Jump to content

Juoppo nimeltä Rölli


Guest Jutta

Recommended Posts

Tuli hankittua kiukutteleva vinkkaripaksutolppa-herra viime joulun tienoilla talviautoksi vähäiseen arkikäyttöön. Melko hyvin pelitti sillon kun ei tienposkeen jättänyt, mutta...

 

Rölli vie n. 17 litraa satasella talviajossa (kesäajosta ei tietoa)

-Perimätiedon mukaan moottori on vakio 1300

-Kaasari Solex 30 pict-2 (ei tulvi ja on jo kertaalleen vaihdettu samanlaiseen)

-Bensa ei mene öljyjen sekaan enää (kun meni, kulutus oli 23l/100km)

-Bensalinjan tiiviys testattu paineilmalla

-Bensapumppu uusittu

-Venttiilit, sytytykset, bensapinnan korkeus yms säädetty

-Tankki on ehjä ja puhdistettu sekä pohjaventtiili on uusittu

-Koneessa tuntuu olevan tehot tallella

-Kulutusta on mitattu ilman Eberiä

 

Ideoita ongelman ratkaisemiseksi?

Link to comment

Kyseinen auto toimii kuin ihmisen mieli, kulkee hyvin, ei röpötä, ei yritä tukehtua, vastaa kaasuun kuten pitääkin, ei siis ole perstuntumalla tolkuttoman rikkaalla, ryyppyläppä on auki koneen ollessa lämmin. Eli ei mitään helposti havaittavaa vikaa tolkuttomaan kulutukseen, paitsi että kulkee yllättävä pirteästi 1300:ksi..

Link to comment

Hyvä huomio toi matkamittarin täsmällisyys, mutta senkin olen tarkistanut navin avulla.

 

Tulpat tuli vaihdettua heti ensihuoltona ja veikkaan, että ovatkin jo ihan möhnäset kun rikkaalla selkeesti kuitenkin on. Nyt kun, kiitos Åken, sähkötkin jo löytyy niin täytyy taas tutkailla säätöjä ja ollaan kans mietitty pienemmän kaasarin testaamista. Ja totta tosiaan, pirteesti kulkee ja oli kivaa vähän kurvailla sillä pitkästä aikaa.

Link to comment
Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää?

 

Juuei, kaasari (vakio) on säädetty ja alkuperäisillä suuttimilla varustettu. Bensanpinta tarkistettu ja sitäkin varmuudeksi hivenen laskettu.

 

Nyt paikallaan 30 PICT, kellään kokemusta 30 PICT vs. 31 PICT ?

Link to comment
Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää?

 

Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit...

 

Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla.

Link to comment
Eikö kannattaisi ensin mittailla seoksia ja säätää kaasaria pikemminkin kuin vaihtaa toista tai pienempää?

 

Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit...

 

Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla.

 

käsi/kädet syvällä taskussa.

Link to comment

Ihan villejä arvauksia lisää, eli saattaa johtua niinkin "selkeästä" viasta kuin bensapumpusta joka tuottaa liian suuren paineen, juu ja kone voi kyllä varmasti käydä ja kukkua ihan kivasti, ja ei välttämättä edes sen pahemmin kaasarikaan tulvi, mutta työntää vaan sitten sitä bentsuunia sieltä läpi niin perhanasti.

 

Itsellä oli pumppuun laitettu uusi korjaussarja jonka johdosta sitten paine kasvoi ja työnsi toisessa kaasarissa, eli 28 kakut suoraan myös huohotusputken kautta kurkkuun, mutta kävi kuitenkin ja toisessa taas 31 tuli normi reittejä, mutta koko ajan suurella paineella, ja kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta.

 

Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla.

 

On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D

Link to comment

Niinpä, mutta kuinka moni tietää mitkä seokset on ne oikeat ja normaalit...

 

Käsi pystyyn kuinka moni tietää käykö kuplan kone kadulla/maantiellä vakiona ok säädöissä tasan 14,7 arvolla vai reippaasti jollain muulla.

 

Ei nouse käsi täälläkään. Mutta outoa jos se olis just 14,7. Sehän ei ole optimi minkään asian suhteen ilman katalysaattoria olevassa autossa (paitsi jos ihan puhtaasti sattumalta).

Link to comment
kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta.

 

Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla.

 

On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D

 

Kertooko tuo lorina että on liian kova bensanpaine? Mulla on ollut kans tässä vähän ongelmia bensapumpun ja ties minkä säätöjen kanssa. Lorina kuuluu ainakin jonniin aekoo kun sammuttaa auton jos ei sammu itsekseen. Ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä, käyköhän mullakin liian rikkaalla. Bensanpaineen alennus onnistuu miten? Lisäämällä ylimääräisen tiivisteen pumpun ja bakeliitin väliin vai onko muita tapoja? Mitään säätöähän tuossa pumpussa ei ole.

Link to comment
kivasti vielä senkin jälkeen vaan lorina kävi, kun oli kone sammutettu tulilta.

 

Noh, tilanne korjaantu, painetta alentamalla.

 

On nää maailmanlopun vehkeitä! :-D

 

Kertooko tuo lorina että on liian kova bensanpaine? Mulla on ollut kans tässä vähän ongelmia bensapumpun ja ties minkä säätöjen kanssa. Lorina kuuluu ainakin jonniin aekoo kun sammuttaa auton jos ei sammu itsekseen. Ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä, käyköhän mullakin liian rikkaalla. Bensanpaineen alennus onnistuu miten? Lisäämällä ylimääräisen tiivisteen pumpun ja bakeliitin väliin vai onko muita tapoja? Mitään säätöähän tuossa pumpussa ei ole.

 

Nii, kait se lorina nyt jostain kertoo, eli olisko niin että se ylipaineellinen polttoaine purkautuu väkisinkin sitten jostain ulos. Tuntuu olevan aika kaasari kohtaista että mistä. Neulaventtiilien pidätyskyky on kuitenkin aika rajallinen. Itse kokeilin eri komboja, uutta ja vanhaa neulaventtiiliä jne, mutta tulos oli aina sama. Viimeisin aivan uudella kaasarilla ja sama homma, ja valutti myös käydessä aivan liikaa bentsuunia, eli aivan varmasti kulutuslukematkin olivat jotain aivan muuta kuin pitäisi.

 

Ota ilmanputsari irti ja laita kone tulille ja anna käydä hetken ja sammuta ja kurkkaapa kurkkuu, valuttaako sinne sitten polttoainetta. Ei pitäisi jos kaikki on kunnossa.

 

Omat ongelmat loppu siihen kun kaivoin hyllyn kätköistä Filter Kingin polttoaine regulaattori-suodattimen. Ei lorise enää ja lähtee mukavasti kuumanakin käyntiin, kun ei ole koko kone täynnä bensaa. Toki niillä tiivisteilläkin voi pelata, jos jaksaa..... Miten vaan.

Link to comment

Tänään hieman tutkittu Röllin bensankulutustaipumuksia.

Bensapumpun paine mitattu ja tulos oli 2,5 P.S.I, eli taitaa olla hieman liikaa.

Myös tuollainen alkoi mietityttää, eli kulkuhalujen perusteella kone lienee

peräti 1600 cc.

Siihen on kuitenkin laitettu öljytäytteinen ilmanputsari jostain pienemmästä

koneesta ( ehkä 1200 ), voisiko tuo ahdistaa siten, että kone käy ikäänkuin ryyppy päällä?

Link to comment

Ajeletko Jutta pieniä pätkiä vai tuleeko aina pidempiä siivuja kerralla. Itse kun olen ajanut 3 talvea kuplalla on kulutus vaihdellu 8 litrasta 20 litraan jopa ylikin.

 

Yli 20 litran kulutus tuli helposti näin. Aamulla pakkasesta käymään 500 metrin ajo sammutus ja pojan vienti päiväkotiin. Taas käymään ja 2 km ajo Essolle aamukaffille, 45 min päästä taas käymään ja 100 metriä ajoa töihin... 8 tunnin päästä taas pakkasesta käymään ja 2.5 km ajo kotiin. Tätä kun meni jokunen viikko laski bensamittari uskomattoman nopeesti. Tankillisella ei meinannut yhtä kk päästä ajeleen... Öljyt sai vaihtaa todella usein kun bensan voimalla vain lisääntyi sekä huohotin vaahtoa täys kun ei oikein kerinnyt kone lämpiämään. Pätkä ajossa varsinkin pakkasella ne vaan vie paljon sille ei voi mitään.

 

Välillä kun taas tehtiin jokusen sadan km lenkki oli kulutus tuo 8 litraa ja kaikki paikat todellakin kunnossa.

Link to comment
Ajeletko Jutta pieniä pätkiä vai tuleeko aina pidempiä siivuja kerralla. Itse kun olen ajanut 3 talvea kuplalla on kulutus vaihdellu 8 litrasta 20 litraan jopa ylikin.

 

Kyllä mä vähintään 15km ja maksimissaan 50km matkoja sillä oon tehnyt. Ei mitään lyhkäsiä kauppareissuja oikeastaan ollenkaan. Ja toki oon varautunut, etten sillä ihan minimikulutukseen pääse, mutta kuitenkin tuo 17 litraa vaikuttaa aika hurjalta. Ehkä tässä vielä pääsee punanenää kokeilemaan ennen talvikelejä ja näkee sitten onko eroa sydäntalveen, jos nyt talvista enää täällä etelässä voi puhua.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Punanenällä oli ilmeisesti kuiva kausi takana kun ei ens alkuun ollenkaan meinannut startata, ei ees huikan vahvistamana. Tämänpäiväinen edistys antaa kuitenkin toivoa siitä, että pääsisin kohta mittailemaan kaasarinvaihdonjälkeistä kulutusta syyskeleissä ilman kytkimen villiä ravistusta. Sähkösotku on kohta selvitetty ja tyylikkään proffessional à la Metake. Kontionmutkia kurvaillessani sain todeta, että potkua ja poweria tuossa peikko-ukkelissa todellakin näyttää olevan! Jos kiltisti ompi talven suattaapi päästä varttimailille keväällä. Kiitos taas pojille avusta ja opastuksesta!

Link to comment
  • 4 months later...

Tipattomia tammikuita ei meillä harrasteta, mutta siitäkin huolimatta väittäisin näin perstuntumalla, että Röllin bensankulutus on laskenut. Eilen sain hienon ja toimivan mittarin, joten juomatapojen analyysi alkakoot. Kyllä nyt kelpaa kurvailla kun poppi raikaa ja vinkkarit taas toimii yks kerrallaan (ainakin vielä kotimatkalla toimi). Kiitokset kaikille Rölliin sekaantujille.

Link to comment

Aika prikulleen 200km ajettuna vajaat 18l meni tankkiin. Tällä kertaa ajelin hieman pidempiä matkoja, mutta toisaalta taas niiden aikana Eberi kerkee kyllä kuluttaa jonkin verran. Huikeeta parannusta viime talven lukemiin verrattuna!

 

Eiköhän oteta sille! *tsup*

Link to comment
  • 1 month later...
Guest thing181

Ihan käypäset lukemat pätkäajoon. Pidemmällä reissulla varmaan vähemmän paitti jos Pitkä vihree mies ajaa...

Olik sillä rapula Olarin aikaan? Röllillä siis...

Link to comment
Guest Jutta

Itse asiassa toi lukema oli pidempien ajojen jälkeen eikä tyypillisen "heppatallille ja takas Eberi kybällä" jäljiltä mitä yleensä ajelen. Eli voishan kulutus varmaan pienempikin olla, mutta muistellessa ekoja lukuja (17-23l satasella) niin onhan tuo kaveri jo miltei raitis. Tais sillä olla Olarissa hieman rapula kun kovasti nyki ja täris kotimatkalla. Nyt se vaan enää sammuilee...

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Jutta

Päätin sitten tehdä "2 in 1 -moottorin", eli se käy sekä Rölliin että Kyllikki-pallikseen.

 

Nyt on sitten koettu koneen kasaaminen alusta loppuun; mm. kansien pesu, mäntien rengastus, mottoripeltityöt (eli hiekkapuhallushiekkaa alusvaatteissa ja tukkeutuva maaliruisku) ja lisälaitteiden siirto vanhasta uuteen. Käytän ensalkuun toimiviksi todetut apulaitteet mutta aion kyllä korjata ja vaihtaa takasin Röllin alkuperäsen bensapumpun joka on paljon kauniimpi kuin tämä nykyinen. Aluksi kone on Röllissä ja pääsin jopa Vihdin tutulta kotiin sillä, joten koeajo suoritettu. Kiitos Kyöstille neuvoista, varaosista ja mainioiden puitteittensa lainaamisesta.

 

Ei se mikään bling bling kone ole, mutta lohduttavaa on, että tää kaveri ainakin ihastu!

post-3035-13888362407462_thumb.jpg

post-3035-13888362407768_thumb.jpg

post-3035-13888362408278_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...