Jump to content

Korkeaseosetanoli RE85


Guest Sami1000

Recommended Posts

Posted

Turbomiehet saattaa ainakin tuosta innostua. Eikös ne ruotsissakin ota etanolilla enemmän tehoa turbomoteista kuin mitä bensalla irtoaa?

 

t. Mika

Posted

No nyt kyse oliskin vakiomoottorista ja olis sen hyvä toimia siedettävästi tavan E95:lläkin. Onko mahdoton yhtälö, vai toimiiko suoraan?

Posted

Johan jossain Nesteen bensassa oli etanolia seassa muistaakseni 6% .

 

Copy-pastee autotodaysta:

 

Voiko tavalliseen bensiiniautoon tankata E85 etanolipolttoainetta?

Ei voi. Tavallisten bensiiniautojen polttoainejärjestelmät eivät siedä etanolia kuin pieniä määriä. Etanolia on käytetty jäänestoaineena bensiinin joukossa, mutta tällöin vain korkeintaan 1/50 pitoisuuksina.

 

Etanoli saattaa liuottaa eräitä tiivistemateriaaleja sekä absorboidessaan hel­posti vettä saattaa aiheuttaa korroosiovaurioita polttoainejärjestelmään. Ford suosittelee normaaleissa bensiinimalleissa korkeintaan 5% etanoliseosta.

 

 

...mie oon kyllä ollu siinä uskossa että bensa vaatii erikoisemmat materiaalit tiivisteisiin kun etanoli. Kuka uhraa ekana tiivisteensä testaukseen?

 

Huomioitavaa myös se, että samaan tehoon tarttee parikyt prossaa enemmän etanolia kun bensaa, liekö tämä samalla pistää seokset sekaisin?

 

Puavo @ dwl

Posted

Formula-fordeilla on tehty tutkimusta siirtymisesta etanoliin. Jostain varmaan löytyy juttua siitä hommasta ainakin VM:ssä oli joku sepustus.

 

Jos kulutus on tosiaan 20% suurempaa, niin mille tasolle hinnan pitäisi asettua, että kauppa kävisi?

Posted

Etanolin paras ominaisuushan on sen puristuskestävyys. Jos auto rakennetaan pelkästään tuolle E85:lle niin voi käyttää roimasti enemmän puristuksia ja sitä kautta saadaan se menetetty teho takaisin, jopa ylikin, ja tällöin myös polttoaineen kulutus laskee bensakoneen tasolle. Valitettavasti se vaan sitten tarkoittaa että koneella ei enää ajeta bensalla, joten ihan katuajoon tuollainen ei sovellu, ainakaan vielä.

 

Parhaiten tuo puristusten kesto tulee esiin ahdetuissa autoissa, ainakin Saabilla ja muistaakseni Volvolla oli Ruotsin markkinoille tehtyjä ns. flexifuel malleja jotka tunnistivat onko tankissa E85:ttä vai normi bensaa. E85:llä ainakin Saab käytti n. 3 bar ahtopainetta, kun bensiinillä se jäi alle 1 bar. Saabilla oli tästä johtuen E85:ttä käytettäessä korkeampi teho ja pienenpi kulutus kuin bensiiniä käytettäessä.

Posted

Ok, eli tiivisteet/bensaletkut ei mahdollisesti kestä tota viinamäärää? Mites kone? Voiko mennä ihan vakio koneella vai vaatiiko jotain erikoista?

Posted
Ok, eli tiivisteet/bensaletkut ei mahdollisesti kestä tota viinamäärää? Mites kone? Voiko mennä ihan vakio koneella vai vaatiiko jotain erikoista?

 

Voikohan tuossa käyttää lyijyn korvaaja lisäainetta venttileitä varten?

Posted
Formula-fordeilla on tehty tutkimusta siirtymisesta etanoliin. Jostain varmaan löytyy juttua siitä hommasta ainakin VM:ssä oli joku sepustus.

 

Jos kulutus on tosiaan 20% suurempaa, niin mille tasolle hinnan pitäisi asettua, että kauppa kävisi?

 

Mulla on kaveri ollut tuossa mukana. Ongelmaksi kuulemma tulee se että vakiosuuttimet täytyy muuttaa isommaksi että soppa riittää myös yläkierroksilla.

 

Muuten hyvää ainetta, kestää enemmän ruttua ja ennakkoa ->tehoa enemmän. Ruottalaiset kuulemma käyttää tuota ihan normaaleissa bensa-autoissa. Täyskaasulla tehtävät kiihdytykset eivät vaan enää oikein luonnistu :D

  • 3 months later...
Posted

Nostetaas tätä.

 

Joko porukka on uskaltautunut kokeilemaan?

 

Itse tankkasin vakio 1600 palloon 50/50% ysivitosta ja re85:sta sekasin. Pakokaasun haju muuttu pikkusen, mut eipä menoa haitannu.

 

Sami

Posted

Juu on kokeiltu.

Haisee pahalle, menee paljon ja hinta pomppii bensan mukaan.

Kannattaa olla sitten varma, että letkut kestää, mulla alko päivän

päästä vuotamaan ainoa kumiletku mikä linjoissa on, mutta

onneksi hydromarketista löytyi sitten E85:sta kestävää letkua.

Guest HanttaP
Posted

Tuotahan mietittiin viime viikolla mäkkärillä. Viinan kestäviä letkuja saa Etrasta kuten ennenkin. Brasilian alcool vakiovolkkarit käynnistetään bensiinillä. Muistan, että Suomeenkin on tullut joskus vahingossa alkoholimoottorin kromattuja virranjakajia. Sytytysennakkoa pitää saada lisää ja heti eli noin 10 astetta entisen perusennakon lisäksi. Lisäksi pitää tehdä mahdollisimman hyvä imuilman esilämmitys. Puristussuhdetta moottorissa voi nostaa niin paljon kuin 106 oktaania sietää tai sitten pelkästään kohtuutonta maksimisytytysennakkoa käyttäen nostettava työpainetta. Suuttimet kaasuttimessa pitää tietysti suurentaa. Korkepuristeista alkoholimoottoria ei sitten saa käyntiin kuin palmun alta. Kaikkea on kokeiltava??

Guest Toheltaja
Posted

En itse brasseissa 3kk majailleena kyllä nähnyt yhtään kuplaa jota olis käynnistetty bensalla ja ajettu alkoholilla. Eikä kaikki brassikuplatkaan alkoholilla kulje, uudemmat vaan, joissa takaluukussa lukee fusca. Niissäkään kaikissa ei ole alkoholilla toimivaa ruiskukonetta...

  • 10 months later...
Posted

Moi!

 

Mites jos alkais ajelemaan etanolilla, niin minkälaisia arvoja laajakaistalambdan pitäisi näyttää, jotta seossuhde on kohdallaan?

Joko volkkaristeilla on enemmänkin kokemusta etanolin käytöstä? Heh, siis moottorissa. Sisäisesti tiedän kyllä olevan. :-)

 

t. Mika

Posted

Käyttää lambda arvoa, eikä afr-arvoa, niin näyttää oikein suoraan.

Tuo työn alla oleva remulikiuas tulee käymään etanolilla pelkästään.

20% enemmän suunnilleen menee, 2.5 puristuksia pystyy laittamaan lisää ja ennakoita oliko liki 5 astetta muistaakseni.

 

http://www.megamanual.com/flexfuel.htm

 

Tuossa taulukkoa.

Posted

Eli jos käyttää vaikka tuota Aircooledin myymää mittaria, niin numeroarvon pitäisi siis olla sama 14,7 kun seos on stokiometrinen. Eli lambda-arvo on aina stokiometrisellä seossuhteella 1.00 polttoaineesta riippumatta ja mittarihan ei tietenkään tiedä mitä menovettä tankissa on. Ymmärsinkö oikein?

 

t. Mika

Posted

No, niin mä olen ymmärtänyt. Kyllähän tuo afr taulukko sekoittaa päätä.

Joku muukin vois tietty varmistaa tuon.

  • 1 month later...
Posted

Tiedän erään joka on nyt ajellut noin 600 kilsaa seoksella jossa 20-30% RE85. Kaikki ihan vakiota, kaasari ja säädöt. Toiminut toistaiseksi moitteetta, eikä tuollaisella vakiomoottorilla ainakaan ole huomannut että olis vähemmän voimaa (kun sitä ei juuri muutenkaan ole). Testaus kuulemma jatkuu ja seossuhdetta on pikku hiljaa kasvatettu.

 

t. Mika

Posted

Tänään ekat savut 100% RE85 otettu, tosin vain muutamia sekunteja... :)

Huomenna, jos luoja suo niin olisi tarkoitus yrittää vähän ajellakkin. Ruuttapeli kyseessä.

Palaamme huomenna asiaan, jos hitutuskäyrä ei ole korkealla.

 

-Pasi

  • 7 months later...
Posted

Eli eli, miten tämä seossuhde juttu nyt menee. Jostain jenkkifoorumilta olin lukevinani että jos laajakaista mittaria ei ohjelmoi millään tavalla, vaan antaa olla sen "bensa asetuksilla" niin oikea seossuhde olis silloin mittarin näytöllä e85:llä jossain 12 tietämillä? Pitääkö tämä paikkaansa? Vai onko se sama 14.7 mikä bensallakin?

Miten tämä Pasin kokeilu on edennyt?

Posted

Jebu, Mun kokeilulla ajeltiin viime syksynä pelkkää testi rundia. re85 käytössä ei ollut mitään ongelmia vaan ongelmat olivat ihan muualla...

Seoksista en muista, mutta mielikuva olisi että samoilla kuin bensallakin. Siis kulutus kyllä kasvoi mutta sehän on tässä harrastuksessa sivuseikka.

JaniM varmaan muistaa ton lambdan arvot tarkemmin kun siinä vieressä sitä näyttöä räpläs.

Multa +ääni etskulle.

 

-Pasi

Posted

Onkos kellää havaintoa/tietoa saakos tuota E85:sta vielä muualta kuin Helsingin nurkilta?

Posted

Ei me kyllä ohjelmoitu mitenkään lambdaa. Mutta ei kyllä ehditty oikein siihen paneutumaan.

Mun mielestä se pitäis näyttää samanlailla oikein. Täytyy selvitellä tässä kun saadaan vehkeet liikenteeseen ja päästään säätämään kunnolla.

Jostakin kuulin että tän vuoden loppuun mennessä sais muualtakin etskua, mutta se nyt saattaa olla ihan huhu.

 

Edit:

Siis lambda arvo on kummallakin sama. AFR näyttö pitää muuttaa vastaamaan etanolia, jos haluaa.

Elis 12 olis stokiometrinen arvo bensa-asetuksella ja poweri-alue 9.75 nurkilla.

Posted
Onkos kellää havaintoa/tietoa saakos tuota E85:sta vielä muualta kuin Helsingin nurkilta?

Klikkaa tuolta RE85 ja HAE. kovin tuntuu olevan rajottautunu verkosto tuonne kiire suomeen

 

tuon olen kyllä löytänyt jo aikaisemminkin :) Eli täytynee jonkun retken yhteydessä käydä tuota hakemassa...

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
Posted

Kun näitä kaikenlaisia juttuja kuulee miten osat ei kestä etanolia, niin olisko kenelläkään jakaa faktatietoa tai kokemusperäistä tietoa?

Eli mitä pitää huomioida kun siirtyy bensasta etanoliin:

 

- Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota?

- Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö?

- Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako?

- Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako?

- Alumiininen kerääjäsäiliö vai pitääkö olla jotain muuta materiaalia?

- Jne.

 

t. Mika

Posted
Kun näitä kaikenlaisia juttuja kuulee miten osat ei kestä etanolia, niin olisko kenelläkään jakaa faktatietoa tai kokemusperäistä tietoa?

Eli mitä pitää huomioida kun siirtyy bensasta etanoliin:

 

- Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota?

- Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö?

- Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako?

- Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako?

- Alumiininen kerääjäsäiliö vai pitääkö olla jotain muuta materiaalia?

- Jne.

 

t. Mika

 

Syksyn WADD:n jälkeen voin kertoa omat kokemukset ruiskun osalta. Pepstöm tais vetää bajalla jo BSD:ssä RE85:lla.

 

Ei kait tuossa mitään muuta ole kuin seossuhde muuttuu meleko paljon... Toki letkujen yms kestävyys selviää sitte ens keväänä jos polttaa auton ja tallin ekan käynistyksen yhteydessä. :)

 

-Puide-

Posted

tai asfaltin.. voimaahan siina ainees on aikalailla samoin ku bensas ku vaan osaa säätää...who.

Posted

Tässä omasta kokemuksesta.

 

- Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota?

Mulla on kestänyt monta vuotta nyt 60 vuotta vanha peltitankki. Kauden lopuksi olen käyttänyt 2t bensat sisällä.

 

- Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö?

Ainakin 044 pumppu kestää, Boschilla vaan taitaa olla aika monta muutakin mallia?

 

- Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako?

Tänä kesänä alkoi yksi Earls- kumiletku vuotaa liittimen ja letkun välistä. Kumi oli aivan korppua, eli en usko että johtui etanolista vaan ihan vaan vanhenemisesta. 2t bensalla olen nämäkin voidellut aina talveksi. Kumiletkuakin on sitten montaa erilaista, eli kannattanee selvittää kestääkö.

 

- Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako?

Oon käyttänyt viton o- renkaita, eikä ole ollut ongelmia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...