Jump to content
Hebster52

Geländewagen typ-51 1966

Recommended Posts

Jaahas.. Näyttäs tämän kesän ilot päättyä tänään..

Ehdittiinpä ainakin ajaa yli 3000km tänäkin kesänä ilman mitään ongelmia. Tänä aamuna veto alkoi vaimon mukaan hyytyä ja se röpötti ja kävi huonosti. Kävin sit töiden jälkeen hakemassa se hänen töistä ja totesin samaa.

 

Pikaisen tarkistuksen jälkeen ventiilivälykset kohdallaan. 1:s ja 3:s tulppaa sain kotitallissa olleiden työkalujen avulla irroitettua ja tarkistettua. 1:nen oli märkä ja 3:nen kuiva. Kokeilin sitten irroittaa tulpan johto kerrallaan ja paikantamaan mikä sylinteri mahtoi olla väsyny.(ilman kipinää?) Tuntui siltä että 1:s johtoa irrottamalla käyti ei sen kummemmin muuttunu. Kun taas muita irrottamalla käynti muuttui.

 

Tarkistin jakajankannen ja se oli ihan siistin näköinen.

Myös automaattiryyppy toimii kuten pitää.

 

Voisko oireilu olla niin yksinkertainen että tulppia vaihtamalla sais elvytettyä? Koneessa nyt NGK:t mallia en muista mutta lyhyet semmoiset ainakin.. Mitkä tulpat olis parhaat laittaa? Jotain Boschin nelikärkisiä?

Share this post


Link to post

Voisko olla kondensaattori tiensä päässä vai puola? Kokeilin strobolla ja tuntui siltä että ykköspytylle ei menny yhtään kipinää. Samaten kolmoseen välillä vilkkuili ja taas kakkosen ja nelosen välkkyi vähän enemmän mutta välillä jäi joku kipinä väliin sielläkin.... :p

Share this post


Link to post

Strobo ei välähdä jos tulppa ei lyö kipinää, sillä on etsitty risoja tulppia iät ja ajat.

Nuo boschin nelikärkiset lienee parasta mitä kuplaan saa, yleensäkin boschilaiset on ainakin mun leluissa kestäneet huomattavasti ngk,beru,champion ym. Merkkisiä paremmin.

Share this post


Link to post

Ok. Elikkä strobon puutteellinen vilkuttaminen osoittais että tulpat ovat entiset?

Share this post


Link to post

Noh. Nyt alkoi taas samat oireet ja pari viikkoo vanhat Boschit koneessa... eilen vaihdoin toisen jakaja siihen. Edelleel just sama ongelma.. voisko olla silleen että puola ei jaksa antaa kipinää?

Share this post


Link to post
Noh. Nyt alkoi taas samat oireet ja pari viikkoo vanhat Boschit koneessa... eilen vaihdoin toisen jakaja siihen. Edelleel just sama ongelma.. voisko olla silleen että puola ei jaksa antaa kipinää?

 

Tai seos niin pielessä että pimentää tulpat.

Share this post


Link to post

Oisko seos voinu muuttua noin? Tänä kesänä ajettu 3000km ilman ongelmia ja saman verran viime kesänä..

Share this post


Link to post
Oisko seos voinu muuttua noin? Tänä kesänä ajettu 3000km ilman ongelmia ja saman verran viime kesänä..

Toimiko se siis täysin ongelmitta tulppien vaihdon jälkeen.

 

Ja tottakai kannattaa testata että kaikki muu sytkäpuolella on kunnossa.

Share this post


Link to post

Voihan se olla esim niin että kaasari tulvii vähän viallisen katkaisuventtiilin (kun ei tää kotimainen oiken taivu fuel cut off valve) takia tai vaihtoehtoisesti suutin irti tai joku tulppa korkannut kaasarista.

 

Ja jos jo koetit uutta jakajaa niin tuskin vika voi muualla enää olla kuin puolassa tai kaasarissa.

Share this post


Link to post

Voi se olla puolakin, mutta puola yleensä joko toimii tai ei. Itse ottaisin tarkemman tutkiskelun alle tulpan johdot, ja erityisesti virranjakajankannen ja puolan välisen johdon.

Share this post


Link to post

Oho, eiks tää ollukaan ku puolessa välissä kolmatta sivua vaikka onkin jo jonkin aikaa ku viimeks tähän päivittäny...

 

Tänään hain akun toisesta tallista ja laitoin lataukseen. Pitää vissiin jo alkaa pohtimaan mitä konetta vaivas jo syksyllä... Voisko maadotuskaapeli laatikon ja korin välissä aiheuttaa häilyvää sytytystä?

 

Aloin kans hinkata uudet puskurit sille jotka sain hommattua jo syksyllä. Autosol on kyllä huipputahnaa...!

Etupuskuri valmiina, kävyt ja takapuskuri vielä hinkkaamatta...

 

2014-04-02%2019.27.07.jpg

Share this post


Link to post

Oot varmaan laatikon maadotuksen kurkannut.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Hinkkasitko käsin vai ihan koneella? Vai saiko sitä autosolia edes koneen kans käyttää...

Share this post


Link to post

Laatikon maadotusta en syksyllä huomannu tarkistaa. Enkä pikkuabikoa.. tuli vaan tänään mieleen että ehkä saattais olla niin yksinkertaista?

 

Ihan käsin hinkkasin. Ei tossa puskurissa montaa minuuttia tarvinnu jynssätä.

Share this post


Link to post

Kyllä toi oikeanpuoleinen nyt kelpaa asentaa kuplaan verrattuna vanhaan joka oli siinä ennen...

 

2014-04-06%2017.59.25.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Aamulla ennen Wappukruisea nappasin tulpat irti ja tarkistin niitä.. Ykköspytyn tulppa oli märkä. Muut näytti ihan hyviltä. Putsasin sen märän tulpan ja asensin takaisin. Sen jälkeen kone kävi ihan hyvin. Olisko niin yksinkertainen juttu että märkä syksy teki temppuja huonojen(?) tulpanjohtojen kans?

 

Halusin vähän uutta ilmettä tälle kesälle joten vedin vanteet semi-kiiltävä mustiks ja rummut alumiinin värisiks... :)

 

2014-05-01%2019.11.33.jpg

 

2014-05-01%2012.03.28.jpg

  • Like 6

Share this post


Link to post

Oli vaan pakko pysähtyä ottamaan kuvan tänäään matkalla kotiin töistä... :)

 

2014-05-16%2014.04.32-1.jpg

Share this post


Link to post

Tuulilasin vaihto 40 minuuttia yksin. Onnistui hienosti. Viimeinen katsastuspäivä maanataina joten pitänee korjata viimevuotiset huomautukset... :)

Uusi tuulilasi sai kiveniskun jo ekana vuonna 2010 rempan jälkeen ja siitä lähtien kasvanu pikkuhiljaa kuskin näkökenttään.. Nyt oli jo niin paha ettei kannattais edes yrittää. Onneks löytyi tallin vintiltä varalasi... :D

Voin muuten kertoa vinkkinä että trimmerin nylonilanka on huippu vetämään tiiviste paikalleen! :D

 

2014-06-14%2011.53.23.jpg

 

2014-06-14%2012.36.56.jpg

Share this post


Link to post

Laiskana tänä kesänä niin en jaksanu tarkistaa jarruja sen tarkemmin kun tuntui ottavan suht hyvin. Enkä jaksanu vaihtaa orggis renkaita taakse..

 

No, oikee etujarru otti liian vähän verrattuna toiseen ja takarenkaat joudun muutoskatsastaa. Meinas että 205/65 poikkee sen verran orggis koosta että pitää tehdä lisäys rekisteriotteeseen..

 

Inssi kehui muuten hyvää yleiskuntoa ja totes että ei oo paikattu mistään.. :)

 

2014-06-16%2016.15.52.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jaahas.. 1000km ajettu vapusta lähtien ja tänään alkoi taas rynkyttää välillä oikeen olan takaa... Ihan niinkuin kipinä häviäis kokonaan välillä. Sit taas välillä,käy paremmin.. Rupes kans kiusailemaan risteyksissä... Ei tykkää kaasusta suoraan tyhjäkäynniltä.. Olisko syy siihen rikkinäinen kiihdytyspumpun kalvo?

Share this post


Link to post

Jaahas.

Viime kesä meni lopulta ihan hienosti. Alkukesän takkuilun jälkeen. Ilmeisesti vaan imusarjan esilämmitys joka ei toimi kunnolla. Kesäkuuhan oli aika viileä viime vuonna.

 

Eilen "jouduttiin" ottamaan tää taas käyttöön kun toinen käyttis "VesiWessa" jäi talliin jarrurempan takia kun jouduin vaihtamaan kaiken muun lisäks myös taka sylinterin.. Jota en tietenkään ollu ostnu... Kaikki muut osat laakerit mukaanlukien olin hankkinu..

 

Joten mentiin mökille illalla sitä hakemaan. :) Akku vaan paikalleen ja hörähti heti käyntiin.. Pikkasen huomas kaupungin läpi ajaessa että esilämmitys taas muistutti toimimattomuutensa kun ulkomittari näytti jo -0,5 astetta... :)

 

20150315_195107.jpg

 

Mökin tallilta oli upea näkymä merellepäin!

 

20150315_193058.jpg

 

Aamulla kuplassa oli kevyt huuru laseissa.. :)

 

20150316_060035.jpg

Edited by Hebster52
  • Like 3

Share this post


Link to post

Piti pysähtyä vanha palokunnan eteen kuvaamaan tänään kun olin menossa hakemaan junioria tarhasta.

 

20150402_160147.jpg

20150402_160137.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Komia Kupla mutta niin on paloasemakin. Jackobstadista? Kenen suunnittelema? Paloasemaarkkitehtuuri on parhaimmillaan hienoa, mieleen nyt tulee ensimmäisenä Tampereen vanha jugend-keskuspaloasema (arkkiteht. Wivi Lönn) siinä kosken partaalla sekä Helsingin Korkeavuorenkadulla (arkkit. Theodor Höijer).

 

K.

Share this post


Link to post

Juu, Pietaraaressa. Paloaseman suunnitteli arkkitehti Torben Grut, sama joka myös suunnitteli Tukholman stadionin vuoden 1912 olympialaisiin. Paloasema valmistui myös 1912.

Share this post


Link to post

Ja taas oli se aika vuodesta kun piti hakea leima... Onneks löytyy edes tää yks käyttis joka menee läpi eka käynnillä... :)

 

20160615_152049.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Tuulilasin vaihto 40 minuuttia yksin. Onnistui hienosti. Viimeinen katsastuspäivä maanataina joten pitänee korjata viimevuotiset huomautukset... :)

Uusi tuulilasi sai kiveniskun jo ekana vuonna 2010 rempan jälkeen ja siitä lähtien kasvanu pikkuhiljaa kuskin näkökenttään.. Nyt oli jo niin paha ettei kannattais edes yrittää. Onneks löytyi tallin vintiltä varalasi... :D

Voin muuten kertoa vinkkinä että trimmerin nylonilanka on huippu vetämään tiiviste paikalleen! :D

 

2014-06-14%2011.53.23.jpg

 

2014-06-14%2012.36.56.jpg

Tarttis tehdä sama operaatio. Pitäs vaan selventää muutama asia. Kandeeko vanhaa tiivistettä yrittää ottaa siististi irti vaiko leikata mattopuukolla riekaleiksi? missä järjestyksessä tiiviste laitetaan lasin ympärille asennettaessa? Tai siis laitetaanko lista tiivisteeseen kun lasi on irti autosta.? Ja kummastako saa laadukkaampia tiivisteitä Hotcars vai Neoretro? Vai myyvätkö samoja tiivisteitä? En ajatellut säästää tiivisteen hinnassa :)

Share this post


Link to post

Vanha tiiviste mattopuukolla palasiksi. On paljon siistimpää kuin rikkonaisen lasin putsaaminen.

 

Kun aukko on tyhjä uusi tiiviste lasin ympärille ja myös lista paikalleen tässä vaiheessa.

 

Naru tiivisteen uraan liukasteen kanssa ja hännät teipillä kiinni lasin sisälle.

 

Lasi paikalleen ja sitten pikkuhiljaa narun kanssa ujuttamaan tiivisteen huulta auton sisäpuolelle.

 

Molemmilta saa luultavasti montaa erilaatuista/hintaista tiivistettä eli vaikea sanoa kummasta saa parempia. Noista kahdesta sanoisin oletuksena neoretro. Ja on niitä muitakin vw kauppoja kuten aircooled ja paruzzi.

 

Aircooledin kautta ainakin saat varmasti laadukkaan kysymällä.

Share this post


Link to post

Kiitti vinkeistä. Huomenna pitäs lähtee kokeileen. Kuin paksua narun/nylonlangan pitäis olla että sais tiivisteen ehjänä paikoilleen?

 

Ja sori Hebsterille topicin pilaamisesta.. :)

Share this post


Link to post

Kiitti vinkeistä. Huomenna pitäs lähtee kokeileen. Kuin paksua narun/nylonlangan pitäis olla että sais tiivisteen ehjänä paikoilleen?

 

Ja sori Hebsterille topicin pilaamisesta.. :)

Paksumpi on parempi, kunhan uraan mahtuu. Ohut leikkaa helposti tiivisteen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Komennusvaunuksi vaan muuttamaan.

Share this post


Link to post

Nyt vaan pitää tasoittaa tää pinta.

 

20161212_215215.jpg

 

Jotta nää mahtuu pohjaan. Laippa näissä oli isompi kuin kuplan omassa.

 

20161212_215139.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Pakko mahtua!

 

20170619_153533_001.jpg

20170619_154408.jpg

 

Nyt on vaihtolaatikkokin haettu ja pahimmat paskat poistettu. Vielä puhdistusta ja vetarien purkua. Sit vaan asennan korotussarjan tähän ja saan ottaa orkkis laatikko irti ja laittaa tää tilalle.

 

20170619_184526.jpg

20170619_203035.jpg

20170619_203104.jpg

Edit5: vtun autokorrekt....

Edited by Hebster52
  • Like 2

Share this post


Link to post

Minkä vuosimallin alennusvaihteilla korotus onnistuu? Bajaan sovittelin niin mullaolevat ois tiputtanut kolmisen tuumaa

Share this post


Link to post

Ne mitkä mulla on ovat 57-58 muistaakseni. Alennusvaihteet korottaa kaikki 7,5cm. Samoin kuten 181 etuolatkin.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...