Jump to content

Koneremppaa....


Recommended Posts

Kone otti ja kilahti muutama päivä sitten. Nyt on sitten edessä ensimmäinen koneen purkaminen, kasaus saataa jäädä sitten "ammattilaisten hoidettavaksi", jos ei sitten rohkene kokeilla kasatakin.

 

Ensinnäkin kone on jumissa eli ei pyörähdä laisinkaan. Tänään purin jo hieman konetta ja 3. pytylle menevästä kannen imukanavasta (pässinsarvien jälkeen) löytyi kuvan palanen metallia.

 

Osaako kukaan arvailla mikä se olis ja mistä se on sinne päässyt? Kannet oli ehjät samoin venttiilikoneisto, ainakin silmämääräisesti. Venttiilejä en vielä irroittanut.

post-2304-13888361249436_thumb.jpg

Link to comment

Kannen alta löytyi lisää jälkiä...

 

Vieläkö männästä on mihinkään? Sylinterissä ei näy mitään jälkiä ylimääräisistä osista. Männän reuna on yhdestä kohtaa vähän terävä, mutta senhän saa pyöristettyä pois.

 

Kansi on kyllä kaput, kun seetit on tullu väkivalloin pois. Lisäks 1. sylinterin sytytystulpan reiän juuressa oli halkeamia.

Venttiileitä en ole vielä irroittanut. Mutta keinovivuston pukkien pulltien juuret näytti hieman kuluneilta? Samoin keinujen päät olivat minusta kuluneen näköiset.

 

Kaikki pytyt on nyt irti ja kone pyörii ihan ok. Päittäistä ei tunnu olevan eikä kiertokankien päissäkään tunnu löysää. Eli kandeeko lohkoa lähteä aukaisemaan? Kone pitäs olla remontoitu n. 1500 km sitten. Sylinterit eivät näytä ainakaan minun silmään kuluneilta eikä niissä juuri tunnu kulumaan männän yläkohdalla. Mahlet näyttivät olevan.

 

Elikkäs viisaammat vois antaa neuvoja mitä nyt kandeis tehdä? Ainakin uudet kannet, keinovivustot, venttiilit yms. mitään hankkia, mutta mitä muuta. Ei tätä hommaa kehtais joka kesä tehdä.

post-2304-13888361250497_thumb.jpg

post-2304-13888361250826_thumb.jpg

post-2304-13888361250946_thumb.jpg

Link to comment

 

 

Kiertokanget saa irti ilman lohkon aukaisua, jos halkaisu hirvittaa :)

 

 

Eli sen saa irti tuolta sylinterin reiästä ilman, että lohkon sisälle tippuu muttereita tai laakereita? Mulla on vielä hihna- ja vauhtipyörä kiinni, kun ei ole välineitä niitten irroittamiseen. Pitää yrittää saada kiertokanki irti. Miten se on helpoin mitata vai pitääkö käyttää pajalla?

Link to comment
  • 1 month later...

No niin nyt pitäs ruveta kasailemaan konetta, joten kertokaas keltanokalle miten/mitä pitäs tehdä, että saa koneen taas kasaan.

Nyt tilanne on se, että lohko kiinni, sylkät irti, männät kiinni kiertokangissa, kannet ilman keinuja pöydällä.

 

Lähinnä mitä pitää ottaa erityisesti huomioon kasatessa konetta?

Link to comment

Oliskos mitenkään mahdollista että tuo muistilista tai joku vastaava tekniikka pläjäys olis jossain tiedotteissa, tai jossain helposti löydettävissä, täällä kun on uusia harrastajia, ja muitakin koneen kasauksen "kokeilijoita". Helpottais osaltaan, eikä tarttis aina kahlata vanhoja aiheita läpi. Kuplan kone kun on oma maailmansa.

Link to comment

Musta kirja "miten kasaan vw kuplamn moottorin" tms on pirun hyvä kirja myöskin käytettäväksi. Löytyy vinkkiä tönäreiren lyhentelyyn ja mahdollisen pinnapulttien katkasuun jos kauheesti on kansia laskettu. Itse olen tyytyväinen että ko kirjan ostin. :)

Link to comment

Et sitten avannut kampikammiota? Vaurion yhteydessä öljyn mukana on varmaan kiertänyt pari kourallista sekalaista murua, itse ainakin avaisin paketin ja tarkastaisin laakerit, öljypumpun, huuhtelisin öljykanavat ja jäähdyttimen jne.; muutoin roska jatkaa tuhoa joka ehkä vielä voisi olla vältettävissä.

Link to comment
Et sitten avannut kampikammiota? Vaurion yhteydessä öljyn mukana on varmaan kiertänyt pari kourallista sekalaista murua, itse ainakin avaisin paketin ja tarkastaisin laakerit, öljypumpun, huuhtelisin öljykanavat ja jäähdyttimen jne.; muutoin roska jatkaa tuhoa joka ehkä vielä voisi olla vältettävissä.

 

Mistäs reiästä se pari kourallista muhjua vois mennä sinne öljyn sekaan?

Link to comment

Kiitos vihjeistä. Yrittänyttä ei panna vai miten se olikaan?

 

En oikein jaksa uskoa, että lohkojon sisällä olisi mitään, mutta otan vielä öljysihdin pois, niin eiköhän se anna jotain merkkejä, jos öljyn seassa on jotain ylimääräistä. Kunhan nyt kerkiin jossakin välissä koneen kimppuun.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...