Jump to content

Mystinen ongelma kuplan koneessa??


Guest Chrispe

Recommended Posts

Guest Chrispe

Eli vakava krooninen tauti vaivannut kuplaani jo yli vuoden ja vikaa ei vain meinaa löytyä. Oireilee kolmos-sylinterissä monin eri tavoin.

 

Vika havaittu ensimmäisen kerran -08 keväällä kun heräteltiin lämpimästä talvisäilöstsä tulille. Sillon alkoi käydä liki heti kolmella pytyllä. Viime kesänä tuli vaihdeltua tulppia useampaan otteeseen mutta kaikki tulpat kuolivat liki heti. Kastelee / tappaa tulpat (yleensä) jo siinä vaiheessa kun otan autoa tallista pihalle ja lämmittelen öljyjä. Jos ei tässä vaiheessa niin viimeistään sitten kun avaa kaasua yli 30% veto päällä. Pintakaasulla saattaa pystyä ajamaan päiväkin mutta heti kun yrittää vähänkin käskeä niin kolmonen jää pelistä pois. Viime kesänä tuli kokeiltua eri lämpöarvoja, merkkejä ja jopa platinoita mutta kaikki kuolee, ennemin tai myöhemmin. Koko kesän ajetut kilometrit oli alle 10km. =(

 

Auto seisoi siis käytännössä koko viime kesän ja nyt talven aikana tuli aloitettua vian etsintä sitten todenteolla. Aloitin homman puristuksien mittauksella (kaikki ok), kannen irroituksella (kaikki näennäisesti ok), tulppien vaihdolla ja venttiilien säädöllä ja kas kummaa, nyt kävi jo pitkään normaalisti ilman minkään laisia oireitas kunnes kevään korvalla kun piti lähteä tallista ulos niin käynti muuttui. Huomasin että ennen kun kolmonen alkaa pätkiä / kuolee lopullisesti, alkaa sylinteri käydä varsin laiskasti. Pakotapahtuma on kuin lehmän henkäys verrattuna muihin sylintereihin. Eli nippanappa polttaa mutta räjähdyksen omaista palotapahtumaa ei mielestäni tapahdu. Tiedän tämän koska autossa on joka pytylle oma putki. (Tiedän, tämä ei ole kovin järkevää mutta ei puhuta nyt siitä) Lambda näyttää seoksen olevan ok siihen asti kun sylinteri sakkaa / tulppa kastuu. (sitä kumpi tapahtuu ensin en tiedä). Oireet viitaisi liiankin klassisesti kantavaan venttiiliin mutta tästä ei ole kyse.

 

Eilen päätin hieman tutkailla uudemman kerran oireiden aiheuttajaa ja käytin koneen lämpimäksi / kuumaksi ja mittasin tulpan pimennyttyä puristukset ja yllätyksekseni kolmonen kehittää kokonaiset 2,5-3,5bar paineen verrattuna muihin jotka pyölrivät 10bar molemmin puolin. No otin kannen ja kolmosen sylinterin ja männän pöydälle. Missään ei edelleenkään mitään näennäistä vikaa. Venttiilit kuin uudet, seetit kiiltää, kolmosen imun ohjurissa juuri ja juuri sormiin tuntuva välys mutta pakopuolen ohjurissa ei tuntunut käteen mitään, epäilin sen olevan jopa liian tiukka (olisiko mahdollista). Sylinteriputki ulkoisesti iäkkään näköinen ja tuskin "ensiasennettu" tähän moottoriin koska tällä koneella ajettu nyt kaikkinensa 5400km. Putken (88mm) sisällä näkyi selvät hoonauksen jäljet mutta ei isompaa kulumaa eikä uria. Mäntä päällisin puolin ehjä samoin kun männänrenkaat. Hivenen ihmettelin että männän halkaisija oli silmämääräisesti jopa yli 1mm pienempi kun sylinterin. Voisiko olla vain niin että tuo kolmonen alkaa vuotaa lämpimänä kaiken ohi?? En tiedä onko tuo välys sitten normaalia ko tuotteessa vai ei. Joka tapauksessa kasasin koneen yöllä uusiksi ja vika sen kun on ja pysyy. Tarkastin aamulla vielä sytkän kohdalleen ja kärkivälyksen kosketuskulmamittarilla, purin ja kasasin kaasarin että sielläkin oli kaikki ok. Ainoa mihin äkkiseltään kiinnitin huomiota oli että tuo vasemman puoleinen kansi pitää kovemman venttiilikoneiston äänen kun oikea puoli?? Välykset on kuitenkin molemmilla puolilla samat.

 

Venttiilivälykset kokeiltu 5, 10, 15, 20. Ei vaikutusta kaikki oireilee kolmosesa samalla tavalla.

 

Kaikki mahdolliset teoriat oireiden aiheuttajasta tervetulleita!! Ja jos nyt tuhannen väsyksissä unohdin mainita jotain olennaista niin kysyä saa.

 

 

Vielä specsit koneesta:

 

69X88

35,5 pako 37 imu portatussa vakiokannessa

2 x 44 idf vakio imusarkoin

009

7,5l öljytilavuus

raju nokka (ei tarkkaa tietoa)

todella korkeapuristeinen (ei kuulemma sammu jos poistaa putkien alla olevat 0,5mm shimmit)

vakiokeinut kaiketi

ontot alumiini tönärit

 

-07 penkitetty 125hv, ja enemmänkin olisi irronnut jos ei olisi kipinä hukkunut aina samassa kohdassa. Todennäkoisesti lähetyssaarnaajassa rajoitin.

 

Mutta, nyt nukkumaan... Kiitos ja anteeks...

Link to comment

Vähän vastaavaa sagaa saatiin kaverin koneesta aikoinaan ja vika oli uutena viallisessa jakajan kannessa. Viime kesänä (vai oliko toissa..) oma kone kiukutteli kun pyörijä pätki.

 

Nykyään monet sytkäosat ovat jo uutena rikki tai sitten käyttöikä on maks kesä tai kaks.

 

Korkeat puristukset voi vaatia parempaa kipinää. Jos jostain saat koekäyttöön kärjettömän systeemin niin sitä ehkä kannattaisi kokeilla?

Link to comment
Guest Chrispe

Kiitos vastauksesta Lasse. Paikallaan on kyllä kiinalainen 009 jakaja ja mietin tuon syy-yhteyttä jossain kohtaa mutta se ei voi selittää sitä miksi kone hukkaa lämpimänä kolmosen puristeet. Hyllyssä olisi vastaava Saksalainen jakaja mutta mielestäni vika ei voi olla siinä.

 

Eli eilen huomasin että kylmänä kolmosen puristeet 9.5 ja lämpimänä 2.5-3.5. Tälle kun keksis järkevän syyn. Koneessa kun ei näy mitään mikä tuon aiheuttaisi.

Link to comment
Guest Chrispe

Niin jä tietysti tuo mielestäni voimakkaampi venttiilikoneiston mekkala tuolta vasemman puoleisesta kannesta tosiaan mainittakoon. Ei kai ne venttiilit vain nyt jumis ohjureihin? Venttiilijousista ei isompaa tietoa muuta kun että yksinkertaiset ja ei mitenkään äärettömän jäykät. Venttiilien suoruuden tarkastin kaikin mahdollisin koti-konstein ja suorat ovat.

Link to comment

ohjurit liian tiukat... välys pitää tuntua kun kansi on kylmä,muuten alkaa venttiili jumittamaan ohjuriin lämpöisenä ja sitä kautta alkaa puristukset hävitä kun se ei sulkeudu enää normaalisti lämpöisellä koneella... etenkin pakoventtiilissä pitäisi olla välystä venttiilivarren ja ohjurin välillä kun venttiili käy tosi kuumana ja laajenee paljon,samaten ohjuri laajenee kuumana sisäänpäin eli puristaa vartta tiukemmin ja jumittaa tällöin venttiilin...

Link to comment

Veikkaan pakovenan jumittamista myos. Kayta kone lampimaksi ja paineista sylinteri, ja kuuntele sitten mista vuotaa... pakoputki, imusarja tai oljyntaytto. Oletko tarkistanut kolmosen venavalykset kuumasta koneesta?

 

Manta on normaalisti kylmana pienempi kuin sylinteri. Lammetessaan alumiininen manta laajenee enemman kuin valurautainen sylinteri, ja valys siis pienenee. Oletan etta lampoisena kone pyorii suht normaalisti startilla tai kasin pyoritettaessa? Vastus about sama kuin kylmana.

Link to comment

Ootkos mitannut, että kaikki työntötangot on varmasti saman mittaiset? Pyörittänyt niitä lasilevyllä, etteivät ole taipuneet?

 

Ohivuodon tuosta voisi tietysti mitata niin kuulisi mihin puhaltaa.

 

Mutta jos ongelma on se, että jossakin kierrosalueella kipinä häviää, niin jos kyseessä on puristuksien katoaminen, niin eikös se pitäisi tapahtua koko kierrosalueella?

 

Eipä tuo venttiilin jumittuminen mitää kovin tavatonta olisi. Koneistamo sössinyt ohjurin laitossa tms.

 

On nää joskus mukavia vikoja. Jenkkien omistajat räkättävät vieressä, että noin pienessä koneessa ei voi suurta vikaa edes olla. Etsit ja purat ja sitten huomaat, että vika on euron pyörijässä tms. Palkitseva harrastus?

Link to comment
On nää joskus mukavia vikoja. Jenkkien omistajat räkättävät vieressä, että noin pienessä koneessa ei voi suurta vikaa edes olla.

 

Heh... Ja nohevimmat jenkkiharrastajat eivät huomaa jos pari-kolme pyttyä on pois pelistä, ihmettelevät vain kun ovat saaneet huonoa bensaa pumppuasemilta viime aikoina... ;-)

Link to comment
ohjurit liian tiukat... välys pitää tuntua kun kansi on kylmä,muuten alkaa venttiili jumittamaan ohjuriin lämpöisenä ja sitä kautta alkaa puristukset hävitä kun se ei sulkeudu enää normaalisti lämpöisellä koneella... etenkin pakoventtiilissä pitäisi olla välystä venttiilivarren ja ohjurin välillä kun venttiili käy tosi kuumana ja laajenee paljon,samaten ohjuri laajenee kuumana sisäänpäin eli puristaa vartta tiukemmin ja jumittaa tällöin venttiilin...

 

Ei kai se ohjuri lämmetessään sisäänpäin turpoa. Kyllä tollasissa holkkimaisissa osissa reikä tuppaa kasvamaan lämmetessään. Jo ihan fysiikanlakien mukaan.

Link to comment
Guest HanttaP

Pakoventtiilun varsi kuumetessaan paksunee. Ja tämä kuumeneminen on se vika. Esimerkiksi sytytyksen väärä ajoitus kuumentaa venttiiliä. Ja seetin väärä leveys. Ja venttiili kuumenee edelleen ja pysähtyy ja katkeaa loppujen lopuksi. Kaikkien moottorin jäähdytykseen vaikuttavien moottorin osien tulee olla alkuperäisiä ja kunnossa. Sitten on tietysti venttiiliongelma, niitäkin kaikenlaisia ja- laatuisia.

Link to comment
Guest Chrispe
No jos kerran mekkalaa on ja tuntuu jäykältä, niin kai ne sillon on jäykät.

 

Mutta kun eihän se ihminen sitä usko ennen kun saa kuulla sama riittävän monelta suunnalta... =)

 

ohjurit liian tiukat... välys pitää tuntua kun kansi on kylmä,muuten alkaa venttiili jumittamaan ohjuriin lämpöisenä ja sitä kautta alkaa puristukset hävitä kun se ei sulkeudu enää normaalisti lämpöisellä koneella... etenkin pakoventtiilissä pitäisi olla välystä venttiilivarren ja ohjurin välillä kun venttiili käy tosi kuumana ja laajenee paljon,samaten ohjuri laajenee kuumana sisäänpäin eli puristaa vartta tiukemmin ja jumittaa tällöin venttiilin...

 

Ok, no imussahan olikin välystä mutta tuo pako oli välyksetön.

 

Veikkaan pakovenan jumittamista myos. Kayta kone lampimaksi ja paineista sylinteri, ja kuuntele sitten mista vuotaa... pakoputki, imusarja tai oljyntaytto. Oletko tarkistanut kolmosen venavalykset kuumasta koneesta?

 

Manta on normaalisti kylmana pienempi kuin sylinteri. Lammetessaan alumiininen manta laajenee enemman kuin valurautainen sylinteri, ja valys siis pienenee. Oletan etta lampoisena kone pyorii suht normaalisti startilla tai kasin pyoritettaessa? Vastus about sama kuin kylmana.

 

Kone jo purettu ja osat koneistamossa mutta totta turiset tuon paineistuksen suhteen. Olisi tietysti sillä selvinnyt alta aikayksikön. En vain tiedä vaikka paineet olisivatkin karanneet putkeen että olisinko uskonut että tuo ohjuri on syypää. Kai mä olisin edelleen uskonut että kansi on ennen halki kun että ohjuri tekisi tuollaista oiretta.

 

No nyt kun otit tuon kylmänä/lämpimänä pyörittämisen puheeksi niin kerrottakoon että kolme vuotta sitten koneeseen tuli erikoinen "piirre" kun jos koneen sammutti suoraan normaalista maantieajosta hetkeksi niin piti odotella 10-15min että koneen sai taas uudelleen käyntiin kun startti ei jaksanut veivata konetta käyntiin. Kun kone hivenen jäähtyi niin pyöri täysin vaivattomasti käyntiin. Asiahan luonnollisesti korjattiin tilaamalla 4 x tehokkaampi startti ameriikan yhdysvalloista. Nyt kieltämättä hävettää kertoa tuota ratkaisuani muta kun oletin että startilla on tullut tunnit täyteen ja sulkeakseni pois saman ongelman jatkossa, hivenen kasvatin startin tehoa. Liekö ollut jo tuossa vaiheessa hivenen ongelmalliset venttiilien ohjurit? Ainakaan sylintereissä ei olut merkkiä lämpöleikkauksista. Meinaan Tuo isompi startti varmaan "poksauttanut" nuo jumiutuneet venttiilit liikkelle väkisin ja saanut rosteriventtiilin päänkin turpoamaan niin ettei tule enää ohjurista pihalle kun "2kg lekalla".

 

Ootkos mitannut, että kaikki työntötangot on varmasti saman mittaiset? Pyörittänyt niitä lasilevyllä, etteivät ole taipuneet?

 

Juu, n.0,5mm sisässä mitta ja pyörivät hienosti lasin päällä.

 

Mäntä ja sylinteri varmasti pareja?? Ettei ole esim 87 mäntä 88 putkessa??

Näinkin on joskus ollut

 

Ei mitattu mutta sama välys kaikissa sylintereissä ja vain yksi oireilee. On usko että eripari männillä irtoaisi penkissä kaksisia tehoja? Noilla hiluilla kuiten penkitetty pariin otteeseen ja ajettukin jo yli 5000km.

 

 

Pakoventtiilun varsi kuumetessaan paksunee. Ja tämä kuumeneminen on se vika. Esimerkiksi sytytyksen väärä ajoitus kuumentaa venttiiliä. Ja seetin väärä leveys. Ja venttiili kuumenee edelleen ja pysähtyy ja katkeaa loppujen lopuksi. Kaikkien moottorin jäähdytykseen vaikuttavien moottorin osien tulee olla alkuperäisiä ja kunnossa. Sitten on tietysti venttiiliongelma, niitäkin kaikenlaisia ja- laatuisia.

 

Perusennakko säädettiin 11 asteeseen ja max ennakko pyöri siellä 32-33 huitteilla. Silloin kun tuo kone oireili nalkkaamalla itsensä kuumana oli koneessa loivempi ennakko, eri jakaja kun nyt, yksi solexin kaasari... Seoksista ei mitään hajua. Ajoin noilla autossa ostohetkellä kiinni olleilla osilla n.300km ja rakentelin sitä hivenen erilaiseksi. Tämän jälkeen kone säädettiin uusilla osilla esatechin toimesta. Viritys oli onnistunut koska yhtään tehoja ei ollut hävinnyt.

Link to comment
Guest Chrispe

Väliaikatietoja:

 

Koneesta purettu nyt kannet, sylinterit ja männät uusiksi ja vasen puoli edelleen silmämääräisesti täysin kunnossa. Purin myös oikean puolen pois kun ajatuksena oli joka tapauksessa ainakin rengastaa kone uusiksi ja samallahan hipaisee sitten toisenkin kannen venttiilit. Yllätykseskeni huomasin että II-männästä puuttu laen kulmasta n.6-7mm pala, kun olisi rotta haukannut männästä palan. Tuo kai ei haittaa sinällään mitään kun monttu ei ole ylimpään rengasuraan asti. Mutta vielä isomman yllätyksen koin kun nyppäsin I:n sylinteriputken pois. Lattialle tipahti puolikas männänrengas. Olin aluksi aivan varma että tuo olisi ollut sylinteriputken korokerengas mutta ylin männänrengas se oli. Erikoista ettei tuokaan ole oireillut mitenkään. Tosin puolikaat olivat millin tarkkudella saman mittaiset joten mielestäni tuo on saattanut vaikuttaa siihen että tuo on jäänyt oireeettomaksi.

 

Osat ovat nyt koneistettavana ja saanen ne ensi viikon alusta pois joten kerron sitten kuinka kesä-auton käy. Painetaanko auto lopullisesti naftaliiniin vai joko sillä nyt pääsisi rullaamaan kohti uusia hulvattomia seikkailija.

Link to comment
Guest Chrispe
Oletko tarkistanut kolmosen venavalykset kuumasta koneesta?

 

Aivan!! Tuota muuten ihmettelin joskus kun ajosta jäähdyttelin konetta sen verran että ei näpit pala ja avasin venakopan tarkastaakseni välykset niin muut oli ok, tai karvan verran isommalla välyksellä kun mihin säädetty mutta kolmosen pako taisi olla luokkaa 0.30 tai 0.35 ja säädetty taisi olla silloin 0.15 tai 0.20 väykseen. Kuittasin tuon / muidenkin erot kasvaneessa välyksessä (edelleen mielestäni oikeaoppisesti) sillä että tönärit olivat siinä vaiheessa jo liki kylmät suhteessa kanteen ja sylintereihin jotka olivat sillä hetkellä vielä varsin kuumat. Tosin tuo III:n pako oli piirun verran suuremmalla väyksellä sillä hetkellä mitattuna kun muut, syystä tai toisesta. Liekö siellä venttiili ollut silläkin hetkellä piirun verran nalkissa.

 

Auto muuten jossa tämä "ongelma-moottori" kehrää, silloin kun kehrää, on avoperäinen baja joten siitä helppo todeta tuo koneen osien lämpöero.

Link to comment
Guest Chrispe
Kaikkien moottorin jäähdytykseen vaikuttavien moottorin osien tulee olla alkuperäisiä ja kunnossa.

 

Auto siis avoperseinen mutta tuli jossain kohtaa modattua peltejä sellaisiksi että sylinterien päällä normaalit vakiopellit mutta alla vain seuraavan laiset pellit.

 

http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/5015-1.jpg

 

Eli nämä alla olevat puuttuvat . Tarvisiko nuo välttämättä olla paikallaan??

 

http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... 018-20.jpg

Link to comment

 

Auto siis avoperseinen mutta tuli jossain kohtaa modattua peltejä sellaisiksi että sylinterien päällä normaalit vakiopellit mutta alla vain seuraavan laiset pellit.

 

http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/5015-1.jpg

 

 

Nuo on type 3 moottoriin tarkoitettu. En ole kuullut hyvaa sanottavaa type1 kaytossa. Moi kuitenkin niita sinne tunkee eli ehka ne on paremmat kuin ei mitaan. JOS laittaa nuo, niin ei pida kuulemani mukaan laittaa naita alempia pelteja:

 

Eli nämä alla olevat puuttuvat . Tarvisiko nuo välttämättä olla paikallaan??

 

http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... 018-20.jpg

 

Ilman naita, termostaatti ei toimi kunnolla. Ajoviima jaahdyttaa termaria liikaa, jolloin kuuma kone ei saa tarpeeksi jaahdytysilmaa. Toisaalta nyt kun sulla on nuo type3 peltihassakat siella, niin et oikein voisi naita oikeita pelteja kayttaakaan. Jumita siis edes jaahdytyslapat taysin auki-asentoon pysyvasti.

 

avoperaisen auton kyseessa ollessa, nuo sun olemassaolevat pellit yksinaan pitais toimia ihan sidettavasti, poislukien termarin toiminta. Jumita lapat auki ja jata muuten entiselleen.

 

Jan

Link to comment
Guest Chrispe
Ilman naita, termostaatti ei toimi kunnolla. Ajoviima jaahdyttaa termaria liikaa, jolloin kuuma kone ei saa tarpeeksi jaahdytysilmaa. Toisaalta nyt kun sulla on nuo type3 peltihassakat siella, niin et oikein voisi naita oikeita pelteja kayttaakaan. Jumita siis edes jaahdytyslapat taysin auki-asentoon pysyvasti.

 

avoperaisen auton kyseessa ollessa, nuo sun olemassaolevat pellit yksinaan pitais toimia ihan sidettavasti, poislukien termarin toiminta. Jumita lapat auki ja jata muuten entiselleen.

 

Juu, ei tullut mainittua aiemmin mutta tuossa minun autossahan on toi puhallinkoppa ilman ilma-aukkoja joten ei ole myöskään noita liikkuvia kotelon sisällä. Kai me sitten noilla pelleillä toistaiseksi mennään. Jos tulee jatkossa ongelmia niin täytynee vaihtaa nuo alkuperäiset paikalleen.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest Chrispe

No niin!! Tuli alkuviikosta noudettua kannet koneistamosta seetit ja ohjurit koneistettuna ja tasopinnat plaanattuna. Pienen yllätyksen koin kun koneistaja kertoi ettei hän kansista löytänyt mitään sellaista vikaa mikä olisi moisen häiriön aiheuttanut mutta kun muistutin että puristeet hävisi liki vallan kuumana ja palasi kylmänä niin pienen kakomisen jälkeen mutisi että no kai se venttiili sitten on voinut jumia. Nyt kuiten pitäisi olla ohjeiden mukaiset välykset siellä sitten.

 

Alkuviikko oli sen verran kiireinen ettei millään ehtinyt konetta kasata vaikka kuinka teki mieli. No keskiviikkona iski ihan mahdoton vimma ja pakkohan se oli lähteä tallille sitä purkamaan. Uudet renkaat mäntiin ja kannet paikalleen. Jakaja osiksi ja jakajan rungon vaihto + uusi kärjetön sarja sisään. (tällä kertaa johdot oikein päin puolan) Seuraavaksi päiväksi jäi enää sytytyksen ja kaasareiden säätö. No tänään sitten illalla kiireellä tallille pakertamaan ja sytkä säätöön ja seoksien kimppuun. Yht'äkkiä koneen käynti muuttuu laakista ja alkaa taas käydä kolmella. Kolmonen poissa pelistä! 2kk kestänyt tupakkalakko olisi ollut entinen siinä kohtaa mutta kiitos taskusta löytyneen nikotiinikorvikkeen se nyt vielä piti.

 

Kyllä siinä piti hetki katsella taivaalle ja kysellä että mikä piru tähän on oikein pesiytynyt. Taas alkoi se voisiko se olla tuo tai tuo mutta ei se voi olla se kun ei se tee sitä jne... Ja tätähän jatkuisi tietysti siihen asti että joko moottori alkaa toimia tai omistaja herää joku aamu lataamosta. No nyt kun kone oli kuuma ja kävi taas ilman kolmosta otin tällä kertaa venttiilikopan pois tarkastaakseni onko venttiili ohjurissa nalkissa, ei ollut. No sitten kaivoin pöydälle puristuspainemittarin sijaan itse kyhätyn "ohivuotomittarin" että josko se kertoisi jotain. Ihmetys oli suuri kun se ei mennyt millän kierteille. siinä tuli hetki mitottua kaikenlaista, tulppaa , mittaria, kantta, hermoja, kunnes huomasin että tulpan kierteet näytti jotenkin hassuilta. No vi**u, eikös siinä tulpan varressa ollut joku per**leen kierreholkki kiinni! Tämä kirottu holkkiko sitten osoittautui kaiken tämän hien, vaivan, vi**tuksen ja kustannuksen syyksi?? Putsasin kannen ja holkin kierteet todella huolellisesti jonka jälkeen ruuvasin sen kovalla ruuvilukitteella takas pesään. Saa nähdä miten käy. Huomenna päivällä takas tallille kokeilemaan että kuinka kauas tulpan sitten saa tuosta boxerin kyljestä oikein lentämään??

 

Mites muuten tuo kannen kohtalo. Mahtaako tuota pystyä oikeilla tarvikkeilla ja koneilla (koneistamossa) korjaamaan niin ettei oikeasti tarvisi joka kerta kaasua painaessa miettiä ja katsella peilistä että kuinkas arvokas auto siinä vierellä menee, että jos sattuu tuo kynttilä tuolta lähtemään... HeliCoiliin kyllä luottaisi mutta tämä oli siis sellainen vastaava kun Bilteman sytytystulpankierteen korjaussarjassa mukana tulevat holkit. (Tuotenumero: 18144) Eli HeliCoilia tuonne ei enää saa.

Link to comment
Guest Chrispe

Kone koekäytetty nyt uudelleen kiinnitetyllä tulpankierteen korjausholkilla. Toimi ihan hienosti, aikansa. Näemmä kierteet kannessa niin huonossa hapessa ettei kestänyt antaa hannua. Hetkellisen motivaation puutteen johdosta ei tullut todettua miten holkin kiinnityksen kävi mutta epäilys siihen että ei pysy enää kannessa on ainakin suuri. Jos vain intoa riittää niin otan kannen huomenna (jo neljännen kerran) pöydälle.

Eli, kysymys viisaammille. Mites tästä edetään? Kotikonsein täyttö TIGillä kuumaan kanteen + kairaus ja kierteytys (+helicoil suosiolla?) vai koneistamoon täytettäväksi ja kairattavaksi? (mitähän mahtavat tuollaisesta hommasta rokottaa?)

 

Kannet ovat toimineet moitteetta ja niissä ei ole halkeamia joten mielelläni en lähtisi niitä vaihtamaankaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No jos se ampu tulpan konehuoneen seinään, niin varmaan huomasit jo. Tai no voi se holkki tietty antaa huonon maadotuksen. Tästä tuli tietty mieleen, että onko moottorin maadotus yleensäkään missä kunnossa?

Link to comment

ainoa oikea (kestava) tapa on tosiaan tigilla taytto ja uudelleen kierteytys.

 

Ensin hiot tai viilaat kaikki vanhat kierteen jamat pois, niin etta reian seinamat on sileat. Sitten kaikki epapuhtaudet pois, oljyt ja rasvat ja kaikki lika. Pinnan pitaa olla taysin puhdas ja mielellaan vasta "koneistettu", ettei hapettumista ole kerennyt paljoa alkamaan.

Kansin esilammitetaan kuumaksi ja reika taytetaan ympariampari kiertamalla, mutta ala tayta ihan umpeen asti. Jata keskelle pieni reika. tayta tarpeeksi matskua etta saat tulpan puoleisen tasopinnan koneistettua myos oikeaan mittaan.

 

Taman jalkeen kansi jaahdytetaan hitaasti yon yli, esim. olkipedilla, uunissa, tms.

 

Tallainen on toiminut meilla JM koneessa, ohjeet ammatti aluhitsarilta.

 

Seuraava haaste on sitten sen reian poraaminen auki ja kierteytys, SUORAAN.... :)

Link to comment
Guest Chrispe
No jos se ampu tulpan konehuoneen seinään, niin varmaan huomasit jo. Tai no voi se holkki tietty antaa huonon maadotuksen. Tästä tuli tietty mieleen, että onko moottorin maadotus yleensäkään missä kunnossa?

 

Kyllä tulppa jäi edelleen koneeseen. Ilmeisesti kierteet vaan "vuotaa" kun holkki vähänkin pääsee löystymään. Nyt toimi yllättävänkin pitkään kun oli liima välissä. Vuotamisen johdosta sylinteri sakkaa tyhjäkäynnillä. Kierroksilla lähtee toisinaan mukaan, mutta ei veto päällä.

 

Maavika ei voi tiputtaa kuuman koneen puristuksia 2,5bariin.

Link to comment
Guest Chrispe
ainoa oikea (kestava) tapa on tosiaan tigilla taytto ja uudelleen kierteytys.

 

Ensin hiot,viilaat, epapuhtaudet pois, oljyt, rasvat, kaikki lika, taysin puhdas, ei hapettumista, esilammitetaan kuumaksi, tasopinnan koneistettua myos oikeaan mittaan, jaahdytetaan hitaasti yon yli, esim. olkipedilla, uunissa, tms.

 

Seuraava haaste on sitten sen reian poraaminen auki ja kierteytys, SUORAAN.... :)

 

Aargh... Taitaa lähteä kansi takaisin koneistamoon maanantaina. Ei taida vehkeet / taito riittää siihen että tosiaan saisi reijän ja tasopinnan suoraan. Aluksi tosiaan mietin että täyttäisin reijän koskematta tasopintaan mutta eihän se itse kairattu reikä tosiaan satu millään suoraan, kotikonstein.

Link to comment
Guest Chrispe
Mitä lukitetta laitoit?

 

Etsiskelin laakeriliimaa mutta löysin vain "hard" ruuvilukitetta. Toimii ainakin koneen sisäosissa mutta ei tullut katsottua ohjetta että kuinka kuumissa olosuhteissa vielä valmistajan mukaan toimii.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Loctiten 601 vai oliko se 603 toimi ainakin jonkin aikaa vastaavan tyyppisessä holkissa. Kannattais ehkä kokeilla ennenkun hitsauttaa kantta. Voispa olla sit ainakin varma.

Link to comment
Guest Chrispe
Loctiten 601 vai oliko se 603 toimi ainakin jonkin aikaa vastaavan tyyppisessä holkissa. Kannattais ehkä kokeilla ennenkun hitsauttaa kantta. Voispa olla sit ainakin varma.

 

 

Juu, hitto kun ei tullut tallilla katsottua mitä se liisteri oli. Loctiten tuote joka tapauksessa. No, ei sillä ole niin hirveästi väliä. Nyt on kansi taas pöydällä. Kannessa oli käynyt aikamoinen kierteiden kato. Venttiilien välisellä osuudella, tulpan reijässä oli laskettavissa kaksi ehjää kierrettä murtunein harjantein ja toisella puolella, lähempänä sylinterin seinämää, kierteitä oli jäljellä neljä. Koko tulpan reikä oli kun pommin jäljiltä.

 

Alumiini tulpan reijässä oli hyvin haperoa ja väriltään tumman harmaata. Täytynee nyt vain viilailla tuo hauras alumiini pois ja täytellä tuota reikää sen verran että saa viedä kannen (taas vaihteeksi) koneistettavaksi. Nelosen kierrekin näytti jo parhaat päivät nähneen, palokaasut nousseet kierteiden venttiileiden väliseltä alueelta liki koko matkalta. Näkyi yllättävän selvästi tulpan reijästä. Kai se on sitten sama painaa helicoil sinnekin ihan vaan varmuden vuoksi.

 

No onneksi tämä kesä on ollut tällainen tähän asti. Ei ihan niin paljon harmita kun "kesä-auto" makaa vieläkin tallin perimmäisessä nurkassa kappaleina.

Link to comment

Hiukan aihetta sivuten mutta kuitenkin aiheessa. Kestääkö koneistaa tulpanreikä 18mm/1.25 kierteelle? Jos ei niin pitää siis hitsauttaa oma kansi. Tuolloin sais laitettua esim sierran tulpan, mutta pitää toki mitata tulpan kierteen pituus.

Link to comment
Guest Chrispe
Hiukan aihetta sivuten mutta kuitenkin aiheessa. Kestääkö koneistaa tulpanreikä 18mm/1.25 kierteelle? Jos ei niin pitää siis hitsauttaa oma kansi. Tuolloin sais laitettua esim sierran tulpan, mutta pitää toki mitata tulpan kierteen pituus.

 

Aikas jännä juttu kun tänään noiden tallin "fordistien" kanssa juttelin niin tuli puheeksi että Fordeihin myydään Rally Race'ssa juurikin tuolle "isolle tulpalle" holkkia / adapteria. Sopiva kierretyökalukin löytyi omasta takaa joten tilasin tuon holkin tänään. Eli kun tuo korkannut motonet / biltema-mallin holkki oli 16mm/14mm niin kairataan nyt kansi tuolle 18mm holkille. Holkki siis kokoa 18mm/14mm. Jos tuo oikeasti toimii niin saa huokaista helpotuksesta kustannuksien suhteen. Tosin aika lähelle venttiilejä tuo holkki menee mutta koska hitsauksessakin omat ongelmansa on niin on tämä ainakin 100 kertaa edullisempi vaihtoehto kokeilla elvyttää tuo vanha kansi. Eikä pelkoa että menisi hitsauslämmöstä kansi kieroon, seetit piloille tai muuten vain tulisi huokosta saumaa.

Link to comment

Millästä hintaa tulee holkille posteineen? Linkkiä heittää kehiin? Tuollasta tänään jo etsiskelin ympäri kyliä. Vamasti vois löytyä jostain jos löytäis itse oikeaan paikkaan. Työkaverin kanssa jo mietittiin jos sorvais tuon kokoisen holkin.

 

edit löytyhän se sarjan hinta 26e.

Link to comment

Itse sorvaamaan opetellut jokkisamis teki tännään holkin. Ulkokierre vielä uupuu ja kannesta kierre kun ei ollut oikeella nousulla olevaa tappia. Toki olisi voinut sen 1.5mm nousulla tehdä mutta 1.25 nousulla tulee edes vähän enemmän kierrettä ja enemmän toivoa että pysyisi paikallaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Toki olisi voinut sen 1.5mm nousulla tehdä mutta 1.25 nousulla tulee edes vähän enemmän kierrettä ja enemmän toivoa että pysyisi paikallaan.

Pienemmällä nousulla tulee tietty enemmin kiereteitä, mutta harjan pinta-ala pienenee sitä mukaa. Ite tein joskus olkapäällisen holkin 18x1.5 kierteellä ja laitoin 601 lukitteella paikoilleen. Toimi oikeen hyvin sen ajan mitä auto miulla oli. Eikä tarvinnu purkaa edes kantta pois.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...