Guest norppa Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Tarkoitukseni on piristää 1302 Volkkarin 1300 ccm kone (AR-lohko) normaaliin katukäyttöön sopivaksi. Ensikädessä on tarkoitus parantaa alavääntöä, mutta huolehtia kestävyydestä Maksimi käyttökierrosluku pitäisi jättää tuonne 5000 r/min tienoolle? Mitä mieltä ollaan seuraavasta konseptista, mikä on turhaa ja mitä tulisi muuttaa? Tavoite: vääntö: 130 N/m 2500 - 3500 r/min teho: 55 kW/5000 r/min Konsepti: -sylinterit 90,5 mm -entinen kampura, vauhtis ja kytkin, laakerit uusitaan, tarvittavat poraukset, avarrukset, hionnat -entinen nokka, vai löytyisikö joku "alavääntönokka" -entiset kannet, mutta avarrettuina yo. sylintereille, portattuina ja kanavat kevyesti muotoiltuina - ruttua n. 8,5 -entinen virranjakaja -entinen öljynjäähdytys, entinen öljypumppu (?) -kaasarit 2x 40mm Weber, 32 mm kurkut, mahtuvatko entisen puhallinkopan kanssa -pakosarja esim. joku VW alkuperäinen "formula-V" tyylinen taikka sopiva EMPI tms. "kopan alle mahtuva" TUCK-A-WAY. Olisiko parempia konsepteja ja ehdotuksia parantaa vääntöä ja tehdä hyvin käyttäytyvä kone? Miten kiihtyvyys 0 - 100 km/h muuttuisi? Huippunopeus? Quote Link to comment
JaniM Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Turvallinen nokka Engle w110/ Scat C35, vääntää alhaalta tuonne just 5 tonniin. Varmaan voisi olla joku muukin nokka, mutta omilla kokemuksilla tuollasessa koneessa on toiminut hyvin. Erona ollut suorasytkä ja Megasquirt, mikä lisää alavääntöä myös ja tekee koneesta toimivan toisin sanoen tylsän tasanen. Sopiva liikeenteeseen. Quote Link to comment
daniel Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Omasta kokemuksesta 87mm putkilla oleva kone tuplilla, 009 jakaja ja vääntönokalla, ei mitään erikoista, suht vakio kannet puristukset luokkaa 8,5. Tehot mitattu 58 kW/4760rpm ja 140NM/2750rpm. O-100km/h jotain luokkaa 12 sec 1300 kuplassa, huippuja kelaa niin pitkään kun välitykset antaa myöten eli nelosella 5000rpm ja kovempaa ei kovin herkästi kulje kun 150-160km/h. Kytkin mieluiten 200mm, semmonen kutina että kovemmilla rykäisyllä voi saada luistamaan 180 millisellä, voin olla väärässäkin. Vakio puhallinkoppa 71> dog house ei ainakaan minun imusarjojen kanssa mahdu. Ja vakio öljypummppu riittää. Quote Link to comment
Guest Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Engle W110 nokka tuon kokoisessa koneessa on juuri passeli vaantonokka. Kiertaa yli 6000 mutta siella ylarekisterissa ei ole niin paljoa voimaa etta sinne kannattaisi menna. Jos joskus tulee tarve puristaa, niin voi vahan venyttaa mutta normaalisti kaikki on jo pelissa 5000 mennessa. Quote Link to comment
vwagen Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Eräs tehdas on tehnyt juuri tuollaiseen moottoriin mainiosti sopivia nokka-akseleita pitkästi yli 20000000 kpl,eli ei mitään syytä vaihtaa pois vakiota jos on kunnossa,ja yleensä on. Quote Link to comment
metake Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Kauheita ihmetemppuja ei tuohon tarvita, ohessa dynolappu vakio 1600 koneesta 2-reikäkansilla, jota piristetty nurkka kaasareilla ja kärmeksellä. Tuollaiset kaasarit: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1225 Ja tuollainen putki: http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/5820-2.jpg Hieman tuo kone jää väännössä ja tehossa noista topicin alussa toivotuista arvoista. Eihän tuo vielä mikään raketti ole, mutta aikasta mukava kone ajella, kuten voi vääntökäyrästäkin hieman päätellä. Quote Link to comment
SimpleMan Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Eipä oikein mieltä tupla-kaasareita tollaiseen laittaa... Nurkkiin yksikurkkuiset tai mikseipä vaikka ihan keskikaasarilla, jos vääntöä haetaan. Ja ilman muuta vakio nokka niin pitkälle kuin lentää ja tilalle 275-285 asteinen keppi isommalla nostolla. Quote Link to comment
Lasse Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Kerrakin järkevät tavoitteet suhteessa reseptiin. Eipä mene tuplat ilman vasaraa koirakopin kylkeen. Mut ei se paljosta kiinni jää. Ja tuplat kannattaa laittaa sen takia, että voit vaikka pienentää noita kurkkuja esim. 28:seiksi ja katsoa vääntääkö paremmin. Vastapainokampura vois olla hyvä sijoitus ja se tasapainotukseen limpun ja siivan kanssa. Kansia, erityisesti pakopuolta kannattaa hiplata. Sitten kun vielä vedät kaikki vipat, kanget ja männät gramman sisään, niin alkaa olla hyvä kone käsissä. Quote Link to comment
metake Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Eipä mene tuplat ilman vasaraa koirakopin kylkeen. Ei piä paikkaansa. Tuossa kuva mun toisesta koneesta, vakio dh + 40 lortot, läheltä menee mutta kiinni ei osu. Quote Link to comment
JaniM Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Onks offsetti imarit? Pikku tuplat ehdottomasti, niin tulee sitä vääntöä, jos ei ruiskuun ole budjettia/mielenkiintoa. Quote Link to comment
Guest norppa Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Kiitokset mielenkiintoisista vastauksista. En ole kovin innostusta kuplan "erikoispitkistä" ja mutkaisista imusarjoista ja siihen liittyvästä keskikaasarista ensisijaisesti, vaikka ko.viritystavoite niinkin voitaisiin ratkaista. Eli etusijalla olisivat nurkkakaasarit, mutta tässä on siis se mahtumisongelma. Miksi sitten jotkut saavat mahtumaan (Dellortot,Weberit) onko täsä jokin jekku, jolla mahtuu - ei mahdu? Miten ratkaistaan parhaiten. Mutta onko sitten helpompi mahduttaa Kardonit? Ja sitten on vielä tuo optimaalisen nokka-akselin tyyppi johon tarvitsisi lisää ymmärrystä. Quote Link to comment
Guest pep Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Helpoin tapa nurkkatuplien kanssa on varmaankin ostaa 36hp koppa missä valmiiksi DH :) Itellä tekeillä Mamman autoon suurinpiirtein samalainen kone... 1776cc, C35 ja 40tuplat nurkissa... väittäisin että W100, W110, C25 ja C35 nokat toimii tollassa koneissa kuin junan vessa? Quote Link to comment
ARTO Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Nokka-akselista. Ensimmäinen vihje, heivaa alkuperäinen lähimpään lampeen ellet hiotuta tai käytä esim 1,4 välitteisen keinuvivuston kanssa. Näissäkin tapauksissa tarkistettava onko nokka kulunut, ei mitään järkeä laittaa jo vakiosta kulunutta= asteet ja venttiilinosto entistäkin pienemmät. Perustelu... vakiolla nokalla saat alapäähän vääntöä, mutta kuka tarttee maksimaalista vääntöä 500-2000 kierrosluvulla??? Nokka ahistaa jo 3000 tuhannen jälkeen lieviin virinokkiin verrattaessa niin väännössä kuin tehossa. Lisäksi vakionokka on tehoa ahdistava elementti ja samalla myös koneen hengitystä voimakkaasti rajoittava komponentti ja korkeammat sylinterikannen lämpötilat aiheuttava kompinaatio. Tämä taas rajoittaa puristussuhteen nostoa, kuten myös sytkäennakon määrää ja samalla koneen hyötysuhde heikkenee. Miksi tehdä ahdistuksissaan puhkuva kone, kun voi tehdä pikkasen vapaammin hengittävän koneen, joka silti erittäin vääntävä, kun vain säädöt sytkä ja kaasaripuolella kohdillaan. Ihan mikä tahansa lievä virinokka on vakiota parempi jos pikkasen vakiota enemmän puristusta, hieman hiplattu kansien pahimpia ahdistuskohtia ja käytetään vakiota suurempaa/suurempia kaasareita vapaammin virtaavan pakoputkiston kanssa. Quote Link to comment
Lasse Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Ei piä paikkaansa. Kyllä muuten pitää. Jos sulla menee kaasarit osumatta kopan kylkiin, ei tee sitä epätodeksi mitä tuossa kirjoitin, koska on myös olemassa sellaisia imusarjoja ja kaasuttimia, mitkä ottavat kiinni puhallinkoppaan. Quote Link to comment
Guest norppa Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 "Helpoin tapa nurkkatuplien kanssa on varmaankin ostaa 36hp koppa missä valmiiksi DH :)" OK, tehään tälleen. Mutta kattelin netistä noita W 100 ja W 110 speksejä ja engelsmannien sivuilla mainitaan, että vaatii pre 71 öljypumpun - miten lie? Entä C 25 ja C 35 kanssa? Muuten W 100 taikka C 25 voisivat olla just sopivat minun projektiini? Quote Link to comment
JaniM Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Pistä pykälää isompi w110 tai c35. Toimii. Quote Link to comment
Guest pep Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 w110 tai c35 saa kannatusta täältäkin suunnasta... eikös se ollut niin että piti olla toi pre 71 pumpun akselin pituus on tapeeksi pitkä "viri" nokille, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä... Quote Link to comment
Guest Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 virinokkia tehdaan ainoastaan vanhemalle pumppumallille. Uutta konetta kasattaessa kandee laittaa uusi pumppu joka tapauksessa. Yleispateva pumppu on 26mm alumiinipumppu (Schadek). 30mm on liikaa useimpiin koneisiin. Quote Link to comment
metake Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Onks offsetti imarit? On. Eipä mene tuplat ilman vasaraa koirakopin kylkeen. Ei piä paikkaansa. Kyllä muuten pitää. Jos sulla menee kaasarit osumatta kopan kylkiin, ei tee sitä epätodeksi mitä tuossa kirjoitin, koska on myös olemassa sellaisia imusarjoja ja kaasuttimia, mitkä ottavat kiinni puhallinkoppaan. Nusnus :) Jos kerran tarkoitit että KAIKKI tuplat eivät mene ilman vasaraa, niin olisit kirjoittanut niin. Kirjoituksestasi sain käsityksen että et tienny olevan olemassa myös tuplia/imareita jotka mahtuu. Jos itselleni tekisin käyttökonetta niin en tuplia laittais. Huolto on niin paljon helpompaa 1-kurkkuisten kanssa ja riittää lähes vakiopataan ihan täysin, lisäksi Scatin setissä on ryypyt ja alipainelähdöt jakajalle, mutta jokainen tekee oman makunsa mukaan. Mutta onhan ne tuplat komeen näköiset... Quote Link to comment
JaniM Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Ja ruisku räyheempi ;)) Saa sellaset imarit ku haluaa. Quote Link to comment
ARTO Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Ku kerta tälle linjalle lähdettiin, ei vääntökonetta saa ilman mekaanista ahtamista, vääntöö niin että tasauspyörästön rattaat naksuu jo kytkintä nostaessa:) Quote Link to comment
metake Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 vääntöö niin että tasauspyörästön rattaat naksuu jo kytkintä nostaessa:) Quote Link to comment
vwagen Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Mihin perustuu Arton tieto vakionokan ahdistuksesta jo 3000 kierroksen jälkeen? Kun vertailee vakiomoottoreiden arvoja niin on kyllä totta että esim F-moottorissa huikkuvääntö on jo 2000:lla kierroksella mutta hiukan korkeampiviritteisessä AB:ssä Huippuvääntö on noussut 1000 kierrosta ylemmäksi arvoiltaan täysin samanlaisella nokalla. Quote Link to comment
-AP- Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Volkkarin 1300 ccm kone(AR-lohko) normaaliin katukäyttöön sopivaksi. Ensikädessä on tarkoitus parantaa alavääntöä, mutta huolehtia kestävyydestä ... vakiolla nokalla saat alapäähän vääntöä, mutta kuka tarttee maksimaalista vääntöä 500-2000 kierrosluvulla??? Topicin aloittaja toivoi nimenomaan alavääntöä? Quote Link to comment
-tipi- Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 ... vakiolla nokalla saat alapäähän vääntöä, mutta kuka tarttee maksimaalista vääntöä 500-2000 kierrosluvulla??? Just parhaat bussilla Bug In Finnissä tyhjäkäynnillä alueen ympäri cruisailuun. Kyllä 2xtuplakaasarit on poikaa väännölleennn. Quote Link to comment
ARTO Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Mihin perustuu Arton tieto vakionokan ahdistuksesta jo 3000 kierroksen jälkeen?Kun vertailee vakiomoottoreiden arvoja niin on kyllä totta että esim F-moottorissa huikkuvääntö on jo 2000:lla kierroksella mutta hiukan korkeampiviritteisessä AB:ssä Huippuvääntö on noussut 1000 kierrosta ylemmäksi arvoiltaan täysin samanlaisella nokalla. Ihan omiin kokemuksiin. kahteen koneeseen laitettu vakionokalla ajeluiden jälkeen lievin virinokka ja kas kone käy edelleen tyhjäkäyntiä normaalisti, vetää alhaalta puhtaasti, mutta jo alle 3000 kierroksen tuntee miten lähtee vetämään ponnekkaammin ja vetää ponnekkaammin noin 500 kierrostä ylemmäs kuin vakionokalla. Minusta se on vakionokan aiheuttamaa ahdistusta, jos toisella nokalla saa lisää potkua ylempänä, muttei alempana tapahdu mitään heikennystäkään. Quote Link to comment
Guest norppa Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Kiitoksia edelleenkin kommenteistanne; kyllä kai tämä konsepti pääpiirteissään alkaa hahmottua, ja siis uusi 26mm vanhanmallinen öljypumppu tarvitaan Tarkoitus väännön suhteen on, että mamma ajelee autolla mukisematta lähikauppaan ja kaupunkiin ihan kuin ennenkin entistä jämäkämmin vääntävällä voimalla ja, että pikitiellä huitasee venäjänrekasta vauhilla ohi. Ja moottoritiellä rallattaa menemään sen kuin muutkin. Että sillä silmällä nokkaa olen miettinyt: W 100 tai W 110, molemmat toiminevat. Weberit nurkissa olisivat teusijalla, sillä runsaasti on kertynyt kokemusta Dellorton säätämisestä, joten uskon Webereittenkin kanssa toimeen tultavan. Onko vastapaimokampura sitten tarpeen (max 5000 r/min) vai ei on vielä mietinnässä. Varmaan se kuitenkin olisi turvallinen ratkaisu. Käärmeenpesästä/vaimentajasta vielä kommentteja, jos jollain olisi Tuck-a-way tyypin sopivuudesta? Quote Link to comment
ARTO Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 lLaita se w100 jos koneen koko jää pieneksi eli 1600cc nurkille, isommat koneet sietää myös isompia nokkia. vastapainottomalla kampiakselilla pärjäät mainiosti, koskatässähän on kyse vääntökoneesta jota ei juurikaan yli 5000r/min käytetä eli pysytään alueella missä ei vastapainoakselista ole vielä suurta hyötyä koneen keston kannalta. Tässä oletetaan vakiokampiakselille ja muille alakerran osille tehtävän tasapainotuksen mikä lisää koneen kestävyyttä. Laita myös vakiopainoinen vauhtipyörä tai korkeintaan vähän kevennetty, ei enempää. Quote Link to comment
Guest HessuS Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 itellä on 1500 koneessa yksreikäset vakiokannet, w110 nokka, vakiokeinut, nurkka brosolit, vakio bensapumppu ja 009 jakaja.. tuolla setupilla on mukava kruisailla kylällä pikkukierroksilla ja pärjää moottoritie nopeuksissakin.. suuttimia vois kyl vähän vaihdella, kun meinaa käydä rikkaanpuoleisella seoksella, mutta toimii se noinkin. Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 lLaita se w100 jos koneen koko jää pieneksi eli 1600cc nurkille, isommat koneet sietää myös isompia nokkia. Mihin tämä käsitys että "pieniin koneisiin pienet nokat ja isoihin isot" perustuu? Mulla pikkukoneessa melko jyrkkä vääntää 150Nm@5000-6000rpm Ja isossa aikanaan loivin minkä löysin väänsi 240-235Nm@3000-4500rpm Molemmilla ajettu yli 100km matkoja radoille ja takas ihan mukavasti. Quote Link to comment
ARTO Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Keskustelun aloittaja haluaa vääntökoneen painavampaan möhkökuplaan jonka maksimikierrosluvuksi jää n. 5000r/min, joten aivan turhaa laittaa vakioiskuiseen ( kuplan konehan on lyhytiskuinen ) sellaista nokkaa joka ei ainakaan paranna alimpien ( lue tyhjäkäynti-2000r/min ) vääntöä, käynnin tasaisuutta ja kaasuun vastaavuutta isoilla vaihteilla. Suurempitilavuuksisissa, varsinkin pidempi-iskuisissa jo koneen suuremman koon ansiosta on ominaisvääntöä alhaalta lähtien enemmän ja väännön kannalta parempi iskusuhde muuttaa tilannetta siten ettei rajumpi nokka siinä määrin huononna/tuhoa alimpien kierrosten käytöstä. Mutta korostetaan, jokainen rakenneltu/muunneltu kone on yksilöllinen ja on monesta tekijästä kiinni miten toimii ja miellyttää käyttäjää. Quote Link to comment
Guest norppa Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Tämä nokka-akselikysymys onkin mielenkiintoinen: "Tavoite: vääntö: 130 N/m 2500 - 3500 r/min teho: 55 kW/5000 r/min" Toisaalta kun lueskelee näitä nettikommentteja löytyy rikkonaisia nostajia näitten jälkimarkkinanokkien jäljiltä - mikähän tässä kestävyydessä on "totuus". Olisin jo kääntymässä tämän 90,5x69 koneen suhteen W 100 tai W 110 ynnä HD jousien kannalle, mutta onko odotettavissa yllätyskulumista. Käärmeenpesästä/vaimentajasta vielä kommentteja, jos jollain olisi Tuck-a-way tyypin sopivuudesta? Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Palattuamme alkuperäiseen speksiin, peesaan vwagenia. Haluttu vääntöalue löytyy vakionokalla. Tehujen kanssa voi olla vaikeampaa. Pari mileipidettä: - 2xtuplat+pellipateksi+FW110=happy campers - 1-kurkkuisia en panisi edes naapurin vehkeillä. Quote Link to comment
Tomppa Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 "Totuus" nokista ja nostajista on se, että todella harva käyttää nokka/nostaja-yhdistelmää, joka on ko. valmistajan suosittelema ja vielä harvempi älyää käyttää oikeanlaista öljyä (tai lisäaineita öljyssä) nokan sisäänajon aikana (miksei myöhemminkin). Kun tähän vielä lisätään se, että jokaisessa koneessa voi olla erilainen venttiilikoneisto, nokkaratastyyppi, puristussuhde, käytetty kierrosalue yms yms yms. niin ei ole ihme, että nokka/nostajat saadaan ruvelle. Vielä keskusteluun voisi lisätä mahdolliset vialliset muut komponentit, kuten juuri venttiilijouset, joista vaikka yksi voi olla kuoleentunut ja aiheuttaa hakkautumista nostajan/nokan välillä, tai yksinkertaisesti vain väärä jousi käytettävään kierrosalueeseen / nostoon yms. verrattuna. Aika harvoin missään rikkoutuneessa moottorissa syy on siinä osassa, jossa vika näkyy. Tuskin on männän syy, jos se on palanut tai laessa on reikä, jos moottorissa ei ole käytetty öljyä tai kampikammion pohjalta löytyy katkennut venttiilin pää... Mm. Scatin nokkia ja nostajia myydään maailmassa vuositasolla tuhansia, joten ongelmat ovat niillä olleet melko vähäiset suhteessa myyntimääriin. Toki joukossa voi olla materiaaliltaan viallisiakin, mutta niin on kaikkien tämän päivän "edullisten" osien suhteen. Esimerkki hyvästä nostaja/nokka-paketista max. 5000 rpm kiertävään koneeseen: SCAT C-25 nokka = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1019 SCAT Lightweight nostajat = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=190 Kyseisen paketin materiaalit ovat taatusti yhteensopivat. Quote Link to comment
Guest norppa Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Palaan vielä - varmaan myöhemminkin - tähän lievästiviritettyyn koneprojektiin. Nimittäin, mikä olisi sopivin virranjakaja jos nurkissa on 40mm IDF Weberit ja nokkana W 110 tms vastaava. Tekisi mieli käyttää alkuperäistä kierrosluku/vakuumisäätöistä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Nimittäin, mikä olisi sopivin virranjakaja jos nurkissa on 40mm IDF Weberit ja nokkana W 110 tms vastaava. Tekisi mieli käyttää alkuperäistä kierrosluku/vakuumisäätöistä. Jos webereissä on (yksi tai useampi) alipainelähtö läppäakselin korkeudella niin silloin tuollainen vakio keskipako+alipainejakaja toimii hienosti. Mikäli alipainelähtö on jossain muualla kun siinä kaasuläpän sulkeutumiskohdassa, ei tuosta alipaineesta ole jakajan suhteen niinkään iloa. Auttaa myös jos useamman lähdön laittaa yhteen haaralla niin alipaine on tasaisempi. Tähän oli joku kapistuskin olemassa joka tasaa imusykkeen jakajan alipainekalvolle sopivaksi. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.