SePi Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Tuli tuolta toisesta puhallin-kyselystä mieleen, että miten näissä nykyautoissa hoidetaan sisäilmapuhaltimen virran säätö? Mulla oli käsitys, että pyörintänopeus riippuis vastuksien määrästä, mut eikö silloin virran kokonaiskulutus ole ihan sama onko puhallin pienimmällä tai suurimmalla teholla. Parina talvena olen tuota webastoa pitäny päällä kuvitellen, että akku kestäisi ykkös asennossa kauimmin, mutta miten se oikeasti on? Quote
Jussi Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Ittekin bensalämppärin kanssa muutaman kerran akun tyhjentäneenä on tullut oman vesivolkkarin sähkökytkentöihin perehdyttyä ja siinä ainakin homma hoituu vastuksilla. Uusissa vehkeissä on varmaan hienompia systeemejä, mutta joka tapauksessa kyllä se puhallin vaan hiljaa puhallellen vie vähemmän sähköä. Näjes P=UI ja I=U/R, eli P=U^2/R. Suomeks: mitä isompi vastus, sen vähemmän tehoa ja virtaa. Jännitehän on tässä vakio. (P=teho, U=jännite, I=virta ja R=vastus) Quote
Guest Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Täysnopeudella menee ohi vastuksen, alemmilla taas vastuskin täytyy ottaa huomioon laskelmissa.... Eli moottori varmasti kuluttaa vähemmän, mutta vastus lisää kulutusta. Quote
metake Posted April 16, 2009 Posted April 16, 2009 Eli moottori varmasti kuluttaa vähemmän, mutta vastus lisää kulutusta. Ei, vaan vastus vähentää kulutusta. Moottori saa vain sen verran virtaa mitä vastuksen läpi pääsee, ja koska pienemmillä nopeuksilla vastuksen läpi kulkee vähemmän virtaa (eli suurempi vastus) kuin suuremmilla nopeuksilla, niin virrankulutus on tietysti pienenmpi. Täydellä nopeudella mikään ei rajoita virran määrää, joten moottorin ottama virta on silloin suurimmillaan. Tuollaisessa kytkennässä vastuksen voi ajatella kuten vesiputkessa olevan vesihanan. Mitä enemmän veden kulkua vastustetaan (eli hana on enemmän kiinni) niin sitä vähemmän vettä kuluu. Quote
Guest Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Ja se vastusko ei kuluta mitään? Kokonaiskulutus varmaan lähelle sama, ainakin mun lokiikalla Tosin en näistä mitää tajua :) Quote
Marko Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Juu ja kun laskette noita ni muistakaa huomioida jännite ja lämpöhäviöt myös :D Quote
metake Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Ja se vastusko ei kuluta mitään? Kokonaiskulutus varmaan lähelle sama, ainakin mun lokiikalla Tosin en näistä mitää tajua :) Tässä tapauksessa se vastus ei kuluta mitään, tai juurikaan mitään, kyllä silläkin hyötysuhde on, mutta niin on suoralla johdollakin. Moottori kuluttaa sen virran, vastus määrää paljonko virtaa moottorille menee. Jos taas kytket pelkän vastuksen sähköpiiriin, eli plussaa toiseen päähän ja miinusta toiseen päähän, niin silloin alkaa vastus lämpenemään ja kuluttaa sähköä ihan toiseen malliin, saman tekee tosin taas se suora johtokin.. Quote
SePi Posted April 17, 2009 Author Posted April 17, 2009 Noniin, en sitten ole ainut joka ei ymmärrä... Eikös vastus vaan muuta hukkalämmöksi sen, mitä puhaltimen moottorille ei haluta antaa -ettei huuda turhaan täysillä. Se on helpompi ymmärtää, että suuremman ilmamäärän siirtoon menee enemmän voimaa, jolloin moottori kuormittanee täysillä pyöriessään sitten vastaavasti vastusta enemmän tätä kokonaiskulutusta. Näistä sakara-aalto ym hässäköistä en ymmärrä enää sitäkään vertaa. Ilmeisesti täytyy tehdä empiirinen koe joskus ja mitata kuinka pian akku on tyhjä milläkin puhallinasennolla. Quote
metake Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta ja sotketaan taas vesikin siihen mukaan :) Vastus ei muuta hukkalämmöksi mitään eikä kuluta virtaa vaan se RAJOITTAA VIRRAN KULKUA, eli koska vastuksesta menee läpi vain tietty virtamäärä, niin se puhaltimen moottori ei saa kuin em. virran joka taas rajoittaa puhaltimen tehoa. Ilman tuota vastusta se moottori ottaa sen virran minkä maksimi teholleen tarvitsee. Vastus on yksinkertaisesti vain kuristus siinä johdossa. Ihan kuten jo aiemmin mainitsemani vesihana vesijohdossa. Ei se keittiön hanakaan kuluta sitä ylimääristä vettä mikä olisi putkessa tulossa, vaikka sitä aukaisee vain ihan vähän :) Quote
Guest esa n. Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Tuli tuolta toisesta puhallin-kyselystä mieleen, että miten näissä nykyautoissa hoidetaan sisäilmapuhaltimen virran säätö? Mulla oli käsitys, että pyörintänopeus riippuis vastuksien määrästä, mut eikö silloin virran kokonaiskulutus ole ihan sama onko puhallin pienimmällä tai suurimmalla teholla. Parina talvena olen tuota webastoa pitäny päällä kuvitellen, että akku kestäisi ykkös asennossa kauimmin, mutta miten se oikeasti on? Omat kokemukset sekä fysiikan tunnit puoltavat pienemmällä pyörintänopeudella pidempää akun kestoikää. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Enhän mie näistä mitään tiiä, mut eiks vastus puota jännitettä, eikä virtaa? Tai siis ainakin tommonen rautalanka, joka noissa autoissa on. Oma järki sanoo, että kun kytkee puhaltimen kanssa sarjaan vastuksen, pienenee piirissä jännite ja puhallin pyörii hitaammin, mutta vastus kuumenee. Ja näähän kuumenee aika lailla. Vähän sama kun kytkis sen puhaltimen kanssa sarjaan polttimon. Vai onks tässä jotain mitä mie en oo tajunnu? Quote
Guest Rampe Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 etuvastuksella luodaan jännitehäviötä ja kun jännite putoaa nii virtakin putoaa. kyllä se vastus vähän lämpiää mut ei se kaikkea lämmöksi muuta Quote
SePi Posted April 17, 2009 Author Posted April 17, 2009 Mä kun luulin, että muuntajat ja transistorit olis oikeammin sellaisia "hanoja" jos tahdotaan tuota vettä käyttää vertauksena. Tollainen putkimallinen vastuslankaperiaatteella toimiva systeemi olipa se autossa tai sähköautoradalla kuumenee sitä enemmän mitä hitaammin körötellään. Onhan näitä vastuksia erilaisia ja tyypillisesti ne perustunevat kemiaan eikä rautalankaan. -- eikä kai mun tarvii kaikkea ymmärtääkään. Kakkosasennossa pidän puhallinta ja toistaiseksi virtaa on riittäny starttiinkin. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Mie epäilisin, ettei ainakaan ykkösen ja kakkosen välillä oo juurikaan eroa. Mie oon kans pitäny kaikissa autoissa kakkosella ja hyvin on startannu. Quote
Guest Rampe Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Mä kun luulin, että muuntajat ja transistorit olis oikeammin sellaisia "hanoja" jos tahdotaan tuota vettä käyttää vertauksena. Tollainen putkimallinen vastuslankaperiaatteella toimiva systeemi olipa se autossa tai sähköautoradalla kuumenee sitä enemmän mitä hitaammin körötellään. Onhan näitä vastuksia erilaisia ja tyypillisesti ne perustunevat kemiaan eikä rautalankaan. -- eikä kai mun tarvii kaikkea ymmärtääkään. Kakkosasennossa pidän puhallinta ja toistaiseksi virtaa on riittäny starttiinkin. käyttöautossa mulla on portaaton puhaltimen säätö eli on varmaankin toteutettu just trankulla. toi rautalanka kieppi on vaan aikas paljon halvempi toteuttaa tuotannossa ja siks aika yleinen ratkasu. Quote
Marko Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Oma järki sanoo, että kun kytkee puhaltimen kanssa sarjaan vastuksen, pienenee piirissä jännite ja puhallin pyörii hitaammin, mutta vastus kuumenee. Ja näähän kuumenee aika lailla. Vähän sama kun kytkis sen puhaltimen kanssa sarjaan polttimon. Vai onks tässä jotain mitä mie en oo tajunnu? Näin tapahtuu. Quote
Jussi Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Oma järki sanoo, että kun kytkee puhaltimen kanssa sarjaan vastuksen, pienenee piirissä jännite ja puhallin pyörii hitaammin, mutta vastus kuumenee. Ja näähän kuumenee aika lailla. kyllä se vastuskin siellä vähän kuumenee, mutta aika vähän. Väännän mielelläni ohmin ja kirchoffin lait rautalangasta, jos tarttee lisää vakuuttelua. Kuvitellaanpas vaikka, että pannaan siihen puhaltimen väliin tosi iso vastus. Vaikka pätkä ilmaa, mikä johtaa tosi huonosti sähköä. Puhallinhan ei tällöin pyöri ollenkaan... Tilannehan on nyt sama, kuin puhaltimen kytkin olisi nollilla. Mikäs sitä virtaa sitten kuluttaa ja mikä lämpiää? Ei mikään. Mitä isompi vastus, sen vähemmän tehoa ja virtaa. Iskä on sähköinsinööri ja reaalista tuli B. Kysykää vaan multa. Quote
metake Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Huomasin että olin puhunut paskaa, en onneksi sentään kokonaan mutta vähän :) Kyllähän se vastuskin tosiaan kuumenee, mutta silti kokonais virran kulutus on pienenpi. Vielä kerran ja oikein esimerkkien kanssa.. Sovitaan puhaltimen ottamaksi virraksi 6 A ja jännite 12 V, eli puhaltimen teho 72 W, ja siis puhallin yksinään pyöriessään ottaa virtaa sen 6 A Laitetaan puhaltimen kanssa sarjaan 2 ohmin vastus (eli samansuuruinen kuin itse puhallin), joka tarkoittaa sitä, että vastuksen läpi menee 6 A virta (jos jännite olisi 12 V). Kuitenkin vastuksen yli mitattaessa jännite on vain 6 V (samoin kuin moottorinkin yli) joten tämä pienentää virran 3 A:han. Koska moottorin yli oleva jännite on 6 V ja virta 3 A on moottorin teho enää 18 W, eli neljänneksen alkuperäisestä. Ja tuo vastus lämpiää juurikin tuolla samalla 18 W teholla. Ei tainnut selventää yhtään, mutta tulipa virheet korjattua :) Quote
Kurre Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 ja muistakaa sit asentaa ne vastukset oikein päin. Quote
Guest Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Sahkoopin perusteet osa 1: Sahko on sinista. Ja se sattuu. Sahkoopin perusteet osa 2: Savun halvettya tarkistetaan kytkennat. Ja otetaan kuudes kalja. Sahkoopin perusteet osa 3: Sahkolaitteet toimivat savulla. Savu on tehtaalla asennettu. Jos savu paasee laitteesta karkaamaan, ei sita saa kotikonstein enaa sinne takaisin ja laite on rikkipaskana. Quote
JM Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Sahkoopin perusteet osa 3: Sahkolaitteet toimivat savulla. Savu on tehtaalla asennettu. Jos savu paasee laitteesta karkaamaan, ei sita saa kotikonstein enaa sinne takaisin ja laite on rikkipaskana. EI Ei ei ei. Vaan savun voi asentaa takaisin. Pitää vaan huolehtia jotta savu on oikeanlaista. Sonissa on omansa ja LGssä omansa, jos yrittää väärää savua niin ei toimi. Quote
HSuomi Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 ja muistakaa sit asentaa ne vastukset oikein päin. Miten vastus asennetaan väärinpäin? Quote
vesav Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 ja muistakaa sit asentaa ne vastukset oikein päin. Miten vastus asennetaan väärinpäin? ei mitenkään... vastuksella ei ole polariteettiä... Quote
mikan Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Sähkö on helvetin tiukkaan puristettua savua. Teho = jännite * jännite / vastus Joten jos vastus kasvaa, niin teho pienenee. Jännitehän pysyy koko ajan samana. Tosin omasta käyttiksestä meni aikoinaan puhallinnopeuden säätö (automaatti-ilmastointi) ja siinä tuo säätöyksikkö oli iso kasa elektroniikkaa ja helkutin iso jäähdytyselementti samassa paketissa. t. Mika Quote
HSuomi Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 ei mitenkään... vastuksella ei ole polariteettiä... Ei tietenkään. Siksi kysyinkin kurrelta kuinka se tehdään. Quote
Guest Variant Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 ei mitenkään... vastuksella ei ole polariteettiä... Ei tietenkään. Siksi kysyinkin kurrelta kuinka se tehdään. Sarkasmi on vaikea laji. Quote
metake Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Joten jos vastus kasvaa, niin teho pienenee. Jännitehän pysyy koko ajan samana. Juu, jos piirissä on pelkkä vastus. Jos siinä on taasen myös se moottori, vastuksen kanssa sarjassa, niin jännitekin pienenee, ja teho laskee vielä enemmän. Quote
mikan Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Joten jos vastus kasvaa, niin teho pienenee. Jännitehän pysyy koko ajan samana. Juu, jos piirissä on pelkkä vastus. Jos siinä on taasen myös se moottori, vastuksen kanssa sarjassa, niin jännitekin pienenee, ja teho laskee vielä enemmän. Tarkoitan tässä toki sitä jännitettä joka on koko piirissä, eli akun jännite. Se pysyy muuttumattomana, on siinä välissä sitten mitä tahansa (paitsi rautakanki :-)). + ........ vastus ....... moottori ........ - t. Mika Quote
splitti51 Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Täältä saa sitä varasavua, mutta ainoastaan Luukkaan laitteisiin. http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.