Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Paljonko jousipaineet tulisi olla 8000rpm kiertävässä koneessa? Quote
Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Paljonko jousipaineet tulisi olla 8000rpm kiertävässä koneessa? Riippuu liikkuvien osien painosta venttiilikoneistossa. Nostajat, tönärit, keinut, lautaset, venttiilit........ Mitä kevyemmät, sitä vähemmän jousipainetta tarvitsee. Mitä vähemmän jousipainetta, sen parempi nokalle ja muille kuluville osille, ja sitä vähemmän tehohäviöitä kun sekin pieni vastus koneen pyörimiselle on pienempi. Jan Quote
Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Riippuu liikkuvien osien painosta venttiilikoneistossa. Nostajat, tönärit, keinut, lautaset, venttiilit........ Mitä kevyemmät, sitä vähemmän jousipainetta tarvitsee. Mitä vähemmän jousipainetta, sen parempi nokalle ja muille kuluville osille, ja sitä vähemmän tehohäviöitä kun sekin pieni vastus koneen pyörimiselle on pienempi. Sori vaan, mutta en kaivannut mitään yleisluontoista jaarittelua ja varmaan ihan vilpittömästi tuon kirjoititkin, mutta haluaisin tietää miten saan määritettyä juuri tuolle omalle koneelle sopivan jousipaineen, juuri noista sinunkin mainitsemista syistä johtuen! P.S. ehkä esitin alkup. kysymyksen liian "amatöörimaisesti", minun moka... Quote
Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Vaikea kertoa mitään sinua hyödyttävää jos ei tiedä muita koneen speksejä. Pelkkä työntötankojen vaihto alumiinisista teräksisiin pudottaa kellumispistettä helposti 500rpm. Paino tappaa. Eli jos sanon sulle että "140kg paineet riittää hyvin" ja sulla sitten onkin raskaampaa rautaa siellä, ja venat kelluu 7000 jälkeen, niin sitten mä kuulen että olen puhunut paskaa ja aiheuttanut sulle kansiremontin... :) no jos sulla on pienet venttiilit, alumiinitangot, ja kevyt koneisto, ja nokka jossa on miedot rampit, niin riittää ehkä joku 120kg. Jos taas on isommat venat ja painavampaa kamaa (terästönärit) niin pitää vissiin mennä tuplajousiin ja jonnekin 160kg jousipaineisiin. Nuo on auki-paineita. Kiinni-paineet alkanee jostain jopa alle 70kg. Sillä ei kai ole niin paljoo merkitystä, putoaa mihin putoaa ja sen voi shimmata vähän ylemmäs. Joku muu varmaan tietää paremmin. Kunnon yksinkertaiset jouset riittää 8000rpm yli jos on pienet venat. Mulla 1600cc vakiokansilla (siis vakio venakoko) ylsi tuonne vielä kakkosella vedättäessä. En tiedä paljonko pata kiersi, mittarin neula pysähtyi 8:n kohdalle mekaaniseen etseeseen törmättyään. Kone kiersi enemmän. Terästönärit ja muistaakseni Keiteleestä ostetut yksinkertaiset jouset. En muista paineita. Isommat venat ja raskaat tönärit tarvii sitten pian tuplajouset. Useimmissa tuplissa on tarpeeksi painetta useimpiin kokoonpanoihin varmaan että 8000rpm saavutetaan. Ei kokemusta *isoista* venttiileistä. Kaikki ylläoleva on vaan esimerkkejä ja muuttujia on liikaa että voisi kertoa mitään erityisen hyödyllistä tai tarkkaa. Jan Quote
JaniM Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Milläs tuo paine sitten mitataan käytännössä? Quote
Ketsa Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Pylväsporakone + työkalu millä painaa jousta + henkilövaaka on ollut mulla suuntaa antavana laitteistona jousien vertailussa. Quote
Guest marko jääskeläinen Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Jousi paineet?ei ole niin yksinkertainen asia -seetipaineet -aukipaineet -jousivakio karkeasti sanottuna -seetipaine 60-70kg(omia lukuja 44m imuvenalla -aukipaine 200-220kg - jousivakio 6-9 nyt on 52mm imulla n.100kg/240kg ja jousivakio on noin 8 pintaan. Kuten joku jo aikaisemmin jo kertoi ei ole yhtä ja oikeaa lukua t-jääskeläinen Quote
Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Milläs tuo paine sitten mitataan käytännössä? Henkilövaaka joka näyttää sinne 150 kg nurkille, jousi tuetaan kunnolla siihen päälle, määritellään nokan ja keinuvipujen aikaansaama maksiminosto venttiilille, ja "asennettu pituus" jouselle kun se on kannessa kiinni. Jousen viereen samalle henkilövaa-alle laitetaan sitten mittatikku jossa on merkit selvästi luettavissa, itse olen teipannut viivottimen johonkin tukevaan möykyyn että pysyy pystyssä. Sitten otetaan joku välikappale millä voi jousta painaa kasaan. Laitetaan nämä kaikki rojut vaakaan, janollataan asteikko! Sitten vaan painetaan sitä jousta kasaan, ensin "asennettuun pituteen" jotta saadaan luettua "kiinni" paine. (seetipaineeksikin kutsuttu). Sitten runtataan lisää kunnes "kiinni" paineesta on edetty edellämainittuun nokan+nostajien antamaan maksiminostoon. Mittatikussa on hyvä olla merkit näillä kohtaa vaikka tussilla vedettynä. Käytännössä ylimääräinen silmäpari voi olla avuksi, toinen pitää jousta tarkkaan painetuna tietyn pituiseksi, kun toinen lukee asteikolta paljonko painoa vaaka näyttää. Tän voi tehdä järeällä pylväsporakoneellakin. Oltava tarkkana ettei jousi pääse lipsahtamaan pois sieltä alta.. se voi sinkoo mihin sattuu. Kannattaa muuten mitata samalla paljonko jää ilmaa jousen kierteiden väliin maksiminostolla. Sen voi tehdä helpommin ruuvipenkissä kun maksiminosto ja asennettu pituus milleinä on tiedossa. jan Quote
Ketsa Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Pylväsporakoneessa on se etu, että kun kerran säätää syvyys stopparin, niin kaikkia jousia tulee sitten painettua saman verran kasaan ja saa nopeasti käytyä koko jousisetin läpi. Quote
Guest Posted January 18, 2005 Posted January 18, 2005 Pylväsporakoneessa on se etu, että kun kerran säätää syvyys stopparin, niin kaikkia jousia tulee sitten painettua saman verran kasaan ja saa nopeasti käytyä koko jousisetin läpi. Aika hyvä huomio. Niissä taitaa useimmissa olla kiinteä mittarikin.. siis ei tarvi sitä mittatikkua Jan Quote
Guest marko jääskeläinen Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 jousivakio on suhdeluku,alle 5 vakiota ei kannata työntötankokoneessa käyttää -vakio saadaan helpoiten selville seuraavasti -mitataan jousi irrallaan ja sitten puristetaan(retainerin kanssa) siitä 10mm ja saatu kg,luku jaetaa 10.llä eli jos saadaan tulokseksi esim 72kg 72kg/10=7.2 joka on hyvä arvo vakio kertoo jousen "luonteen" 6-8 on normaaleja kunnon kisajouset antavat jopa 10 lukuja t-jääskeläinen Quote
Jope Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla? Quote
mikan Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla? Bugfuelilla ne on muistaakseni ainakin... t. Mika Quote
Guest marko jääskeläinen Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 jousivakio kertoo muutoksen (kg) kun laitetaan 1mm lisää nostoa. Quote
Guest Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla? Bugfuelilla ne on muistaakseni ainakin... t. Mika :) Uusi setti KK:n jousia on hyllyssä, en vaan tiedä milloin kerkiän mittailemaan. Kaikenlaista muuta askaretta... Jan Quote
Racing Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Sellaiset kullaväriset yksinkertaiset KK:n jouset on ainakin miedolle nokalle aivan liian jäykät,suorastaan sikäjäykät. Johonkin täysveriseen kisakoneeseen varmaan hyvät. Quote
jäpä Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 minkä laisia jousia suosittelette! kun mulla on vakioista modatut kannet 40 imu ja 35.5 pako rosterivent. ilman tupla jousia. mutta kun purin kannet niin tuntuu kun jouset olis vetänyt hulapaloo joka suuntaan. vaikka onkin jäykät ja ehkä just siitä syystä. oli nimittäin kannen ja jousen välissä aika pärsät reunoissa. onneksi on toiset kannet hyllyssä, mutta ilman jousia? jotka on työstetty valmiiksi tupla jousille! nokkana mulla on w 130 engle ja painavat tönärit. ps. tulevana kesänä ehkä jo mullakin kunnon kannet- eli ei vakioista modatut.. Quote
Guest juse Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Onko joku mitannut Keiteleen jousien arvot, vai onko ne Juhalla? Bugfuelilla ne on muistaakseni ainakin... t. Mika :) Uusi setti KK:n jousia on hyllyssä, en vaan tiedä milloin kerkiän mittailemaan. Kaikenlaista muuta askaretta... Jan Onko vielä(kään) mittaustuloksia? Juse Quote
DWL_Puavo Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Onko olemassakaan löysiä tuplajousia, ameerickan Antero Vipunen eli ikiaikainen tietäjä Gene Berggihän suosittelee tuplajousia jo ihan pienillekin kierroksille ja keveille kamoille, koska hänen mukaansa eri suuntaan punotut jouset vähentävät jotain hemmetin värinöitä jotka aiheuttavat helposti valve floattia? Puavo @ dwl Quote
Ketsa Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Onko kukaan punninnut wasserissa vakiona olevia tuplajousia? Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;) Einä löydä mistään muistiinpanoja muuton jälkeen, jouset ovat koneessa kiinni ja pelittävät hyvin... ollu jo kauan nipussa pata. Kaasareiden säätöjä vielä sais sorvata tarkemmiksi. En yaida kerkee puuhastelemaan tallilla enää mitään jousien mittailua, aikataulu on tiukka erään juniksen ja muuan laikka-avon kanssa.. talliki pitäis saada tyhjäks mutta siihen en pysty ajoissa. Saa joku muu tyhjentää... :) Jan Quote
mikan Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Jan, mulla on jossain meilien uumenissa ne sun mittaustulokset. Yritän muistaa kaivella niitä viikolla töissä... t. Mika ps. Yritetään sovittaa sitä tallikeikkaa johonkin väliin. Voin siivota kaikkea kivaa sieltä omaan talliini. :-) Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 hehehehe.. tervetuloa vaan... Ei siellä varmaan mitään ihmeellistä ole enää jälellä. Miggi on varattu ainaki alustavasti. Jan Quote
Guest juse Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;) Mittasin viime viikonloppuna CB:n yksinkertaiset HD jouset ja Scatin vastaavat. Vaaka näytti kuitenkin ihan pieleen, mutta jos tämä Scatin tieto 61kg(?) pitää paikkansa: 20011 = Single Springs 1.550" installed height = 135 LBS. seat pressure ...niin sitten siihen suhteutettuna CB:n jouset olis ollu jotain 49kg? Quote
mikko k Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Sitten kun Jan mittailet niin hae myös Aircooledilta SCATin single HD-jouset niin saat mitata nekin. Jousia ei tarvitse tuoda takaisin, niin on ainakin pientä kannustetta ja palkkaa touhusta ;) Muistelen, että scatin 1Xjouset on sen verran miedot, että en korvaisi niillä kun vakiojouset. En laittasi virinenien kanssa. Quote
Guest juse Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 spring pressure at 39.6mm install height: 53kg Ristiriitasta tietoa Scatin jousista; ylläoleva on CSP:n sivuilta ja Scat itse siis ilmoittaa luvun 135lbs??? J. Quote
P_Valtonen Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Onko kukaan punninnut wasserissa vakiona olevia tuplajousia? Ilmota jousen pituudet mistä käyn luvut ottamassa, en muista asennuspituutta vakiona / tiedä KetsaEvo3 koneen tulevaa nostoa venalta. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Tuo jouset Turuntie 2 D :en, siellä tunnetaan venttiilinjousiasiat. Voit laittaa kaikki jouset myös kuriiritoimituksella. Olisi mielenkiintoista päästä mittailemaan jousia vertailemalla niitä oikein kunnollisiin laatujousiin. Mittaustekniikkani on hieman erilainen ( rankempi ) kuin muiden, niillä mittaustavoilla erottuvat kyllä hyvät huonoista. Quote
Ketsa Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Onko kukaan punninnut wasserissa vakiona olevia tuplajousia? Ilmota jousen pituudet mistä käyn luvut ottamassa, en muista asennuspituutta vakiona / tiedä KetsaEvo3 koneen tulevaa nostoa venalta. Ei mulle tule vanhoja wasserijousia, mutta ihan yleissivistykseksi tietoa kyselin... Eli kiinnostaisi mihin on itte vw tehdas viimeisessä boxeri viisaudessaan päätynyt (moottoreissa joiden tehot vastaavat suurinta osaa harrastelijoiden T-1 viritelmiä: 1,9wbx=onnistunu ähtärimotti ja 2,1wbx=ison rahnan cb-roukkeri). Quote
Guest ritariässä Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Hmm... no ehkäpä Markolla olisi tässä saumassa kaikista puolueettomin mittapenkki, nakkelenpa hälle YV:tä. heh, mulla ei ainakaan oo mitään syytä epäillä hytösen esittävän "valheellista" tietoa jousipaineista. lisäksi hytösellä varmaan noin 1000-kertainen kokemus kansiasioista kuin esim aircooledilla. jotain hytösen rehellisyydestä kertoo jos hän sanoo asiakkaalle hänellä myynnissä olevissa kansissa olevan sellaiset venttiilijouset joita ei oo syytä käyttää siitä ja siitä syystä johtuen. tuollaisen jälkeen kyl jää erittäin luottavainen kuva yrityksesta vaikka jotkut olisivatkin eri mieltä! Quote
Guest ritariässä Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 lue tarkkaan, kirjoitin kokemus, en tietous! ja siihen sadan euron juttuun, mua melkein rukoilemalla pyydettiin rakentamaan/suunnittelemaan tietty kone jne... tein työtä käskettyä ja lopputuloksen varmaan tiedät vähintäänkin yhtä hyvin kuin minä. katsoin sen sopivaksi korvaukseksi kun otetaan huomioon mitä palveluksia kyseinen henkilö on jo aikaisempien projektien kohdalla minulta saanut. suunnittelijoilla on tunnetusti hyvät taksat:) Quote
Guest Mika Raussi Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Mittaustekniikkani on hieman erilainen ( rankempi ) kuin muiden, niillä mittaustavoilla erottuvat kyllä hyvät huonoista. Ois kiva tietää mimmonen tää rankempi tekniikka sitten on? Siis jo jousta puristetaan ja mitataan voima, niin mitä siinä voi rankemmin tehdä? Lämpötila vai miten? Quote
Guest ritariässä Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 tai laitetaan toimivaan koneeseen kiinni!!! Quote
Guest Mika Raussi Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Eihän se jousivoimaa mittaa. Tosin sehän se todellinen testi on kun laittaa toimivaan koneeseen ja kokeilee millä kierroksilla venat sekos. Quote
Guest ritariässä Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 katos, laitetaan jouset koneeseen "sisäänajoon". jos selviävät testin ehjänä, mitataan sit paineet. näin lähempänä totuutta kuin sellasen jousen kohdalla joka ei oo viel saanu rasitteita selkäänsä. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Nyt alkaa kuulostamaan fiksulta. Just tuossa kestävyydessä kun varmasti on ne suurimmat erot. Quote
Guest marko jääskeläinen Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Kestävyyteen kannalta kannattaa tehdä muutamia pikku kikkoja jo suunnisttelu vaiheessa. Lämpö on asia joka tappaa jouset , helppo ja toimiva ratkaisu -laitetaan 117mm venat normaalin 112mm tilalle puuttuva 5mm täytetään seuraavasti -tefloni prikka joka on 4mm paksu -1mm teräs lautanen(mielellään sellainen jossa on kaulus tukemassa jousta) joka tulee jousen ja teflonin väliin suosittelen esim turbomoottoreihin ja rankkoihin vapareihin.Kokemusta on tuhansien kilometrien takaa. t-jääskeläinen Quote
Guest ritariässä Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 lämpö tappaa, mut mikä tuo lisää lämpöä, ainakin entistä jäykemmät venajouset ja sitä kautta nokan ja nostinten kulumisriski kasva . tää tärkeää katukoneessa joka saa moninkertaisesti kilsoja kilpakoneeseen verrattuna. jos laitetaan pidemmät venttiilit, tuo se lisäpainoo, eli joissain tapauksissa muutos huonompaan suuntaan. lisäpaino= tarve jäykemmille venajousille jotta voidaan käyttää tavoiteltua maksimikierroslukua= jäykemmät jouset=lisää puristusvastusta= lisää lämpöä= enemmän pyörintävastusta koneeseen jne..... oravanpyörä pyörii mut pyöriikö oikeaan suuntaan. laitetaan mahdollisimman kevyet venakoneistoon liittyvät osat= tarvitaan löysemmät jouset= vähemmän lämpöö= jne.... olisko näin hyvä Quote
Guest Mika Raussi Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Ehkä palamisesta muodostuva lämpö on suurempi tekijä kun joku venttiilikoineiston kitkasta tuleva. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.