Guest Jutta Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Tuli hankittua kiukutteleva vinkkaripaksutolppa-herra viime joulun tienoilla talviautoksi vähäiseen arkikäyttöön. Melko hyvin pelitti sillon kun ei tienposkeen jättänyt, mutta... Rölli vie n. 17 litraa satasella talviajossa (kesäajosta ei tietoa) -Perimätiedon mukaan moottori on vakio 1300 -Kaasari Solex 30 pict-2 (ei tulvi ja on jo kertaalleen vaihdettu samanlaiseen) -Bensa ei mene öljyjen sekaan enää (kun meni, kulutus oli 23l/100km) -Bensalinjan tiiviys testattu paineilmalla -Bensapumppu uusittu -Venttiilit, sytytykset, bensapinnan korkeus yms säädetty -Tankki on ehjä ja puhdistettu sekä pohjaventtiili on uusittu -Koneessa tuntuu olevan tehot tallella -Kulutusta on mitattu ilman Eberiä Ideoita ongelman ratkaisemiseksi? Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Jos löydät putkeen työnnettävän laajakaistalambdan niin sillähän saisi faktatietoa missä mallissa seokset ovat. Quote Link to comment
Lasse Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Ilman lambaadaakin vois arvata, että melko rikkaalla on. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Ryypyn toiminta OK? Weikkaan että pensapisaroituu ja menee raakana läpi, mutta tuota ei lambda haista. Tosin yleensä tuossa tilanteessa puskee myös öljyn sekaan. Miltä näyttää tulpat? Quote Link to comment
metake Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Kyseinen auto toimii kuin ihmisen mieli, kulkee hyvin, ei röpötä, ei yritä tukehtua, vastaa kaasuun kuten pitääkin, ei siis ole perstuntumalla tolkuttoman rikkaalla, ryyppyläppä on auki koneen ollessa lämmin. Eli ei mitään helposti havaittavaa vikaa tolkuttomaan kulutukseen, paitsi että kulkee yllättävä pirteästi 1300:ksi.. Quote Link to comment
ARTO Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Matkamittarin toimivuus varmistettu??? Quote Link to comment
Guest Jutta Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Hyvä huomio toi matkamittarin täsmällisyys, mutta senkin olen tarkistanut navin avulla. Tulpat tuli vaihdettua heti ensihuoltona ja veikkaan, että ovatkin jo ihan möhnäset kun rikkaalla selkeesti kuitenkin on. Nyt kun, kiitos Åken, sähkötkin jo löytyy niin täytyy taas tutkailla säätöjä ja ollaan kans mietitty pienemmän kaasarin testaamista. Ja totta tosiaan, pirteesti kulkee ja oli kivaa vähän kurvailla sillä pitkästä aikaa. Quote Link to comment
-AP- Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää? Quote Link to comment
metake Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää? Juuei, kaasari (vakio) on säädetty ja alkuperäisillä suuttimilla varustettu. Bensanpinta tarkistettu ja sitäkin varmuudeksi hivenen laskettu. Nyt paikallaan 30 PICT, kellään kokemusta 30 PICT vs. 31 PICT ? Quote Link to comment
ARTO Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää? Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit... Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla. Quote Link to comment
Guest micco Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää? Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit... Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla. käsi/kädet syvällä taskussa. Quote Link to comment
-AP- Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Tiedä sitten happikertoimista, mutta kattoo nyt ensin onko joutokäynnin häkäarvo vaikka kahden paikkeilla, ettei kaheksan paikkeilla tai jotain sellaista. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Ihan villejä arvauksia lisää, eli saattaa johtua niinkin "selkeästä" viasta kuin bensapumpusta joka tuottaa liian suuren paineen, juu ja kone voi kyllä varmasti käydä ja kukkua ihan kivasti, ja ei välttämättä edes sen pahemmin kaasarikaan tulvi, mutta työntää vaan sitten sitä bentsuunia sieltä läpi niin perhanasti. Itsellä oli pumppuun laitettu uusi korjaussarja jonka johdosta sitten paine kasvoi ja työnsi toisessa kaasarissa, eli 28 kakut suoraan myös huohotusputken kautta kurkkuun, mutta kävi kuitenkin ja toisessa taas 31 tuli normi reittejä, mutta koko ajan suurella paineella, ja kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta. Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla. On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D Quote Link to comment
multanen Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit... Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla. Ei nouse käsi täälläkään. Mutta outoa jos se olis just 14,7. Sehän ei ole optimi minkään asian suhteen ilman katalysaattoria olevassa autossa (paitsi jos ihan puhtaasti sattumalta). Quote Link to comment
Guest Hyde Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta. Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla. On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D Kertooko tuo lorina että on liian kova bensanpaine? Mulla on ollut kans tässä vähän ongelmia bensapumpun ja ties minkä säätöjen kanssa. Lorina kuuluu ainakin jonniin aekoo kun sammuttaa auton jos ei sammu itsekseen. Ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä, käyköhän mullakin liian rikkaalla. Bensanpaineen alennus onnistuu miten? Lisäämällä ylimääräisen tiivisteen pumpun ja bakeliitin väliin vai onko muita tapoja? Mitään säätöähän tuossa pumpussa ei ole. Quote Link to comment
mite^ Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Olikos vuotava neulaventtiili jo mainittu? Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta. Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla. On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D Kertooko tuo lorina että on liian kova bensanpaine? Mulla on ollut kans tässä vähän ongelmia bensapumpun ja ties minkä säätöjen kanssa. Lorina kuuluu ainakin jonniin aekoo kun sammuttaa auton jos ei sammu itsekseen. Ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä, käyköhän mullakin liian rikkaalla. Bensanpaineen alennus onnistuu miten? Lisäämällä ylimääräisen tiivisteen pumpun ja bakeliitin väliin vai onko muita tapoja? Mitään säätöähän tuossa pumpussa ei ole. Nii, kait se lorina nyt jostain kertoo, eli olisko niin että se ylipaineellinen polttoaine purkautuu väkisinkin sitten jostain ulos. Tuntuu olevan aika kaasari kohtaista että mistä. Neulaventtiilien pidätyskyky on kuitenkin aika rajallinen. Itse kokeilin eri komboja, uutta ja vanhaa neulaventtiiliä jne, mutta tulos oli aina sama. Viimeisin aivan uudella kaasarilla ja sama homma, ja valutti myös käydessä aivan liikaa bentsuunia, eli aivan varmasti kulutuslukematkin olivat jotain aivan muuta kuin pitäisi. Ota ilmanputsari irti ja laita kone tulille ja anna käydä hetken ja sammuta ja kurkkaapa kurkkuu, valuttaako sinne sitten polttoainetta. Ei pitäisi jos kaikki on kunnossa. Omat ongelmat loppu siihen kun kaivoin hyllyn kätköistä Filter Kingin polttoaine regulaattori-suodattimen. Ei lorise enää ja lähtee mukavasti kuumanakin käyntiin, kun ei ole koko kone täynnä bensaa. Toki niillä tiivisteilläkin voi pelata, jos jaksaa..... Miten vaan. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Tänään hieman tutkittu Röllin bensankulutustaipumuksia. Bensapumpun paine mitattu ja tulos oli 2,5 P.S.I, eli taitaa olla hieman liikaa. Myös tuollainen alkoi mietityttää, eli kulkuhalujen perusteella kone lienee peräti 1600 cc. Siihen on kuitenkin laitettu öljytäytteinen ilmanputsari jostain pienemmästä koneesta ( ehkä 1200 ), voisiko tuo ahdistaa siten, että kone käy ikäänkuin ryyppy päällä? Quote Link to comment
metake Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Eikös se Rölli saa nyt jo hieman juoppo ollakkin kun sille on laitettu komea punainen nenä? Quote Link to comment
Guest HessuS Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta rölli se on ja juoman kimpussa Quote Link to comment
Guest Jutta Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Toi pätkähän selittää myös kytkimen ravistelun. =) Ja kyllä, Röllillä tulee olemaan punainen nenä, ainakin niin kauan kun se juo liikaa. Quote Link to comment
Guest vwjuike Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Ajeletko Jutta pieniä pätkiä vai tuleeko aina pidempiä siivuja kerralla. Itse kun olen ajanut 3 talvea kuplalla on kulutus vaihdellu 8 litrasta 20 litraan jopa ylikin. Yli 20 litran kulutus tuli helposti näin. Aamulla pakkasesta käymään 500 metrin ajo sammutus ja pojan vienti päiväkotiin. Taas käymään ja 2 km ajo Essolle aamukaffille, 45 min päästä taas käymään ja 100 metriä ajoa töihin... 8 tunnin päästä taas pakkasesta käymään ja 2.5 km ajo kotiin. Tätä kun meni jokunen viikko laski bensamittari uskomattoman nopeesti. Tankillisella ei meinannut yhtä kk päästä ajeleen... Öljyt sai vaihtaa todella usein kun bensan voimalla vain lisääntyi sekä huohotin vaahtoa täys kun ei oikein kerinnyt kone lämpiämään. Pätkä ajossa varsinkin pakkasella ne vaan vie paljon sille ei voi mitään. Välillä kun taas tehtiin jokusen sadan km lenkki oli kulutus tuo 8 litraa ja kaikki paikat todellakin kunnossa. Quote Link to comment
Guest jukka nurmo Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 itse joskus tuota autoa ajaneenani ei kyllä tuntunut 1300:selta. vastasi kaasuun kyllä hienosti ja tuntui kyllä kulkevankin ihan kiitettävästi:) Quote Link to comment
Guest Jutta Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Ajeletko Jutta pieniä pätkiä vai tuleeko aina pidempiä siivuja kerralla. Itse kun olen ajanut 3 talvea kuplalla on kulutus vaihdellu 8 litrasta 20 litraan jopa ylikin. Kyllä mä vähintään 15km ja maksimissaan 50km matkoja sillä oon tehnyt. Ei mitään lyhkäsiä kauppareissuja oikeastaan ollenkaan. Ja toki oon varautunut, etten sillä ihan minimikulutukseen pääse, mutta kuitenkin tuo 17 litraa vaikuttaa aika hurjalta. Ehkä tässä vielä pääsee punanenää kokeilemaan ennen talvikelejä ja näkee sitten onko eroa sydäntalveen, jos nyt talvista enää täällä etelässä voi puhua. Quote Link to comment
Guest Jutta Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Punanenällä oli ilmeisesti kuiva kausi takana kun ei ens alkuun ollenkaan meinannut startata, ei ees huikan vahvistamana. Tämänpäiväinen edistys antaa kuitenkin toivoa siitä, että pääsisin kohta mittailemaan kaasarinvaihdonjälkeistä kulutusta syyskeleissä ilman kytkimen villiä ravistusta. Sähkösotku on kohta selvitetty ja tyylikkään proffessional à la Metake. Kontionmutkia kurvaillessani sain todeta, että potkua ja poweria tuossa peikko-ukkelissa todellakin näyttää olevan! Jos kiltisti ompi talven suattaapi päästä varttimailille keväällä. Kiitos taas pojille avusta ja opastuksesta! Quote Link to comment
Guest Jutta Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Tipattomia tammikuita ei meillä harrasteta, mutta siitäkin huolimatta väittäisin näin perstuntumalla, että Röllin bensankulutus on laskenut. Eilen sain hienon ja toimivan mittarin, joten juomatapojen analyysi alkakoot. Kyllä nyt kelpaa kurvailla kun poppi raikaa ja vinkkarit taas toimii yks kerrallaan (ainakin vielä kotimatkalla toimi). Kiitokset kaikille Rölliin sekaantujille. Quote Link to comment
Guest Jutta Posted February 12, 2010 Share Posted February 12, 2010 Aika prikulleen 200km ajettuna vajaat 18l meni tankkiin. Tällä kertaa ajelin hieman pidempiä matkoja, mutta toisaalta taas niiden aikana Eberi kerkee kyllä kuluttaa jonkin verran. Huikeeta parannusta viime talven lukemiin verrattuna! Eiköhän oteta sille! *tsup* Quote Link to comment
Guest Jutta Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 7,8 litraa satasella. Quote Link to comment
Guest MillaI Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Nenän valkaisu onnistu! Quote Link to comment
Guest HessuS Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 melko hyvät lukemat! Quote Link to comment
Guest thing181 Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Ihan käypäset lukemat pätkäajoon. Pidemmällä reissulla varmaan vähemmän paitti jos Pitkä vihree mies ajaa... Olik sillä rapula Olarin aikaan? Röllillä siis... Quote Link to comment
Guest Jutta Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Itse asiassa toi lukema oli pidempien ajojen jälkeen eikä tyypillisen "heppatallille ja takas Eberi kybällä" jäljiltä mitä yleensä ajelen. Eli voishan kulutus varmaan pienempikin olla, mutta muistellessa ekoja lukuja (17-23l satasella) niin onhan tuo kaveri jo miltei raitis. Tais sillä olla Olarissa hieman rapula kun kovasti nyki ja täris kotimatkalla. Nyt se vaan enää sammuilee... Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 onhan tuo kaveri jo miltei raitis. Nyt se vaan enää sammuilee... Eikös tässä ole nyt pientä ristiriitaa? Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Röllillä on sisäistä kylmyyttä. Imuilman ja imusarjan esilämmitystä on nyt emännän tehostettava. Quote Link to comment
Guest thing181 Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Sammuneena on huono juopotella ;P Quote Link to comment
Guest Jutta Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Päätin sitten tehdä "2 in 1 -moottorin", eli se käy sekä Rölliin että Kyllikki-pallikseen. Nyt on sitten koettu koneen kasaaminen alusta loppuun; mm. kansien pesu, mäntien rengastus, mottoripeltityöt (eli hiekkapuhallushiekkaa alusvaatteissa ja tukkeutuva maaliruisku) ja lisälaitteiden siirto vanhasta uuteen. Käytän ensalkuun toimiviksi todetut apulaitteet mutta aion kyllä korjata ja vaihtaa takasin Röllin alkuperäsen bensapumpun joka on paljon kauniimpi kuin tämä nykyinen. Aluksi kone on Röllissä ja pääsin jopa Vihdin tutulta kotiin sillä, joten koeajo suoritettu. Kiitos Kyöstille neuvoista, varaosista ja mainioiden puitteittensa lainaamisesta. Ei se mikään bling bling kone ole, mutta lohduttavaa on, että tää kaveri ainakin ihastu! Quote Link to comment
NordBling Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Ei se mikään bling bling kone ole, mutta lohduttavaa on, että tää kaveri ainakin ihastu! No oha toi jumalaut iha vimpan päälle! Aikoihin en oo yhtä nättiä moottoria nähny. Quote Link to comment
Guest Jutta Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Aikoihin en oo yhtä nättiä moottoria nähny. Oih, kiitos! Luulen että toi perhonen aatteli ihan samoin. ;) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.