Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Noni tänään sain sitten rundarin postissa jonka vanha omistaja minulle lupasi ja hieno 6v vdo:han sieltä tuli joka mahtuu pienellä virittelyllä suoraan kojelaudan reikään. Ei siis ole tuohon tulossa mutta ihan vain valekseltaan paikallaan että hahmottaa millaisesta mittarista on kyse.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8404.jpg

 

Sitten sain myös käytetyt t3 peilit postissa ja eihän ne tietenkään sovi siittä vain eli vähän piti ruveta modaamaan.

 

ELi tuossa ero kiinnitys palikoissa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8405.jpg

 

Ja sitten ei muutakuin sorvaamaan eli palikka porakoneeseen kiinni ja dremelillä ottamaan tavaraa pois että sai kartiosta t34 kiinnikkeeseen sopivan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8406.jpg

 

Vielä pitäisi uuden kierteet tehdä tuohon tappiin että saa tuon karmanniin kiinni.

Link to comment

Kone pujahti tänään paikalleen ja kyllä karmanniinkin helposti saa koneen yksin paikalleen muutaman kakkosnelos palasen ja tunkin avulla.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8412.jpg

 

Kun kone oli paikallaan niin sitten oli öljytäytön vuoro. Eli korkissa oli vähän jotain pientä ruostejälkeä niin putsasin sen dremelin ja metalliharjan kanssa ja sitten lakka päälle ja komeahan siittä tuli

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8413.jpg

 

 

Myös sivupeilin sain sovellettua paikaleen ja se ei todellakaan sovi ainakaan mun silmään mutta olkoot siinä ainakin katsastukseen asti.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8411.jpg

 

Olisko kellään mitään ideoita tuon peilin suhteen että millaista ja mihin sen laittaisi.

Link to comment

No hyvin se meni sinne yksinkin niin miksi vaivaamaan teikäläistä.

 

Ja sähköt on seuraavaksi listalla eli sit kun ne on kunnossa niin sitten starttailemaan. Nut mua odottaa vain kasa erivärisiä johtoja autotallissa.

 

Ja sellainen idea itselläkin oli että kello kajariritilän paikalle ja rundari nopeusmittarin toisella puolelle

Link to comment

Lähiaikoina olen sit vedellyt ja selvitellyt sähköjen salaisuuksia. Ja nyt on päästy siihen vaiheeseen että johdot olis about vedetty takapäässä sinne missä niitä tarvitaan ja vielä sitten pitäisi laittaa liittimet päihin ja kytkeä ne paikalleen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8421.jpg

 

Sitten seuraavaksi olisikin edessä tuo etupään sähköjen veto ja sulakeboxin kytkentä.

 

 

Sit myöskin korjasin sumuvalojen releen kun se ei toiminut vika paljastui yksinkertaiseksi maa ongelmaksi.

 

Eli rele saa maan kuoresta ja kuoren ja releen sisälmykset yhdistää kuparin pala joka on niitattu releen pohjaan kiinni. No johto lähtee niitistä ja niitin ja kupariliuskan väli on hapettunut niin että rele ei saa maata.

No itse sitten korjasin asian niin että juotin kupariliuskan niittiin kiinni.

Tälläisestä releestä kyse

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8417.jpg

 

Ennen operaatiota

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8418.jpg

 

Juotettavat pinnat putsattuna

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8419.jpg

 

Liuska ja niitti juotettuna yhteen

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8420.jpg

 

Ja tälläinen pieni vinkki että tämän tyyppiset releet kannattaa ehdottomasti purkaa ja selvittää vika ennemmin kuin ruveta suoraan vaihtamaan uuteen muovi härveli releeseen.

Link to comment
Guest Toheltaja

Ite leivoin aikanaan bilteman rundarista kolkin kuoriin toimivan paketin. Tuli aika jees näköinenkin,eikä sitä huomannu ku kehykset yms oli muuten saman näköistä päällepäin.

Link to comment

Jep itselläkin tosiaan olisi tarkoitus laittaa tuohon vielä ghain mittarin keskustan spiraali vanhasta kaijutinritilästä että rundarista tulee karmannin mittareihin täsmäävä.

 

Sit olen tässä tösiaan väsäillyt sähköjä täysin uusiksi uusilla johdoilla ja se että ei vahasta johtosarjasta ei juurikaan saa enää mitään selkoa ei auta asiaa yhtään. Myöskin se että johdot on aikoinaan purettu autosta ulos sivuleikkureita apuna käyttäen ei ole myöskään helpottanut hommaa.

 

Mutta tässä nyt jotain eli aika sekamelskalta vielä vaikuttaa johdotukset mutta eiköhän ne siittä selkeydy kun kaikki on kiinni ja oikeilla paikoillaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8425.jpg

 

Btw kaikki abikot olen ensin puristanut ja sitten vielä tinannut pienen knöölin päähän varmitukseksi ja koettanut myös välttämään tinan imeytymistä johdon eristeen alle mikä tärinälle altisuessaan aiheuttaisi johdon katkeamisen. Jokaisen liittimen päälle olen myös vetänyt kutistesukan eristeeksi.

 

Mittari valot jo sainkin valmiiksi ja kiinni kojelautaan testasin jopa että kaikki valot palavat.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8424.jpg

 

 

Sit väsäsin "takaponttonista" löytyvän vedenpoistokanavan kuntoon mulla ei ole hajua että onko tuo kanava alunperin ollut metallia tai onko vanha omistaja hukannut ne mutta kuitenkin niitä ei enää ollut ja väsäsin ne sitten täysin uusiksi massaa ja muoviosia käyttäen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8423.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sit o sähköt about valmiit eli vielä puuttuu etupään loput lamput ja vilkkut ja sit rekisterikilven valot. Ja jotain pientä nippeli nappelia ja piru vie että tuossa on ollut hommaa. Jotain osviittaa saa varmaan siittä että olen kolvannut ja laittanut kutistesukan about 60 apicoon.

 

Ja sitten koetin myös pyörittää vähän konetta startilla ja hyvinhä se jurnutti 6-volttiseksi.

 

Tässä kuva takavaloista toiminnassa

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8430.jpg

 

 

Ja toisesta sumarista

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8432.jpg

 

Ja mittariston varoitusvaloista

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8431.jpg

Link to comment

Sit on ajovalot kytketty ja paikallaan mutta ei ilman ongelmia eli ghiassa on rele valojen vaihtoa varten ja veikkaan että joko siinä tai sitten itse ajovalojen johdotuksessa on vikaa. Eli siis ongelman nimi on se että kun lyhkäset on päällä niin myös pitkien lanka palaa himmeästi samoin kuin lyhkäsetkin palaa aavistuksen himmeästi. Mutta kun vaihtaa pitkät päälle niin ongelma poistuu eli lyhkäset ei pala ja pitkät on kirkkaat.

 

000000000000

00----(~)----00

00|0000000|00

00|0|--~----|00

00|0| 00000|00

00|0|00000 |00

1 2 3

 

Eli polttimohan näyttää tolta ja kytkin sen niin että

1. lyhkästen valojen johto

2.Pitkien johto

3.Maa

 

Eli kytkinkö oikein tai onko releessä vikaa

 

8433.jpg

 

 

Ja sitten kiinnittelin myös sivuvilkkuja ja porasin niiden johdoille läpiviennit ja tietty toisen linssi oli paska onko kenelläkään hajua että onko jossain muussa vehkeessä samanlaisia vilkun laseja nimittäin voi olla paskamaista etsiä t34 only linssejä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8434.jpg

Link to comment

Ok pitääkin ruveta sitten etsimään.

 

 

Tänään sit sain modattua kierroslukumittarin ghiaan sopivaksi eli otin kaijutin ritilästä ton spiraalin (mikä ei ole spiraali) ja modasin sen kierroslukumittarin naamatauluun.

 

Eli tälläinen se oli ennen

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8409.jpg

 

Ja nyt

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8435.jpg

 

 

Ja sitten sain popparit asennettua ja tietenkin toinen popparin salvan tappi oli paskana eli sellainenkin pitää jostain metsästää. Not tapin paikkalla kierretangon pätkä.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8436.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sit ajovalotkin toimii oli tosiaan johdot väärinpäin eli pitkä ja maa.

 

Sit rupesin herättelemään eloon 6v sähköistä pissapojan pumppua mikä on jossain vaiheessa kastunut ja olis sisältään vähän ruosteessa ja ankkurin akseli jumissa noh vähän elektroniikka puhdistajaa ja crc:tä ja moottori taas pyöri kunnolla. Vielä pitäisi asentaa se vain paikalleen.

 

moottori sisältä

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8450.jpg

 

pumppu osasta kuva

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8451.jpg

 

 

 

Sitten koetin puskuria paikaleen ja piru vie sekään ei sovi kunnolla eli rautoja pitää vähän vääntää.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8449.jpg

Link to comment

Sitten tuli sellainen ongelma eteen että meinaan laittaa kierroslukumittarin vanhaan kellon reikään ja kellon taas kajarin reikään. Noh toi rundari mikä minulla on on 80mm reikään ja kello oli 86mm reijässä. No ei siinä sitten mitään kun piirtämään adapteri renkaan pyörähdysmuotoa ja mittoja paperille ja paperi paikalliselle amikselle ja bam 1,5 viikkoa myöhemmin sikahintainen alumiininen rengas on valmis.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8454.jpg'>http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8454.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8454.jpg

 

Nyt edessä on vain renkaan kiillottaminen ennen kun sen kehtaa paikalleen lopullisesti kiristää.

Link to comment
  • 1 month later...

Jos taas vähän kerkeisi tätäkin projektia väsäilemään kun loppu tollanen pikku työrupeama.

 

Eli otin tankin työnalle että saisi auton käyntikuntoon ja sitten kun auto käy ja liikkuu omin voimin niin sen jälkeen olisi tarkoitus käydä jarru läpi ja vaihtaa letkut uusiin.

 

Mutta tankin vedin pellille ja happari pintaan ja sitten paklausta että suurimmat graatterit tasottuisivat.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8493.jpg

 

Sitten hiomisen jälkeen vedin pohjamaalin pintaan ja siihen vaiheeseen se jäi talliin roikkumaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8494.jpg

 

Vielä en oikein päättänyt että vedänkö suoraan vain tuohon vähän rupuseen pintaan pintamaalin tai jaksanko vesihioda ja paklailla vielä tankkia että saisi kunnon pinnan tankkiin.

Link to comment
Vielä en oikein päättänyt että vedänkö suoraan vain tuohon vähän rupuseen pintaan pintamaalin tai jaksanko vesihioda ja paklailla vielä tankkia että saisi kunnon pinnan tankkiin.

 

Vaihtoehto bee, eli samettisen kaunis mattamusta pintaan ja bolt oon... Huonoilla påhjilla kiiltävä on tunnetusti kamalan näkönen. Kittailee sitte ku ei oo muuta tekemistä.

Link to comment
Onkos muuten T34 tankit olleet korin värisiä, niinkuin varhaisten T14 ghiojen, vaiko mustia?

 

Alunperin ainakin ollut musta tuo tankki.

Ja tämähän auto on ollut alunperin juurikin tuo punainen mikä tälläkinhetkellä

 

Vielä en oikein päättänyt että vedänkö suoraan vain tuohon vähän rupuseen pintaan pintamaalin tai jaksanko vesihioda ja paklailla vielä tankkia että saisi kunnon pinnan tankkiin.

 

Vaihtoehto bee, eli samettisen kaunis mattamusta pintaan ja bolt oon... Huonoilla påhjilla kiiltävä on tunnetusti kamalan näkönen. Kittailee sitte ku ei oo muuta tekemistä.

 

 

Totta tuokin mutta sittten taas matta pintakin on aika järkky eli taitaa mennä hiomishommiksi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt olisi hyvä vinkki tuleville t-34 rakentajille. Jos meinaat tehdä uudet kiinnikkeet puskuriin ja autoon ja tähän vielä yhdistät itsetehdyt puskuriraudat. Niin olisi varmaan fiksua jossainvaiheessa koettaa että kaikki sopii yhteen ettei tarvitsisi sitten kun auto on jo maalattu ruveta hitsaamaan uusia rautoja.

 

Olisi siis vain pitänyt koettaa rautoja ja puskureita paikalleen ennen maalaamista eikä luottaa auton edelliseen rakentajaan.

Link to comment

Eilen hitsailin vähän tankin etupuolen varapyörän peitelevyä tai miksi sitä nyt kutsuisi. Ja oli sitten ihmeellisesti ruostunut eli siinä oli ihan pirusti neulanpäänkokoisia reikiä eikä juurikaan mitään muuta.

 

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8505.jpg

 

Vielä pitäisi varmaankin vähän tinailla toistapuolta kun siellä on vähän röpöistä pintaa paikoittain.

 

Mites muuten tarttuisko joku muu juote paremmin kuin tina tuollaiseen röpöseen peltiin. Tietty ensiksi sekin täytyy kiilloittaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuli sit otettua jarrupääsylinteri työn alle ja ei kyllä uskoisi että sen sisää menee niinpaljon kaikkea töhnäämitä siellä oli. Huomenna pitäisi marssia varaosaputkaan ettimää 19mm korjaussarjaa. Vanhat tiivarit olisi varmaan ihan ok:t mutta kun se kerran tuossa pöydällä on niin miksi ei niitä samalla vaihtaisi.

Link to comment

Nyt on sit molemmat etujarrut auki ja pääsylinteri putsattu ja kaikki tiivarit mitä varaosa putkasta sai vaihdettu.

 

Ja tosiaan etujarru sylinterit meni kaikki paskaksi kun jarruja availin kun ei saanut kenkiä säädettyä kun mutterit oli jumissa.

 

Tuossa nyt muutamat kuva mitä on tapahtunut.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8513.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8514.jpg

 

 

 

Ja tässä kunnon homemade rummun ulosvetäjä ei kaunis mutta toimiva.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8515.jpg

Link to comment
Kovin on sylinterit typ 2:n näköisiä päällepäin.

Niin minäkin ajattelin kunnes katsoin niitä vierekkäin. Pulttijako eri, mäntä miltei 2mm isompi ja kulma ei täsmää eli ei edes sovellettavissi ikävä kyllä kun juniksen nos sylkkyjä olisi.

Link to comment
Olisko tullut halvemmaksi laikata rummut auki kuin vetää ulosvetäjällä....

Ei varmasti kun sylinterit olisi silti voinut olla morjens kunnossa. Ja sit olisi tarvinnut etsiä rummutkin.

 

Ja sylinteri asia pitäis olla hoidossa ihan kotimaasta.

Link to comment

Seuraavaa kertaa varten vinkiksi, että hakee pulttikaupasta pitkiä 12x1.5 pultteja ja pyöränpulttien paikalle kiertää ne, niin että pohjaavat jarrukenkiin. Lähtee nätisti rumpu irti sylkkyjä hajottamatta kun tasasesti kiristää pultteja. Juuri irrotin vastaavanlailla ryytyneet kuplan rummut ja hyvin lähti.

Link to comment
Seuraavaa kertaa varten vinkiksi, että hakee pulttikaupasta pitkiä 12x1.5 pultteja ja pyöränpulttien paikalle kiertää ne, niin että pohjaavat jarrukenkiin. Lähtee nätisti rumpu irti sylkkyjä hajottamatta kun tasasesti kiristää pultteja. Juuri irrotin vastaavanlailla ryytyneet kuplan rummut ja hyvin lähti.

 

Epäilen vähän sen verran piukassa oli mutta tosiaan koettamisen arvoinen kikka jos joskus vielä tulee tuollainen ongelma eteen.

Link to comment
Seuraavaa kertaa varten vinkiksi, että hakee pulttikaupasta pitkiä 12x1.5 pultteja ja pyöränpulttien paikalle kiertää ne, niin että pohjaavat jarrukenkiin. Lähtee nätisti rumpu irti sylkkyjä hajottamatta kun tasasesti kiristää pultteja. Juuri irrotin vastaavanlailla ryytyneet kuplan rummut ja hyvin lähti.

 

Epäilen vähän sen verran piukassa oli mutta tosiaan koettamisen arvoinen kikka jos joskus vielä tulee tuollainen ongelma eteen.

 

Se onkin ihan älyttömän tiukassa jos repii väkisin tuollaisella ulosvetäjällä kuin sullakin kuvassa. Jarrukengät kiilaa kokoajan rumpua vasten sitä kovempaa mitä enemmän vedät. Pulteilla saat painettua suoraan jarrukengistä ja ne pysyy suorassa eikä kiilaa ollenkaan yhtä lujaa. Mulla oli ihan yhtä puuta toinen rumpu kenkien kanssa ja lähti ihan nätisti kun tasaseen kiristi pultteja, jarrukengät otti hieman itseensä, mutta yleensä ne taitaa kuitenkin tuossa tilanteessa mennä vaihtoon.

Link to comment
Seuraavaa kertaa varten vinkiksi, että hakee pulttikaupasta pitkiä 12x1.5 pultteja ja pyöränpulttien paikalle kiertää ne, niin että pohjaavat jarrukenkiin. Lähtee nätisti rumpu irti sylkkyjä hajottamatta kun tasasesti kiristää pultteja. Juuri irrotin vastaavanlailla ryytyneet kuplan rummut ja hyvin lähti.

 

Epäilen vähän sen verran piukassa oli mutta tosiaan koettamisen arvoinen kikka jos joskus vielä tulee tuollainen ongelma eteen.

 

Se onkin ihan älyttömän tiukassa jos repii väkisin tuollaisella ulosvetäjällä kuin sullakin kuvassa. Jarrukengät kiilaa kokoajan rumpua vasten sitä kovempaa mitä enemmän vedät. Pulteilla saat painettua suoraan jarrukengistä ja ne pysyy suorassa eikä kiilaa ollenkaan yhtä lujaa. Mulla oli ihan yhtä puuta toinen rumpu kenkien kanssa ja lähti ihan nätisti kun tasaseen kiristi pultteja, jarrukengät otti hieman itseensä, mutta yleensä ne taitaa kuitenkin tuossa tilanteessa mennä vaihtoon.

Niin no olen nyt kolmesta eri autosta missä on ollut enenmmän tai vähemmän jämähtäneen jarrut irroittanut tuolla ulosvetäjällä ja tämä oli ensimmäinen josta jotain hajosi. Niin ei ollut mitään hujumenttiä että sieltä edes voisi hajota jotain tuolla tavalla.

Link to comment

Noniin sitten on löytynyt käytetyt/ toimivat jarrusylkät.

 

Ja sitten otin jarrukilvet työn alle. Ja nyt pitää vähän pohjustaa tätä jarru juttua eli edellinen omistaja kertoi että hän ei ole ottanut koskaan jarruja auki kun ne kerran toimivat silloin kun hän auton on työnalle ottanut. No jarrukilpiä oli hitsailtu eli kaikesta päätellen niitä on hitsattu autossa paikallaan.

 

Eli kaikki näytti hyvältä ulkoapäin

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8516.jpg

Eli maali oli pinnassa ja ei reikiä näkyvissä.

 

Mutta kun rummun otti auki niin huomasin että tosiaan on vain vähän meikkailtu kilpeä ulkopuolelta

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8517.jpg

 

 

 

Ja tässä toinen kilpi mikä näytti aivan samalta pitsiä löytyi ja vieläkin on oikomista vähän alareunassa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8518.jpg

 

 

Siis oikeasti jos on noin paljon nähnyt vaivaa että on jaksanut hitsailla kilpeä autossa paikallaan niin luulisi että samalla vaivalla olis jo ottanut kilven irti.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sitten on taas vähän jarrut edenneet ja nyt rupeaa vähän kaduttamaan ettei ostanut nossi sylkkyjä mutta minkäs sille voi nyt pelataan noiden kanssa mitä on.

 

Mutta kuitenkin puhalsin kilvet hitsasin ja vedin ruiskusinkin päälle.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8519.jpg

 

Ja sen jälkeen maalasin happarilla ja kiiltävällä mustalla. Nuo kilvet tuskin enää ikinä ruostuu ainakaan helposti.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8522.jpg

 

Jarrujen jouset kävi läpi samankäsittelyn eli puhallus ja sitten ruiskusinkki päälle.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8520.jpg

Tuon jälkeen pitäisi vielä vetää musta maali pintaan.

 

 

Ja sitten prässäilin vanhoja mäntiä ulos sylintereistä. Ja ei noista kyllä ilman suurta vaivaa olisi käyttökelpoisia sylintereistä saanut vaikka ehjänä olisikin säilynyt.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8521.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt olis sitten toisen puolen etupään vääntösauvakin kaivettua ulos eli lämpöä reikään ja sen jälkeen kopautus tuurnalla sillä se sieltä ulos tuli. Nyt vain on suuri kysymys edessä että kuinkamonta napsua pudotan eli takapäästä meinaan kaksi ulkonapsua tiputtaa mutta mitä edestä.

 

Sitten etupään jarrut on nyt uudelleen kumitettu nossi palikoilla

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8525.jpg

 

 

Edit: ja sitten selkesi sekin että kuinka monta napsua lähtee edestä eli löysin kuvan t34 ghiasta mitä madallettu 2 napsua edestä ja yks takaa.

http://www.type34.org/mediagallery/mediaobjects/orig/1/1_mvc-031f.jpg

Eihän tuo edes näytä madalletulta.

Link to comment

Etuakseli on nyt sit toiselta puolelta kasassa eli kolme napsua siittä sitten tippui ja pohjaanlyöntikumi katosi matkalla kun alkoi uhkaavasti lähestymään ja ei suostunut oikein uloskaan tulemaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8526.jpg

 

Sit jarrukilpi ja sylinteritkin löysivät paikkansa kun vain saisin uudet stefat vielä niin voisi jarrut laittaa kokonaan kasaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8527.jpg

Link to comment
Suunnitelmissa oli iskarin akseliin laittaa kumiholkki tai sitten jättää kokonaan pois. Ja mites muuten lakipuoli tarvitseeko näitä edes olla.

 

Kleinbussissa oli jokunen pohjaanlyöntikumi tippunut pois ja merkintä siitä tuli lappuun katsastuksessa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...