika katevaa, ilmainen polttoaine eika tartte havittaa jateoljyja mihinkaan

Suomessa ei vaan vissiin laillista? tai jossain vaiheessa ainakin oli kiellettyä

 

Mutta niin meillä on talossa puulämmitys vesipatterein. Taitaisi olla järkevää hankkia tuon lisäksi pieni varaaja niin ei tarvitsisi kokoajan puita lamia pesään. Vaikka onhan noissa itsessäänkin jonkin kokoinen vesisäiliö, ei tietoa kauan se pitäisi lämpöä yllä. Ja paisuntasäiliön varmaankin tarvitsee, jos ei varaajaa tule ja siltikin on melkein pakollinen.

 

Juu ei! Voin kaivella lakipykälät kun kerkeän! Ei autotallia ei voi lämmittää suoraan ns. tulisijalla, mutta jos tekee tallin yhteyteen kattilahuoneen niin onnistuu. Sieltä ei saa olla suoraa yhteyttä autotalliin, mutta välitilan kautta onnistuu.

Jos kyseessä on joku korjaamo / paja niin sama asia, mutta hieman paikkakuntakohtaisia tulkintoja rakennus- ja palotarkastajan osalta.

 

Suomessa jäteöljyn polttaminen on lailla kielletty alle 5 MW laitoksissa!

 

Ihan järkevä lämmitysmuoto, hieman käyttäjältä työtä vaativa! Ei vie nyt mitenkään älyttömästi puita. Kannattaa huomioida vaan jäätyminen, että pitäisi olla glykolia putkistossa jos ei jatkuvasti lämmitä. Ongelmahan tuossa on se, että kuiva puu palaa hyvin ja jos ei ole mitään varaajaa mihin lämpöä siirtää, niin kattila saattaa keittää äkkiä! ja sitten kun lopetat lämmittämisen jäähtyy äkkiä!

 

Joku ilmalämmitin saattaisi olla parempi vaihtoehto tai sitten kattila öljypolttimella, mutta jos tuo on jäänyt ylimääräiseksi jostain niin .....

Link to comment
Guest Toheltaja

Meil on porukoiden kämppä reilu 400 neliöö, vesivaraaja on 3 kuutioo, patterikierrolla lämmitys, ja märkätiloissa lattialämmitys. Kovallakin pakkasella riittää ku polttaa pesällisen. En tosin muista paljonko sinne menis. Arimax alapalokattila se on, just uusittu ja tän vuoden mallia siis. Jotain 40-60kW tehoinen. En löytäny arimaxin sivuiltakaan tuota mallia, vanhempi 60 malli löyty kyllä...

Link to comment

Varaajan tuo kattila tarvitsee ehdottomasti, koska siinä on aika pieni vesitila. Sitten patterit ja putket, kiertovesipumppu ja siinähän se on.

 

Olisko ikavoten airhot helpompi ratkaisu, kun ei tarvitsi investoida putkiin yms.

Link to comment

 

Suomessa jäteöljyn polttaminen on lailla kielletty alle 5 MW laitoksissa!

 

 

Aika moni mitsu/nissani muuttu just lainsuojaamattomaksi... :)

 

*reps* :DD

 

Ei voi mitään, näin vaan on ollut jo -97 asti =)

 

6 §

Öljyjätteen polttoa koskeva rajoitus

 

Polttoaineteholtaan 5 megawatin (5 MW) tai sitä pienemmässä kattilalaitoksessa taikka muussa laitoksessa, jonka toimintaan ei ole haettava ilmansuojelulaissa (67/1982) tarkoitettua ilmalupaa, käytettävä polttoaine ei saa sisältää öljyjätettä. Finlex

Link to comment
osaako joku sanoa, onko tietoa/kokemusta... (jos ei mitään käsitystä asiasta, älä kommentoi,kiitos!!!)

 

No niin... Tämmöisillä systeemeillä on lämmitelty talleja pitkin kyliä jo hyvä tovi. Muutamia havaintoja miten parantelisin tuota omaan käyttöön:

 

1. Kaksoisopesäkattila, jossa toisella puolella olisi öljypoltin. Toisessa pesässä voisi poltella kiinteää (tai melkein kiinteää polttoainetta...).

2. Kattilahuone olisi näppärintä tehdä tallin taakse omaksi kopikseen, josta vain vetää putket tallin puolelle.

3. Lämmönsiirtimiksi joko patterit seinille tai putket lattiaan. Ovien yläpuolelle syylärit joissa olisi flekteille ohjaus ovilta, eli heti kun ovi aukeaisi niin pärähtäisi flekti pyörimään.

4. Parin kuution lämminvesivaraaja tallin puolelle.

 

Peruslaitteiston kasailee romuista kun jaksaa etsiä osia pitkin kyliä ja suurimman osan varmasti saa aika edullisesti.

 

Se mihin hieman panostaisin olisi ohjaus, eli hankkisin tuolle jonkun Oumanin taikka vastaavan jossa olisi jo pikkaisen älyäkin mukana niin ei tarvitsisi ihan älyttömästi korventaa tallia...

Link to comment

Jos on korkea talli, niin riittäisiköhän että kattilan yläpuolelle laittais vapaalla kierrolla ison "kennon" ja siihen puhaltimen? Paisuntasäiliö toki on hyvä olla.

Meidän taloon kun tehtiin remontti niin siellä oli ennen ollut pohjakerroksessa puu/koksikattila ja sitten kaikki talon patterit vapaalla kierrolla. Putket pitää olla hieman paksumpaa kun ei ole pumppua vettä kierrättämässä.

 

Onko lämmitettävässä tallissa muuten minkälaiset eristykset, eli meneekö paljon harakoille?

 

t. Mika

Link to comment

Jos mulla olis esim 200-300 neliön talli, jossa ei tarvita kokoaikaa lämpöä, niin tekisin ehdottomasti jäteöljypolttimella. Toimisi kuten Webasto kuplassa; lämpöä sain sisään pienen pöhinä äänen kanssa silloin kun tarviais tai termostaatin ohjauskella talliin vaikka vakio lämpö.

 

Vesilämmityksessä on miinuksena että jonkun pitää tehdä puut ensin + jos sulla ei ole kokoaikaa lämpöä päällä, saat ostaa muutaman motin glygolia putkistoon. No puut nyt lämmittää kahdesti; tehdessä ja poltettaessa.

 

Yksi iso plussa ö-polttimelle olis että polttoaine olis jätettä, eli suurimmassa tapauksessa ilmasta. Miinus toki se että kateelliselle naapurille ei passais kertoa miten talli lämpiää, voi tulla ensin greenpacen miehen ja sitten poliisit kylään ja hakis kattilan pois.

 

Ja ihan tiedoksi, en puhu omasta kokemuksestani. En tiedä ketään kellä ko laitonta lämmitintä olis käytössä. Homma taitaa olla kuten Mopo Sportin luettelossa on mainittu viritetyllä mopolla ei saa ajaa yleisellä tiellä. Näillä lämmittimillä taas ei saa käyttää polttoaineena jäteöljyä.

 

Edit-1

Kuukkelista n 1 min työllä löyty esim tämmönen moniöljy lämmitin

 

Edit-2

Ja tulla lisää lisää kotimaisia kauppiaita

Link to comment
Jos on korkea talli, niin riittäisiköhän että kattilan yläpuolelle laittais vapaalla kierrolla ison "kennon" ja siihen puhaltimen? Paisuntasäiliö toki on hyvä olla.

Meidän taloon kun tehtiin remontti niin siellä oli ennen ollut pohjakerroksessa puu/koksikattila ja sitten kaikki talon patterit vapaalla kierrolla. Putket pitää olla hieman paksumpaa kun ei ole pumppua vettä kierrättämässä.

 

Onko lämmitettävässä tallissa muuten minkälaiset eristykset, eli meneekö paljon harakoille?

 

t. Mika

 

Tuommoisen systeemin hyötysuhde kärsii jos kierto on vain vapaan kierron varassa...

Link to comment
Jos mulla olis esim 200-300 neliön talli, jossa ei tarvita kokoaikaa lämpöä, niin tekisin ehdottomasti jäteöljypolttimella. Toimisi kuten Webasto kuplassa; lämpös sain sisään pienen pöhinä äänen kanssa silloin kun tarviais tai termostaatin ohajuskella talliin vaikka vakio lämpö.

 

Vesilämmityksessä on miinuksena että jonkun pitää tehdä puut ensin + jos sulla ei ole kokoaikaa lämpöä päällä, saat ostaa muutaman motin glygolia putkistoon.

 

Yksi iso plussa ö-polttimelle olis että polttoaine olis jätettä, eli suurimmassa tapauksessa ilmasta. Miinus toki se että kateelliselle naapurille ei passais kertoa miten talli lämpiää, voi tulla ensin greenpacen miehen ja sitten poliisit kylään ja hakis kattilan pois.

 

Ja ihan tiedoksi, en puhu omasta kokemuksestani. En tiedä ketään kellä ko laitonta lämmitintä olis käytössä. Ja Volkkaritkin on perseestä :)

 

No niin... Kun tätä jäteööliä tuntuu jokaisella olevan poltettavaksi niin ainahan voi kikkailla.

 

Tuon ehdottamani systeemin voi tehdä kahdella tapaa jäteöljykelpoiseksi, eli sekoittaa puolet jäteööliä+löpöä sen jälkeen hieman lämmittää ko. seosta että menee polttimen suuttimista läpi.

 

Tai sitten imeyttää tuota jäteöljyä johonkin palavaan ja nakella sitä sitten sinne kiinteän aineen osastolle... ;-) Tuosta kiinteästä aineesta kirjoittelen siksi että yllättävän paljon palavaa materiaalia ihan normaalista kotitaloudesta tulee... ja tosiaan en tarkoita nyt puuta, kuormalavoja tms. juttuja...

 

Kumpainenkin konsti on testattu ja hyväksi havaittu...

 

Meni hieman niksipirkka osastolle ja korostettakoon vielä että en tiedä missä näin toimitaan ja itse en todellakaan näin talliani lämmitä.

Link to comment

Tai sitten imeyttää tuota jäteöljyä johonkin palavaan ja nakella sitä sitten sinne kiinteän aineen osastolle...

***

Ei toimi ainakaan niin että laittaa maitotölkkiin sahanpurua ja lorauttaa päälle j-öljyä. ex työkaverin osaksi dementoitunu isä koetteli tuolla tavalla säästää lämmityksissä viimeisiä aikojaan OK talossaan asuessaan. Oli kuulemma korttelin verran sinistä savua ilmassa. Helppo löytää syyllinen :D

 

Juu sorry, menee off topic. Over & out tähän keskuteluun

Link to comment

 

Tuommoisen systeemin hyötysuhde kärsii jos kierto on vain vapaan kierron varassa...

 

Jos kattila, putket ja kenno on samassa tilassa, niin kaikki lämpö mikä ei mene savupiipusta pihalle lämmittää ko. tilaa. Ei kai sillä hyötysuhteella tässä ole kovin suurta eroa kuitenkaan, kun kuitenkin lämmitetään vain tallia puilla. Ja kuten kirjoitin, niin kattilan yläpuolelle laittais vapaalla kierrolla ison "kennon" ja siihen puhaltimen? Eli putkea ei tulis kuin pari metriä, joten kannattaako siihen pumppua laittaa väliin hyötysuhdetta parantamaan vai paljonko se paranee?

 

t. Mika

Link to comment

Ei tohon jäteöljyn polttoon oilonia kummempaa vehjettä tarvita. Kuorkin suodattimia vaan eteen riittävästi ja johan palaa. Antaa vaan sen öljyn seistä riittävästi että mäski valuu pohjalle.

 

Tosin jos tilaa on 200 neliötä ja tilavuuttakin jokunen kuutio, niin sitä jäteöljyä pitäisi tulla sellainen 2000-4000 litraa vuodessa, jos sillä meinaa yksistään lämmittää. Ja jos jäteöljyä tulee 100 litraa vuodessa niin kovin kummoisia investointeja ei sen säästön takia kannata tehdä.

 

Jos olisi puuta ja traktori niin vetäisin hakkeeksi ja stokerilla tulta kamiinaan. Ei tarvisi halkojen kanssa painia. Ja hakkeeseenhan on tunnetusti imeytetty jäteöljyt.

 

Noista vaapakierroista on lähinnä luovuttu sen takia, että on halvempaa tehdä linjat ohuemmasta putkesta ja yhdessä tasossa ei tule tarpeeksi kiertoa.

 

Tutulla on tallilämmittemä sovellus aiheesta muurattu varaava öljykattila. Eli ikään kuin varaava takka jossa on öljypoltin. Siinä on kyljessä kello, mikä ohjaa poltinta. Ei jäätymisvaaraa eikä monimutkaisia systeemejä. Yllättävän toimiva systeemi.

Link to comment

 

Tuommoisen systeemin hyötysuhde kärsii jos kierto on vain vapaan kierron varassa...

 

Jos kattila, putket ja kenno on samassa tilassa, niin kaikki lämpö mikä ei mene savupiipusta pihalle lämmittää ko. tilaa. Ei kai sillä hyötysuhteella tässä ole kovin suurta eroa kuitenkaan, kun kuitenkin lämmitetään vain tallia puilla.

 

t. Mika

 

No niin joo tuommoisessa tilanteessa...

 

Tätä asiaa laskeskeltiin muutamia vuosia sitten kun pohdittiin kotipaikan kattilanvaihtoa, inssi laski että pelkästään kiertovesipumpun lisääminen kattilan ja varaajan väliin laskisi polttoaineen kulutusta noin kolmanneksen. Uusi kattila yhdessä pumpun kanssa hieman enemmän...

 

En tästä muuten mitään tietäisi...

 

P.S. Palotarkastaja ei tykkää kattilasta tallissa... Eli vähintään kattilahuone pitää olla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Itseasiassa kennojen hyötysuhde tuntis olevan senverran heikko, että vapaakiertokin varmaan riittää. Miulla lämpiää maalaustila öljykattilalla ja kierrossa on käytännössä kolme kennoa peräjälkeen. Kennot ei meinaa jäähtyä millään vaikka tunkin kuinka paljon ilmaa lävitte. Kyl se toki sitten kun pumpun seisauttaa, mut tossa onkin melko ahtaat putket ja ilmaa liikkuu niin, että tuulee.

 

Isäukolla on puukattila eläintarhalla ja hyvin tutuu lämpeevän 150 neliötä huonosti eristettyä tilaa. Rotat on virnä oikeestaan kaikki villat ja hevoset on potkinu seiniin reikiä. Sisäpuolelle jälkikäteen vedetty 25mm styroksi on siis oikeestaan ainoo eristys. Silti ei tarvii polttaa pikkupakkasilla kun pesällinen ja kovilla pakkasilla menee sit pari pesällistä. Varaaja ei taida olla kun 1½ kuutiota.

 

Jännä juttu tossa oli se kun piippua ei meinannu saada vetämään millään. Loppupeleissä ratkasuks tulikin sit kanaalipuhallin puhaltamaan kattilaan ilmaa. Voin sanoa, että palaa muuten kuumana ja puhtaana. Ainoo haittapuoli on, että lämpöäkin karkaa varmaan pikkusen enemmin piipun kautta.

Link to comment
Jännä juttu tossa oli se kun piippua ei meinannu saada vetämään millään. Loppupeleissä ratkasuks tulikin sit kanaalipuhallin puhaltamaan kattilaan ilmaa. Voin sanoa, että palaa muuten kuumana ja puhtaana. Ainoo haittapuoli on, että lämpöäkin karkaa varmaan pikkusen enemmin piipun kautta.

 

Heh... Ja tolla systeemillä saa palamaan melkein kaiken mikä vain voi palaa, mm. öölisuodattimesta ei jää mitään jäljelle... ;-)

Link to comment
[

,inssi laski että pelkästään kiertovesipumpun lisääminen kattilan ja varaajan väliin laskisi polttoaineen kulutusta noin kolmanneksen. Uusi kattila yhdessä pumpun kanssa hieman enemmän...

 

En tästä muuten mitään tietäisi...

 

P.S. Palotarkastaja ei tykkää kattilasta tallissa... Eli vähintään kattilahuone pitää olla.

 

No huhhuh sanoisin inssille. Tasan ei säästä kolmasosaa energian kuluksessa kiertovesipumppu. Tai sitten jotakin on pahasti pielessä.

 

Meillä meinaan oli tuollainen vapaakiertosysteemi tuossa talossa. Ja siinä oli kiertovesipumppu kytketty systeemiin ikään kuin rinnalle. Mitään eroa ei kulutuksessa ollut, oli pumppu päällä tai ei. Ainakaan ei noin suurta.

 

Eikä kattilan vaihdollakaan saavuteta kuin noin 10 % hyötysuhteen parannus. Ei noilla "säästöillä" rahoiteta kattilan vaihtoja jos öljyn kulutus on alle 4000 litraa vuodessa.

 

Periaatteessa kattilassa häviöt syntyvät piipun kautta, joko niin että kattila ei kykene ottamaan palokaasuista energiaa riittävästi kattilaveteen tai sitten palo tapahtuu yli-ilmalla jolloin tarpeeton ilma jäähdyttää kattilaa. Joku inssi löyttä enemmänkin häviöitä, mutta tuossa lienee ne suurimmat.

 

Eikä kattilatekniikassa pientalopuolella ole tapahtunut 80-luvulta niin suurta kehitystä, että sillä olisi loppujen lopuksi suurtakaan merkitystä.

 

Savukaasuimuri olisi ollut tuossa edellä ehkä sellainen enempi pro-ratkaisu, mutta meneehän se noinkin....

Link to comment

^

 

Menee hieman ohi aiheen ihmettelyksi mutta karkeasti ottaen noin se vain meni, toki tuossa hommassa tarvittiin muutakin kuin se pumppu sinne varaajan ja kattilan väliin, järjestelmän säätämistä muun muassa.

 

Lähtötilannehan on semmoinen että kun varaajan ja kattilan välillä ei ole kiertopumppua niin saa huoletta heitellä klapia kattilaan vaikka koko päivän, varaaja ei kiehu vaikka mitä tekisi. Kun pöntön päällisosa on kuumentunut 90 asteeseen niin alaosa ei kättä polta. Tässä vaiheessa ilmeisesti suurin osa lämmöstä alkaa karkaamaan piipun kautta pihalle? Kattila on vuosimallia -76 ja öljykattilasta modattu puukäyttöön...

 

Ja sen voi sanoa että polttopuita menee ihan hemmetisti... Kottikärryllinen puita päivässä, ja jos puut ovat hieman huonompia niin sitten vieläkin enemmän.

 

Appiukon kanssa, joka on putkimies, joskus juttelin tuon inssin laskelmista ja muutenkin tuon lämmitysjärjestelmän modernisoinnista sanoi että tuon kaltaisia systeemejä rakentelivat paljon noihin aikoihin. Olivat kuulemma enemmän taikka vähemmän kotikutoisia "seppä Ilmarisen takomia". Harvoissa paikoissa kuulemma enää käytössä juuri tuon iän ja polttoaineen kulutuksen vuoksi.

Link to comment

Mulla oli tuossa vanhassa systeemissa vapaakieroinen 1500 litran varaaja kaksoispesäkattilan kaverina ja ihan hyvin sekin systeemi toimi. Vaihdon kattilaa ihan luotettavuussyistä ja polttoainekin sitten vaihtui. Mutta eipä kulutukseen tullut merkittävää muutosta.

 

Jos tosiaan ei varaaja kiehu vaikka kuinka lämmittäisi, niin systeemissä on ollut alunperin jotakin vailla. Ei sen noin pitäisi toimia.

Link to comment
Guest Tuoppi

täytynee ottaa keskusteluun kantaa myös

 

lämmitän omaa taloani puukattilalla jonka rinnalla on 3000L varaaja. tilaa on noin 150neliöö ja -52 rakennettu rintamamiestalo eli ei mikään energiatalo :)

 

ite en missään nimessä laittais pienempää varaajaa jos tilaa kerta on. noin 20 asteen pakkasilla riittää yksi kattilallinen päivässä ja nyt näillä kelelillä kun ollaan nollan molemmin puolin riittää varaaja antamaan lömpöä noin 2 vuorokautta. eli jos puutalla meinaat lämmittää niin iso varaaja ja kunnon kattila niin lämpöä piisaa ja ei oo hankalaa hommaa.

 

Itselläni on käytössä LAKAN YR30 kattila, joka on alapalokattila ja kylkeen on mahdollista laittaa poltin esim. öljy, hake, pelletti tai mikä sattuu nurkissa pyörimaan. Poltin saa olla paikoillaan koko ajan eli mitään poltin irroita ja kiinnitä jumppaa ei tarvitse tehdä vaikka puilla lämmittääkin.

 

toi hyötysuhteen nousu pumpulla pitää osittain paikkaansa. jos kattilan ja varaajan välillä ei ole pumppua eikä pientä määrää älyä on kattilan toiminta heikompaa. Jos kattilaan annetaan kylmää vettä liian nopeasti ei se lämpene oikeaan käyttölämpötilaan. kun kattilan veden lämpötila pidetään 80-90 asteen välillä on palotapahtuma ja hyötysuhde parhaimmillaan. kattila ei nokeennu niin paljoa ja vetoa riittää. harakoille menevien savukaasujen lämpötila pitäisi olla 150-250 astetta.

 

itse en ole viittiny paljon talousroskia polttaa koska niistä tulee aivan tajuton noki ja tuhka. toki maitopurkit ja vessapaperirullat sun muut menee kyllä mut pienissä erissä puiden sekaan laitettuna. poltin tos yks viikko vanhoja trukkilavoja ja täytyy sanoo et liekki oli hieno mut aika heikoks jäi lämpöarvo noilla, kun vertas pesällistä polttopuuta ja pesällistä trukkilavapuita. mut kyl nekin yön lämmitti :)

 

tos jotain omia kokemuksia aiheesta...

 

-Tuomas-

Link to comment

asiallista tietoa..kiitoksia pojat!!!

 

jos vielä jatkojalostetaan tuota, lattiaan vesikiertoiset putket ja saadaan miellyttävä lattia lämmitys...volkkarin omistajat tietävät, välillä pitää kontata siellä auton allakin...

 

rakennusvaiheessa tuo olisi "helppo" toteuttaa, mites valmiiseen jo valettuun lattiaan..??

 

kaveri just väitti, että nykyään onnistuu vesiputkien laitto jo olemassa olevan betonilattian päälle, eikä valamisen jälkeen uusi lattia lämmityksellä nousisi kuin jotakin 5-6 senttiä...???

Link to comment

Onnistuu se ainakan sisätiloissa lankkulattian päälle. Vesi eriste sitte putki, kyprokkia putken linjojen väliin, laasti ja laminaatti :) Meillä osassa talossa vesikiertonenlattialämmitys. Tallissa sähkö mitä tuskin koskaan kytketään kun niin helvetin kalliiksi tulee.

Link to comment
Guest Paula

- Tuon kokoiseen tilaan varaajan kooksi riittää 1500-2000 litraa. Mikäli lähtee uutta varaajaa hankkimaan kannattaa katsastaa esim. Akvatermin akkuvaraajat jotka ovat kooltaan suurempia (jos tilaa on), kuin esimerkiksi Kantti- ja Pakki -varaajat, mutta hinnaltaan edullisimpia.

 

Lisäksi kiinnittäisin vielä huomiota siihen, että ottaisin varaajan johon voisin laittaa aurinkokierukan. Silloin aurinkoisina päivinä ei tarvitsisi läiskiä puitakaan pesään. Tietysti kustannuksia (aurinkopaneelit, 4 ehkä riittävä määrä - riippuen siitä mitä haluaa auringosta ottaa ulos) tulee hieman enemmän, mutta toisaalta säästyy selkä ja puupinokin pilvisinä päivinä lämmittämiseen. Ekologinen jalanjälki pienenee ja aurinkoa ei verottajakaan sentään vielä pääse verottamaan!

 

Itseasiassa, jos asuinrakennus on lähistöllä niin kannattaisi harkita vetäisikö lämpökanavan myös tallista taloon ja ottaisi asuinrakennuksenkin lämmön tai ainakin lämpimän veden tuota kautta! Selvää säästöä suuremmassa mittakaavassa, mutta ei suurestikaan isommin kustannuksin.

 

- Lattialämmitysputkiston päälle valuksi riittää yleensä 2-5 cm. Putki on yleensä 15 mm lattialämmitysputkea. Tuon alle on saatavilla myös valmista eristepohjaa (löytyy eri korkeuksia, matalin 4 cm), johon putki vain napsautetaan ja tuohon päälle valu (esim. kuitubetonilla) jotain 2-3 cm. Tuosta voi laskea lattian korotukseksi n. 7 cm. Ei siis ihan hirmusti jos varaa on.

 

Jollain oli Lakan kattila, josta tietysti pitää erikseen mainita, että se on oikeasti Laatukattila :D! Kattiloiden aatelia! :)

 

Kattilan valinnassa kiinnittäisin vielä huomiota siihen, millainen puu pesään menee (ei kannata ottaa sellaista, jonka pesään ei voi syöttää kuin pikkuhalkoja). Ja ehdottomasti monikäyttöisyys! Öljy (tai muut vastaavat lämmitysliemet, joita löytyy kyllä moneen lähtöön), sähkö...etc...(Pelletin sekä maalämmön kannattajiin en kuulu)!!!

 

-Paula-

Link to comment
Guest Tuoppi

täytyy sanoa eriävä mielipide tohon varaajan kokoon Paulalle. itsellä tosiaan 3000L varaaja ja pienempää en missään nimessä suosittele. jos olis pienempi niin kattilaa ei pystyis lämmittään edes pesällistä jos alimpana lämpönä pitää käyttöveden lämpöä eli n.50 astetta. ei vajaita pesällisiä kannata poltella, kärsii hyötysuhde pirusti. pistää ison varaajan jolloin paloajat on pitkät ja ei tarvi koko ajan juosta lämmittämässä.

 

juu eli se olin minä joka omistaa Lakan kattilan eli Laatukattilan :) ainoa miinus tossa on toi puiden pituus eli menee vain 33 cm puut.

 

-Tuomas-

Link to comment
Guest Paula

Itseasiassa "Tuopin" mielipide ei ole eriävä. Sanoin, että 1500-2000 riittää. Isompi on aina parempi, ja varsinkin jos lähtee hyödyntämään esimerkiksi lämmön lisälähteenä aurinkoa.

 

Varaajan koko riippuu tietysti myös siitä, mitä on valmis sijoittamaan lämmitykseensä. Usein vaan päädytään riittävään suureen, eikä haluta investoida sellaiseen joka olisi käytössä ja niin ollen loppupeleissä käyttäjälleen edullisin.

Link to comment
Guest Paula

Vanhoja lämpöpattereita kannattaa kysellä alan liikkeistä. Näin kerrostalojen innostuessa saneerauksiin, vanhoja pattereita poistetaan ja uusia laitetaan tilalle. Patterit itsessään eivät oikeastaan suljetussa kierrossa pääse pahastikaan kulahtamaan, joten siinä saa aikaiseksi selvää säästöä. Vanhoja saattaa saada ihan parilla kympillä, kun uudesta vähän isommasta (autotalliin sopivasta), voi joutua pulittamaan jopa satasia. Sen mikä esimerkiksi pattereissa säästää, voi siirtää jonkin muun tarpeellisemman hankintaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...