Jump to content

mustatkilvet


Guest maki

Recommended Posts

elikkäs itellä on seiskakolmonen kupla missä on valkosetkilvet ni saako siihen mustiakilpiä hommattua? ku isotpojat on kertonu et ne saa nykyää vaik uutee autoo, mut kertokaa joku et onks se oikeesti näin? ku ne isotpojat on ennekii ollu väärässä, ni pakko varmistaa.

Link to comment

ainakin joitain vuosia sitten (2000 luvun alkupuoliskoa) se meni silleen etta mustat sai takaisin jos autossa oli joskus aiemmin mustat olleet, eli alkuperaiset yleensa. Saman numeron sai jos se oli vapaana. Sita en tieda saiko mustat kilvet uudella numerolla jos alkuperainen numero oli jo keretty antamaan uudelleen jollekin muulle rekisteristapoiston jalkeen.

 

Mustien kilpien jakamista ei keskeytetty minaan tiettyna vuonna ykskaks, vaan ne katsastusasemat joilal oli mustia kilpia varastossa, sai jakaa ne loppuun. Jos jollain takahikian asemalla oli sata mustaa lappua varastossa mutta vuosittain rekisteroitiin vain 25 autoa, niin se asema jakoi mustia viela 4 vuotta eteenpain kun vilkkaammilla asemilla oli jo alettu jakamaan valkoisia lappuja. Ei siis voi sanoa etta joku tietty vuosi olisi ollut rajana milloin mustien jakaminen lopetettiin.

 

Jos autossa ei ole ennen ollut mustia kilpia, ei niita saanut jalkeenpainkaan. Nain ainakin kun omaan 68:ni hain mustat kilvet.

(siina oli valkoiset ensin kun rekisteroin sen uudestaan, alunperin oli ollut mustat).

Link to comment
Eiks ne tonnilla saa mihin autoon haluaa.

Ei sillä saa vielä väriä määritellä, kirjaimet ja numerot kylläkin. Muuten Bugfuelin näkemys vastaa omaani, jos mustat kilvet on löytyneet autosta aiemmin, niin ne saa myös vaihdettua nykyisten valkopohjaisten tilalle.

 

Tuoreemmissa museoautoissa, kuten omassa '79-mallissa, sellaiset näyttäisi kyllä aidosti rivoilta jos auto ei ole joku sellainen reliikki jossa mustia kilpiä on voinut ollakin, kuten nyt vaikka Kupla tai Morgan.

 

Joku joskus vinkui että vanhaan autoon laitetut uudet mustapohjaiset kilvet näyttää hirveiltä kuusimerkkisinä, mutta ahoi: näinpä viime kesänä tippa-Rellun sellaisilla parjatuilla kuusimerkkisillä mustapohjaisilla kilvillä. Ja se oli ihan pirun hyvän näköinen, sen verran ne nimittäin visuaalisesti muistuttivat vanhoja ranskalaisia rekisterikilpiä.

Link to comment

Poikkeuksen vanhoista alkuperäisistä mustista kilvistä tekee M-alkuiset, niitä ei saa kuin museoautoon. Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä. Ja tosiaan, museoautoihin saa aina mustat kilvet vaikka olis vuosimallia -81.

 

Ja tuolta jotain lisätietoa: http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/

Link to comment
Poikkeuksen vanhoista alkuperäisistä mustista kilvistä tekee M-alkuiset, niitä ei saa kuin museoautoon.

Mutta: kaikki M-alkuiset mustapohjaiset ei ole museoautoja, sillä niitä M-kirjaimia on jaettu kilvissä vuosikymmeniä sitten.

 

Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä. Ja tosiaan, museoautoihin saa aina mustat kilvet vaikka olis vuosimallia -81.

Ei "saa", vaan "voi ottaa", mutta pakolliset ne eivät ole. Tämä ei kuitenkaan muuta mitään ehtoja. Esim. se mainittu oma '79-mallinen on valkopohjaisilla kuusimerkkisillä kilvillä, uustuontia ja leimattu tavalliseksi autoksi aikanaan, museoitu vasta myöhemmin.

Link to comment
Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä.

 

Tämä suunnilleen näin, mutta ei ihan. Sanoisin että -73 ja vanhemmat. Lisäksi saa myös lyhyempiä tunnuksia, kuten XXX-11 kun vähän kyselee. Esim vanhemmissa kuplissa on hyvä perustella että kilven valo on niin kapea, että ei riitä valoa kuudelle merkille jne.

Link to comment

Lyhyitä valkoisia ei enää uusia saa, sen on korvannut tuo 2-rivinen. Vanhat tunnukset saa toki 1-rivisenäkin. Itse kerran kysyin noista lyhyistä kilvistä, niin asemalla sanottiin että auto näytille ja katsastusmies arvioi tarpeen.

 

Kaikki M-alkuiset ei tosiaankaan ole museoautoja, ei edes MR-kilvet välttämättä tarkoita museoautoa.

 

Ja mun kielessä "saa" ja "voi ottaa" on synonyymejä ;)

Link to comment
Lyhyitä valkoisia ei enää uusia saa, sen on korvannut tuo 2-rivinen. Vanhat tunnukset saa toki 1-rivisenäkin. Itse kerran kysyin noista lyhyistä kilvistä, niin asemalla sanottiin että auto näytille ja katsastusmies arvioi tarpeen.

 

Kaikki M-alkuiset ei tosiaankaan ole museoautoja, ei edes MR-kilvet välttämättä tarkoita museoautoa.

 

Ja mun kielessä "saa" ja "voi ottaa" on synonyymejä ;)

 

Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille.

Link to comment
Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille.

 

En tiedä, ei ainakaan silloin kun Mikkelin läänissä 60-luvulla jaettiin kilpiä.

 

Mutta museoauton voi myös poistaa museorekisteristä ja silti vanhat kilvet pysyy.

Link to comment
Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille.

Ei, kun siinä ei oikeasti ole mitään yleispätevää sääntöä, vaikka M ja varsinkin se vanha MR-alku on melko varma merkki tunnistaa museoauto. Mutta vain "melko". Jos auto on vanha ja alkuperäinen Suomi-auto juurikin Mikkelin tienoilta, se voi hyvin olla M-alkuisella kilvellä, vaikka olisi kuinka ähtäröity eikä taatusti museoitu.

 

M-alkuiset mustapohjaiset kilvet tulee museoautoon, jos ei pyydä että saa pitää vanhan tunnuksensa. Mutta se on ihan läpihuutojuttu, kun muutoskatsastus on tehty ja siitä tehdään paperitöitä, niin ilmoittaa vaan että pitää vanhan tunnuksen. Mulla on, kuten jo edellisellä sivulla sanoin, kuusimerkkinen valkopohjainen kilpi joka alkaa L-kirjaimella. Ja museoautossa, siis.

 

Olisin saanut pitää jopa modernin EU-kilven tossa '79-vuosimallin pulkassa, ja siis museoautona. Näytti kuitenkin niin hoopolta jo ennen museoleimaakin, että tilasin siinä museoinnin yhteydessä EU:ttomat lätkät -> ja nyt näyttää paljon viisaammalta. Minä puolestaan en.

Link to comment
Guest -sippo-

Nyt kun museokilpiin on varattu MR-alkuiset kilvet ja toisaalta museoautossa voi siis olla myös 6-merkkinen tai jopa EU-kilpi, niin mikä sitten on uuden karhea Audi A3 EU-kilvellä MRG-XXX joka meillä täällä kylillä pyörii? Ei ainakaan museoauto tai museokilvistä tippunut tinareki.

Kunhan hämmennän sopaa...

Link to comment

just kävin itse tilaamassa alkuperäiset mustat kilvet tuohon "Manun"kuplaan. Ei muuta katsonut kuin olivat vapaana.. Nyt ne on tulossa, ja toimitus kestää noin parisen viikkoa...

 

Jos tuon nyt saisi vapuksi kuntoon :)

 

 

Make

Link to comment
Nyt kun museokilpiin on varattu MR-alkuiset kilvet ja toisaalta museoautossa voi siis olla myös 6-merkkinen tai jopa EU-kilpi, niin mikä sitten on uuden karhea Audi A3 EU-kilvellä MRG-XXX joka meillä täällä kylillä pyörii? Ei ainakaan museoauto tai museokilvistä tippunut tinareki.

Kunhan hämmennän sopaa...

 

On pääsääntöisesti M alkuiset kilvet museopeleihin, mutta kuten sanottu on erinäisiä poikkeuksia. Lisäksi 6 merkkisiä M alkuisia on vaikka kuinka paljon uusissa autoissa. Lähinnä 5 ja alle merkkisiin varattu noita M alkuisia.

Link to comment

Vielä vähän vaikeusastetta tähän:

 

ostin viime talvena auton vm -70 joka oli poistettu rekisteristä. Auto on alunperin ollut Ahvenanmaalla eli Å:lla alkava numero. Onko mahdollista saada sitä takaisin käyttöön täällä mannersuomessa???

 

Kun sain auton katsastettua pyysin 5-merkkisen, kaksirivisen numeron ja sain sen heti ilman ongelmia. Joku väitti että myöhemmin voi hakea mustapohjaisen numeron samalla tunnuksella jos auto on tarpeeksi vanha, vaikkei olekaan museoajoneuvo. Jos tämä pitää paikkaansa kannataa siis pyytää niitä 5-merkkisiä. Onko todellisuudessa näin?

Link to comment

Lähipiirissä on -68 kupla, alunperin å-kilvillä, mannersuomeen myyty ja tällöin saanut 6-merkkiset valkopohjaset kilvet. Nämä sitten käytiin pari vuotta sitten vaihtamassa mustapohjaisiin, jolloin tunnus ei vaihtunut. Maksoi normaalin kilpimaksun.

Link to comment
Guest Sami Kallio

"Ajoneuvoon voi tietyin edellytyksin saada minkä tahansa sillä aiemmin olleen tunnuksen ilman erityiskilpipäätöstä. Kyseisen tunnuksen tulee olla vapaa ja tieto ajoneuvolla aiemmin olleesta tunnuksesta tulee löytyä AKEn tietojärjestelmästä. Mikäli tämä tunnus on aiemmin ollut mustapohjaisilla kilvillä, saa uudetkin kilvet mustapohjaisina. Poikkeuksena edelliseen ovat kuitenkin M-alkuiset mustapohjaiset kilvet, joita ei anneta muille kuin museoajoneuvoiksi rekisteröidyille ajoneuvoille. Tällöin kilven koko on sama kuin museoajoneuvon kilvellä."

 

Lainaus AKE:n sivulta:

 

http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/

 

 

Omaan kuplaan on alkuperäisellä ja ainoalla tunnuksella olevat vanhat kilvet odottamassa konttorilla (ollut kohta jo vuoden).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...