Jump to content

Juoppo nimeltä Rölli


Guest Jutta

Recommended Posts

En mä sitten ihan 100% onnistunut Röllin koneen kanssa. Tyyppi nykii kylmänä, tai se niinkun meinaa sammua kun ykkösellä ja kakkosella kiihdyttää, vaikka tyhjäkäynti on ok. Kyllä se sitten käynnissä pysyy eikä nyi kun kaasuttaa hullun kiilto silmissä ja vedättää kytkintä. Muuten kulkee kyllä ihan ongelmitta kun vauhtiin pääsee ja vika poistuu muutaman kilsan jälkeen. Kärjet & sytkä on ok, eli mistä lähden vikaa paikantamaan?

 

Voisko olla kiihdytypumppuvika vaiko ryyppyongelma? Pallossa oli kerran kiihdytypumppuvika mutta se käyttäyty vähän eri lailla, lähinnä vaan hyyty ykkösellä kun paino kaasua ennenkun lähti kiihdyttään ja sehän ruikki bensaa. Mitään bensaa en Röllissä oo havainnut olevan karkuteillä. Öljyä tulee jostain tikun kohdalta ja vaihdelaatikko tiputtaa, mutta ne ovatkin sitten eri ominaisuuksia.

 

Huomauttaisin vielä, että uudessa koneessa kaikki apulaitteet ovat vanhasta koneesta, eli toimiviksi todettuja laitteita kaikki.

 

Nim. Tiedän, en ymmärrä mistään mitään. 

Link to comment
Guest HanttaP

Röllillä on vaan tänään tilipäivä ja se aiheuttaa nikottelua. Huikan puute aiheuttaa aluksi hyytymistä. Kannattaa ainakin tarkistaa, että huikkapumppu toimii. Pulldown-kalvon ja -akselin toimivuus olisi hyvä tarkistaa myös. Kuvan perusteell toimivat apulaitteet ovat yhteensopimattomia. Kaukoparantaja tarvtisisi tiedon edes kaasuttimen tyypistä. Kuvan mukaan ilmanpuhdistimesta puuttu imuilman säätövaijeri, se tulee termostaatin puoleiseen ilmaläppään alapäästään ja tuohon imuilman säätöläppääm imutorvessa. Käännä läppä heti kesäasentoon, jollei se jo olekin. Kuivan jakaja ei toimi hyvin kuin kiertoilmakaasuttimien kanssa, ja näille on oma ilmanpuhdistintyyppi. Yksi on tietysti bensapumpun akselin pituus, kuvan bensapumpulle en kyllä teidä oikeaa pituutta. Seuraavan vastaantulijan voit määrätä näitä vikoja tarkastelemaan vaikkapa Moottorikahvilan pihalla.

Link to comment

Voihan se olla, että Rölli kaipas julkisuutta - iltapäivällä tänne kirjoitettuani ei enää nykinyt eikä hyytynyt. Tosin tämän kun kirjoitan niin huomenna kukonlaulunaikaan nyin taas menemään.

 

Anyway. Kiitos vinkeistä, uskon että kaikki on hyvä ottaa huomioon, sillä epäilen kovasti että ongelma olisi ratkennut itsestään.

Kaasari tais olla 30 PICT.

Ilmanputsari on kesäasennossa vaikka vaijeri puuttuu.

 

Moottorikahvilan pihassa selkis ainakin mystinen öljytihkuminen. Enhän mä nyt voinut tajuta että tiivisteitä pitää olla joka lirpakkeen välissä.

 

Tää Teletappiloru onkin jo ennestään tuttu; "Uudestaan!" =)

Link to comment

Kaasari on 31 pict, juuri hyvä kaveri tuolle jakajalle. Ja imuilman läppä tosiaan on kesäasennossa.

 

Epäilen vahvasti, että ryyppy menee kesäkuumalla liian herkästi päälle ja Rölli tukehtuu näillä helteillä, kun vastus hetken lämpeää niin ryyppy lähtee päältä ja siksi helpottaa hetken kuluttua. Kylmälle konelle: Ilman putsari pois, ryypyn kannen 3 ruuvia löysälle, käännä käsin kaasuvipua ettei se jumita ryyppyä ja käännä ryypyn kanttaa siten että ryyppyläppä aukeaa ihan hiukan, n. 1 - 2 milliä ja siihen ryypyn kansi kiinni. Pitäis pelata paremmin.

 

Sama säätö tehtiin Napsulle Oittaalla ja Millalta voit kysyä että auttoko yhtään käyntiin ;)

Link to comment

Täytyypi kokeilla. Tein ton saman Kyllikille mutten oo varma menikö ihan oikein, sen poksuminen ja hydeminen oli kärjistä - taas vaihteeks. "Mokaamalla oppii" ja "Moka on lahja" saavat olla mottoni tässäkin asiassa.

Link to comment
  • 1 month later...

Enhän mä sitten mitään tehnyt tolle oletetulle ryyppyvialle kun ongelma katosi itsestään ja aika vähällä käytöllä on vanhus ollut (350km ajettu uuden koneen valmistuttua). Kuitenkin se on nyt ruvennut laskemaan alleen aika reilunlaisesti. Nyt ei oo enää reviirinmerkkaamisesta kiinni kun vaihteistoöljylätäköt kasvaa kasvamistaan. Kun tänään pääsin vihdoin lisäämään öljyä niin litra uppos että hulahti - uuden koneen asennuksen yhteydessä viimeks vaihdettu vaihteistoöljyt ja gummit eikä heti oireillut. Vuotokohtaa ei näy selkeästi vaan lootan alus on tasaisen märkä. Ei kai tässä mitään varsinaista kysymystä oo edes esittää, kai se on mäsä tai jotain. Kunhan nyt vaan kauden päätyttyä yritän säilyttää identiteettini tämän talviautoni avulla. =)

Link to comment
  • 2 months later...

Käytiin eilen Röpsterin kanssa hakemassa leima. Muistan viime talvelta erään vieressä patsastelevan katsastusmiehen taivastelleen vinkkareita ja harmittelleen ettei heillä ole mustaa valkosena osoittaa, että vinkkarit ovat kielletyt. Eilen samainen katsastusmies tallusteli paikalle herjaamaan laittomista vinkkareista. Kyseenalaisti vinkkareiden käytön kun ei ole museoauto ja maalaili kauhuscenarioita siitä miten vinkkareiden takia vammautan jonkun ja vakuutusyhtiö ei korvaa senttiäkään. Ojensi vielä sanomalla ettei liikennesääntöjä huviksi keksitä. Iloitse siinä sitten tuoreesta leimasta!

 

Itse katsastusta tekevän katsastusmiehen kanssa juttelin vinkkareista ja ajatuksesta että ne teettäis vilkkuviksi. Samalla kyselin jos jenkkiautojen lailla sais jarruvalon laittaa vilkuksi. Vinkkarit vilkkuviks on jees, jarruvaloja taas ei saa laittaa "vilkuiks". Jenkkiautoissa kuulemma saa olla sen takii ettei niissä oo vilkkua takana. No eihän Röllissäkään... Suositteli sitten isompien ajovalojen asentamista taakse, sellaset missä on vilkku.

 

Yritin etsiä täältä palstalta keskustelua vinkkareiden laillisuudesta. Onko mitään käsitystä miten tää "oikeesti" menee? Ja onko joku muu toteuttanut tämän jarruvalot vilkuiks -ratkasun?

Link to comment

Vinkkarit ovat lailliset, siitä ei tule mustaa valkoisella löytymään etteivätkö olisi

 

1.6.1949 on voimaan tullut määräys että kaikissa autoissa tulee olla suuntaviitta, koskee myös takautuvasti kaikkia liikenteessä olleita autoja.

 

1.12.1957 on voimaan tullut määräys, että autossa tulee olla joko suuntavalot tai suuntaviitat. Suuntavalon tulee olla ruskeankeltainen, punakeltainen tai punainen. Suuntaviitassa pitää olla valo.

 

Ja missään kohtaa katsastajan käsikirjaa ei mainita koska on suuntavalot tulleet pakollisiksi autossa, moottoripyörässä vuonna 1983, joten tuskin vuonna 1960 vielä autossa. Mutta auto kelpaa alkuperäisillä varusteilla varustettuna (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, suuntaviitat ei ole sellaiset) olkoon kuinka vanha tahansa.

 

 

Ja ne takavalot saa muuttaa vilkuiksi, tai siis lisätä vilkut, koska: 1960 ei vaadittu takavalolle mitään hyväksyntää ja vilkun väriksi kelpasi punainen. Toisekseen jos en ihan väärin muista, niin -61:ssä on juuri tuollainen kytkentä tehtaan jäljiltä samanlaisessa valossa.

 

 

Lähden enemmän kuin mielellään mukaasi kyseiselle konttorille perustelemaan em. asiat, jos sitten ensi vuoden katsastus olisi miellyttävämpi kokemus :) Tai sitten joudut vaihtamaan asemaa lopullisesti..

Link to comment
Mikä asema? Kiinnostaa varmaan muitaki tietää, minkä herran palveluja voi sitte jatkossa olla käyttämättä.

 

Tattarisuolla oon käyttäny kaikkia kolmea viime vuosina ja oon aina ollut tyytyväinen palveluun. Tälläkin kertaa katsastusta tekevä miekkonen oli oikein mukava ja mielissään Röpsteristä, muisti myös Kyllikin kesästä. Veikkaan, että jatkossakin vien nuo muut tuonne, mutta Röllin tapauksessa mun on ihan turha mennä sinne kuuntelemaan moista syyllistämistä ja pahoittamaan mieleni. Miks menisin?

 

Sananmuunnos on jees, just keep it coming!

Link to comment

Totuuden nimessä jos ajaa kohtuu paljon verrattuna muihin harrastajiin vinkkarikuplalla talvella..niin kyllähän ne vilkut olis turvallisemmat..se on paha ottaa pusu rekasta kuplan perään..ja Juttahan työntelee tällä kelillä jolla aura-auton kuskikin jää imemään paukaloa kotia:)eli jotkut kaksilankapolttimot ja releet vois olla aika hyvät tähän talviautoon.Kyllä ne varmaan ajatteli turvallisuutta siellä konttorilla mutta jotkut vaan ei ilmeisesti osaa sitä ilmasta verbaalisesti oikein:)..tai sitten katsari oli tyhmä kuin frakenstein pultti kaulassa.``TSUP`

 

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... 300dpi.jpg

Link to comment

Jos Röpsterin kone on jonkun mielestä äklön värinen niin ainakin se on käytännöllinen väri osoittamaan epäonnistumiset:

 

post-3035-13888362917719_thumb.jpg

 

Tuon epäkohdan fiksaamisen lisäks olen laittanut laturinjalan alle puuttuvat tiivisteet ja kääntänyt sen peltilirpakkeen oikein päin. Josko nyt loppuis tihrustaminen! Ja ainiin, kaasarikin vaikutti pisuavan reippaanlaisesti joten laitan toisen tilalle kokeeks.

 

Lähden enemmän kuin mielellään mukaasi kyseiselle konttorille perustelemaan em. asiat, jos sitten ensi vuoden katsastus olisi miellyttävämpi kokemus :)

 

It's a date! Näillä meinaan mennään tästedes:

http://www.youtube.com/watch?v=3hQq28jJjKs

 

Ja lisää seuraa päivän mittaan!

Link to comment
  • 1 month later...

Korva taitaa olla ihan hyvä työkalu näiden pelien kanssa häärätessä. Rölleilin itäänpäin ja matkanvarrella piti säätää tyhjäkäyntiä kun se taas tuntu nostaneen kierroksia taannoisesta ryyppyvaihdosta huolimatta. Perille päästyäni rupesin uudestaan kattomaan kun kierrokset oli edelleen turhan korkeet. Ystäväni vanha VW-kettu huomas, ettei kaasu palaudu, vieteri ei oo tarpeeks pinkee. Se ongelma ratkaistiin tilapäisesti kuten kuvasta näkyy.

 

post-3035-13888362981906_thumb.jpg

 

Siinä sitten ihmetellessä reagoin että kone kuulostaa ruletilta. Kuulosti siltä kun alemman hihnapyörän luona ois pyöriny mutteri. Tarkemman tarkastelun tuloksena luultiin eka, että hihnapyörä on löysä, mutta se olikin lähtenyt halkeamaan keskiön ympäriltä. Onneks olin menossa jääradalle, jossa sitten sain varaosaa ja järeempiä työkaluja lainaks - ja sainhan myös varikkopoikapalvelua Jorkalta. Nyt ei sit konee oo enää niin nätti, mutta kerkeehän tota vaikka kesällä sitten hifistellä. Kiva oli taas tehä reissua ja menomatkalla tuli punanen kupla vastaan Ruotsinpyhtään kohdalla. Kuka uskaltaa tunnustaa?

 

post-3035-13888362980719_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Jutta

Kevät tuli lumi suli, puro sanoi puli puli. Ja niin sanoo Röllikin kun tuulilasin tiiviste vuotaa. Taidan paikata purukumilla niin ei tarvii erillistä ilmanraikastinta. Kohta pääsee tyyppi ansaitulle kesälevolle ja sit pitäskin suorittaa erinäisiä toimenpiteitä ennen uutta talvikautta, kuten eberin putsaus, lootan korjaus, uudet etupenkit ym "pientä" ja kivaa - jos nyt kesälomakiireiltä sitten kerkee. Perhosmoottorillakin on jo ajettu yli 5500km, uskomatonta mutta totta! post-3035-13888363157164_thumb.jpg

Link to comment
Kevät tuli lumi suli, puro sanoi puli puli. Ja niin sanoo Röllikin kun tuulilasin tiiviste vuotaa. Taidan paikata purukumilla niin ei tarvii erillistä ilmanraikastinta. Kohta pääsee tyyppi ansaitulle kesälevolle ja sit pitäskin suorittaa erinäisiä toimenpiteitä ennen uutta talvikautta, kuten eberin putsaus, lootan korjaus, uudet etupenkit ym "pientä" ja kivaa - jos nyt kesälomakiireiltä sitten kerkee. Perhosmoottorillakin on jo ajettu yli 5500km, uskomatonta mutta totta! [attachment=0]plits_plats.jpg[/attachment]

 

 

Rölli itkee. Ei oo päässy baanalle, Rölli tykkää että sillä ajetaan. Kyllä se leppyy ku pääsee tielle takasin...

Link to comment
Guest Jutta

Ihan selkeesti kevät kun Milla soittelee harva se päivä raportteja bongatuista palliksista ja juniksista. Ite bongasin kaks kuplaa täällä kylällä alkuviikosta - Röllin lisäks siis. Sitä huomaa kans miten kaikki, länsisuomea myöten, aktivoituu ropaamaan ja rakentamaan. Niin muuten myös minä itte! Kyllikin haen talviteloilta sunnuntaina ja kolkin konetta pääsen toivottavasti ens viikolla kasaamaan. Näitä kahta odottaessani keskityin Röllin tuulilasin vuodon korjaamiseen, ja tulipa siitä purkkapaikasta muuten niin hyvä, että sitä tultiin ihmettelemään vähän kauempaakin.post-3035-13888363165225_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...